• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rupert Murdoch



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Biblioteka Narodowa (BN) – polska biblioteka narodowa w Warszawie, na Ochocie, na Polu Mokotowskim, narodowa instytucja kultury założona w 1928.Sir Mick Jagger, właśc. Michael Philip Jagger (ur. 26 lipca 1943, Dartford, Anglia) – brytyjski wokalista i współzałożyciel zespołu rockowego The Rolling Stones. Jagger jest współtwórcą większości repertuaru grupy (wraz z gitarzystą Keithem Richardsem).

    Rupert Murdoch, właśc. Keith Rupert Murdoch (ur. 11 marca 1931 w Melbourne) – australijsko-amerykański wydawca, właściciel istniejącej do 2013 korporacji prasowej, telewizyjnej i wydawniczej – News Corporation. Od 2005 Murdoch był właścicielem serwisu MySpace.com (kupił go za 580 milionów dolarów). W czerwcu 2011 doszło do sprzedaży portalu przedsiębiorstwu Specific Media za 35 milionów dolarów.

    Biblioteka Narodowa Korei – biblioteka narodowa Korei Południowej znajdująca się w Seulu. Powstała w 1945 roku. Jej zbiory liczą ponad 11 milionów woluminów (2018), w tym ponad milion zagranicznych książek. Sydney (wym. [ˈsɪdni]) – największe miasto Australii i Oceanii z liczbą ludności wynoszącą ponad 5,3 mln mieszkańców, także stolica stanu Nowa Południowa Walia. Założone w 1788 roku, Sydney jest znaczącym centrum finansowym, handlowym, transportowym, kulturalnym i turystycznym, mając status metropolii o znaczeniu globalnym. Metropolia jest także dużym węzłem komunikacyjnym z największym międzynarodowym lotniskiem w Australii, które obsłużyło prawie 42 milionów pasażerów w 2016 roku, i rozbudowaną siecią drogową i kolejową. Położone jest na wschodnim wybrzeżu nad Oceanem Spokojnym.

    Życiorys[ | edytuj kod]

    Pochodzenie[ | edytuj kod]

    Jego ojciec, Keith Murdoch, był dziennikarzem i doradcą premiera Australii w okresie II wojny światowej.

    News of the World – nieistniejąca już brytyjska gazeta w formacie tabloidu, która ukazywała się w niedzielę, należąca do koncernu medialnego Ruperta Murdocha. Była niedzielnym wydaniem gazety The Sun. Pierwszy numer ukazał się w 1843 roku, a ostatni 10 lipca 2011.Cable News Network (CNN) – amerykańska telewizja informacyjna, założona w 1980 przez Teda Turnera i Reese Schonfelda.

    Od 1985 jest obywatelem amerykańskim.

    Kariera[ | edytuj kod]

    Początek kariery[ | edytuj kod]

    Początkiem działalności Murdocha było przejęcie po ojcu udziałów w News Limited, przedsiębiorstwie związanym z mediami. Pierwsze kroki w biznesie pomagał mu stawiać dziennikarz Rohan Rivett, przyjaciel ojca. Po śmierci ojca rodzina Murdocha musiała sprzedać udziały w niektórych spółkach, pozostawiając pakiety w News Limited, a także w przedsiębiorstwie z Melbourne Southdown Press oraz gazecie „Barier Miner”.

    New York Post – amerykański tabloid wydawany codziennie w Nowym Jorku, od 1976 r. w posiadaniu milionera Ruperta Murdocha (część korporację News Corporation). Jedna z dziesięciu największych gazet codziennych w Stanach Zjednoczonych.The Times – wysokonakładowy brytyjski dziennik społeczno-polityczny wydawany od 1785 roku w Londynie, od 1981 przez News Corporation Ruperta Murdocha. Obecny nakład to około 690 tys. egzemplarzy.

