• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rebranding

    Przeczytaj także...
    Era (początkowo Era GSM, obecnie T-Mobile) − sieć telefonii komórkowej w Polsce, działająca w latach 1995−2011, której operatorem była Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.. W wyniku przejęcia pakietu większościowego PTC (pozostała operatorem) przeprowadzono rebranding i od 5 czerwca 2011 roku sieć działa pod międzynarodową marką T-Mobile.Przedsiębiorstwo (lub inaczej jednostka gospodarcza) – wyodrębniona prawnie, organizacyjnie i ekonomicznie jednostka, prowadząca działalność gospodarczą. Najczęściej definiowanym celem działalności przedsiębiorstwa jest osiąganie zysku poprzez zaspokajanie potrzeb konsumentów. W jego skład mogą wchodzić mniej lub bardziej odrębne jednostki gospodarcze, nazywane zakładami. Nieco inne znaczenie ma przedsiębiorstwo w języku prawnym.
    Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski (PKO Bank Polski, PKO BP) – polski bank uniwersalny założony w 1919 jako Pocztowa Kasa Oszczędności, spółka akcyjna notowana od 2004 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie; największy bank uniwersalny w Polsce; od 2009 prezesem banku jest Zbigniew Jagiełło.

    Rebranding – proces zmiany percepcji marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji, który najczęściej wiąże się ze zmianą nazwy przedsiębiorstwa lub produktu, wizerunku i/lub logo.

    Bardzo często jest to spowodowane repozycjonowaniem produktu lub rozpoczęciem współpracy z innymi firmami. W grę wchodzi również chęć odświeżenia przestarzałego wizerunku firmy.

    Zmiana wizualna jest jednak tylko częścią rebrandingu, który przede wszystkim powinien iść w zgodzie ze strategią marki firmy, produktu lub usługi.

    Idea (obecnie Orange) – była marka sieci telefonii komórkowej w Polsce, działająca w latach 1998-2005, której operatorem był PTK Centertel.Grupa Kapitałowa Orange Polska (dawniej Grupa TP) – grupa kapitałowa powiązana z Telekomunikacją Polską, kontrolowana przez francuski Orange S.A., wykorzystująca globalną markę Orange na podstawie licencji pozyskanej od Orange Brand Services Ltd.

    Rebranding wiąże się z koniecznością wymiany oznakowań we wszystkich placówkach firmy (jednorazowo, jak np. w przypadku rebrandingu Idei na Orange lub stopniowo, jak np. w przypadku zmiany logo Ruchu), na pojazdach, w publikacjach itp. W przypadku zmiany nazwy firmy wiąże się też z koniecznością przeprowadzenia kampanii informacyjnej w mediach.

    T-Mobile (dawniej Era) – sieć telefonii komórkowej w Polsce. Operatorem sieci jest T-Mobile Polska należąca do Telekom Deutschland.Produkt w marketingu – każdy obiekt rynkowej wymiany oraz wszystko co może być oferowane na rynku. Produktem może być dobro materialne, usługa, miejsce, organizacja bądź idea.

    Przykłady rebrandingu w Polsce:

  • Kraft Foods Polska zmienił nazwę na Mondelez Polska
  • we wrześniu 2005 roku marka Idea, pod jaką funkcjonowała sieć telefonii komórkowej, została zmieniona na globalną markę Orange (kampania informacyjna kosztowała ponad 1 mld zł),
  • CPN zmienił się w PKN Orlen,
  • w czerwcu 2011 roku sieć telefonii komórkowej Era zmieniła się w globalną markę T-Mobile (rebranding kosztował ponad 100 mln zł),
  • Sieć sklepów Globi zmieniła się w Carrefour Express,
  • w czerwcu 2011 roku rozpoczęto proces rebrandingu sieci Ruchu
  • we wrześniu 2011 roku Lukas Bank zmienił firmę na Crédit Agricole,
  • 29 marca 2012 Telekomunikacja Polska poinformowała, że zmienia się w globalną markę Orange.
  • 14 kwietnia 2014 roku serwis Tablica.pl zmienił się na OLX.pl
  • N i Cyfra+ po połączeniu dokonano rebrandingu na nc+
  • Commercial Union został zamieniony na Avivę, w wieloetapowym rebrandingu
  • PKO BP, PZU odświeżyły wizerunek firmy
  • Bank BGŻ i Bank BNP Paribas połączyły się w Bank BGŻ BNP Paribas
  • w grudniu 2015 roku Sieć Sklepów Real zmieniła się w Auchan
  • Przypisy

