Punkt postaci

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Punkty postaci (ang. character points) – abstrakcyjna jednostka używana w niektórych grach fabularnych (oraz ich komputerowych odpowiednikach) w procesie tworzenia postaci.

Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.

We wczesnych grach fabularnych, jak choćby Dungeons & Dragons, postać gracza w trakcie tworzenia postaci otrzymywała cechy, których wartości były ustalane w sposób losowy, natomiast umiejętności gracz wybierał sam, z pewnej dostępnej mu liczby. W rezultacie postacie były często niezbalansowane, jeśli chodzi o ich cechy i zarazem bardzo do siebie podobne, jeśli chodzi o ich umiejętności. Późniejsze gry, jak na przykład GURPS, wprowadziły punktowy system tworzenia bohaterów – gracz "kupował" swojej postaci współczynniki, wydając pewne punkty. Punkty te, to właśnie punkty postaci. System taki pozwolił na lepsze zbalansowanie i zarazem "uelastycznienie" postaci.

Tworzenie postaci to proces, w którym gracz kreuje swą postać, by użyć jej w grze fabularnej. Proces ten składa się zazwyczaj z dwóch komponentów: pozamechanicznego, opierającego się na twórczej pracy gracza i polegającego na określaniu (wymyślaniu) ogólnych cech postaci, jej wyglądu zewnętrznego, charakteru, cech zachowania, życiorysu itd., oraz mechanicznego, polegającego na wypełnianiu karty postaci w celu zbudowania podstaw do przeprowadzania testów z udziałem tworzonej postaci.GURPS (skrót od Generic Universal Role-Playing System) – uniwersalna mechanika do gier fabularnych, wydana przez Steve Jackson Games w 1986 roku (kolejne edycje 1987, 1988, 2004). Pozwala na grę w różnych realiach – fantasy, science fiction, świat współczesny, historyczny, horror. Skomplikowane zasady mają realizować założenia dużej szczegółowości, eksponowania elementu taktycznego, zwłaszcza przy tworzeniu postaci i rozgrywaniu walki, oraz kompromisu między realizmem a konwencją "filmową".

Zwykle gracz na początku procesu tworzenia postaci otrzymuje pewną liczbę punktów (zależy ona głównie od systemu, w jakim będzie toczyć się rozgrywka). Wydaje je, "kupując" cechy (np. inteligencja, zręczność), umiejętności (np. naprawa samochodów, elektronika) i moce (np. latanie) za odpowiednią liczbę punktów. Zwykle na potężniejsze zdolności i wyższe poziomy danego współczynnika należy wydać więcej punktów. Później punkty postaci gracz może otrzymywać i wydawać na rozwijanie cech i umiejętności oraz na zakup nowych umiejętności i mocy. W niektórych grach (np. GURPS) punkty te to zarazem punkty doświadczenia; w innych (np. Ars Magica) jest bardziej skomplikowana zależność pomiędzy punktami postaci a punktami doświadczenia.

Cechy postaci to dane (tzw. współczynniki) opisujące w grach fabularnych naturalne (wrodzone) aspekty, posiadane przez wszystkie postacie występujące w grze. Są one wyrażane najczęściej w postaci liczby, opisu lub puli kości. Niektóre gry używają innych nazw na określenie cech postaci, np. atrybuty lub statystyki.Umiejętność (z ang. skill) to obok współczynników typ danych liczbowych w grach fabularnych, opisujących postać gracza. Umiejętności określają jak zaawansowana jest w danej dziedzinie postać. Im większa jest wartość danej umiejętności, tym łatwiej jest wykonać postaci test związany z nią. Umiejętności dotyczą zasadniczo dziedzin, których można się nauczyć; ponadto zwykle łatwiej jest je zdobyć (lub zwiększyć ich poziom) niż współczynniki.

Przykład[ | edytuj kod]

Przykładowo, prosta gra fabularna w realiach fantasy może używać trzech współczynników by opisać postać:

  • Umiejętności walki
  • Zdolności magiczne
  • Umiejętności złodzieja
  • Gracz posiada dziewięć punktów postaci, które można rozdysponować na owe trzy współczynniki. Wartość każdego współczynnika może wahać się od 1 do maksymalnie 5 punktów.

  • Dla postaci uniwersalnej, znającej się po części na wszystkim można przeznaczyć 3 punkty na umiejętności walki, 3 na zdolności magiczne i 3 na umiejętności złodzieja.
  • By stworzyć dobrego wojownika można przeznaczyć 5 punktów na umiejętności walki, 1 punkt na umiejętności złodzieja i pozostałe 3 na zdolności magiczne. Postać ta będzie wspaniałym wojownikiem, jednak tylko jeden punkt wydany na umiejętności złodzieja może sprawiać problemy np. przy próbie podkradnięcia się do przeciwnika.
  • Często w różnych systemach istnieje także możliwość wydawania punktów postaci na inne rzeczy niż współczynniki – na przykład po to, by kierowana postać pochodziła z wpływowej rodziny lub zaczynała grę z lepszym ekwipunkiem.

    Ars Magica – gra fabularna, której akcja toczy się w Mitycznej Europie, wyidealizowanej wersji średniowiecznej Europy z początku XIII wieku. Gracze wcielają się w potężnych magów (zwanych z łaciny magi) będących członkami Zakonu Hermesa lub w ich przyjaciół i pomocników. Pierwsza wersja (edycja) gry została stworzona w latach osiemdziesiątych XX wieku przez Jonathana Tweeta i Marka Rein-Hagena.Jednostka miary wielkości fizycznej lub umownej – określona miara danej wielkości służąca za miarę podstawową, czyli wzorzec do ilościowego wyrażania innych miar danej wielkości metodą porównania tych miar, za pomocą liczb. Wartość liczbową takiej miary wzorcowej przyjmuje się umownie (w danym układzie jednostek miar), jako równą jedności, stąd jej nazwa – jednostka miary. Konkretne wartości wielkości można przedstawiać zarówno wielokrotnościami, jak i ułamkami jednostek, a same wartości, o ile to możliwe, mogą być zarówno dodatnie, jak i ujemne.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • punkt doświadczenia




  • Warto wiedzieć że... beta

    System to zintegrowany zbiór informacji, zawierający zasady (tzw. mechanikę gry) oraz opis świata, pozwalający na grę w określoną grę fabularną.
    Fantasy – gatunek literacki lub filmowy używający magicznych i innych nadprzyrodzonych form, motywów, jako pierwszorzędnego składnika fabuły, myśli przewodniej, czasu, miejsca akcji, postaci i okoliczności zdarzeń. Fantasy jest na ogół odróżniane od science fiction oraz od horroru, przy założeniu, że względnie nie wchodzi w tematykę naukową (w sensie SF) lub tematykę grozy (ang. macabre). Jednak gatunki te w znacznym stopniu przenikają się. Wszystkie trzy mieszczą się w pojęciu fantastyki (ang. speculative fiction).

    Reklama