• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rocar

    Przeczytaj także...
    Trolejbus – pasażerski pojazd drogowy zaprojektowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób (wliczając kierowcę), napędzany energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej i nie poruszający się po szynach. Ma dwa odbieraki prądu połączone z zawieszoną nad jezdnią parą przewodów. Stąd nazwa od angielskiego słowa „trolley” i końcówki „bus” od omnibus (po łacinie – dla wszystkich). W Polsce trolejbusy korzystają z prądu stałego o napięciu 600 V.Rocar - była rumuńska marka samochodów dostawczych, autobusów i trolejbusów, która miała swoją siedzibę w stolicy Rumunii, Bukareszcie, istniała w latach 1956-2003, wcześniej występowała pod nazwą Autobuzul.
    MAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) – spółka akcyjna z siedzibą w Monachium. Jedno z wiodących przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe, autobusy, silniki oraz urządzenia przemysłowe pod marką MAN. Spółka notowana na Deutsche Börse wśród trzydziestu największych niemieckich spółek akcyjnych. Koncern zatrudnia na całym świecie ponad 33.400 pracowników (w 2007 r. grupa zatrudniała 55 tys. osób w 120 krajach), a jego roczne obroty wyniosły w roku 2005 ponad 7,4 miliardów Euro (w 2007 - 15,5 miliardów Euro).
    Rocar DAC 112 UDM
    Rocar De Simon U412
    Rocar T.V. 12M na znaczku pocztowym
    Trolejbus Rocar 812E

    Rocar – były rumuński producent autobusów, trolejbusów i samochodów dostawczych, który miał swoją siedzibę w stolicy RumuniiBukareszcie. Fabryka istniała w latach 1951–2004.

    Tudor Vladimirescu (ur. ok. 1780, zm. 27 maja 1821) – przywódca powstania na Wołoszczyźnie w 1821, rumuński bohater narodowy.Bukareszt (rum. București) – stolica i centrum przemysłowo-usługowe Rumunii. Leży w południowo-wschodniej części kraju (44°25′N 26°06′E), nad rzeką Dymbowicą.

    Historia[]

    Fabryka została założona w 1951 roku i rozpoczęła produkcję urządzeń taboru kolejowego oraz maszyn rolniczych. W 1953 roku przy fabryce powstał klub sportowy Rocar Bukareszt. W 1956 roku rozpoczęła się produkcja autobusów, a rok później trolejbusów. W 1958 roku ruszyła produkcja samochodów dostawczych T.V. 4 i 5. Od 1968 roku firma rozpoczęła eksport do krajów Europy Wschodniej, Afryki, Ameryki Południowej i na Bliski Wschód. W 1971 roku została zakupiona licencja na silniki firmy MAN. Od 1990 roku Rocar współpracował z włoskim producentem nadwozi autobusowych De Simon. W 1993 roku została zmieniona nazwa z Uzina Autobuzul na Rocar. W 1996 r. zakończono produkcję samochodów dostawczych Rocar T.V. (T.V. są to inicjały rumuńskiego bohatera narodowego Tudora Vladimirescu). W 2003 roku fabryka nie produkowała już żadnych pojazdów, a w marcu 2004 roku została zlikwidowana.

    Asociaţia Fotbal Club Rocar ANEFS Bucureşti - rumuński klub piłkarski, grający obecnie w trzeciej lidze, mający siedzibę w mieście Bukareszt, stolicy kraju.

    Modele[]

    Furgonetki[]

  • T.V. 4/5
  • T.V. 41/51
  • T.V. 12/14
  • T.V. 15/35
  • Rocar 33/37/40
  • Autobusy[]

  • DAC 112 UDM
  • DAC 117 UDM
  • Rocar 109
  • Rocar 111 RDTM
  • Rocar 112 RDT
  • Rocar T207
  • Rocar T311A
  • Rocar U312
  • Rocar De Simon U410
  • Rocar De Simon U412
  • Trolejbusy[]

  • DAC 112 E
  • DAC 212 E
  • DAC 212 ECS
  • DAC 117 E(A)
  • DAC 217 E
  • DAC 317 ETS
  • DAC 318 ET
  • Rocar 312 E
  • Rocar 412 E
  • Rocar 812 EA
  • Przypisy

    1. Lichidarea scoate Rocar de la Bursa. zf.ro, 31.05.2005. [dostęp 20 maja 2015].
    2. Rocar. automobileromanesti.ro. [dostęp 20 maja 2015].

    Linki zewnętrzne[]

  • Strona opisująca firmę Rocar (ang.)



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.026 sek.