• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rynek polityczny

    Przeczytaj także...
    Marketing – handel aktywny, wychodzący naprzeciw potrzebom klienta, próbujący odgadnąć skryte potrzeby klienta, usiłujący te potrzeby uświadamiać oraz pobudzać, a nawet kreować i zaspokajać je. Pojęcie marketingu zdefiniowano po raz pierwszy w 1941 roku i opisano je jako „prowadzenie działalności gospodarczej, odnoszącej się do przepływu towarów i usług od producenta do konsumenta lub użytkownika”.Marketing polityczny – jedna z form komunikacji politycznej, w której następuje oferowanie, tworzenie i wymiana wartości między uczestnikami rynku politycznego. Sprowadza się ona do wykorzystania zespołu technik społecznych, teorii oraz metod zaczerpniętych z marketingu klasycznego, w celu stworzenia odpowiedniego obrazu kandydata, wypromowania jego osoby, wyróżnienia go spośród jego rywali oraz uzyskania jak największego poparcia przy jak najmniejszym zużyciu środków.

    Rynek polityczny – czasowa i przestrzenna arena, na której dokonywane są działania mające doprowadzić do kupna i sprzedaży towaru politycznego chętnym obywatelom. Składa się z potencjalnych „klientów” (osób mających czynne prawo wyborcze, członków partii, działaczy społecznych, autorytetów) mających potrzeby (uproszczenia życia, sumienia, obowiązku) i pragnienia, np. modernizacji kraju, a którzy są skłonni w ten sposób dokonać wymiany oferując w zamian poparcie kandydatowi lub partii.

    Rynku politycznego nie należy mylić z rynkiem wyborczym, ten ostatni jest to ogól obywateli mających czynne prawo wyborcze.

    Rodzaje rynków politycznych[]

    Można wyróżnić rynki polityczne:

    1) Ze względu na wielkość rynku:

  • mały – lojalność wyborców wysoka, a przepływ elektoratu bardzo niski
  • duży – lojalność wobec partii, kandydata niska, bardzo płynny elektorat
  • 2) Ze względu na dostęp do rynku:

  • otwarty – wyborcy przebierają w ofertach i programach politycznych, z racji dużej ilości partii i łatwości zaistnienia na rynku
  • zamknięty – charakteryzuje się mała liczbą ofert, z racji trudności w dostępie do rynku dla nowych podmiotów; powoduje to niskie poparcie
  • 3) Ze względu na charakter rynku:

  • monopolistyczny – występują trwałe, dominujące na rynku podmioty polityczne
  • konkurencyjny – obecne są liczne partie, a ich udział w rynku jest zmienny
  • 4) Ze względu na zasięg terytorialny:

  • krajowy
  • regionalny
  • lokalny
  • 5) Ze względu na preferencje wyborcy:

  • potencjalnego wyborcy
  • informacyjny – wyborcy kierują się wyborem na podstawie programu partii
  • przejrzysty – elektorat zorientowany
  • nieprzejrzysty – elektorat niezdecydowany
  • Zobacz też[]

  • marketing
  • reklama polityczna
  • marketing polityczny
  • rynek



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.014 sek.