Remiks
Podstrony: 1 [2] [3] [4]
Lawrence "Larry" Lessig (ur. 3 czerwca 1961) – amerykański profesor nauk prawnych i działacz. Zyskał sławę jako zwolennik reformy systemu praw autorskich na rzecz większej jego otwartości i zagwarantowania większych swobód użytkownikom utworów. Obecnie jest dyrektorem Edmond J. Safra Foundation Center for Ethics na Uniwersytecie Harvarda oraz profesorem prawa w Harvard Law School. Uprzednio pracował jako profesor prawa w Stanford Law School, był też założycielem Center for Internet and Society (Centrum Badania Internetu i Społeczeństwa) na Uniwersytecie Stanfordzkim. Lessig jest założycielem i uprzednim przewodniczącym, a obecnie członkiem rady dyrektorów amerykańskiej organizacji Creative Commons. Lessig jest również założycielem oddolnej inicjatywy Rootstrikers, której celem jest walka z korupcją polityczną w Stanach Zjednoczonych.Krzysztof Garbaczewski (ur. 24 lutego 1983 w Białymstoku) – polski reżyser teatralny, scenograf i autor adaptacji. Tworzy interdyscyplinarne spektakle, teatralne instalacje łączące performance, sztuki wizualne i muzykę.
Remiks – dzieło powstałe w wyniku przerobienia (zremiksowania), polegającego na dodawaniu/usuwaniu lub zmianie elementów oryginału. Remiks zachowuje ślady dzieła pierwotnego – przyswaja jego rozpoznawalne elementy, by stworzyć nową jakość, ale komunikuje swe źródło, np. poprzez tytuły.
Rodzaje remiksów[ | edytuj kod]
Najczęściej używany w kontekście muzyki, ale remiksem może być zarówno utwór muzyczny co obraz, grafika, wideo, wiersz czy fotografia, pojęcie to odnosi się do wszystkich rodzajów dzieł i jest uznawane nawet za „paradygmat współczesnej, sieciowej kultury”. Można wyróżnić trzy rodzaje remiksu:
1) rozszerzony – pierwotnie w muzyce, polegał na dodawaniu partii instrumentalnych do utworu muzycznego, które wydłużając go, nie zmieniały jednak jego charakteru;
2) selektywny – dodawanie bądź usuwanie elementów, w efekcie których pozostaje tylko ślad, pamięć oryginału;
3) refleksyjny – miksowanie elementów z kilku źródeł, których pochodzenie zaciera się, dając zupełnie nową całość
Remiks w muzyce[ | edytuj kod]
Pojęcie remiksu z początku było ściśle związane z miksowaniem muzyki, z czasem nabrało ono szerszego znaczenia. Remiks w muzyce może oznaczać:
- przerobienie utworu w celach artystycznych, zaprezentowania go w nowej formie
- ulepszenie miksu starego utworu w celu poprawienia jego jakości
- przeróbka gatunkowa utworu mająca na celu zwiększenie grupy odbiorców
- manipulację stereo utworu, stworzenie wersji z dźwiękiem przestrzennym
- adaptację utworu w wersji klubowej
- wprowadzenie występów gościnnych do utworu
Należy pamiętać, że jest to pojęcie o bardzo dużej wewnętrznej różnorodności; opisuje cały zespół praktyk dotyczących edycji i manipulacji materiałem dźwiękowym.
Historia[ | edytuj kod]
Jedną z pierwszych osób piszących o remiksowaniu był Michaił Kaufman. Mimo, że nie używał tego terminu, w swoich notatkach z okresu studiów w konserwatorium muzycznym w Białymstoku wspomina "eksperymenty z nagraniami gramofonowymi, gdzie z różnych fragmentów nagrań na płytach powstawała nowa kompozycja". Słowa te można uznać za zapowiedź praktyk remiksowania, pojawiające się stosunkowo wcześnie, gdyż Kaufman studiował w latach 1912-1915.
Podstrony: 1 [2] [3] [4]