R6 (silnik)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Silnik BMW M20B25
Inline 6 Cylinder with firing order 1-5-3-6-2-4.gif

R6 (oznaczany także jako I6) – silnik spalinowy wyposażony w sześć cylindrów ustawionych wzdłuż wału korbowego w jednym rzędzie. Układ ten, mający 6 wykorbień, jest najprostszym rozwiązaniem zapewniającym całkowite wyrównoważenie silnika - zarówno od sił pierwszego jak i drugiego rzędu. Z tego względu nie jest w nim stosowany wałek wyrównoważający. Wał korbowy podparty jest zazwyczaj na czterech bądź siedmiu łożyskach. Kolejność zapłonów w poszczególnych cylindrach to 1-5-3-6-2-4 lub 1-4-2-6-3-5. Silniki tego typu, z uwagi właśnie na całkowite wyrównoważenie, były stosowane w lotnictwie do napędu sportowych i turystycznych samolotów.

Silnik spalinowy tłokowy - silnik cieplny o spalaniu wewnętrznym, w którym energia eksplozji spalanego paliwa zamieniana jest w energię mechaniczną. Spalanie mieszanki odbywa się w komorze spalania. Skonstruowanie pierwszego spalinowego silnika tłokowego datuje się na 1860 rok, jego konstruktorem był Étienne Lenoir.Wał korbowy (lub wał wykorbiony) – rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.

Silniki R6 montowane w samochodach osobowych osiągają pojemność skokową z przedziału 1,9 do 5,0 litra. Znajdują one zazwyczaj zastosowanie w samochodach klasy średniej i średniej-wyższej.

Silniki R6 są wiodącym rozwiązaniem w zakresie napędów do ciężkiego transportu drogowego, dużych wywrotek, autobusów. Silnik V8 mający cztery wykorbienia jest silnikiem gorzej wyrównoważonym, niż R6.

Motocykl Honda CBX z silnikiem R6

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • V6 (silnik)
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Nunney, s. 12-13
    2. M. Berhhardt, S. Dobrzyński, E. Loth Silniki Samochodowe. WKiŁ 1988 r.
    3. Cheetham, s. 209

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Craig Cheetham: Ultimate American Cars. MotorBooks/MBI, 2006. 9780760325704.
  • M J Nunney: Light and Heavy Vehicle Technology, Fourth Edition. Butterworth-Heinemann, 2006. 0750680377.

  • V8 – silnik widlasty o ośmiu cylindrach umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcję o mniejszym rozwarciu. Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-2.Silnik rzędowy jest to silnik spalinowy wielocylindrowy, w którym cylindry usytuowane są w jednym rzędzie. Silniki takie stosowane są głównie w motoryzacji, do napędu samochodów i motocykli. Silniki rzędowe oznacza się w Polsce Rx – gdzie x oznacza liczbę cylindrów. W praktyce spotyka się:
    Autosegment E – klasa samochodów osobowych, nazwana czasami klasą premium, pośrednia między autami klasy średniej i luksusowymi.V6 – oznaczenie silnika widlastego składającego się z sześciu cylindrów. Jest to drugi po R4 typ silnika najczęściej stosowany do napędu samochodów osobowych. Najczęściej występującym kątem rozwarcia silnika V6 jest 60°, rzadziej 90° lub 120°. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V6 to 1-6-3-5-2-4 lub rzadziej 1-4-2-5-3-6.




    Reklama