• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Romet Komar

    Przeczytaj także...
    Chłodzenie - zespół działań i urządzeń do odprowadzania ciepła z układu w celu zapobieżenia wzrostowi lub obniżenia temperatury układu. Chłodzenie stosowane jest w różnych urządzeniach mechanicznych w tym w silnikach spalinowych, sprężarkach maszynach elektrycznych np. silnikach elektrycznych, transformatorach układach elektronicznych.Dezamet 023 – silnik klasy 50cc, produkowany przez Zakłady Metalowe Dezamet. Produkcję tego silnika rozpoczęto w 1978 roku, w silnik tego typu był wyposażony m.in.: Romet Ogar, Romet Pony, Romet Kadet, Romet 2375 i Dezamet Stella, produkcje zakończono w 1994 roku.
    Prędkość maksymalna to największa możliwa do osiągnięcia przez pojazd prędkość w ruchu poziomym (prostopadle do siły grawitacji). Jest ona funkcją konstrukcji pojazdu i warunków zewnętrznych.

    Romet Komarmotorower produkcji polskiej, produkowany w latach 1960–1983 (różne modele) przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później Zakłady Predom Romet, głównie na rynek polski (model MR232 występował także w Niemczech i Holandii pod nazwą Mofa-25 „Condor”).

    Reflektor – zwierciadło optyczne wklęsłe, służące do ograniczenia padającej na nie wiązki energii o charakterze falowym (np. promieniowanie elektromagnetyczne, fala akustyczna) do wiązki równoległej lub wąskiego kąta bryłowego.Zawieszenie pojazdu – zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:

    Ewolucja konstrukcji Komara[ | edytuj kod]

    W ciągu lat produkcji konstrukcja Komara zmieniła się znacznie:

  • model 230, w którym zastosowano silnik typu SM02, gaźnik z centralnie umieszczonym pływakiem, ramę jednorurową, tylne zawieszenie sztywne, przedni krótki wahacz pchany
  • modele: 231, 232 (nowy silnik serii S38)
  • model 2320 (model różniący się od MR 232 innym cylindrem – odlanym z innego stopu oraz gaźnikiem)
  • model 2328 (ze sprzęgłem odśrodkowym i jednobiegową skrzynią biegów – silnik S38SH)
  • model 2330 (nowa rama o konstrukcji rurowo-tłoczonej i zawieszenie tylne amortyzowane przez dwa teleskopy sprężynowe)
  • model 2338 (sprzęgło odśrodkowe i jednobiegowa skrzynia biegów – silnik S38SH)
  • model 2350 (brak pedałów, hamulec uruchamiany dźwignią nożną, obudowa lampy przedniej plastikowa)
  • model 2360 (wersja sport – z importowaną włoską kanapą, płaską kierownicą i sportowym bakiem)
  • model 2361 (wersja sport – kanapa produkcji polskiej)
  • model 2351 (teleskopowy widelec przedni i nowa obudowa lampy przedniej)
  • model 2352 (zmiany takie jak w przypadku poprzednich modeli oraz nowy silnik tzw. „kwadraciak” typu 017 różniący się od S38 nowymi karterami i cylindrem), który w rezultacie wszystkich zmian dokonywanych na poprzednich modelach różnił się znacznie od swojego pierwowzoru – modelu 230.
  • model 2352 W (zastosowano silnik „kwadraciak” w wersji 023 wyposażony w nożny mechanizm zmiany biegów)
  • Komar 2350
    ZZR Komar 2330 z 1970 roku

    Dane techniczne motorowerów z silnikami S38[ | edytuj kod]

    Uwaga: w nawiasach podano dane techniczne silnika S38SH

    Wahacz – sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.Kierownica rowerowa – element roweru służący do zmiany kierunku ustawienia płaszczyzny koła skrętnego (lub kół) w stosunku do osi roweru, jednocześnie jeden z trzech punktów podparcia rowerzysty (obok pedałów i siodełka).
  • Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min (1,7 KM przy 4700 obr./min)
  • Moment maksymalny: 2,8 Nm przy 2750 obr./min (2,9 Nm przy 3400 obr./min)
  • Liczba przełożeń: 2 (1 – sprzęgło odśrodkowe)
  • Instalacja elektryczna: 6V 20W
  • Masa motoroweru: 45 kg do 50 kg (w zależności od modelu)
  • Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100 km
  • Prędkość maksymalna: 40 km/h według danych producenta
  • Szczegóły konstrukcyjne[ | edytuj kod]

