• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Psychoza - film



    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]
    Przeczytaj także...
    Księga Daniela [Dn lub Dan] – księga zaliczana do Pism (Ketuwim) Biblii hebrajskiej oraz ksiąg prorockich chrześcijańskiego Starego Testamentu. Jej autorstwo przypisuje się tradycyjnie Danielowi. Czas jej powstania datuje się obecnie na okres od połowy VI wieku po 164 rok przed Chrystusem. Księga została zredagowana częściowo w języku hebrajskim, a częściowo w aramejskim. Dwa ostatnie rozdziały tej księgi, według katolickiego i prawosławnego kanonu, zostały napisane w języku greckim i nie są uznawane za natchnione przez judaizm i protestantyzm. Treść księgi wiąże się z postacią proroka Daniela, żyjącego na dworze babilońskim i perskim na przełomie VII i VI wieku przed Chr. Składa się na nią osiem opowiadań o Danielu i cztery jego wizje.Strychnina, C21H22N2O2 – organiczny związek chemiczny, alkaloid występujący w nasionach kulczyby wroniego oka, posiadający silne właściwości toksyczne. Jest substancją o silnie gorzkim smaku, wyczuwalnym już przy stężeniu 1 ppm (roztwór wodny).
    Przypisy[ | edytuj kod]
    1. Rebello 2013 ↓, s. 242.
    2. Rebello 2013 ↓, s. 259.
    3. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 22–23.
    4. Psycho (1960) (ang.). Box Office Mojo. [dostęp 2019-01-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-01-18)].
    5. Sloan 1995 ↓, s. 301.
    6. Sloan 1995 ↓, s. 301–302.
    7. Sloan 1995 ↓, s. 302.
    8. Ackroyd 2017 ↓, s. 244.
    9. Sloan 1995 ↓, s. 302–303.
    10. Sloan 1995 ↓, s. 303–304.
    11. Sloan 1995 ↓, s. 304.
    12. Sloan 1995 ↓, s. 304–305.
    13. Sloan 1995 ↓, s. 305.
    14. Sloan 1995 ↓, s. 300; Spoto 2000 ↓, s. 624; McGilligan 2005 ↓, s. 974; Truffaut 2005 ↓, s. 342; Rebello 2013 ↓, s. 311.
    15. Rebello 2013 ↓, s. 128.
    16. Rebello 2013 ↓, s. 121.
    17. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 83.
    18. Rebello 2013 ↓, s. 167.
    19. Rebello 2013 ↓, s. 53–54.
    20. Rebello 2013 ↓, s. 48.
    21. Spoto 2000 ↓, s. 459–462; Ackroyd 2017 ↓, s. 236–237.
    22. Rebello 2013 ↓, s. 48–49.
    23. Rebello 2013 ↓, s. 35–39.
    24. Rebello 2013 ↓, s. 27–34.
    25. McGilligan 2005 ↓, s. 726.
    26. Rebello 2013 ↓, s. 27–45.
    27. Rebello 2013 ↓, s. 50.
    28. Rebello 2013 ↓, s. 51–52.
    29. Rebello 2013 ↓, s. 53.
    30. Ackroyd 2017 ↓, s. 237.
    31. Rebello 2013 ↓, s. 54.
    32. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 6.
    33. Rebello 2013 ↓, s. 57; Ackroyd 2017 ↓, s. 236.
    34. Rebello 2013 ↓, s. 57–58.
    35. Rebello 2013 ↓, s. 58–59.
    36. Ackroyd 2017 ↓, s. 238.
    37. Rebello 2013 ↓, s. 59.
    38. Rebello 2013 ↓, s. 59–60.
    39. Rebello 2013 ↓, s. 66.
    40. Spoto 2000 ↓, s. 467.
    41. Rebello 2013 ↓, s. 67–68.
    42. McGilligan 2005 ↓, s. 729.
    43. Rebello 2013 ↓, s. 68.
    44. Rebello 2013 ↓, s. 85–86.
    45. Rebello 2013 ↓, s. 70.
    46. McGilligan 2005 ↓, s. 727.
    47. Rebello 2013 ↓, s. 71.
    48. McGilligan 2005 ↓, s. 732.
    49. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 36–37.
