• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rozgrywka - gry komputerowe

    Przeczytaj także...
    Grywalność – termin określający ogół zasad i mechanizmów gry komputerowej, które wpływają na jakość i przyjemność z gry. Na grywalność składają się takie elementy, jak: fabuła, logiczny schemat powiązań elementów występujących w grze, zasady rozgrywki, liniowość rozgrywki itp.Tryb współpracy (również tryb kooperacji, cooperative mode, co-op) – jeden z trybów rozgrywki wieloosobowej, umożliwiający dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Tryb kooperacji może być dostępny w kampanii trybu gry jednoosobowej, jak i być niezależnym trybem rozgrywki. Tryb współpracy może być rozgrywany na podzielonym ekranie, tak i przez sieć lokalną i internet na wielu urządzeniach. Współpraca graczy może odblokować dostęp do specjalnych umiejętności, dostępnych tylko w trybie kooperacji. Przykładem takiej gry jest Crimson Alliance. Call of Duty: Ghosts oferuje tryb współpracy Wyginięcia przeznaczony da czterech graczy. W Call of Duty: Black Ops III tryb kooperacji umożliwia rozegranie kampanii trybu gry jednoosobowej dla czterech graczy. Dead Rising 4 oprócz możliwości przejścia kampanii w trybie współpracy oferuje również możliwość rozegrania krótkich meczów.
    Gra komputerowa oparta na nieliniowej rozgrywce stawia przed graczem wyzwania, które mogą być rozwiązane na więcej niż jeden sposób. Aby ukończyć grę nieliniową trzeba wybierać między ścieżkami fabularnymi, podejmować różnorakie decyzje i wykonywać poboczne zadania. Autorzy takich tytułów zazwyczaj tworzą kilka zakończeń, zależnych od zachowania gracza w świecie gry. Nieliniowością cechują się gry fabularne oraz gry o otwartym świecie.

    Rozgrywka (ang. gameplay) – pojedyncza gra lub podzielona na więcej niż jedną sesję, gra toczona przez gracza od początku do końca, na przykład kampania trybu gry jednoosobowej, to także ogół rozwiązań oraz elementów, które wybrana gra komputerowa oferuje graczowi. Rozgrywka jest jednym z czynników wpływających na grywalność. Gracze mają odmienne style i modele rozgrywki. Jednym z rodzajów rozgrywki jest tryb współpracy, który umożliwia dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję.

    Gracz to w teorii gier uczestnik gry. Graczem może być osoba, zwierzę, firma, lub dowolny inny twór zależnie od gry.Gra jednoosobowa (ang. singleplayer) – nazwa rodzaju rozgrywki w grach komputerowych i wideo przeznaczona wyłącznie dla jednego gracza.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • nieliniowa rozgrywka
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. rozgrywka (pol.). gry-online.pl, 2011-06-20. [dostęp 2017-03-21].
    2. Usability Glossary: playability (ang.). usabilityfirst.com. [dostęp 2017-03-21]. [zarchiwizowane z tego adresu (2002-02-27)].
    3. Bart Stewart: Personality And Play Styles: A Unified Model – The Unified Model (ang.). gamasutra.com, 2011-09-01. [dostęp 2017-03-21].
    4. co-op (pol.). gry-online.pl, 2011-06-20. [dostęp 2017-03-21].
    Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence – AI) – nauka obejmująca zagadnienia logiki rozmytej, obliczeń ewolucyjnych, sieci neuronowych, sztucznego życia i robotyki. Sztuczna inteligencja to dział informatyki, którego przedmiotem jest badanie reguł rządzących inteligentnymi zachowaniami człowieka, tworzenie modeli formalnych tych zachowań i – w rezultacie – programów komputerowych symulujących te zachowania. Można ją też zdefiniować jako dział informatyki zajmujący się rozwiązywaniem problemów, które nie są efektywnie algorytmizowalne. Termin wymyślił John McCarthy.




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.685 sek.