• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Roguelike

    Przeczytaj także...
    Slaves to Armok: God of Blood Chapter II: Dwarf Fortress, również nazywane Slaves to Armok II: Dwarf Fortress, głównie znane jako Dwarf Fortress (pol. forteca krasnoludów) – darmowa gra komputerowa na platformy Microsoft Windows, Linux i Mac OS X. Rozgrywka odbywa się w świecie typu high fantasy i polega na kontroli osady krasnoludów. Gra łączy w sobie elementy gier strategicznych i roguelike. Praca nad nią rozpoczęła się w 2002 roku, a pierwsze wydanie gry pojawiło się w 2006. Projekt, mimo długiego już okresu istnienia, nadal znajduje się w fazie alfa – regularnie dodawane są nowe funkcje i możliwości, jak i naprawiane błędy oraz problemy trapiące graczy. Gra znana jest ze swojej skomplikowanej, bogatej rozgrywki i wysokiego poziomu trudności.NetHack – komputerowa gra role-playing, zaliczająca się do typu roguelike (ang. podobne do Rogue). Nethack jest rozwinięciem gry Hack, która z kolei pochodzi od gry Rogue. Ta ostatnia dała nazwę całemu typowi.
    Angband – gra komputerowa typu roguelike osadzona w Tolkienowskiej tematyce. Jest dostępna za darmo na wszystkie popularne systemy operacyjne. Obecna najnowsza wersja gry to 3.0.9b. Kod gry jest otwarty; wielu programistów stworzyło własne odmiany gry, jedną z bardziej popularnych jest Zangband.
    Zrzut ekranowy gry z gatunku roguelike – Nethack

    Roguelike – rodzaj gry komputerowej, która z założenia ma być podobna do Rogue.

    Rogue[ | edytuj kod]

    Rogue jest grą opracowaną w instytucie Berkeley na systemy uniksowe. Gracz porusza się po przedstawionym w trybie tekstowym ciągu pokojów i korytarzy, walcząc z potworami, zbierając skarby i usiłując odnaleźć legendarny Amulet Yendoru. Mechanika gry została luźno oparta na systemie Dungeons & Dragons.

    Diablo – osadzona w klimacie dark fantasy komputerowa, fabularna gra akcji (hack and slash), stworzona przez Blizzard North, której światowa premiera odbyła się 31 grudnia 1996 roku.System operacyjny (ang. Operating System, skrót OS) – oprogramowanie zarządzające systemem komputerowym, tworzące środowisko do uruchamiania i kontroli zadań użytkownika.

    Charakterystyka[ | edytuj kod]

    Cechą charakterystyczną gier roguelike jest znaczna losowość świata. Wszelkie lochy, potwory, skarby, miasta, a nawet imiona NPC są najczęściej generowane losowo w każdej rozgrywce. Kolejną ważną cechą tego gatunku jest prezentacja świata, postaci i przedmiotów w postaci znaków ASCII w trybie tekstowym lub w bardzo prostej grafice kafelkowej. Rozgrywka toczy się zwykle w trybie turowym. W większości gier roguelike śmierć postaci gracza kończy rozgrywkę, bez możliwości powrotu do ostatnio zapisanego stanu gry. Fani gier roguelike uważają, że opcja zapisu gry służy tylko do przerwania gry, a wykorzystanie jej w inny sposób jest postrzegane jako sprzeczne z zasadami gry.

    Unix Time-Sharing System (pisane również jako UNIX, choć nie jest to skrót – nazwa „UNIX” jest kalamburem określenia Multics, który był wzorem dla Uniksa) – system operacyjny rozwijany od 1969 r. w Bell Labs (UNIX System Laboratories, USL) przez Dennisa Ritchie i Kena Thompsona. W latach 70. i 80. zdobył bardzo dużą popularność, co zaowocowało powstaniem wielu odmian i implementacji. Część z nich, w szczególności Linux oraz OS X, jest w użyciu do dziś. UNIX jest zarejestrowanym znakiem towarowym The Open Group.Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley (University of California, Berkeley), skrótowo nazywany UC Berkeley lub po prostu Berkeley czy Cal – najstarszy i najważniejszy spośród dziesięciu kampusów Uniwersytetu Kalifornijskiego. Położony w Berkeley w Kalifornii nad Zatoką San Francisco.