    Rozwój mediów[ | edytuj kod]

    Australia[ | edytuj kod]

    Rupert w 1953 powrócił z Oxfordu, aby podjąć pracę dyrektora zarządzającego News Limited. Od razu był widoczny jego entuzjazm związany z pracą w mediach. Szybko nabył upadający „Sunday Newspaper” w Perth w zachodniej Australii. Technikami należącymi dopiero dziś do arsenału współczesnych tabloidów i bulwarówek, wypracowanymi przez lorda Northcliffe’a, osiągnął głośny sukces, stawiając gazetę na nogi. W 1956 Murdoch rozpoczął wydawanie tygodniowego magazynu telewizyjnego „TV Week” w Southdown Press w Melbourne, a także gazety dla starszych kobiet „New Idea”. Rozwijające się interesy i poprawiająca się stabilność finansowa spowodowała, że Rupert otrzymał pomoc finansową na dalszy rozwój od Commonwealth Bank of Australia – banku rządowego wspierającego młodych przedsiębiorców.

    Premier Australii – de facto najważniejsze stanowisko we władzy wykonawczej na szczeblu federalnym w Australii, a także w całym systemie politycznym tego państwa. Formalnie premiera powołuje gubernator generalny Australii w imieniu królowej Australii. W praktyce funkcję tę niemal automatycznie obejmuje lider partii lub koalicji mającej najwięcej miejsc w Izbie Reprezentantów. Niemal równocześnie gubernator generalny powołuje na wniosek premiera gabinet. W skład rządu wchodzą również ministrowie niższej rangi (struktura władzy wykonawczej jest w Australii w znacznej mierze wzorowana na rozwiązaniach brytyjskich).Perth (wym. [ˈpɜrθ]) – miasto w Australii będące stolicą stanu Australia Zachodnia. Położone jest przy ujściu rzeki Łabędziej do Oceanu Indyjskiego, u podnóża gór Darling. Jest czwartym miastem Australii pod względem populacji, zamieszkuje je ponad 2 mln mieszkańców.

    Jednym z ważniejszych punktów w życiu Murdocha była tzw. Sprawa Stuarta. „The News” zaczął swoją kampanię na rzecz wyzwolenia młodego aborygena Maxa Stuarta. Chłopak ten był oskarżony o zabójstwo małej dziewczynki, a sędzia skazał go na karę śmierci przez powieszenie. Sprawę rozpatrywała nawet powołana Komisja Królewska. Ostatecznie karę śmierci złagodzono na dożywotnie więzienie. Żeby zneutralizować emocje opinii publicznej wyrok był potwierdzeniem winy Stuarta, a także rekomendacji aby „The News”, jego wydawcę, a także dyrektora zarządzającego postawić również przed sądem w akcji wywrotnej, na podstawie zaprzedania, prawa obowiązującego w angielskim prawie średniowiecznym. Gazeta, wydawca, a także Murdoch zostali oskarżeni w trzech sprawach każdy co w sumie dawało dziewięć procesów. Murdoch wiedział, że walka w takiej liczbie procesów spowodowałaby bankructwo News Limited. Jedyną szansą Ruperta Murdocha było wstawiennictwo zaaranżowane przez Kena Maya, reportera politycznego w „The News”.

    International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji. Super Express – wydawany w Warszawie od 1991 roku dziennik o charakterze sensacyjno-rozrywkowym. Jego pierwszy zespół dziennikarski stanowiła w przeważającej większości dotychczasowa obsada "Expressu Wieczornego". Format tabloidowy. Zasłynął publikacjami dotyczącymi afer politycznych i obyczajowych. Przed wyborami w 1993 i 1995 roku złamał obowiązującą media ciszę przedwyborczą, publikując wyniki sondaży przedwyborczych. Głośnym echem odbiło się również opublikowanie przez dziennik zdjęć ciała zastrzelonego w Iraku korespondenta TVP, Waldemara Milewicza oraz fotomontażu przedstawiającego trenera Leo Beenhakkera z odciętymi głowami trenera Niemiec Joachima Löwa i piłkarza Michaela Ballacka. Pierwszym redaktorem naczelnym Super Expressu był Grzegorz Lindenberg. Obecnie gazetą kieruje Sławomir Jastrzębowski.

    Premier Australii – Thomas Playford zgodził się na spotkanie w cztery oczy. Murdoch podawał jako usprawiedliwienie swój młody wiek i brak doświadczenia oraz to, że Rohan Rivett wywierał na nim nacisk. Playford zgodził się na zamianę oskarżeń pod dwoma warunkami: wyrzucenie z gazety Rivetta, a także pokrycie kosztów Komisji Królewskiej przez „The News”. Murdoch przystał na warunki.