    50. Rebello 2013 ↓, s. 83.
    51. Rebello 2013 ↓, s. 75.
    52. McGilligan 2005 ↓, s. 730.
    53. Rebello 2013 ↓, s. 77.
    54. Spoto 2000 ↓, s. 466.
    55. Rebello 2013 ↓, s. 79.
    56. Rebello 2013 ↓, s. 81.
    57. Ackroyd 2017 ↓, s. 240.
    58. Rebello 2013 ↓, s. 60–61.
    59. Rebello 2013 ↓, s. 82.
    60. Ackroyd 2017 ↓, s. 239.
    61. Rebello 2013 ↓, s. 84–85.
    62. Rebello 2013 ↓, s. 86.
    63. Rebello 2013 ↓, s. 86–87.
    64. Rebello 2013 ↓, s. 87.
    65. McGilligan 2005 ↓, s. 733.
    66. Rebello 2013 ↓, s. 88.
    67. Rebello 2013 ↓, s. 94.
    68. McGilligan 2005 ↓, s. 740.
    69. Rebello 2013 ↓, s. 96.
    70. Rebello 2013 ↓, s. 136.
    71. Rebello 2013 ↓, s. 137–138.
    72. Rebello 2013 ↓, s. 138.
    73. Rebello 2013 ↓, s. 139.
    74. Rebello 2013 ↓, s. 62; Ackroyd 2017 ↓, s. 238–239.
    75. Rebello 2013 ↓, s. 65.
    76. Rebello 2013 ↓, s. 105.
    77. Rebello 2013 ↓, s. 106.
    78. Rebello 2013 ↓, s. 254.
    79. Rebello 2013 ↓, s. 102.
    80. Ackroyd 2017 ↓, s. 242.
    81. Ackroyd 2017 ↓, s. 241.
    82. Rebello 2013 ↓, s. 143.
    83. Rebello 2013 ↓, s. 102–103.
    84. Rebello 2013 ↓, s. 103.
    85. Rebello 2013 ↓, s. 108.
    86. Rebello 2013 ↓, s. 104.
    87. Rebello 2013 ↓, s. 123.
    88. Rebello 2013 ↓, s. 125–126.
    89. Rebello 2013 ↓, s. 124.
    90. Rebello 2013 ↓, s. 126.
    91. Rebello 2013 ↓, s. 125.
    92. Truffaut 2005 ↓, s. 254.
    93. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 12–13.
    94. Rebello 2013 ↓, s. 110.
    95. Rebello 2013 ↓, s. 110–111.
    96. Rebello 2013 ↓, s. 111.
    97. Truffaut 2005 ↓, s. 256; Rebello 2013 ↓, s. 111–112.
    98. Rebello 2013 ↓, s. 112.
    99. Rebello 2013 ↓, s. 112–113.
    100. Rebello 2013 ↓, s. 113–114.
    101. Rebello 2013 ↓, s. 116.
    102. Rebello 2013 ↓, s. 118; Ackroyd 2017 ↓, s. 240–241.
    103. Rebello 2013 ↓, s. 119.
    104. Rebello 2013 ↓, s. 132.
    105. Rebello 2013 ↓, s. 120.
    106. Rebello 2013 ↓, s. 122.
    107. Rebello 2013 ↓, s. 141.
    108. Rebello 2013 ↓, s. 142.
    109. Rebello 2013 ↓, s. 146.
    110. McGilligan 2005 ↓, s. 741.
    111. Rebello 2013 ↓, s. 149.
    112. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 66.
