• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Robotyka ławicy

    Przeczytaj także...
    Algorytm mrówkowy, zaproponowany przez Marco Dorigo, jest probabilistyczną techniką rozwiązywania problemów poprzez szukanie dobrych dróg w grafach. Jest on zainspirowany zachowaniem mrówek szukających pożywienia dla swojej kolonii.Przetwarzanie rozproszone (ang. distributed processing) to wykonywanie określonych zadań użytkownika z wykorzystaniem współdzielonych zasobów połączonych siecią komputerową.
    System (stgr. σύστημα systema – rzecz złożona) – obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyodrębnić zespół lub zespoły elementów wzajemnie powiązanych w układy, realizujących jako całość funkcję nadrzędną lub zbiór takich funkcji (funkcjonalność). Z uwagi na fakt, że wyodrębnienie wszystkich elementów przynależących do systemu bywa w praktyce niekiedy bardzo trudne, dlatego do badania systemów wykorzystuje się ich uproszczone modele. Elementy przynależące do jednego systemu nie mogą jednak stanowić jednocześnie elementów przynależnych do innego systemu.
    Duża liczba robotów rozwiązująca jedno zadanie

    Robotyka roju (od ang. swarm robotics) – koncepcja, w której zamiast pojedynczego robota występuje rój robotów, będących w stanie wspólnie rozwiązać dany problem, np. dzięki zastosowaniu algorytmu mrówkowego.

    Podczas gdy każdy robot może działać samodzielnie, cała grupa robotów może być postrzegana jako jeden wielki system przetwarzania rozproszonego. Pojedyncze roboty mogą np. przekazywać sobie nawzajem informacje.

    Przykładem zastosowania może być poszukiwanie i przeniesienie dużego przedmiotu. Roboty szukają przedmiotu, każdy idąc w swoim kierunku. Gdy jeden odnajdzie przedmiot, przekazuje informację innym robotom, które wyruszają w kierunku robota, który nadał sygnał. Wówczas cała grupa przenosi przedmiot we wskazane miejsce.

    Bibliografia[]

  • Janina A. Jakubczyc, Czego możemy nauczyć się od ptaków i ryb?, Gazeta IT (28), Maj 2003
  • Linki zewnętrzne[]

  • Swarm-robotics.org



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama