• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Przygodowa gra akcji

    Przeczytaj także...
    Nintendo Company, Limited (jap. 任天堂, Nintendō) – firma założona 23 września 1889 przez Fusajirō Yamauchiego, w celu produkowania kart hanafuda do japońskiej gry o tej samej nazwie. W ciągu kilkudziesięciu lat firma zajęła się rynkiem gier konsolowych i stała się jednym z potentatów w tej dziedzinie.Survival-horror – gatunek gier komputerowych, w których głównym celem jest utrzymanie bohatera (lub bohaterów) przy życiu. Sytuacja w jakiej znajduje się gracz jest zwykle pozornie przesądzona (duża ilość przeciwników, środki do obrony niewielkie, amunicja często na wykończeniu, niedostępność apteczek). W grach typu survival horror akcja często odbywa się nocą. Fabuła jest zazwyczaj mroczna i owiana mgłą tajemnicy. Gry te przedstawione są najczęściej w widoku TPP (Silent Hill, Resident Evil).
    Atari 2600 – konsola gier wideo produkowana od roku 1977 r. Była jedną z pierwszych konsoli, które używały wymiennych modułów z grami tzw. kartridży, zamiast wbudowania na stałe jednej lub więcej gier. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy wykorzystane w konsoli Fairchild Video Entertainment System w 1976 r.

    Przygodowe gry akcji lub gry przygodowo-zręcznościowe (z ang. action adventure) to gry komputerowe, które łączą elementy gatunków gier przygodowych z różnymi elementami gier akcji. Pierwszą znaną grą tego gatunku jest wydana na Atari 2600 gra Adventure (1978), chociaż często za twórcę tego gatunku uznaje się koncern Nintendo wydaniem The Legend of Zelda (1986). Wraz ze spadkiem popularności gier przygodowych, przygodowe gry akcji zyskały większą sławę. Efektem ubocznym jest fakt, że czasem przygodowe gry akcji przez graczy konsolowych nazywane są po prostu grami przygodowymi.

    Komputerowa gra survivalowa – podgatunek komputerowej gry akcji, którego rozgrywkę najczęściej cechuje otwarty świat, a zadaniem gracza jest przetrwanie. Sztuka przetrwania (inaczej: surwiwal, ang. survival) – rodzaj aktywności człowieka skierowanej na gromadzenie wiedzy i umiejętności związanych z przetrwaniem w warunkach ekstremalnych.

    Kłopotliwość definicji[ | edytuj kod]

    Termin "gier przygodowo-zręcznościowych" stał się bardziej ogólny niż na początku jego istnienia i aktualnie używa się go do opisywania właściwie każdej gry, która łączy elementy rozgrywki bazujące na refleksie, zręczności z pewnymi elementami rozwiązywania problemów. Można to przypisać brakowi stałej definicji od początku istnienia gatunktu. Tak więc wiele osób uważa serię gier Legend of Zelda za hybrydę gier RPG i zręcznościowych ("adventure RPG" lub "action RPG"), jednakże jest to nieprawidłowe sklasyfikowanie według miejsca akcji. Gry o podobnej rozgrywce, lecz osadzone w innych światach (na przykład sci-fi), nigdy nie są nazywane w ten sposób.

    Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.Poniżej przedstawiona jest lista gatunków gier komputerowych. Gry komputerowe, podobnie jak filmy czy muzyka, podlegają podziałom gatunkowych według najróżniejszych cech rozgrywki. Spośród gier komputerowych można wyróżnić osiem podstawowych rodzajów, które warunkują cel rozgrywki oraz sposoby jego osiągnięcia. Są to gry: edukacyjne, fabularne, logiczne, przygodowe, sportowe, strategiczne, symulacyjne i zręcznościowe. Dzielą się one na około 40 wyspecjalizowanych gatunków, które z kolei dzielone są według perspektywy ukazywania świata przedstawionego, formy czasowej rozgrywki, stopnia naśladowania świata rzeczywistego oraz tematyki. Podział ten nie jest jednak jednoznaczny, gdyż wiele gier łączy w sobie cechy kilku gatunków.

    Z powodu braku dokładnej definicji terminu przygodowych gier akcji w społeczności graczy i wśród mediów istnieją pewne różnice w opisywaniu tego gatunku. Jedna z definicji mówi: “Przygodowa gra akcji to gra, która ma na tyle dużo akcji, że nie można jej uznać za grę przygodową, natomiast na tyle mało, że nie może nazwać grą akcji”. Pomimo tego różnice wśród pism internetowych i magazynów o grach, do której kategorii zaliczyć daną grę, są dość widoczne.

    Silent Hill (jap. サイレントヒル, Sairento Hiru) – seria gier komputerowych z gatunku survival horror, których twórcą jest firma Konami. Nazwa serii pochodzi od fikcyjnego miasteczka, w którym rozgrywa się akcja większości gier.Środowisko przyrodnicze (środowisko naturalne) – całokształt ożywionych i nieożywionych składników przyrody, ściśle ze sobą powiązanych, otaczających organizmy żywe. W jego ramach można wyróżnić następujące elementy:

    Ogólne własności[ | edytuj kod]

    W przygodowych grach akcji, mimo momentów wymagających refleksu (często w walce z przeciwnikami lub w celu ich ominięcia), rozgrywka polega głównie, jak w grach przygodowych, na zbieraniu przedmiotów, eksploracji, interakcji ze środowiskiem gry oraz rozwiązywaniu łamigłówek. Podczas gdy kontrola gry przypomina styl arcade'owy (poruszanie bohaterem, kilka rodzajów akcji), w grze zazwyczaj istnieje pewien główny cel poza uzyskaniem najwyższego wyniku. Jest to często porównywane do gier fabularnych.

