• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Royal Academy of Music

    Przeczytaj także...
    Uniwersytet Londyński (ang. University of London) – federacja uczelni i instytutów utworzona w 1836 roku. Większość jednostek jest rozrzucona po Wielkim Londynie, kilka znajduje się jednak także w hrabstwie Kent, Szkocji i w Paryżu.Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM) – polskie wydawnictwo muzyczne założone w 1946 w Krakowie w ramach nacjonalizacji prywatnych wydawnictw muzycznych.
    Jerzy I (urodzony jako Jerzy Ludwik, ur. 28 maja 1660 w Hanowerze, zm. 11 czerwca 1727 w Osnabrück) – pierwszy król Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii z dynastii hanowerskiej (od 1 sierpnia 1714). Był również elektorem Hanoweru.

    Królewska Akademia Muzyczna (ang. Royal Academy of Music) – brytyjska organizacja artystyczna powstała w Londynie w 1720 roku. Patronował jej Jerzy I, król Wielkiej Brytanii, a nad jej tworzeniem pracowali kompozytorzy Georg Friedrich Händel, Attilio Ariosti, Giovanni Battista Bononcini. W tamtym czasie miała formę przedsiębiorstwa rozrywkowego.

    Georg Friedrich Händel (ang. George Frideric Handel; pol. Jerzy Fryderyk Haendel, ur. 23 lutego 1685 w Halle, zm. 14 kwietnia 1759 w Londynie) – niemiecki kompozytor późnego baroku. W 1727 roku stał się poddanym Wielkiej Brytanii. Jest narodowym kompozytorem tego kraju. Komponował liczne gatunki muzyki baroku, między innymi opery i oratoria. Händel zaliczany jest do najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku.International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.

    W początkach XIX wieku powstała uczelnia o tej samej nazwie. Jest ona obecnie jedną z kilku najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych na świecie, funkcjonująca w ramach Uniwersytetu Londyńskiego (jako tak zwany constituent college). Prowadzi także badania muzykologiczne (zwłaszcza w oparciu o zbiory kolekcji York Gate) oraz działalność koncertową.

    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców. WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Jerzy Waldorff: Muzyka łagodzi obyczaje. Artykuły, recenzje, felietony. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1982, s. 215
    2. Katarzyna Fuksa: Cześć pieśni! – Z dziejów polskich chórów w Londynie po II wojnie światowej. „Studia Polonijne”, t. 28, Lublin, 2017, s. 205
    3. Mieczysława Hanuszewska, Bogusław Schäffer: Almanach polskich kompozytorów współczesnych. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1982, s. 120
    4. Tadeusz Galiński (red.): Kultura polska 77–78. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1980

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Witryna internetowa Królewskiej Akademii Muzycznej (ang. • kor. • chiń. • jap.)
  • Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie. Muzykologia (z gr.) – nauka humanistyczna, której przedmiotem jest muzyka we wszystkich swych aspektach. Jej początki jako dyscypliny uniwersyteckiej kształtowały się w latach 80. i 90. XIX wieku. Koncepcyjne założenia dyscypliny ufundował austriacki uczony, prof. Guido Adler, który pierwszy (w 1885 roku) dokonał systematyki tej dziedziny wiedzy. Od czasów Adlera zwykło się dzielić muzykologię na trzy zasadnicze działy: historyczny (historia muzyki), systematyczny (szeroko rozumiana teoria muzyki, w tym estetyka, psychologia i socjologia muzyczna) i porównawczy (dziś – etnomuzykologia i antropologia muzyczna). Przedmiotem zainteresowań badawczych Adlera była przede wszystkim historia muzyki i badania nad stylem muzycznym. Drugim badaczem, który położył podwaliny pod nowocześnie rozumianą muzykologię był niemiecki uczony Hugo Riemann. Jego działalność naukowa wiąże się przede wszystkim z teorią muzyki (nauka harmonii, nauka o składni muzycznej, nauka o muzycznych formach).




    Warto wiedzieć że... beta

    Uczelnia muzyczna – uczelnia, w której prowadzone jest nauczanie sztuki muzycznej. Nauka kończy się uzyskaniem tytułu licencjata lub magistra sztuki.
    Giovanni Battista Bononcini (18 lipca 1670 - 9 lipca 1747) – włoski kompozytor epoki późnego baroku , pochodzący z muzycznej rodziny Bononcini. Jego ojciec, Giovanni Maria Bononcini, był również skrzypkiem i kompozytorem.
    Attilio Ariosti (ur. 5 listopada 1666 w Bolonii, zm. ok. 1729), kompozytor włoski.Komponował głównie opery, a także oratoria i muzykę instrumentalną. Nieznana jest data ani miejsce śmierci kompozytora. Według różnych źródeł było to w 1729, 1730 lub 1740.
    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.
    Gemeinsame Normdatei (GND) – kartoteka wzorcowa, stanowiąca element centralnego katalogu Niemieckiej Biblioteki Narodowej (DNB), utrzymywanego wspólnie przez niemieckie i austriackie sieci biblioteczne.

    Reklama

    Czas generowania strony: 1.944 sek.