    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców. Libertarianizm – filozofia oraz styl politycznego myślenia postulujący nieograniczoną swobodę dysponowania własną osobą (samoposiadanie) i własnością, o ile tylko postępowanie to nie ogranicza swobody dysponowania swoją osobą i własnością komuś innemu (wedle zasady: wolność twojej pięści musi być ograniczona bliskością mojego nosa lub twoja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna moja). Fundamentem libertarianizmu jest aksjomat nieagresji.

    Przez kilka następnych lat Rupert ugruntował swoją pozycję w Australii jako dynamiczny businessman, rozszerzając swoje udziały w nabyciu podmiejskich gazet w Nowej Południowej Walii, Queensland, Victorii i północnego terytorium, w tym tabloid z SydneyDaily Mirror”. Nabycie udziałów w „Daily Mirror” pozwoliło mu na rywalizację z dwoma największymi oponentami, a w efekcie przechytrzenie ich w długiej „wojnie”. W 1964 Murdoch uruchomił „The Australian”, który był pierwszym narodowym dziennikiem. Murdoch dzięki dziennikowi zdobył szacunek jako wydawca dobrej jakościowo gazety z dużym politycznym autorytetem. W 1972 Rupert nabył tabloid z Sydney „The Daily Telegraph”. W tym samym roku odbywały się wybory. Murdoch swoją wzrastającą potęgą medialną wsparł Gougha Whitlama, jednak obrócił się przeciwko niemu podczas reelekcji 2 lata później ze względu na spadek poparcia ze strony opinii publicznej dla Whitlama. Murdoch przykuł wtedy swoją uwagę również ludzi z innych kontynentów.

    WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.Cato Institute - amerykański think tank założony w 1974 i mający aktualnie swoją główną siedzibę w Waszyngtonie. Celem instytutu jest promocja zasad wolności jednostki, ograniczonej władzy rządu, wolnego rynku oraz pokoju.
    Wielka Brytania[ | edytuj kod]

    Spłata dotychczasowych pożyczek spowodowała, że Commonwealth Bank of Australia wyłożył finanse na jego najnowszy projekt – rodzinne przedsiębiorstwo, które miało w posiadaniu „News of the World” – niedzielną gazetę z największą liczbą czytelników w Wielkiej Brytanii. Rupert Murdoch wkroczył na rynek brytyjski w wielkim stylu. W 1950 „The News of the World” było najpoczytniejszą gazetą na świecie. Nabycie gazety to również jedno z najbardziej ryzykownych posunięć Ruperta, gdyż postawił w hipotekę cały swój australijski majątek w celu zakupu medium. W 1981 baron stał się właścicielem wydawanej od końca XVII wieku „The Times” – gazety, która kiedyś należała do mentora jego ojca – Viscounta Northcliffe’a. W 1989 powstało założone przez magnata urodzonego w Australii „Sky Television”, które początkowo nie miało ogromnej rzeszy fanów wśród brytyjskiej populacji. W 1990 z połączenia „Sky TV” i „British Satellite Broadcasting” powstało „British Sky Broadcasting”.

    Estonia (est. Eesti, Republika Estońska – Eesti Vabariik) – państwo w Europie Północnej, nad Morzem Bałtyckim, powstałe po I wojnie światowej. Członek Unii Europejskiej i NATO. Graniczy z Łotwą od południa i z Rosją od wschodu oraz z Finlandią przez Zatokę Fińską.Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Stany Zjednoczone[ | edytuj kod]

    Pierwsze kroki w Stanach Zjednoczonych stawiał w 1973, kiedy nabył „San Antonio Express – News”. W niedługim czasie stworzył „Star” – nowy tabloid. Rok 1976 przyniósł w jego życiu kupno kolejnego medium – „New York Post”. W 1985 Murdoch przyjął obywatelstwo amerykańskie. W 1986 otworzył Fox Broadcasting Company sieć telewizyjną w USA, która urosła do rangi najwyżej ocenianej sieci przez dorosłych. W 1996 Rupert Murdoch wkroczył w świat telewizji całodobowej, otwierając kanał Fox News – konkurenta CNN. Business Ruperta rósł w siłę. Jego sieć telewizji kablowej nadawała dziewięć z dziesięciu najbardziej popularnych programów telewizyjnych.