    113. Rebello 2013 ↓, s. 149–150.
    114. Rebello 2013 ↓, s. 150.
    115. Rebello 2013 ↓, s. 145.
    116. Rebello 2013 ↓, s. 147.
    117. Rebello 2013 ↓, s. 148.
    118. Rebello 2013 ↓, s. 152.
    119. Rebello 2013 ↓, s. 151–152.
    120. Rebello 2013 ↓, s. 155.
    121. Rebello 2013 ↓, s. 157.
    122. Rebello 2013 ↓, s. 154–155.
    123. Rebello 2013 ↓, s. 154.
    124. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 73.
    125. Rebello 2013 ↓, s. 162.
    126. Ackroyd 2017 ↓, s. 245.
    127. Rebello 2013 ↓, s. 173.
    128. Rebello 2013 ↓, s. 174.
    129. Rebello 2013 ↓, s. 175.
    130. Rebello 2013 ↓, s. 176.
    131. Rebello 2013 ↓, s. 177–178.
    132. Rebello 2013 ↓, s. 188.
    133. Truffaut 2005 ↓, s. 260.
    134. Rebello 2013 ↓, s. 177.
    135. Rebello 2013 ↓, s. 178.
    136. Rebello 2013 ↓, s. 179.
    137. Rebello 2013 ↓, s. 189.
    138. Rebello 2013 ↓, s. 184.
    139. Rebello 2013 ↓, s. 182–184, 185–187.
    140. Rebello 2013 ↓, s. 180.
    141. Ackroyd 2017 ↓, s. 243.
    142. Rebello 2013 ↓, s. 196.
    143. Rebello 2013 ↓, s. 193.
    144. Rebello 2013 ↓, s. 199.
    145. Spoto 2000 ↓, s. 469.
    146. Rebello 2013 ↓, s. 200.
    147. Rebello 2013 ↓, s. 200–201.
    148. Rebello 2013 ↓, s. 202.
    149. Rebello 2013 ↓, s. 205.
    150. Rebello 2013 ↓, s. 205–206.
    151. Rebello 2013 ↓, s. 206.
    152. Rebello 2013 ↓, s. 206–207.
    153. Rebello 2013 ↓, s. 207–208.
    154. Rebello 2013 ↓, s. 204.
    155. Rebello 2013 ↓, s. 209–210.
    156. Rebello 2013 ↓, s. 135–136.
    157. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 88; Rebello 2013 ↓, s. 213.
    158. Rebello 2013 ↓, s. 215.
    159. Rebello 2013 ↓, s. 216.
    160. Rebello 2013 ↓, s. 216–217.
    161. Rebello 2013 ↓, s. 218–219.
    162. Rebello 2013 ↓, s. 219–220.
    163. Rebello 2013 ↓, s. 220.
    164. Spoto 2000 ↓, s. 469, 471.
    165. Rebello 2013 ↓, s. 221.
    166. Rebello 2013 ↓, s. 109.
    167. Rebello 2013 ↓, s. 197.
    168. Rebello 2013 ↓, s. 198.
    169. Rebello 2013 ↓, s. 89.
    170. Rebello 2013 ↓, s. 223–224.
    171. Rebello 2013 ↓, s. 233–234.
    172. Rebello 2013 ↓, s. 237–239.
    173. Rebello 2013 ↓, s. 233–236.
    174. Rebello 2013 ↓, s. 171.
    175. Rebello 2013 ↓, s. 229.
    176. Rebello 2013 ↓, s. 107.
    177. Smith 1991 ↓, s. 236.
    178. Rebello 2013 ↓, s. 107–108.
    179. Rebello 2013 ↓, s. 224.
    180. Rebello 2013 ↓, s. 225–227.
    181. Rebello 2013 ↓, s. 228.
    182. Sullivan 2006 ↓, s. 244.
    183. Palmer 1990 ↓, s. 277.
    184. Spoto 2000 ↓, s. 471.
    185. Rebello 2013 ↓, s. 228–229.
    186. Sullivan 2006 ↓, s. 250.
    187. Palmer 1990 ↓, s. 275.
    188. Smith 1991 ↓, s. 238.
    189. Smith 1991 ↓, s. 241.
    190. Palmer 1990 ↓, s. 273–274.
    191. Palmer 1990 ↓, s. 274.
    192. Smith 1991 ↓, s. 240.
    193. Sullivan 2006 ↓, s. 252.
    194. Smith 1991 ↓, s. 237.
    195. McGilligan 2005 ↓, s. 749.
    196. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 167.