  • Silnik o zapłonie iskrowym o cyklu pracy dwusuwowym z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem
  • Liczba cylindrów: 1
  • Średnica cylindra: 38 mm
  • Skok tłoka: 44 mm
  • Pojemność skokowa: 49,8 cm³
  • Stopień sprężania: 6,5
  • Sprzęgło: dwutarczowe mokre
  • Liczba biegów: 2
  • Gaźniki: serii GM-12 (średnica gardzieli 12 mm)
  • Przełożenia w skrzyni: I-3,08, II-1,68 (model MR-230), I-1,68, II-1,00 (model MR-231), I-1,92, II-1,00 (model MR-2320), I-1,92, II-1,00 (pozostałe modele)
  • Świeca zapłonowa: F80
  • Stosunek mieszanki olej-benzyna (według instrukcji obsługi): 1:25 (w czasie docierania 1:20)
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Romet Komar na Oldtimery.com [zarchiwizowane]
  • Strona www o Komarze
  • Komary dziś
  • Polskie Motorowery [zarchiwizowane]
  • Stopień sprężania – to stosunek objętości powietrza w cylindrze silnika na końcu suwu ssania do objętości powietrza na końcu suwu sprężania.Motorower, moped – jednośladowy lub dwuśladowy pojazd, posiadający dwa, trzy lub cztery koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 cm³ lub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.




    Warto wiedzieć że... beta

    Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.
    Powietrze (łac. aër) – mieszanina gazów i aerozoli składająca się na atmosferę ziemską. Pojęcie jest stosowane przede wszystkim w odniesieniu do tej części powłoki gazowej, której chemiczny skład jest wyrównany wskutek cyrkulacji gazów w troposferze (zob. homosfera, warstwa o grubości do 100 km), bywa jednak odnoszone również do wszystkich sfer ziemskiej atmosfery, o różnym składzie chemicznym i właściwościach fizycznych.
    Tłok – w budowie maszyn element maszyny, który przyjmuje nacisk lub wywiera go na gaz, ciecz lub inną substancję, przekazując do niej lub odbierając od niej energię.
    Objętość (pojemność) skokowa cylindra – różnica pomiędzy maksymalną a minimalną objętością cylindra. Dla wielocylindrowych silników spalinowych podaje się łączną objętość wszystkich cylindrów, w których następuje spalanie. Jej wartość podawana jest w centymetrach sześciennych, czasem oznaczanych skrótem ccm od ang. cubic centimeter. Inaczej mówiąc - jest to objętość utworzona w cylindrze pomiędzy górnym martwym położeniem tłoka (zewnętrznym górnym skrajnym położeniem) a jego dolnym martwym położeniem (wewnętrznym dolnym skrajnym położeniem).
    Pedał (łac. pedalis – nożny) to część mechanizmu dźwigniowego służąca do wprawiania go w ruch za pomocą nacisku nogą.
    Tworzywa sztuczne – materiały składające się z polimerów syntetycznych (wytworzonych sztucznie przez człowieka i niewystępujących w naturze) lub zmodyfikowanych polimerów naturalnych oraz dodatków modyfikujących takich jak np. napełniacze proszkowe lub włókniste, stabilizatory termiczne, stabilizatory promieniowania UV, uniepalniacze, środki antystatyczne, środki spieniające, barwniki itp. Termin „tworzywa sztuczne” funkcjonuje obok niepoprawnych często stosowanych żargonowych określeń takich jak np. plastik. Najbardziej poprawnym terminem obejmującym wszystkie materiały zawierające jako główny składnik polimer, bez rozróżniania, czy jest on pochodzenia sztucznego czy naturalnego, jest określenie „tworzywa polimerowe”.
    Sprzęgło to urządzenie stosowane w budowie maszyn do łączenia wałów w celu przekazywania momentu obrotowego. Inaczej jest to zespół części służących do połączenia dwóch niezależnie obrotowo osadzonych wałów, czynnego – napędowego i biernego – napędzanego, w celu przeniesienia momentu obrotowego.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.739 sek.