• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Renault 9/11

    Przeczytaj także...
    Nadwozie – część składowa pojazdu, ustawiona na podwoziu lub służąca do montażu jego elementów. Nadwozie składa się ze struktury nośnej i karoserii (poszycia). Pod względem struktury nośnej pojazdy dzielimy na konstrukcje ramowe (nadwozie nieniosące) i samonośne (samoniosące; bezramowe). Istnieją też konstrukcje pośrednie - nadwozie półniosące oraz samonośne z ramami częściowymi.Renault 19 (znany również jako R-19) – samochód produkowany przez Renault w latach: 1988–1996 dla rynku europejskiego. Dla rynku południowoamerykańskiego produkowany do roku 2001. R-19 był ostatnim modelem Renault, którego nazwa była numerem. Produkowany był w wersjach trzy-, cztero- i pięciodrzwiowych oraz cabrio.
    Samochód Roku (ang.: Car of the Year – w skrócie COTY) – nazwa konkursu na najlepszy samochód, wybierany spośród samochodów debiutujących na rynku w bieżącym roku kalendarzowym na rok następny.
    Renault 11 pierwsza seria
    Renault 9 druga seria
    Renault 11 druga seria
    Renault GTA na bazie Renault 9

    Renault 9 i Renault 11 to samochody osobowe klasy kompaktowej (segment C), różniące się jedynie rodzajem nadwozia, produkowane przez firmę Renault w latach 1981-1988 oraz przez tureckie zakłady Oyak-Renault w latach 1986-1999.

    Autosegment C – niższa, średnia klasa samochodów osobowych, które cechuje zwarta, kompaktowa budowa zapewniająca jednak względny komfort jazdy dla 4 dorosłych osób i umiarkowanie dużą przestrzeń na bagaż. Stąd także inna nazwa segmentu - segment aut kompaktowych.Ameryka Północna – kontynent o powierzchni 24 242 000 km² (co stanowi 16,3% całkowitej powierzchni lądów na kuli ziemskiej), położony na półkulach: północnej i zachodniej. Do Ameryki Północnej należy Ameryka Środkowa.

    Historia modeli[ | edytuj kod]

    R9 i R11 zastąpiły w 1982 roku model Renault 14. Renault 9 miał nadwozie typu sedan (dwu lub czterodrzwiowe) lub kabriolet a Renault 11 typu hatchback (trzy lub pięciodrzwiowe). Renault 9 został wybrany samochodem roku 1982.

    Renault S.A. to istniejący od 1899 r. we Francji producent samochodów, będący zarazem jedną z najstarszych firm samochodowych. Koncern zatrudnia 130 tys. pracowników na całym świecie, z czego 63 tys. we Francji, jednak jedynie około 20% produkcji realizuje we Francji. Odsetek ten jest nieco wyższy w przypadku silników (29%).OHV (Over Head Valve) (ang.: dosł: zawór nad głowicą) - jest to powszechnie w świecie używane oznaczenie rodzaju rozrządu silników tłokowych, w których wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, steruje zaworami znajdującymi się w głowicy poprzez popychacze. Jest to rozrząd górnozaworowy (tzw. "zawory wiszące"). Obecnie układ ten wyparty został przez rozrząd OHC. Używany jest sporadycznie w pojazdach produkowanych w Ameryce Północnej.

    Renault 9 i Renault 11 były również sprzedawane w Ameryce Północnej pod nazwami Alliance i Encore. W obu modelach montowano silnik 1,4 l. (1983-1986) oraz silniki 1,7 i 2.0 l. (1985-1987). Oba modele były produkowane również w Turcji przez firmę Oyak-Renault, Renault 9 w latach 1986-1999 a Renault 11 w latach 1987-1995.

    Turcja (tur. Türkiye, Republika Turcji – Türkiye Cumhuriyeti) – państwo położone w Azji na półwyspie Azja Mniejsza, a częściowo również w Europie, ze stolicą w Ankarze. Część europejska – Tracja – stanowi 3% powierzchni i oddzielona jest od części azjatyckiej morzem Marmara oraz cieśninami Bosfor i Dardanele. Turcję od północy otacza Morze Czarne, od zachodu Morze Egejskie i morze Marmara, a od południa Morze Śródziemne (nazywane w języku tureckim Morzem Białym).Hatchback (ang. hatch – właz, drzwi; back – tył) – typ zamkniętego nadwozia samochodu osobowego, o dużej tylnej pokrywie (klapie) przestrzeni bagażowej stanowiącej trzecie, czwarte lub piąte drzwi. Jest to nadwozie jedno- lub dwubryłowe. Część bagażowa samochodu jest dostępna z zewnątrz po podniesieniu do góry tylnej klapy schodzącej z linii dachu do bagażnika lub z wnętrza pojazdu, po odchyleniu oparcia tylnego siedzenia. Klapa zawiera tylne okno i część tylnej ściany.