    Popularność[ | edytuj kod]

    Uboga warstwa graficzna w połączeniu ze stosunkowo skomplikowaną obsługą i złożonością gry sprawia, że nie jest to obecnie popularna odmiana gier. Początkujących graczy zniechęcają też często dość złożone zasady, trudność rozgrywki oraz często wysoka śmiertelność postaci gracza. Roguelike ma jednak grupę fanów, którzy uważają że brak grafiki sprzyja rozwojowi wyobraźni, a świat gier roguelike przewyższa znacznie inne gry komputerowe ilością składników (rodzajów zaklęć, broni, potworów itp.) oraz interakcji między nimi.

    Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.Rogue – gra RPG z lat 80. opracowana w instytucie Berkeley na systemy uniksowe. Gracz porusza się po zbudowanym w trybie tekstowym ciągu pokoi i korytarzy, walcząc z potworami, zbierając skarby i usiłując odnaleźć legendarny Amulet Yendoru. Mechanika gry została luźno oparta na systemie D&D. Gra ma interfejs tekstowy, (tzn. wszystko w grze jest znakami w standardzie ASCII), a niemal wszystkie elementy lochu są generowane losowo.

    Przykłady[ | edytuj kod]

     Z tym tematem związana jest kategoria: Gry komputerowe z gatunku roguelike.

    Przykładami gier roguelike są:

  • Angband (z rozmaitymi klonami np. Zangband, TOME, OAngband)
  • ADOM
  • Larn
  • Moria
  • Nethack (i jego rozwinięta wersja SLASH'EM)
  • Omega
  • Castle of the Winds
  • Dwarf Fortress
  • Gry roguelike bywają inspiracją dla gier innych gatunków, na przykład gry Diablo, która, podobnie jak one, wykorzystuje losowość w generowaniu świata.

    Tryb tekstowy – tryb pracy karty graficznej, w którym wyświetla ona tylko znaki. Liczba kolumn i wierszy zależna jest od platformy – w komputerze osobistym IBM-PC standardowo jest to 25 wierszy i 80 kolumn. Obecnie większość komputerów po przeprowadzeniu testu POST przełącza się w tryb graficzny. Jeżeli system operacyjny pracuje w trybie tekstowym (np. MS-DOS), to pozostaje w tym trybie.Ancient Domains of Mystery (ADOM) – gra komputerowa typu roguelike, tworzona pierwotnie w latach 1994–2002 przez niemieckiego programistę Thomasa Biskupa. Jak większość gier tego typu, ADOM ma grafikę złożoną wyłącznie ze znaków w standardzie ASCII.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. The Making Of: Rogue (ang.). edge-online.com, 2009-07-03. [dostęp 2014-01-11].
    2. Russ Pitts: Secret Sauce: The Rise of Blizzard (ang.). The Escapist, 2006-06-06. s. 3. [dostęp 2014-01-11]. Cytat: It was modified over and over until it solidified when I was in college and got hooked on an ASCII game called „Moria/Angband”.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Strona poświęcona grom roguelike (ang.)
  • Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.ASCII [aski] (ang. American Standard Code for Information Interchange) – 7-bitowy kod przyporządkowujący liczby z zakresu 0-127: literom (alfabetu angielskiego), cyfrom, znakom przestankowym i innym symbolom oraz poleceniom sterującym. Na przykład litera "a" jest kodowana liczbą 97, a znak spacji jest kodowany liczbą 32.




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.825 sek.