    1. Aleksandra Iżycka, KMC: Rebranding z głową. Outsourcing.com.pl, 2009-06-08.
    2. Serce i Rozum – Przeprowadzka – YouTube
    3. Kolejny ważny rebranding: Orange zastąpi TP
    4. Bank BGŻ dołączył do Grupy BNP Paribas. bgzbnpparibas.pl. [dostęp 2015-08-14].
    Logo - graficzny znak towarowy spełniający rolę marketingową a jednocześnie informacyjną, poprzez skrótowe, ale łatwo zauważalne i łatwo zapamiętywane przedstawienie symbolu firmy, instytucji, organizacji, lub też (np. flaga europejska) jakiejś idei, pomysłu, ale także mogące spełniać rolę jako charakterystyczne oznaczenie czegoś, czyli spełniające rolę znaku informacyjnego.Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. – bank komercyjny z siedzibą w Warszawie powstały poprzez połączenie BNP Paribas Bank Polska z Bankiem Gospodarki Żywnościowej.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Carrefour (wym. [karˈfur]) – sieć hipermarketów i supermarketów, powstała we Francji w 1959 roku. Pierwszy supermarket należący do rodzin Marcela Fournier i Louisa Defforey’a, otwarty był w Annecy we Francji w 1960 roku. Wybudowano go na skrzyżowaniu 5 ulic i stąd nazwa Carrefour – w języku francuskim „skrzyżowanie”.
    Ruch Spółka Akcyjna – polskie przedsiębiorstwo handlu detalicznego z siedzibą w Warszawie Zajmuje się głównie dystrybucją prasy, artykułów FMCG, prenumeratą.
    Real – niemiecka sieć hipermarketów spożywczo-przemysłowych, należąca do koncernu Metro Group. Działa w Niemczech, Turcji, Rosji, Polsce, Ukrainie i Rumunii.
    Powszechny Zakład Ubezpieczeń, PZU (Grupa Kapitałowa Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA) – firma ubezpieczeniowa działająca w Polsce, spółka akcyjna.
    Credit Agricole Bank Polska S.A. – bank detaliczny, ukierunkowany na obsługę finansową klientów indywidualnych, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorstw.
    Auchan (fr. homofon Hauts Champs - nazwa dzielnicy w mieście Roubaix) – sieć hipermarketów powstała we Francji. Działalność prowadzi w kilku krajach Europy i w Azji. Pierwszy hipermarket uruchomił w 1961 roku Gérard Mulliez w dzielnicy, od której sieć wzięła swoją nazwę. Jego rodzina w dalszym ciągu kontroluje sieć i spółki zależne takie jak m.in. Decathlon, Pimkie. Główna siedziba koncernu mieści się w Croix na północy Francji.
    Polski Koncern Naftowy ORLEN Spółka Akcyjna (GPW: PKN) – polskie przedsiębiorstwo zajmujące się przetwarzaniem ropy naftowej oraz dystrybucją produktów ropopochodnych, m.in. paliw. Koncern utworzony został w wyniku fuzji Petrochemii Płock SA z Centralą Produktów Naftowych (CPN) W skład Orlenu wchodzą rafinerie w Płocku, Trzebini, Jedliczu, trzy w Czechach oraz rafineria w Możejkach na Litwie. Łączne moce przerobowe zakładów w trzech państwach wynoszą 31,7 milionów ton ropy naftowej rocznie. Orlen jest jedyną polską spółką, która znalazła się na liście największych przedsiębiorstw świata (398 miejsce w 2010 roku) magazynu Fortune. 27,52 procent akcji należy do Skarbu Państwa. Orlen ma pierwsze miejsce, w rankingu firm w Polsce. Jego roczne przychody sięgają grubo ponad 100 mld zł. Same stacje sprzedają paliwa za ponad 30 mld zł rocznie. Ogólne przychody przedsiębiorstwa w roku 2012 przekroczyły 90 mld złotych, przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 88 mld złotych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.