• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Przyczepa

    Przeczytaj także...
    Hamulec najazdowy (bezwładnościowy) jest to hamulec, w którym wykorzystuje się siłę powstającą między pojazdem, a przyczepą pod wpływem najeżdżania przyczepy na hamujący pojazd. Może występować w przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t (Rozp. Min. Infrastruktury z dn. 31 grudnia 2002 r)Dopuszczalna masa całkowita (dmc.) – według kodeksu drogowego największa, określona właściwymi warunkami technicznymi, masa pojazdu, obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze.
    Naczepa – towarowy pojazd drogowy bez osi przedniej, zaprojektowany w ten sposób, że część pojazdu oraz znaczna część masy ładunku spoczywa na ciągniku samochodowym.
    Przyczepa rolnicza Pronar T653/2
    Przyczepa rolnicza
    Przyczepa autobusowa Jelcz P01 w barwach poznańskiego MPK
    Parowóz na lawecie do transportu ciężkich ładunków

    Przyczepapojazd drogowy przeznaczony do transportu rzeczy, przeznaczony do bycia ciągnionym przez pojazd samochodowy transportowy.

    Poznań (niem. Posen, łac. Posnania, jidysz פּױזן Pojzn) – miasto na prawach powiatu w zachodniej Polsce, położone na Pojezierzu Wielkopolskim, nad Wartą, u ujścia Cybiny. Historyczna stolica Wielkopolski, od 1999 r. siedziba władz województwa wielkopolskiego i powiatu poznańskiego. Miasto jest istotnym węzłem drogowym i kolejowym, funkcjonuje tu również międzynarodowy port lotniczy.Hamulec pneumatyczny – hamulec, w którym wykorzystywane jest ciśnienie powietrza jako czynnik roboczy. W pojazdach drogowych działa na zasadzie łączenia zbiorników sprężonego powietrza z siłownikami hamulca poprzez zawór sterujący, w pojazdach kolejowych jego działanie jest bardziej skomplikowane (patrz: hamulec zespolony).

    Rozróżnia się przyczepy centralnoosiowe (1 osiowe, 2 osiowe zwane tandemami, rzadziej trzyosiowe) oraz z obrotnicą, czyli skrętnym dyszlem (dwu lub trzy osiowe). Lekkie przyczepy do samochodów osobowych nie posiadają hamulców, cięższe wyposaża się w hamulec najazdowy, natomiast przyczepy do samochodów ciężarowych posiadają pneumatyczny układ hamulcowy.

    Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami – ustawa powstała w celu zmniejszenia liczby wypadków drogowych. Jej głównym zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz podniesienie kwalifikacji kierujących pojazdami. Zakres ustawy obejmuje sprawy regulowane dotychczas w ustawie Prawo o ruchu drogowym" i aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie.Pojazd kołowy - urządzenie służące do transportu lądowego, poruszające się na kołach. Są to: samochód osobowy, samochód ciężarowy, riksza, rower, hulajnoga, deskorolka, łyżworolki, motorower, skuter, motocykl, ciągnik rolniczy/traktor, autobus, wózek inwalidzki, kombajn.

    Prawo polskie[]

    Definicja przyczepy[]

    Ustawa – prawo o ruchu drogowym definiuje:

    1. art. 2 pkt 50 przyczepa – pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;
    2. art. 2 pkt 51 przyczepa lekka – przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg;
    3. art. 2 pkt 52 naczepa – przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd;

    Ustawa nie rozróżnia uprawnień do kierowania pojazdów z przyczepą od liczby osi w przyczepie.

    Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.Dowód rejestracyjny pojazdu – dokument określony Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym wydawany przez odpowiedni organ administracji państwowej właścicielowi pojazdu podczas jego rejestracji. Obowiązek jego posiadania obejmuje właściciela pojazdu jak i osobę prowadzącą pojazd (kierowcę) za zgodą właściciela.

    Samochód osobowy a przyczepa[]

    W dowodzie rejestracyjnym pojazdu wyposażonego w hak holowniczy mogą znaleźć się informacje o granicznych masach ciągnionej przyczepy wyposażonej lub niewyposażonej w hamulec najazdowy. Aby odpowiedzieć na pytanie czy dana osoba może prowadzić dany zespół pojazdów, należy łącznie badać zastrzeżenia dot. prawa jazdy i mas, ponieważ mogą okazać się łącznie niespełnione.

    Pojazd samochodowy – według kodeksu drogowego jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.Prawo jazdy – dokument, wydany przez odpowiednie organy państwowe, regionalne lub samorządowe, potwierdzający uprawnienia jego posiadacza do prowadzenia pojazdów silnikowych.

    Posiadający prawo jazdy kat. B może ciągnąć przyczepę lekką (art. 6 ust. 1 pkt 6 lit. b ukp).

    Może także ciągnąć przyczepę inną niż lekka, o ile dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4,25 t, ale tylko po zdaniu dodatkowego egzaminu praktycznego, bez zdania egzaminu DMC zespołu pojazdów może wynosić do 3,5 t (art. 6 ust. 1 pkt 6 lit. c i ust. 2 ukp).

    Osoba posiadająca prawo jazdy kat. B+E może ciągnąć przyczepę, jeżeli jej dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 t (art. 6 ust. 1 pkt 12 ukp).

    Dodatkowo zgodnie z art. 62 ust. 1 prd rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może być większa od rzeczywistej masy pojazdu - o ile dopuszczalna masa pojazdu ciągnącego nie przekracza 3,5t. Mogłoby to zajść na przykład w sytuacji, w której pusty pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 3 t, ale masie własnej 1,5 t ciągnąłby załadowaną lawetę o masie rzeczywistej 2 t.

    Jednak zgodnie z treścią art. 62 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym - w przypadku ciągnięcia przez samochód ciężarowy o dmc powyżej 3,5t - rzeczywista masa przyczepy nie może być większa niż 140% rzeczywistej masy tego samochodu

    Zobacz też[]

  • naczepa

  • Przypisy

    1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 70/2012 z dnia 18 stycznia 2012 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy. (CELEX: 32012R0070).



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.017 sek.