• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rebranding

    Przeczytaj także...
    Era (początkowo Era GSM, obecnie T-Mobile) − sieć telefonii komórkowej w Polsce, działająca w latach 1995−2011, której operatorem była Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.. W wyniku przejęcia pakietu większościowego PTC (pozostała operatorem) przeprowadzono rebranding i od 5 czerwca 2011 roku sieć działa pod międzynarodową marką T-Mobile.Piotr i Paweł – jedna z największych w Polsce sieci delikatesów, stworzona przez Eleonorę Woś i jej synów, Piotra i Pawła. Według rankingu Wprost, należą oni do 100 najbogatszych Polaków zajmując w 2007 r. 81. miejsce z majątkiem 360 mln zł.
    Equinor – norweskie przedsiębiorstwo energetyczne, które prowadzi działalność w 38 krajach (2015) oraz do 2012 posiadało stacje benzynowe w 8 krajach na świecie (m.in. w Polsce – 356 stacji w roku 2013). Stacje benzynowe należące do koncernu zostały w roku 2010 wydzielone do oddzielnej spółki Statoil Fuel and Retail, która w roku 2012 została przejęta przez Alimentation Couche-Tard. Od roku 2015 stacje benzynowe przechodzą rebranding polegający na zmianie nazwy na Circle K.

    Rebranding – proces transformacji wszystkich elementów marki, takich jak oferowane produkty i usługi, jakość obsługi oraz sposób komunikacji, w tym wygląd logo, by osiągnąć lepszą pozycję marki na rynku. Samej zmiany wyglądu logo nie można nazwać rebrandingiem, jest to bowiem jedynie zmiana identyfikacji wizualnej, od niewielkiego liftingu po całkowitą zmianę symboli graficznych marki. Natomiast proces rebrandingu strategicznego, wiążącego się z wdrożeniem nowej strategii przedsiębiorstwa, nie musi wiązać się ze zmianą nazwy czy całkowitą wymianą logo.

    Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski (PKO Bank Polski, PKO BP) – polski bank uniwersalny założony w 1919 jako Pocztowa Kasa Oszczędności, spółka akcyjna notowana od 2004 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie; największy bank uniwersalny w Polsce; od 2009 prezesem banku jest Zbigniew Jagiełło.Mondelēz International, Inc. (dawniej Kraft Foods, Inc.) – światowy koncern produkujący produkty żywnościowe i napoje. Główną siedzibą jest Northfield, w stanie Illinois w Stanach Zjednoczonych. Firma powstała w roku 1903, jej założycielem był James Kraft skąd też wzięła się nazwa firmy. Wśród polskich fabryk firmy znaczące są: Olza (z siedzibą w Cieszynie) - producent wafli "Prince Polo" i LU Polska - producent ciastek (np. Delicje, Biszkopty, LU Petitki).

    Na modelowy proces rebrandigu składają następujące etapy:

    1. opracowanie nowej strategii marki w oparciu o badania rynkowe i konsumenckie
    2. opracowanie identyfikacji wizualnej marki
    3. implementacja zmian we wszystkich kanałach komunikacji z klientem
    4. zakomunikowanie zmian wewnątrz i na zewnątrz organizacji

    W zależności od charakteru organizacji proces rebrandingu trwa od 3 do 18 miesięcy.

    Grupa Kapitałowa Orange Polska (dawniej Grupa TP) – grupa kapitałowa powiązana z Telekomunikacją Polską, kontrolowana przez francuski Orange S.A., wykorzystująca globalną markę Orange na podstawie licencji pozyskanej od Orange Brand Services Ltd.T-Mobile (dawniej Era) – sieć telefonii komórkowej w Polsce. Operatorem sieci jest T-Mobile Polska należąca do Telekom Deutschland.

    Korzyści z rebrandingu obejmują aspekty wizerunkowe (poprawa wizerunku marki, zwiększenie satysfakcji klientów, zasygnalizowanie istotnych zmian w firmie), finansowe (oszczędności z unifikowania marek w ramach grupy, zwiększenie wartości marki, zwiększenie obrotów i marży) oraz organizacyjne (poprawa kultury organizacyjnej, usprawnienie procesów). Najważniejszym aspektem rebrandingu strategicznego jest skuteczne wciągnięcie pracowników w proces podnoszenia jakości obsługi klienta i komunikacji z nim.

    Produkt w marketingu – każdy obiekt rynkowej wymiany oraz wszystko co może być oferowane na rynku. Produktem może być dobro materialne, usługa, miejsce, organizacja bądź idea.Crédit Agricole – francuska sieć banków spółdzielczych, która w 1990 r. przekształciła się w międzynarodową grupę bankową. Crédit Agricole był początkowo spółdzielczą kasą rolników i z tego powodu jest często zwany Zielonym Bankiem (fr. Banque verte).

    Rebranding wiąże się z koniecznością wymiany oznakowań we wszystkich placówkach firmy (jednorazowo, jak np. w przypadku rebrandingu Idei na Orange lub stopniowo, jak np. w przypadku zmiany logo Ruchu), na pojazdach, w publikacjach itp. W przypadku zmiany nazwy firmy wiąże się też z koniecznością przeprowadzenia kampanii informacyjnej w mediach oraz urzędową zmianą danych firmy.

    Logo - graficzny znak towarowy spełniający rolę marketingową a jednocześnie informacyjną, poprzez skrótowe, ale łatwo zauważalne i łatwo zapamiętywane przedstawienie symbolu firmy, instytucji, organizacji, lub też (np. flaga europejska) jakiejś idei, pomysłu, ale także mogące spełniać rolę jako charakterystyczne oznaczenie czegoś, czyli spełniające rolę znaku informacyjnego.Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. – bank komercyjny z siedzibą w Warszawie powstały poprzez połączenie BNP Paribas Bank Polska z Bankiem Gospodarki Żywnościowej.

    Przykłady rebrandingu w Polsce:

  • Kraft Foods Polska zmienił nazwę na Mondelez Polska
  • we wrześniu 2005 roku marka Idea, pod jaką funkcjonowała sieć telefonii komórkowej, została zmieniona na globalną markę Orange (kampania informacyjna kosztowała ponad 1 mld zł),
  • CPN zmienił się w PKN Orlen,
  • w czerwcu 2011 roku sieć telefonii komórkowej Era zmieniła się w globalną markę T-Mobile (rebranding kosztował ponad 100 mln zł),
  • Sieć sklepów Globi zmieniła się w Carrefour Express,
  • we wrześniu 2011 roku Lukas Bank zmienił firmę na Crédit Agricole,
  • 29 marca 2012 Telekomunikacja Polska poinformowała, że zmienia się w globalną markę Orange.
  • 14 kwietnia 2014 roku serwis Tablica.pl zmienił się na OLX.pl
  • N i Cyfra+ po połączeniu dokonano rebrandingu na nc+
  • PKO BP, PZU odświeżyły wizerunek firmy
  • Bank BGŻ i Bank BNP Paribas połączyły się w Bank BGŻ BNP Paribas
  • 11 maja 2017 roku Statoil Polska zmienił się w Circle K Polska
  • we wrześniu 2018 r. Bank Zachodni WBK zmienił się w Santander Bank Polska
  • w 2019 r. SPAR Polska przejął sieć Piotr i Paweł
  • we wrześniu 2019 roku platforma nc+ zmieniła nazwę na Platforma Canal+
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Arkadiusz Łoś, Czym jest rebranding, jak przebiega i co daje markom, 2 stycznia 2017 [dostęp 2017-01-04].
    2. Zmiana nazwy firmy.
    3. Aleksandra Iżycka, KMC: Rebranding z głową. Outsourcing.com.pl, 2009-06-08.
    4. Serce i Rozum – Przeprowadzka – YouTube.
    5. Kolejny ważny rebranding: Orange zastąpi TP.
    6. Bank BGŻ dołączył do Grupy BNP Paribas. bgzbnpparibas.pl. [dostęp 2015-08-14].
    7. Krystian Rosiński (oprac.), Znika sieć sklepów Piotr i Paweł. Marka została wykupiona przez Spar Group, www.money.pl, 22 lipca 2019 [dostęp 2019-08-31] (pol.).
    Carrefour (wym. [karˈfur]) – sieć hipermarketów i supermarketów, powstała we Francji w 1959 roku. Pierwszy supermarket należący do rodzin Marcela Fournier i Louisa Defforey’a, otwarty był w Annecy we Francji w 1960 roku. Wybudowano go na skrzyżowaniu 5 ulic i stąd nazwa Carrefour – w języku francuskim „skrzyżowanie”.Ruch Spółka Akcyjna – polskie przedsiębiorstwo handlu detalicznego z siedzibą w Warszawie Zajmuje się głównie dystrybucją prasy, artykułów FMCG, prenumeratą.




    Warto wiedzieć że... beta

    Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna (PKN Orlen) – polski koncern paliwowo-energetyczny, lider wśród przedsiębiorstw petrochemicznych w Europie środkowo-wschodniej. W obszarze działania koncernu znajduje się również produkcja polimerów oraz monomerów. Główny producent produktów petrochemicznych w Czechach. Obecnie zatrudniający ponad 20 000 pracowników.
    Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. – bank komercyjny z siedzibą w Warszawie. Bank pod względem posiadanych aktywów zajmuje 11 miejsce w Polsce.
    Marka, inaczej znak fabryczny, znak firmowy (ang. brand, trade mark) – znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny (znak towarowy) umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa. Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, „podpisując” go, gwarantuje jego jakość. Stąd „marka” jest synonimem opinii.
    Powszechny Zakład Ubezpieczeń, PZU (Grupa Kapitałowa Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA) – firma ubezpieczeniowa działająca w Polsce, spółka akcyjna.
    Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity - CI) to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy - logo.
    SPAR – holenderskie przedsiębiorstwo, założone w 1932 przez Adriaana van Wella w Zoetermeer jako zrzeszenie sprzedawców detalicznych pod nazwą De SPAR, co jest skrótem holenderskiego hasła Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig (wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy).
    Credit Agricole Bank Polska S.A. – bank detaliczny, ukierunkowany na obsługę finansową klientów indywidualnych, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorstw.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.673 sek.