    Melbourne (wym. [ˈmelbən] lub [ˈmɛlbərn]) – w latach 1901–1927 stolica Australii, największe miasto stanu Wiktoria oraz drugie pod względem wielkości w Australii (po Sydney), z liczbą ludności wynoszącą 4,8 mln mieszkańców. Uznane przez czasopismo „The Economist” za „Najlepsze miasto do życia na świecie” w latach 2011–2017. W Melbourne – obok Sydney – znajduje się największe skupisko polonijne Australii. Siedziba konsula honorowego Polski. Fox (Fox Broadcasting Company) – amerykańska sieć telewizyjna, nadająca od 9 października 1986 roku. Wchodzi w skład Fox Entertainment Group będącą częścią News Corporation.

    W 1997 zasiadał w zarządzie Cato Institute.

    Przejęcia na początku XXI wieku[ | edytuj kod]

    W 2003 nabył za 6 miliardów dolarów Hughes Electronics, operatora największego systemu satelitarnego telewizji w Stanach. W 2004 Murdoch ogłosił, iż przenosi siedzibę swojego przedsiębiorstwa News Corporation z Australii do USA, w tym celu zakupił ogromny biurowiec w samym centrum Nowego Jorku. Rok później Rupert Murdoch stał się właścicielem znanego na całym świecie serwisu internetowego MySpace.com (kupionego za 580 milionów dolarów), który następnie został odsprzedany w czerwcu 2011 przedsiębiorstwu Specific Media Inc. za kwotę 35 milionów dolarów.

    Fox News – amerykańska całodobowa stacja informacyjna należąca do spółki Fox Entertainment Group, która należy do koncernu News Corporation. Istnieje od 7 października 1996 roku. Począwszy od stycznia 2005 jest dostępna dla 85 milionów rodzin w USA. W czasach kiedy stacja ta powstawała mogło ją oglądać tylko 17 milionów osób. Jest najchętniej oglądaną stacją informacyjną w USA. Fox News Channel jest ceniona w kraju za nadawane przez nią wiadomości. Od początku swego istnienia prezentowała zupełnie inny styl dziennikarstwa aniżeli główny konkurent – CNN. Powstała parę miesięcy po uruchomieniu konkurencyjnej stacji MSNBC. Przygotowania do uruchomienia stacji rozpoczęły się, gdy magnat mediowy Rupert Murdoch zatrudnił byłego szefa NBC i republikanina Rogera Ailesa jako założyciela i pierwszego CEO.Wendi Deng (chiń. upr.: 邓文迪; chiń. trad.: 鄧文迪; pinyin: Dèng Wéndí; ur. 8 grudnia 1968 roku w Jinan) – amerykańska przedsiębiorczyni i producentka filmowa chińskiego pochodzenia, była szefowa Asia Star TV. Uchodzi za najbardziej wpływową kobietę w świecie mediów.

    Jego korporacja wykupiła udział mniejszościowy (35% akcji) w TV Puls, który w listopadzie 2008 został sprzedany pozostałym wspólnikom – Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (oo. Franciszkanie) i Dariuszowi Dąbskiemu.

    Afera podsłuchowa[ | edytuj kod]