    Horror – fantastyka grozy – odmiana fantastyki polegająca na budowaniu świata przedstawionego na wzór rzeczywistości i praw nią rządzących po to, aby wprowadzić w jego obręb zjawiska kwestionujące te prawa i nie dające się wytłumaczyć bez odwoływania się do zjawisk nadprzyrodzonych. Źródła takiego postrzegania horroru związane są bezpośrednio z samym powstaniem literackiego gatunku horroru i zasadniczo do niego się odnoszą. W horrorze filmowym definicja ta ewoluowała na przestrzeni ostatniego stulecia, głównie przez rozkwit kina eksploatacji, które miało miejsce w latach 70. ubiegłego wieku.Komputerowa gra przygodowa – gatunek gier komputerowych, w którym nacisk jest położony na zwiedzanie świata przedstawionego w grze, rozwiązywanie zagadek i interakcję z postaciami. Fabuła tego typu gier często zawiera wątki charakterystyczne dla literatury czy filmu. Zazwyczaj gry przygodowe są przeznaczone dla jednego gracza. Jest to spowodowane tym, że nacisk położony na fabułę i głównego bohatera jest trudny do zaimplementowania w trybie wieloosobowym. Gry przygodowe były bardzo popularne w późnych latach 80. i wczesnych 90. We wschodniej Azji są ciągle popularne i wydawane w formie powieści wizualnych.

    Podgatunki[ | edytuj kod]

    Tak jak wcześniej napisano, przygodowe gry akcji dość trudno jest zdefiniować, jednakże istnieje możliwość wyróżnienia kilku podgatunków tych gier. Popularnymi podgatunkami przygodowych gier akcji są:

  • Gry survivalowe, jak Ark: Survival Evolved czy Wurm Online, gdzie głównym zadaniem jest przetrwanie;
  • Survival horrory, jak Resident Evil i Silent Hill, które bazując głównie na grozie, a operują na zarządzaniu zasobami i sprawdzaniu przez gracza, czy ma wystarczającą ilość amunicji lub leków, by "przetrwać" w świecie gry;
  • Gry platformowe, jak Super Metroid czy Castlevania: Symphony of the Night, które polegają na eksploracji dwuwymiarowego środowiska;
  • Fabularne gry akcji, jak serie Baldur’s Gate: Dark Alliance i Secret of Mana.
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. A Brief – But Comprehensive – History of the Action/Adventure Genre
    2. Wayback Machine, www.geocities.com [dostęp 2017-11-26] [zarchiwizowane z adresu] (ang.).
    The Legend of Zelda (jap. ゼルダの伝説, Zeruda no Densetsu) – przygodowa gra akcji wydana na konsolę NES w lutym 1986, pierwsza gra z serii Legend of Zelda. Głównym bohaterem gry jest młody chłopak, Link, który musi odzyskać Triforce of Wisdom, oraz uratować księżniczkę Zeldę. Bohater wędruje przez góry, lasy czy podziemia. Gra przedstawiona jest w widoku z lotu ptaka, automatycznie przesuwa się, kiedy bohater podchodzi do krawędzi ekranu. Link za pomocą miecza walczy z kolejnymi wrogami - kiedy ma pełne życie, może wypuszczać go w formie pocisku, jednak kiedy jest raniony, nawet lekko, może atakować tylko w starciu bezpośrednim. Życie Linka przedstawione jest jako serca.Komputerowa gra akcji – gatunek gier komputerowych, w których cała rozgrywka polega w głównej mierze na szybkości akcji, której gracz jest uczestnikiem oraz na refleksie gracza.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    Colossal Cave Adventure (inne tytuły to Adventure, Colossal Cave lub Advent) – tekstowa gra przygodowa napisana przez Willa Crowthera w 1972 na mainframe PDP-10 firmy DEC. Dotarła do szerszej publiczności w 1976 dzięki Donowi Woodsowi, który ją rozbudował. Istotna dla historii gier komputerowych – jako pierwsza tekstowa gra przygodowa i gra z gatunku fikcji interaktywnej wprowadziła takie elementy typowe dla gatunku, jak poruszanie się komendami tekstowymi pochodzącymi od stron świata czy dwuwyrazowe komendy składające się z czasownika i rzeczownika (np. „podnieś topór”, „zabij smoka”).
    Fabularna gra akcji (ang. action role-playing game, action RPG) – odmiana cRPG, w których system walki został zapożyczony z gatunków gier akcji.
    Komputerowa gra platformowa (nazwa zwyczajowa: platformówka) – gra zręcznościowa polegająca głównie na poruszaniu bohatera po wielu mniej lub bardziej urozmaiconych poziomach, często po wielopoziomowych platformach (stąd nazwa gatunku), unikaniu pułapek i likwidacji bądź unikaniu przeciwników, a także zbieraniu różnych nagród i dodatków – takich jak pieniążków, kamieni szlachetnych, dodatkowych żyć czy power-upów.
    Wurm Online – gra komputerowa z gatunku MMORPG z otwartym światem, tworzona w języku Java i przy użyciu biblioteki Lightweight Java Game Library, rozwijana przez firmę Code Club AB.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.018 sek.