Punkt magii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Punkty magii (często skracane jako PM; ang. magic points, MP) zwane także czasami punktami mocy lub maną są jednostką magicznej energii, która jest niezbędna postaciom do rzucania zaklęć, używaną w wielu grach fabularnych (oraz ich komputerowych odpowiednikach).

Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.

Postacie w tego typu grach posiadają pewną liczbę punktów magii, zależną między innymi od ich profesji i poziomu doświadczenia. Oznacza to, iż czarodziej będzie miał więcej owych punktów niż wojownik a mistrz magii więcej niż początkujący czarownik. Gdy dana postać używa magii, pewna liczba punktów zostaje odjęta od liczby punktów posiadanych przez postać w danej chwili. Generalnie im potężniejsze zaklęcie tym wyższy jest jego koszt w PM. Jeśli postać ma zbyt mało PM, nie może rzucić danego czaru (choć w niektórych systemach można za brakujące punkty magii zapłacić np. punktami życia). System ten sprawia, że gracz musi wybierać pomiędzy rzuceniem kilku potężnych zaklęć a rzuceniem kilkunastu słabszych.

Żywioły, elementy, pierwiastki – redukcjonistyczna koncepcja filozoficzna, według której świat materialny (Wszechświat) składa się z kilku podstawowych pierwiastków. Różne proporcje w jakich występują one w różnych obiektach i substancjach ma odpowiadać za złożoność świata materialnego, a sposoby, w jaki reagują one ze sobą, mają wyjaśniać przemiany w tym świecie. Teorie elementów były popularne w wielu starożytnych kulturach.Poziom doświadczenia (ang. experience level) – termin z zakresu mechaniki stosowany w grach fabularnych (RPG) wliczając w to ich komputerowe wersje i MMORPG, a także grach innych gatunków.

W niektórych grach punkty magii regenerują się powoli wraz z upływem czasu, w innych natomiast postać musi odpocząć (np. wyspać się) by punkty się odnowiły. Inne metody pozwalające na odzyskiwanie straconych punktów magii to np. używanie magicznych przedmiotów (np. wypicie eliksiru), kradzież many od innych osób, czerpanie jej z żywiołów itp.

Mana – w wielu światach fantasy pewnego rodzaju energia, używana przez magów do czynienia czarów. Słowo pochodzi od pojęcia z religii polinezyjskich.Punkty akcji (często skracane jako PA; ang. action points, AP) – punkty używane w grach w celu określenia, ile czynności może wykonać gracz, jednostka lub postać w czasie jednej tury.

W wielu zachodnich grach komputerowych pasek przedstawiający liczbę punktów magii posiadaną przez postać jest koloru niebieskiego (w odróżnieniu od paska pokazującego liczbę punktów życia bohatera, który jest czerwony). Kolor ten może być także widoczny w innych elementach interfejsu – np. magiczne mikstury odnawiające PM będą miały kolor niebieski (a te odnawiające PŻ – czerwony).

Interfejs użytkownika (ang. user interface, UI) — w technice część urządzenia odpowiedzialna za interakcję z użytkownikiem. Człowiek nie jest zdolny do bezpośredniej komunikacji z maszynami. Aby było to możliwe urządzenia są wyposażone w odpowiednie urządzenia wejścia-wyjścia tworzące razem interfejs użytkownika:Klasa postaci (komputerowe gry RPG) lub profesja (gry fabularne) – określenie głównego zajęcia (czasem zawodu) postaci gracza. Przykładową profesją będzie w takim przypadku wojownik lub mag w systemach fantasy, jak również haker czy ochroniarz w systemach cyberpunkowych i futurystycznych. Wyznacza ona umiejętności i wiedzę, którą posiada postać gracza w danym systemie. Umożliwia to ustandaryzowanie cech ogólnych dla danej grupy postaci. Często postać z danej profesji w momencie jej tworzenia nie może posiadać umiejętności typowych dla innych profesji (np. wojownik nie będzie potrafił rzucać zaklęć na początku gry, lecz może się tego nauczyć wraz z rozwojem postaci). Profesja może mieć też czasami wpływ na fabułę gry.

Alternatywnym rozwiązaniem ograniczającym zdolności magiczne postaci są sloty na zaklęcia wykorzystywane np. w systemie Dungeons & Dragons.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • punkt doświadczenia
  • punkt akcji
  • mana




  • Warto wiedzieć że... beta

    Punkt życia (skr. PŻ) albo zdrowia, trafień lub wytrzymałości (od ang. hit point lub health point, HP) – jednostka życiowej energii, używana w wielu grach fabularnych i bitewnych (oraz ich komputerowych odpowiednikach). Symbolizują stan zdrowia postaci oraz pokazują, ile ataków może jeszcze wytrzymać, zanim umrze.
    System to zintegrowany zbiór informacji, zawierający zasady (tzw. mechanikę gry) oraz opis świata, pozwalający na grę w określoną grę fabularną.
    Zaklęcie – działanie w magii, składające się z wykonywania określonych ruchów i wypowiadania określonych słów, mające na celu częściowe ukształtowanie rzeczywistości. Zaklęcie może być również afirmacją, gdyż według jednego z modeli magii zaklęcie ma wpłynąć na podświadomość. Obrzędowe zaklęcia bywają śpiewane lub recytowane.

    Reklama