    197. Rebello 2013 ↓, s. 298–299.
    198. Rebello 2013 ↓, s. 299.
    199. Poligrafia dołączona do albumu Bernard Herrmann, National Philharmonic Orchestra – Psycho (Complete Music for Alfred Hitchcock’s Classic Suspense Thriller; wyd. Unicorn-Kanchana, nr kat. UKCD 2021.
    200. Rebello 2013 ↓, s. 241.
    201. Rebello 2013 ↓, s. 249.
    202. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 95.
    203. Rebello 2013 ↓, s. 255.
    204. McGilligan 2005 ↓, s. 752.
    205. Rebello 2013 ↓, s. 243.
    206. McGilligan 2005 ↓, s. 751.
    207. Ackroyd 2017 ↓, s. 247.
    208. Rebello 2013 ↓, s. 244.
    209. Rebello 2013 ↓, s. 246.
    210. Rebello 2013 ↓, s. 247.
    211. Rebello 2013 ↓, s. 260.
    212. Rebello 2013 ↓, s. 261; Ackroyd 2017 ↓, s. 248.
    213. McGilligan 2005 ↓, s. 753.
    214. McGilligan 2005 ↓, s. 749; Rebello 2013 ↓, s. 258.
    215. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 99–102.
    216. Rebello 2013 ↓, s. 265.
    217. Rebello 2013 ↓, s. 266.
    218. Rebello 2013 ↓, s. 266–267.
    219. Rebello 2013 ↓, s. 275.
    220. Rebello 2013 ↓, s. 267.
    221. McGilligan 2005 ↓, s. 759–760.
    222. Rebello 2013 ↓, s. 268.
    223. Rebello 2013 ↓, s. 269.
    224. Rebello 2013 ↓, s. 302.
    225. Rebello 2013 ↓, s. 298.
    226. Rebello 2013 ↓, s. 190.
    227. Spoto 2000 ↓, s. 473.
    228. Spoto 2000 ↓, s. 474.
    229. Spoto 2000 ↓, s. 476.
    230. Ackroyd 2017 ↓, s. 245–246.
    231. Rebello 2013 ↓, s. 304.
    232. Serge Kaganski: Alfred Hitchcock. Hazan, 1997. ISBN 978-2-85025-467-3. (fr.)
    233. Film dokumentalny Z-Boczona historia kina (2006, reż. Sophie Fiennes).
    234. Rebello 2013 ↓, s. 264.
    235. Rebello 2013 ↓, s. 273.
    236. Rebello 2013 ↓, s. 289; Ackroyd 2017 ↓, s. 249.
    237. All Time Box Office Adjusted for Ticket Price Inflation (ang.). Box Office Mojo. [dostęp 2019-01-18]. [zarchiwizowane z tego adresu (2019-01-18)].
    238. McDevitt i Juan 2009 ↓, s. 317.
    239. McGilligan 2005 ↓, s. 757.
    240. McGilligan 2005 ↓, s. 758; Rebello 2013 ↓, s. 287.
    241. Rebello 2013 ↓, s. 287–288.
    242. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 120.
    243. Rebello 2013 ↓, s. 285.
    244. Rebello 2013 ↓, s. 286.
    245. Psycho – Awards (ang.). IMDb. [dostęp 2020-06-15]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-06-15)].
    246. Rebello 2013 ↓, s. 276.
    247. Rebello 2013 ↓, s. 276–277.
    248. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 187.
    249. Rebello 2013 ↓, s. 279.
    250. Rebello 2013 ↓, s. 277–278.
    251. Rebello 2013 ↓, s. 278.
    252. A Redbook Dialogue: Alfred Hitchcock and Dr. Fredric Wertham. W: Alfred Hitchcock: Hitchcock on Hitchcock. Sidney Gottlieb (red.). T. 1: Selected Writings and Interviews. University of California Press, 1997, s. 146–147. ISBN 978-0-520-28551-4. (ang.)
    253. Rebello 2013 ↓, s. 278–279.
    254. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 105.
    255. Rebello 2013 ↓, s. 284.
    256. McGilligan 2005 ↓, s. 725.
    257. Rebello 2013 ↓, s. 300.
    258. Rebello 2013 ↓, s. 301.
    259. Spoto 2000 ↓, s. 463; Sullivan 2006 ↓, s. 243.
    260. Rebello 2013 ↓, s. 303.
    261. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 180–181; Rebello 2013 ↓, s. 303–304.
    262. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 133–134.
    263. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 156, 163, 187–188.
    264. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 86, 173.
    265. Nickens i Leigh 1995 ↓, s. 113.
    266. McGilligan 2005 ↓, s. 934.
    267. Joseph W. Smith III: The Psycho File: A Comprehensive Guide to Hitchcock’s Classic Shocker. McFarland, 2009, s. 191–199. ISBN 978-0-7864-5486-0. (ang.)
    268. Amber Dowling. ‘Bates Motel’ Creators Break Down the Series Finale’s „Messy Tragedy”. „The Hollywood Reporter”. ISSN 0018-3660 (ang.). [dostęp 2019-03-19]. [zarchiwizowane z adresu 2019-03-19]. 
    269. Complete National Film Registry Listing (ang.). Biblioteka Kongresu. [dostęp 2019-01-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2018-01-15)].
    270. McGilligan 2005 ↓, s. 932.
    271. AFI’s 100 Years…100 Movies (2007) (ang.). American Film Institute. [dostęp 2019-01-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-06-04)].
    272. AFI’s 100 Years of Film Scores (ang.). American Film Institute. [dostęp 2019-01-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-04-24)].
    273. Afi’s 100 Greatests Heroes & Villains (ang.). American Film Institute. [dostęp 2019-01-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-02-03)].
    274. 100 Greatest Movies of All Time (ang.). [dostęp 2019-01-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-03-31)].
    275. Rebello 2013 ↓, s. 13–14, 22–25.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Stephen Rebello: Alfred Hitchcock. Nieznana historia Psychozy. Jarosław Rybski (tłum.). SQN, 2013. ISBN 978-83-63248-70-3. (pol.)
  • Christopher Nickens, Janet Leigh: Psycho: Behind the Scenes of the Classic Thriller. Harmony, 1995. ISBN 0-517-70112-X. (ang.)
  • Jane E. Sloan: Alfred Hitchcock: A Filmography and Bibliography. University of California Press, 1995. ISBN 978-0-520-08904-4. (ang.)
  • Peter Ackroyd: Alfred Hitchcock. Jerzy Łoziński (tłum.). Zysk i S-ka, 2017. ISBN 978-83-65521-79-8. (pol.)
  • Donald Spoto: Alfred Hitchcock. Jan Stanisław Zaus (tłum.). ALFA, 2000. ISBN 83-7179-191-7. (pol.)
  • Patrick McGilligan: Alfred Hitchcock: Życie w ciemności i pełnym świetle. Jowita Matys, Anna Nermer, Andrzej Nermer, Irena Stąpor (tłum.). Twój Styl, 2005. ISBN 978-83-7163-505-2. (pol.)
  • François Truffaut: Hitchcock/Truffaut. Tadeusz Lubelski (tłum.). Świat Literacki, 2005. ISBN 83-88612-83-2. (pol.)
