• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Pytanie otwarte

    Przeczytaj także...
    Sprzedaż – umowa cywilna, w której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę rzeczy w gotówce lub równowartości gotówki.Telemarketing jest jednym z narzędzi marketingu bezpośredniego wykorzystującym komunikację telefoniczną z aktualnymi lub potencjalnymi klientami.
    Respondent - osoba, której opinie stanowią przedmiot badania w naukach społecznych, najczęściej w badaniach kwestionariuszowych, także: telefonicznych, pocztowych, internetowych. W niektórych typach badań respondenci dobierani są do badań na podstawie założeń badania probabilistycznego. W praktyce opisu badań używa sie również słowa respondent w stosunku do pojedynczje osoby, która nie jest dobierana losowo, a z która prowadzi się na przykład wywiad swobodny.

    Pytanie otwarte – rodzaj pytania kwestionariuszowego, na które respondent może udzielić swobodnej odpowiedzi (przeciwieństwo: pytanie zamknięte).

    Przykład: Kochanie, co chcesz dziś na obiad?

    W badaniach sondażowych tego typu pytań używa się rzadko, głównie ze względu na koszty kodowania (w przypadku analizy ilościowej wymagają kategoryzacji i każdorazowego przyporządkowania odpowiedzi respondenta do kategorii).

    Pytań otwartych używa się zwłaszcza wtedy, gdy:

    Kategoryzacja w psychologii proces poznawczy polegający na tym, że jeśli jednostka znając zestaw cech danej kategorii osób lub członków grupy społecznej, zauważy przynajmniej jedną z tych cech u członka tej kategorii, wówczas automatycznie przypisuje mu wszystkie inne cechy pochodzące z zestawu danej kategorii społecznej.Pytania kwestionariuszowe w socjologii to wypowiedzi w formie pytań, a właściwie pewne problemy do rozwiązania, które – sformułowane przez badacza i zapisane w kwestionariuszu – stawiane są respondentowi w czasie prowadzenia badań w oparciu o metodę wywiadu kwestionariuszowego. Zazwyczaj pytanie kwestionariuszowe ma formę zdania pytającego, lecz może być także sformułowane w formie zdania rozkazującego np. „Proszę wybrać jedną z podanych niżej odpowiedzi”. W takim przypadku badany musi mieć wgląd w listę odpowiedzi ustawionych na pewnej skali w formie kafeterii, które są odczytywane, jeśli pytania zadaje ankieter lub odczytuje je badany, gdy badania prowadzone są techniką ankiety.
  • autorowi badania zależy na analizie całego spektrum postaw i opinii,
  • pytanie dotyczy słabo rozpoznanego zjawiska.
  • W telemarketingu (w wychodzących akcjach sprzedażowych) pytania otwarte stosuje się zwłaszcza na etapie analizy potrzeb w celu:

  • pozyskania informacji o kliencie
  • zaangażowania klienta w rozmowę.
  • Zalety pytań otwartych:

  • odpowiedzi są swobodne,
  • zachęcają do udzielania odpowiedzi, gdyż respondent układa ją sam,
  • istnieje możliwość sprawdzenia wiedzy respondenta na dany temat,
  • odpowiedź nie jest ograniczona ani co do formy, ani co do treści oraz czasu.
  • Wady pytań otwartych:

    Wywiad kwestionariuszowy (standaryzowany) albo survey jest to jedna z metod stosowanych w naukach społecznych. Metoda ta polega na uzyskiwaniu danych poprzez zadawanie pytań na podstawie specjalnie przygotowanego kwestionariusza uzyskiwanie odpowiedzi przez ankietera od wybieranych na podstawie odpowiednio dobieranych prób badawczych respondentów. Metoda ta jest najbardziej powszechną w socjologii. Badacz ma zaplanowane pytania, kolejność pytań, formę i stylistykę i według tego dokonuje badania.
  • często zostają one nieuzupełnione,
  • brak możliwości określenia liczby odpowiedzi,
  • niechęć do udzielania odpowiedzi, gdyż respondent musi układać ją sam,
  • im więcej pytań otwartych, tym dłuższy czas realizacji badania,
  • możliwość złej interpretacji pytania,
  • umieszczanie ich na opakowaniach skutkuje najczęściej brakiem odpowiedzi,
  • są trudniejsze w kodowaniu oraz kosztowne.



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama