• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rower turystyczny

    Przeczytaj także...
    Korbowód jest częścią mechanizmu korbowego. Służy (wraz z wałem korbowym) do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego albo obrotowego ruchu wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu. Części korbowodu to: stopa (najczęściej dzielona, aby ułatwić montaż), trzon i główka. Trzon ma najczęściej przekrój dwuteowy. Stopa korbowodu łączy się z wałem korbowym, a główka z tłokiem albo krzyżulcem.Kierownica rowerowa – element roweru służący do zmiany kierunku ustawienia płaszczyzny koła skrętnego (lub kół) w stosunku do osi roweru, jednocześnie jeden z trzech punktów podparcia rowerzysty (obok pedałów i siodełka).
    Piasta rowerowa to środkowa część koła rowerowego, która obraca się na osi przymocowanej do ramy. Do kołnierzy piasty są przymocowane szprychy, a w przypadku tylnego koła także wolnobieg i tylne zębatki.

    Rower turystyczny to określenie funkcjonujące w latach siedemdziesiątych do lat dziewięćdziesiątych XX wieku dotyczące kilku typów rowerów produkowanych w Polsce przez zakłady Romet. Mianem roweru turystycznego określano głównie następujące modele:

  • Romet Orkan
  • Romet Pasat
  • Romet Meteor
  • Romet Mistral
  • Romet Wagant
  • Romet Rekord
  • Dziś nazwa „rower turystyczny” niejednokrotnie jest przypisywana wykorzystywanym w turystyce rowerom trekingowym.

    Romet – nazwa zakładów i marka produkowanych przez nie w latach 1948–1998 rowerów i motorowerów. Od 2006 roku jest to również marka rowerów, produkowanych przez przedsiębiorstwo Arkus & Romet Group, a także motorowerów i skuterów składanych z chińskich podzespołów i sprzedawanych przez dział "Romet Motors" należący do tej firmy.Romet Rekord - męski rower szosowo-turystyczny, produkowany w zakładach PREDOM Romet, na kołach 27 cali. Posiadał kierownicę typu "baran", sportowe siodło i dwie przerzutki, a na pedałach "noski". Wyposażono go jednocześnie w błotniki i bagażnik oraz oświetlenie na dynamo. Spokrewniony z Mistralem i Wagantem.

    Podobieństwa z rowerem szosowym:

  • Posiadał kierownicę prostą lub charakterystyczną zagiętą („baran”), jednak cieńszą i węższą, niż w rowerach sportowych,
  • Klamki hamulcowe te same, jak w modelach szosowych,
  • Rozmiar kół – 27 cali (630 mm), felga większa niż stosowane aktualnie 28 cali (622mm),
  • Przeważnie posiadał dwie przerzutki,
  • Ten sam typ geometrii ramy (dwa przyległe trójkąty).
  • Różnice:

    Suport rowerowy (fr. support) - część układu napędowego roweru - ułożyskowany wałek, wkręcany do tulei, zwanej mufą suportu, która znajduje się w miejscu łączenia rury podsiodłowej i rury dolnej ramy. Do suportu montuje się korby i zestaw przednich koron, potocznie nazywanych zębatkami.Rower trekingowy – rower do uprawiania zaawansowanej turystyki rowerowej, polegającej na przemierzaniu długich, często wielodniowych tras, zarówno po drogach asfaltowych jak i drogach o nawierzchni nieutwardzonej.
  • Znacznie dłuższa rama (większe wyprzedzenie widelca, tylne koło znacznie oddalone od pionowej rury ramy) wygięta w charakterystyczny sposób w okolicy korbowodu,
  • Większa masa i mniejsza sztywność ramy (około 3,5 kg łącznie z widelcem),
  • Cięższy osprzęt, głównie stalowy, sporadycznie stosowano elementy aluminiowe i z tworzywa sztucznego,
  • Słaba jakość osprzętu – piasty (składające się z trzech części), występowanie korbowodów klinowych (podczas gdy w rowerach sportowych rozpowszechnione już były nowsze rozwiązania), wtłaczane miski suportu (zamiast wkręcanych),
  • Zawsze w ramie występowały mocowania na błotniki,
  • Standardowo wyposażony w bagażnik, błotniki, prądnicę, zestaw oświetleniowy, podpórkę, dzwonek
  • Rama gorzej wykończona (zamiast rurkowych poprzeczek na hamulec – blaszki),
  • Brak długiego mostka,
  • Brak możliwości zamontowania typowych szosowych hamulców (piccolo), stalowe hamulce szczękowe.
  • Określenie „rower turystyczny” straciło swe pierwotne znaczenie wraz z rozpowszechnieniem rowerów trekingowych, a wcześniej jeszcze górskich. Pomimo wykonania gorszego niż rowery szosowe, rower turystyczny cieszył się w swoim czasie uznaniem, gdyż oznaczał lepszą jakość w stosunku do popularnych, stosowanych w życiu codziennych rowerów (Wigry 3 itp.).

    Romet Orkan – rower turystyczny produkowany w Polsce w latach 80. i 90. XX w. przez firmę Romet. W 2013 reaktywowano markę, prezentując współczesny rower crossowy na osprzęcie Shimano.Romet Wagant - rower turystyczny produkowany w Polsce od lat 70. do 90. XX wieku, jeden z najdłużej produkowanych modeli. Jego damską wersją była Kometa i Laura.

    Odpowiednikiem roweru turystycznego na świecie jest tzw. „touring bike”. Jest to lepiej wykonana wersja roweru turystycznego. Zazwyczaj posiada ramę ze stali CrMo (chromowo-molibdenowej) zamiast stali o podwyższonej wytrzymałości (niskowęglowej „HiTen”) oraz lepszy osprzęt. Producenci rowerów szosowych oraz miejskich utrzymują w swojej ofercie takie modele, np:

  • Trek 520
  • Kona Sutra
  • Cannondale Tour
  • Novara Randonee
  • Raleigh Sojourn
  • Ze względu na stosunkowo małą popularność takich modeli ich ceny są sporo wyższe, niż typowych rowerów trekingowych lub crossowych zbudowanych na ramie aluminiowej. Topowe rowery turystyczne (touring) mogą osiągać bardzo wysokie ceny ze względu na technologię wykonania oraz osprzęt. Przykładem mogą być rowery brytyjskiej firmy Enigma zbudowane często na ramie tytanowej (np. model Etape) oraz osprzęcie szosowym firm Campagnolo, Shimano lub Sram.





    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.