• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Quake III: Arena

    Przeczytaj także...
    Quake Live (wcześniej Quake Zero) – gra akcji FPS stworzona przez id Software zaprojektowana na komputery oparte na architekturze x86 i działające na systemach Microsoft Windows, OS X oraz Linux. Grę ściąga się i uruchamia za pomocą wtyczki do przeglądarki internetowej. Jest następcą Quake III Arena (Q3A). Gra pojawiła się w 2007 r., weszła w fazę bety opartej na zaproszeniach w 2008 i w fazę bety otwartej dnia 24 lutego 2009 r. 8 czerwca 2010 gra wyszła z fazy beta. Gra utrzymywana jest z mikropłatności w modelu Freemium, istnieją dwa konta płatne: premium i pro oraz darmowe o ograniczonej funkcjonalności, w którym to wyświetlane są reklamy przed podłączeniem do serwera.Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.
    GameRankings – strona internetowa agregująca recenzje gier komputerowych z innych stron prezentując średnią ocenę danej gry. Podobne serwisy to: Metacritic (również zarządzany przez CNET), GameStats i Rotten Tomatoes.

    Quake III: Arenagra komputerowa z gatunku first-person shooter, wyprodukowana przez id Software i wydana w 1999 roku przez Activision. Jest to trzecia część serii gier Quake. Przeznaczona jest przede wszystkim do rozgrywki wieloosobowej. W trybie jednoosobowym występowały areny, na których gracz walczył z botami (komputerowymi przeciwnikami udającymi innych graczy). W grze po raz pierwszy użyto algorytmu zwanego szybką odwrotnością pierwiastka kwadratowego.

    Activision, Inc. – wydawca i producent gier komputerowych. Firma została założona 1 października 1979. Ich pierwsze produkty były wydawane na kartridżach na konsolę Atari 2600. Obecnie jest drugim (po Electronic Arts) co do wielkości wydawcą gier komputerowych i wideo na świecie.{{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "dyrektor wydawniczy" oraz "odpowiednik". CD-Action – polski magazyn poświęcony tematyce gier komputerowych.

    Quake III: Arena wprowadziła tryb rozgrywki wieloosobowej o nazwie Clan Arena, w którym gracze są podzieleni na dwie drużyny (Niebiescy i Czerwoni) walczące według określonych zasad (na przykład podział rozgrywki na rundy, taki sam ekwipunek graczy na początku każdego etapu, eliminacja zabitych graczy z rozgrywki do zakończenia rundy). Tryb ten został przeniesiony również do gry Quake Live.

    BFG9000 (w innych grach z innym numerem bądź bez niego) – fikcyjna broń, która po raz pierwszy pojawiła się w grach komputerowych z serii Doom (Doom, Doom II, Doom III oraz Doom III: Resurrection of Evil). BFG9000 przedstawiony jest jako duże masywne metalowe działo, które strzela dużymi kulami zielonej plazmy. Jest najpotężniejszą bronią w grze, mogącą zabić większość wrogów jednym strzałem. Późniejsze gry z gatunku FPS (first-person shooter) posiadały podobne rodzaje broni, jednak niewiele z nich uzyskało taką sławę jak BFG.Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.

    W grze do dyspozycji gracza oddano dziewięć rodzajów broni. Rozgrywkę zaczynamy wyposażeni w karabin maszynowy oraz specjalną rękawicę z ostrzem. W zależności od planszy można zdobyć lepsze uzbrojenie w skład którego wchodzą: strzelba, granatnik, wyrzutnia rakiet, miotacz błyskawic, futurystyczny karabin snajperski o nazwie railgun, miotacz plazmy oraz najpotężniejsze z nich wszystkich działo zwane BFG10K. Gracze mogą również zdobywać dodatki takie jak apteczki, zbroje, teleportery, wzmocnienia ataków, podwyższenia prędkości czy częściowa niewidzialność.

    Biblioteka Narodowa Francji (fr. Bibliothèque nationale de France, BnF) – francuska biblioteka narodowa, znajdująca się w Paryżu. Przewidziana jest jako repozytorium dla wszystkich materiałów bibliotecznych, wydawanych we Francji. Obecnym dyrektorem Biblioteki jest Bruno Racine.id Software - producent gier FPP. Znani są z serii Wolfenstein, Doom oraz Quake. Firma powstała w Mesquite w Teksasie w 1991 roku.

    Redakcja magazynu „CD-Action” w roku 2004 umieściła Quake III: Arenę na 20. miejscu 100 najlepszych gier na PC, w roku 2006 – na 58. miejscu wśród gier wydanych między 1996 a 2006. Redakcja magazynu „PC Gamer UK” w 2015 roku przyznała grze 55. miejsce na liście najlepszych gier na PC.

