• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Renault Vel Satis

    Przeczytaj także...
    System kontroli trakcji – system zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems), którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). Pośrednio systemy takie mogą wpływać również na polepszenie właściwości trakcyjnych pojazdu podczas ruchu w zakręcie. Większość systemów działa jedynie w zakresie niskich prędkości pojazdu (do 40 km/h) aczkolwiek budowane są też wersje działające dla całego zakresu prędkości. Jest kolejnym po ABS-ie systemem podwyższającym bezpieczeństwo czynne. Działanie systemu wpływa także na zmniejszenie zużycia opon i paliwa. System ten wykorzystuje elementy systemu ABS. Może również wykorzystywać inne elementy, jak jednostkę sterującą pracą silnika.Face lifting (z ang.: „podniesienie, podciągnięcie skóry twarzy”) – modernizacja modelu samochodu polegająca zazwyczaj jedynie na kosmetycznych zmianach w jego wyglądzie.
    Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, elektroniczna kontrola stabilizacji, ESC (ang. electronic stability control), ESP (ang. electronic stability program) lub DSC (ang. dynamic stability control) – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

    Renault Vel Satissamochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez francuską markę Renault w latach 2001 – 2009.

    Historia i opis modelu[ | edytuj kod]

    Renault Vel Satis - tył
    Renault Vel Satis po liftingu
    Renault Vel Satis - tył po liftingu

    Pierwowzorem modelu Vel Satis był zaprezentowany w 1995 roku w Genewie koncept Initiale, będący zapowiedzią następcy produkowanego od 1992 roku modelu Safrane. Trzy lata później zaprezentowano kolejny model koncepcyjny nazwany już Vel Satis. Nazwa pochodzi z języka francuskiego, a dokładniej od słów Vélocité et Satisfaction, co oznacza w języku polskim szybkość i satysfakcję. Światowa premiera wersji produkcyjnej pojazdu miała miejsce w 2001 roku.

    Renault Espace - pierwszy europejski samochód osobowy o nadwoziu typu minivan produkowany w latach 1984 - 2014 przez Renault.Język francuski (fr. langue française lub français) – język pochodzenia indoeuropejskiego z grupy języków romańskich. Jako językiem ojczystym posługuje się nim ok. 80 mln ludzi: ok. 65 mln Francuzów, ok. 4,5 mln Belgów (czyli 42%), ok. 1,5 mln Szwajcarów (czyli 20%), a także ok. 8 mln mieszkańców kanadyjskich prowincji Québec, Ontario i Nowy Brunszwik. Ok. 201 milionów osób na całym świecie używa francuskiego jako języka głównego (oszacowanie z 2009 r. według Organisation mondiale de la Francophonie), a 72 miliony jako drugiego języka codziennego (w tym krajach Maghrebu). Wiele z tych osób mieszka w krajach, w których francuski jest jednym z języków urzędowych, bądź powszechnie używanych (54 kraje). Paradoksalnie, w Algierii, Maroku, i Tunezji, gdzie nie ma statusu języka urzędowego, jest bardziej rozpowszechniony niż w wielu krajach Czarnej Afryki, w których jest jedynym językiem urzędowym.

    Konstrukcję pojazdu oparto na płycie podłogowej modelu Espace IV. Przednie zawieszenie oparte zostało na kolumnach MacPhersona oraz amortyzatorach gazowych. Z tyłu zastosowano trygonalne zawieszenie wielodrążkowe oraz sprężyny śrubowe. Niebanalna stylistyka nadwozia tego modelu dała początek nowej linii stylistycznej koncernu Renault. W celu zapewnienia jak najniższego poziomu hałasu we wnętrzu, podłoga wyłożona została matami dźwiękochłonnymi. Początkowo do napędu Vel Satisa zastosowano dwie jednostki benzynowe 2,0 16V Turbo (163 KM) i 3,5 V6 (241 KM) oraz dwie wysokoprężne 2,2 dCi (150 KM) i 3,0 dCi (177 KM) produkcji japońskiej firmy Isuzu.

    Isuzu Motors Ltd. (jap. いすゞ自動車株式会社, Isuzu Jidōsha Kabushiki-gaisha) - japońskie przedsiębiorstwo działające w przemyśle motoryzacyjnym z siedzibą w Tokio, należące do Isuzu Motors Ltd.Renault S.A. to istniejący od 1899 r. we Francji producent samochodów, będący zarazem jedną z najstarszych firm samochodowych. Koncern zatrudnia 130 tys. pracowników na całym świecie, z czego 63 tys. we Francji, jednak jedynie około 20% produkcji realizuje we Francji. Odsetek ten jest nieco wyższy w przypadku silników (29%).

    W 2005 roku przeprowadzono facelifting, w wyniku którego zmieniono atrapę wlotu powietrza, zderzak przedni oraz zderzak tylny. Wraz z tą modernizacją do oferty dołączyła wersja wyposażona w nowy silnik benzynowy 2,0 16V Turbo o mocy 170 KM, jednostka ta zastąpiła odmianę o mocy 163 KM.

    ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. System ten jest zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems). Jego bezpośrednim rozwinięciem są systemy ASR. Jest on również wykorzystywany jako element składowy bardziej rozwiniętych systemów jak ESP, czy Adaptive Cruise Control.Ekonomizer (przest. oszczędzacz) - urządzenie służące do monitorowania zużycia czynnika roboczego (np. paliwa) np. przegrzewacz pary.

    Produkcja modelu Vel Satis zakończona została 12 listopada 2009 roku. Powodem było niewielkie zainteresowanie tym autem na rynku, w ciągu 8 lat produkcji wyprodukowano 62 201 egzemplarzy Renault Vel Satisa.

    Poziom produkcji[ | edytuj kod]

    Wielkość produkcji modelu Vel Satis w poszczególnych latach.

    Wersje wyposażeniowe[ | edytuj kod]

  • Initiale
  • Privilege
  • Expression
  • Authentique
  • Pojazd w poszczególnych wersach wyposażony był m.in. w kartę Hands Free, czujnik ciśnienia w oponach, czujnik zmierzchu oraz elektryczny hamulec ręczny, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele, skórzana tapicerka, system ESP, ABS, ASR, ekonomizer, 6 lub 8 poduszek powietrznych, czujniki cofania, tempomat, pełną elektrykę szyb oraz automatyczną klimatyzację, system nawigacji, halogeny, czujnik deszczu.

    Tempomat – urządzenie utrzymujące stałą prędkość pojazdu niezależnie od tego, czy pojazd porusza się po płaskiej nawierzchni, czy też pochyłej (podjazdy, zjazdy). Kierowca nie musi naciskać pedału przyspieszenia, gdyż regulacja prędkości odbywa się automatycznie (w przypadku wyposażenia w skrzynię automatyczną również biegi są zmieniane automatycznie). Ze względów bezpieczeństwa nawet najdelikatniejsze dotknięcie pedału hamulca powoduje natychmiastowe wyłączenie tempomatu. W niektórych wersjach po wciśnięciu jednego przycisku itp., tempomat przywraca poprzednio ustaloną prędkość. Po wciśnięciu pedału "gazu" w trakcie pracy tempomatu – pojazd przyspiesza, a po jego zwolnieniu wraca do ustawionej, stałej prędkości.Język polski (polszczyzna) – język naturalny należący do grupy zachodniosłowiańskich (do których należą również czeski, słowacki, kaszubski, dolnołużycki, górnołużycki i wymarły połabski), stanowiących część rodziny indoeuropejskiej.

    Silniki[ | edytuj kod]

    W wartości dla wersji z 5-biegową skrzynią automatyczną
    *Silniki standardowo łączone ze skrzynią automatyczną
    Pozostałe dane dotyczą wersji z 6-biegową manualną przekładnią


    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Nowości Renault na salonie samochodowym w Genewie. Samar, 4 marca 2005. [dostęp 21 listopada 2009].
    2. Renault cesse de produire la Vel Satis. TF1, 20 listopada 2009. [dostęp 21 listopada 2009].
    3. Lesław Sagan: Renault: koniec produkcji modelu Vel Satis. RoadLook.pl, 18 listopada 2009. [dostęp 21 listopada 2009].
    4. Artur Kuśmierzak: Renault Vel Satis [awarie i problemy]. autokult.pl, 2011-07-23. [dostęp 2013-07-16].
    5. Bartosz Pokrzywiński: Renault Vel Satis z drugiej ręki. autokult.pl, 2011-07-27. [dostęp 2013-07-16].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Renault Vel Satis – Tapety (en)
  • Genewa (niem. Genf, fr. Genève, wł. Ginevra, romansz Genevra) – miasto w Szwajcarii, drugie pod względem liczby mieszkańców.Amortyzator — mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym. Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji.




    Warto wiedzieć że... beta

    Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.
    Samochód koncepcyjny (ang. concept car) - pojazd studyjny, opracowywany przeważnie w formie prototypu w celu zademonstrowania zdolności projektanckich, technologicznych i stylistycznych producenta samochodów lub biura stylistycznego. Powstają również przedprodukcyjne pojazdy, należące do koncepcyjnych.
    Autosegment E – klasa samochodów osobowych, nazwana czasami klasą premium, pośrednia między autami klasy średniej i luksusowymi.
    V6 – oznaczenie silnika widlastego składającego się z sześciu cylindrów. Jest to drugi po R4 typ silnika najczęściej stosowany do napędu samochodów osobowych. Najczęściej występującym kątem rozwarcia silnika V6 jest 60°, rzadziej 90° lub 120°. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V6 to 1-6-3-5-2-4 lub rzadziej 1-4-2-5-3-6.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.765 sek.