    Na rynkach europejskich oba modele zostały zastąpione przez model Renault 19 w 1988 roku.

    Renault 11 ELECTRONIC[ | edytuj kod]

    W latach 1983-85 została wypuszczona na rynek europejski wersja Electronic. Początkowo bazowała na wersji TSE z silnikiem 1.4l, później na TXE z silnikiem 1.7l. Wersja ta wyróżniała się jak na owe czasy bardzo bogatym i nowoczesnym wyposażeniem:

    Klasa samochodu (inaczej zwana segmentem) – umowny zbiór, do którego należą samochody. Mogą być to samochody osobowe lub dostawcze o określonych cechach lub przeznaczeniu.Silnik o zapłonie iskrowym (ZI) jest silnikiem cieplnym spalinowym o spalaniu wewnętrznym, w którym spalanie ładunku zainicjowane jest iskrą powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Mieszanina paliwa i powietrza musi być przygotowana odpowiednio wcześniej przed momentem zapłonu, do jej zapalenia niezbędna jest wytworzona w odpowiednim źródle iskra. Sprawność silnika o zapłonie iskrowym zależy w głównej mierze od stopnia sprężania.
  • elektryczne szyby przednie
  • elektryczne lusterka
  • zegary DIGITAL w formie wyświetlacza ciekłokrystalicznego
  • komputer spalania
  • komputer głośnomówiący
  • radiomagnetofon Hi-Fi z pilotem przy kierownicy i wyświetlaczem w desce rozdzielczej
  • centralny zamek z pilotem
  • specjalne oznaczenia
  • Dostępny był w dwóch kolorach niebieskim i srebrnym

    Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.Renault 14 – model kompaktowego samochodu osobowego produkowanego przez francuską firmę Renault w latach 1976–1983.

    Stosowane silniki[ | edytuj kod]

    Benzynowe:

  • 1108cm³ OHV, 48 KM (1982-1986) C/TC
  • 1237cm³ OHV, 55 KM (1986-1988) TC
  • 1397cm³ OHV, 60 KM (1982-1985) TL/GTL
  • 1397cm³ OHV, 68 KM (1982-1988) TL/GTL/TLE/ TSE, Automatic
  • 1397cm³ OHV, 72 KM (1982-1985) GTS
  • 1397cm³ OHV, 105 KM (1983-1986) Turbo
  • 1397cm³ OHV, 115 KM (1986-1988) Turbo
  • 1721cm³ OHC, 82 KM (1985-1986) TXE
  • 1721cm³ OHC, 90 KM (1987-1988) TXE
  • 1965cm³ OHC, 96 KM (1985-1987) Alliance GTA
  • Diesel:

    Kabriolet, Convertible (fr. cabriolet) – rodzaj samochodu osobowego albo nadwozia nieposiadającego stałego dachu. Przeważnie miękki dach jest składany lub zdejmowany. Odmianą kabrioletu jest roadster. Inne cechy charakterystyczne to: boczne, otwierane okna, brak pionowych słupków czy też jakichkolwiek ram nad górną krawędzią nadwozia (poza szybą przednią). Najczęściej występuje w wersji dwudrzwiowej – stąd nazwa Convertible Coupé. Natomiast wersja czterodrzwiowa to Convertible Sedan.OHC (Over Head Camshaft) (ang.: dosł: wałek ponad głowicą) - rodzaj układu rozrządu silnika górnozaworowego, w którym wałek rozrządu znajduje się nad głowicą. Napędzany jest on zwykle za pomocą zębatego, elastycznego paska rozrządu lub w innych typach i mocnych silnikach łańcuchem. Wyjątkowo zdarza się również napęd za pomocą kół zębatych. Dla tego typu rozwiązania stosuje się dwa układy:
  • 1595cm³ OHC, 55 KM (1983-1988) TD/GTD
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Previous winners – Car of the Year 1982 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Opis Renault 11 Turbo (fr)





  • Warto wiedzieć że... beta

    Sedan, kareta, notchback (ang. notch - szczebel, stopień; back - tył) - rodzaj trójbryłowego, zamkniętego nadwozia samochodu osobowego, z wyraźnie oddzielonym przedziałem silnikowym i bagażowym. W okresie od lat 50. do 90. XX wieku był to najczęściej spotykany rodzaj nadwozi samochodowych, obecnie wciąż nadwozie typu sedan uważane jest za klasyczne i eleganckie.
    Silnik o zapłonie samoczynnym (znany powszechnie jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla, ZS) – silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe, niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym), a do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii, ma miejsce zapłon samoczynny. Do cylindra dostarczane jest powietrze, kiedy tłok zbliża się do swojego GMP następuje wtrysk paliwa, które następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu. Do zainicjowania zapłonu nie są potrzebne tak jak w przypadku silnika o zapłonie iskrowym zewnętrzne źródła ciepła. Stopień sprężania w silnikach wysokoprężnych mieści się w przedziale 12-25.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.892 sek.