    {{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "odpowiednik". PC Gamer – czasopismo o tematyce gier komputerowych. Metacritic – amerykańska strona internetowa agregująca recenzje albumów muzycznych, gier komputerowych, filmów i seriali. Na podstawie ocen z recenzji zlicza średnią przedstawiającą przyjęcie danego medium przez krytyków. W 2005 stronę przejęło przedsiębiorstwo CNET Networks.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Search Results – Quake III Arena (ang.). ESRB. [dostęp 2011-07-28].
    2. QUAKE III ARENA (MA) (ang.). Australian Classification Board, 1999-12-13. [dostęp 2011-07-28].
    3. Rys Sommefeldt: Origin of Quake3's Fast InvSqrt() (ang.). Beyond3D, 2006-11-29. [dostęp 2018-09-12].
    4. CD-Action, nr 6/2004, strona 125
    5. CD-Action, TiXoMANIAK 2006, strona 47
    6. Top 100 Greatest Games. „PC Gamer UK”, s. 52-73, 2015-09. Future plc (ang.). 
    7. Mat: Quake 3 Arena Review (ang.). W: Eurogamer [on-line]. Eurogamer® Network Ltd, 16 grudnia 1999. [dostęp 31 października 2010].
    8. Shawn Sparks: Quake 3 review for the DreamCast (ang.). W: Game Revolution [on-line]. AtomicOnline, LLC, 11 stycznia 2000. [dostęp 31 października 2010].
    9. Jeff Gerstmann: Quake III Arena Review (ang.). W: Gamespot [on-line]. CBS Interactive Inc, 16 grudnia 1999. [dostęp 31 października 2010].
    10. Tal Blevins: Quake III: Arena – PC Review (ang.). W: IGN [on-line]. IGN Entertainment, Inc., 10 grudnia 1999. [dostęp 31 października 2010].
    11. Mark Smith: Quake 3 Review (ang.). W: Game Chronicles [on-line]. 10 października 2000. [dostęp 31 października 2010].
    12. Brian Peterson: Quake 3 Arena Review (DreamCast) (ang.). W: Gaming Age [on-line]. Gaming Age Online, 11 czerwca 2000. [dostęp 31 października 2010].
    13. Quake III Arena for PC (ang.). W: Game Rankings [on-line]. CBS Interactive Inc. [dostęp 31 października 2010].
    14. Quake III Arena (ang.). W: Metacritic [on-line]. CBS Interactive Inc. [dostęp 31 października 2010].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona gry
  • Szybka odwrotność pierwiastka kwadratowego, czasami określana jako szybki InvSqrt() lub przez stałą szesnastkową 0x5f3759df – metoda obliczania x, odwrotności pierwiastka kwadratowego z 32-bitowej liczby zmiennoprzecinkowej w standardzie IEEE 754. Algorytm został prawdopodobnie opracowany w Silicon Graphics na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, a implementacja pojawiła się w 1999 roku w kodzie źródłowym gry Quake III: Arena, lecz metoda nie pojawiła się na forach publicznych, takich jak Usenet aż do roku 2002 lub 2003. W ówczesnym czasie, podstawowa zaleta algorytmu wywodziła się od unikania kosztownych obliczeniowo operacji zmiennoprzecinkowych na korzyść operacji na liczbach całkowitych. Odwrotności pierwiastków kwadratowych są używane do obliczania kątów padania i odbicia dla oświetlenia i cieniowania w grafice komputerowej.Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.




    Warto wiedzieć że... beta

    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.
    IGN (Imagine Games Network) – amerykański internetowy serwis informacyjny, skupiający się głównie na grach komputerowych i wideo, założony w 1998 roku. Strona podzielona jest na "kanały": PC, Wii, Nintendo DS, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Vita, Wireless i Retro. Każdy kanał zawiera własne wiadomości, recenzje i zapowiedzi.
    Eurogamer – brytyjska strona internetowa o grach komputerowych, założona w 1999 wraz ze spółką Eurogamer Network Ltd. przez braci Ruperta i Nicka Lomanów. Strona dostarcza wiadomości, recenzji, zapowiedzi gier i materiałów wideo. Eurogamer ma wysoką popularność – w listopadzie 2010 stronę odwiedziło 5,7 miliona użytkowników. W 2007 trójka edytorów portalu: Kristan Reed, Tom Bramwell i Kieron Gillen, zdobyli nagrody Games Media Awards.
    Gemeinsame Normdatei (GND) – kartoteka wzorcowa, stanowiąca element centralnego katalogu Niemieckiej Biblioteki Narodowej (DNB), utrzymywanego wspólnie przez niemieckie i austriackie sieci biblioteczne.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.81 sek.