Renault 16
Samochód Roku (ang.: Car of the Year – w skrócie COTY) – nazwa konkursu na najlepszy samochód, wybierany spośród samochodów debiutujących na rynku w bieżącym roku kalendarzowym na rok następny.Nadwozie – część składowa pojazdu, ustawiona na podwoziu lub służąca do montażu jego elementów. Nadwozie składa się ze struktury nośnej i karoserii (poszycia). Pod względem struktury nośnej pojazdy dzielimy na konstrukcje ramowe (nadwozie nieniosące) i samonośne (samoniosące; bezramowe). Istnieją też konstrukcje pośrednie - nadwozie półniosące oraz samonośne z ramami częściowymi.
Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.
Renault 16 – samochód osobowy klasy średniej, produkowany pod marką Renault w fabryce Sandouville w latach 1965-1980. Jeden z pierwszych produkowanych samochodów z nadwoziem typu hatchback.
Historia i opis modelu[ | edytuj kod]
Renault 16 uznawany jest za pierwszy na świecie samochód osobowy z nadwoziem typu hatchback. Oprócz dużej tylnej klapy posiadał również składane tylne siedzenia, co znacznie zwiększało jego użyteczność. Ze względu na swoją innowacyjność i nowoczesność został wybrany europejskim Samochodem Roku 1966.
Mimo, iż mierzył zaledwie 4230 mm długości, co odpowiada dzisiejszej klasie samochodów kompaktowych, to wówczas był w warunkach europejskich uznawany za auto klasy średniej.
Pierwsze zdjęcia modelu pokazano w sierpniu 1964 roku. Mimo że pierwsze modele opuściły fabrykę jeszcze w grudniu tego samego roku, to debiut odbył się w styczniu 1965 roku, a sprzedaż rozpoczęto w kwietniu. Pierwsza wersja R16 DL wyposażana była jedynie w silnik 1.5 l. o pojemności 1470 cm³ i mocy 59 KM (DIN) oraz czterobiegową skrzynię biegów. W 1967 roku zmieniono deskę rozdzielczą. Silnik 1.6 l. o pojemności 1565 cm³ i mocy 67 (wersja TL) lub 83 KM (wersja TS) pojawił się w 1968 roku. Rok później pojawiły się wersje z automatyczną skrzynią biegów (TA, TLA). W 1971 roku model przeszedł drobne zmiany. W 1973 roku zaprezentowano model R16 TX z silnikiem o pojemności 1647 cm³ i mocy 93 KM. Od pozostałych wersji różnił się podwójnymi przednimi reflektorami. Stał się najbogatszą wersją wyposażeniową tego modelu, wyposażaną m.in. w tylną wycieraczkę, elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. W 1976 zaprzestano produkcji wersji TSA, w 1979 TA, TLA, a ostatnie modele TL i TX zjechały z taśmy na początku stycznia 1980 roku.
Za następcę modelu R16 można uznać Renault 20/30, które pojawiło się już w 1975 roku.
Dane techniczne[ | edytuj kod]
Przypisy[ | edytuj kod]
- ↑ Sharing the Community spirit. „Autocar”. 136 (nbr 3967), s. 51–52 9, 27 kwietnia 1972.
- Previous winners - Car of the Year 1966 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
- 1965 Renault 16 technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
- 1965 Renault 16 technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
- 1976 Renault 16 L technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
- 1965 Renault 16 TS technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
- 1976 Renault 16 TX technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
- 1977 Renault 16 TL technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].