  • Steven C. Smith: A Heart at Fire’s Center: The Life and Music of Bernard Herrmann. University of California Press, 1991. ISBN 978-0-520-91044-7. (ang.)
  • Jack Sullivan: Hitchcock’s Music. Yale University Press, 2006. ISBN 978-0300136180. (ang.)
  • Christopher Palmer: The Composer in Hollywood. Marion Boyars, 1990. ISBN 978-0-7145-2885-4. (ang.)
  • Jim McDevitt, Eric San Juan: A Year of Hitchcock: 52 Weeks with the Master of Suspense. Scarecrow Press, 2009. ISBN 978-0-8108-6389-7. (ang.)
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Psychoza w bazie IMDb (ang.)
  • Psychoza w bazie Filmweb
  • Bakersfield – miasto w zachodniej części Stanów Zjednoczonych, w Kalifornii, w hrabstwie Kern, około 180 km na północny zachód od Los Angeles. Z tego miasta wywodzi sie znany zespół Korn.Henri-Georges Clouzot (ur. 20 listopada 1907 w Niort, zm. 12 stycznia 1977 w Paryżu) – francuski scenarzysta, reżyser filmowy i producent filmowy.


    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Otto Preminger (ur. 5 grudnia 1906 Wiedeń Austria, zm. 23 kwietnia 1986 Nowy Jork USA) - austriacki aktor i amerykański reżyser filmowy. Z jego reżyserskiego dorobku do dziś ceniony jest przede wszystkim film Anatomia morderstwa.
    Robert F. Boyle (ur. 10 października 1909 w Los Angeles, stan Kalifornia - zm. 1 sierpnia 2010 tamże) – amerykański scenograf filmowy. Był laureatem honorowego Oscara za całokształt twórczości. Nagrodę otrzymał w 2008 mając blisko 99 lat i stając się najstarszym laureatem w historii.
    Palmdale – miasto w USA, w stanie Kalifornia, w hrabstwie Los Angeles. Znajduje się niedaleko Los Angeles, od którego jest oddzielone pasmem górskim San Gabriel. Liczba ludności Palmdale wynosi łącznie 152 622 mieszkańców. Część miasta umiejscowiona jest na terenie pustyni Mojave.
    Grace Grimaldi, księżna Monako, księżna Valentinois, markiza Baux (Grace Patricia Kelly, ur. 12 listopada 1929 w Filadelfii, zm. 14 września 1982 w Monaco-Ville) – amerykańska aktorka, zdobywczyni Oscara za rolę w filmie Dziewczyna z prowincji, od 18 kwietnia 1956 do 14 września 1982 księżna Monako jako żona księcia Rainiera III.
    Film – utwór audiowizualny, składający się ze scen, które z kolei składają się z jednego lub więcej (do kilkudziesięciu) ujęć. Pierwotnie filmy wyświetlano w kinach, współcześnie również w telewizji i za pomocą innych urządzeń, takich jak magnetowidy, odtwarzacz DVD, Blu-ray i komputery.
    Kadr (lub klatka filmowa) − pojedyncza klatka błony filmowej bądź fotograficznej, objętej ramami pola naświetlanego przez aparat fotograficzny lub kamerę filmową, dzięki zwolnieniu migawki. Pojedynczy kadr jest uznawany za najmniejszą (statyczną) jednostkę budulca filmowego.
    National Film Registry – lista filmów budujących dziedzictwo kulturalne USA, wybranych przez National Film Preservation Board do przechowywania w Bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych. National Film Preservation Board powstał w 1988 roku, na mocy ustawy National Film Preservation Act, którą zatwierdzano następnymi ustawami z 1992, 1996, 2005 i 2008 roku. W myśl ustawy z 1996 roku utworzono także organizację typu non-profit National Film Preservation Foundation, która jest stowarzyszona z National Film Preservation Board, ale uzyskuje fundusze z prywatnego sektora.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.285 sek.