    W związku z aferą podsłuchową został przesłuchany przez Izbę Gmin. Murdoch swoją niewiedzę o przestępczych praktykach w redakcji tabloidu News of the World tłumaczył w następujący sposób: .mw-parser-output div.cytat{display:table;padding:0}.mw-parser-output div.cytat.box{margin-top:0.5em;margin-bottom:0.8em;border:1px solid #aaa;background:#f9f9f9}.mw-parser-output div.cytat>blockquote{margin:0;padding:0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo{text-align:right;padding:0 1em 0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo::before{content:"— "}.mw-parser-output div.cytat.cudzysłów>blockquote{display:table}.mw-parser-output div.cytat.klasyczny::before{float:left;content:"";background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Quote-alpha.png/20px-Quote-alpha.png");background-repeat:no-repeat;background-position:top right;width:2em;height:2em;margin:0.5em 0.5em 0.5em 0.5em}.mw-parser-output div.cytat.klasyczny>blockquote{border:1px solid #ccc;background:white;color:#333;padding-left:3em}.mw-parser-output div.cytat.cudzysłów>blockquote::before{display:table-cell;color:rgb(178,183,242);font:bold 40px"Times New Roman",serif;vertical-align:bottom;content:"„";padding-right:0.1em}.mw-parser-output div.cytat.cudzysłów>blockquote::after{display:table-cell;color:rgb(178,183,242);font:bold 40px"Times New Roman",serif;vertical-align:top;content:"”";padding-left:0.1em}.mw-parser-output div.cytat.środek{margin:0 auto}.mw-parser-output div.cytat.prawy{float:right;clear:right;margin-left:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.lewy{float:left;clear:left;margin-right:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.prawy:not([style]),.mw-parser-output div.cytat.lewy:not([style]){max-width:25em}

    Biblioteka Narodowa Francji (fr. Bibliothèque nationale de France, BnF) – francuska biblioteka narodowa, znajdująca się w Paryżu. Przewidziana jest jako repozytorium dla wszystkich materiałów bibliotecznych, wydawanych we Francji. Obecnym dyrektorem Biblioteki jest Bruno Racine.Queensland (QLD) – jeden z sześciu stanów Związku Australijskiego, położony w północno-wschodniej części kraju.

    Zatrudniam ponad 50 tysięcy osób. Nie wiecie, z jaką ilością spraw muszę sobie radzić. „News of the World” stanowił tylko około 1% moich interesów.



    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Uniwersytet Yale’a, Uniwersytet Yale (ang. Yale University) – amerykański uniwersytet niepubliczny w mieście New Haven, w stanie Connecticut, jeden z najbardziej prestiżowych, należący do Ligi Bluszczowej, przodujący w rankingach kierunków prawniczych.
    SUDOC (fr. Système Universitaire de Documentation, pol. Uniwersytecki System Dokumentacji) – centralny katalog informacji bibliograficznej francuskiego szkolnictwa wyższego.
    Biblioteka Narodowa Republiki Czeskiej (cz. Národní knihovna České republiky) – biblioteka narodowa Czech z siedzibą w Pradze. Biblioteka znajduje się w gmachu Clementinum. Jedna z najstarszych bibliotek na terenie Czech, której zbiory obejmują ponad 6,5 miliona woluminów.
    TV Puls (Telewizja Puls, potocznie Puls, do 2 października 2009 oficjalna nazwa Puls, od 25 czerwca do 6 grudnia 2003 nadawała pod nazwą TV Niepokalanów Puls) – polska komercyjna stacja telewizyjna, uruchomiona 18 marca 2001. Według własnych danych telewizja znajduje się w zasięgu ok. 29,3 mln Polaków. Do 2013 zasięg naziemny stacji wynosił 13,5 mln widzów, czyli 35,32% mieszkańców Polski przy całkowitym zasięgu technicznym na poziomie ok. 82,7%. Dzięki procesowi cyfryzacji telewizji naziemnej zasięg naziemny TV Puls wynosi 98,8% powierzchni Polski.
    The Daily Mirror - bulwarowy dziennik brytyjski, wydawany od 1903 w Londynie (Alfred Harmsworth). W 1996 przemianowany na The Mirror, wkrótce powrócił do starej nazwy.
    Thomas Playford (dla odróżnienia od swego wnuka często określany jako Thomas Playford II; ur. 26 listopada 1837 w Londynie - zm. 19 kwietnia 1915 w Adelaide) - polityk australijski, dwukrotny premier Australii Południowej, w latach 1905-07 federalny minister obrony Australii.
    News Corporation (popularny skrót: News Corp.) – jeden z największych na świecie konglomeratów mediowych, założony i kontrolowany przez amerykańskiego miliardera australijskiego pochodzenia Ruperta Murdocha. Przychody News Corp. w 2005 r. szacowano na 23,859 miliardów dolarów amerykańskich. Konglomerat jest notowany na New York Stock Exchange.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.682 sek.