• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Przenośna konsola gier wideo



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Nintendo Company, Limited (jap. 任天堂, Nintendō) – firma założona 23 września 1889 przez Fusajirō Yamauchiego, w celu produkowania kart hanafuda do japońskiej gry o tej samej nazwie. W ciągu kilkudziesięciu lat firma zajęła się rynkiem gier konsolowych i stała się jednym z potentatów w tej dziedzinie.Software development kit, SDK – zestaw narzędzi dla programistów niezbędny w tworzeniu aplikacji korzystających z danej biblioteki (np. DirectX SDK), pod dany system (np. Microsoft Platform SDK), sprzęt itp.

    Przenośna konsola gier wideo – lekkie, niewielkich rozmiarów urządzenie elektroniczne posiadające wbudowany ekran, klawisze sterowania i głośniki. Ich niewielkie rozmiary i waga umożliwia noszenie ich przy sobie i granie w dowolnym miejscu i czasie. W przeciwieństwie do konsoli zasilana jest prądem stałym, a ekran, głośniki i kontroler stanowią integralną część urządzenia.

    PCM (ang. Pulse Code Modulation) – to najpopularniejsza metoda reprezentacji sygnału analogowego w systemach cyfrowych. Używana jest w telekomunikacji, w cyfrowej obróbce sygnału (np. w procesorach dźwięku), do przetwarzania obrazu, do zapisu na płytach CD (CD-Audio) i w wielu zastosowaniach przemysłowych.Wspólnota Europejska, WE (fr. Communauté Européenne, CE; ang. European Community, EC) – powołana do życia 1 stycznia 1958 na mocy traktatów rzymskich jako Europejska Wspólnota Gospodarcza (EWG), a istniejąca do 30 listopada 2009 historyczna organizacja ponadnarodowa. Pierwszy filar Unii Europejskiej wraz z Europejską Wspólnotą Energii Atomowej (Euratom), a do 2002 również z Europejską Wspólnotą Węgla i Stali. W 1992 na podstawie traktatu z Maastricht zmieniono nazwę EWG na Wspólnota Europejska, miał to być wyraz pragnienia państw narodowych rozszerzenia współpracy na obszary inne niż tylko gospodarka.

    W 1977 roku przedsiębiorstwo Mattel zaprezentowało pierwszą przenośną grę elektroniczną - Auto Race. Później również inne przedsiębiorstwa, m.in. Coleco i Milton Bradley wyprodukowały własne urządzenia z wbudowaną w nie pojedynczą grą. Najstarszą "prawdziwą" przenośną konsolą gier wideo, z wymiennymi kardridżami jest Microvision przedsiębiorstwa Milton Bradley wyprodukowana w 1979 roku.

    GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.Epyx, Inc. – nieistniejący obecnie wydawca gier komputerowych. Firma została założona w 1978 roku jako Automated Simulations przez Jima Connelley i Jona Freemana. Do 1983 roku firma wydawała gry akcji, następnie zmieniając nazwę na Epyx rozpoczęła wydawanie gier różnych gatunków, które okazały się hitami. Firma zbankrutowała w 1989 roku, całkowicie wycofując się z rynku w 1993.

    Za największego popularyzatora przenośnych konsoli do gier uważa się przedsiębiorstwo Nintendo, które w 1989 roku wyprodukowało Game Boya i do dzisiaj jest dominującym graczem w tym segmencie rynku.

    Spis treści

  • 1 Historia
  • 1.1 Początki
  • 1.2 Przełom lat 80. i 90. XX wieku
  • 1.2.1 Game Boy
  • 1.2.2 Atari Lynx
  • 1.2.3 TurboExpress
  • 1.2.4 Sega Game Gear
  • 1.2.5 Bitcorp Gamate
  • 1.3 Lata 90. XX wieku
  • 1.3.1 Game.com
  • 1.3.2 Game Boy Color
  • 1.3.3 Neo Geo Pocket
  • 1.3.4 Neo Geo Pocket Color
  • 1.3.5 WonderSwan
  • 1.3.6 WonderSwan Color
  • 1.4 Pierwsza dekada XXI wieku
  • 1.4.1 Game Boy Advance
  • 1.4.2 Game Park 32
  • 1.4.3 N-Gage
  • 1.4.4 Tapwave Zodiac
  • 1.4.5 Nintendo DS
  • 1.4.6 Game King
  • 1.4.7 PlayStation Portable
  • 1.4.8 Gizmondo
  • 1.4.9 Game Park Holdings GP2X
  • 1.4.10 Dingoo
  • 1.4.11 Apple iPhone / iPod Touch
  • 1.4.12 Zune HD
  • 1.4.13 Smartfony i tablety
  • 2 Najważniejsze parametry konsoli
  • 3 Zobacz też
  • 4 Przypisy
  • Akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy – (NiMH lub Ni-MH- ang. nickel metal hydride) akumulator w którym katodę stanowi płytka niklowa a anodę stop metali z którym reaguje wydzielający się podczas ładowania wodór tworząc wodorek metalu.Game Boy Micro – przenośna konsola gier wideo wyprodukowana przez przedsiębiorstwo Nintendo i wydana w 2005 roku. Jest to ostatnia konsola z serii Game Boy, opublikowana już po premierze bardziej rozbudowanego urządzenia Nintendo DS. Na tle poprzednich Game Boyów wyróżniała się niewielkim rozmiarem oraz możliwością zmiany koloru obudowy za pomocą wymiennych paneli.


    Podstrony: 1 [2] [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.
    Lista przenośnych konsoli gier wideo – sięga roku 1979 w grach komputerowych kiedy to Smith Engineering stworzył Microvision. Najbardziej sprzedającymi się konsolami na świecie są: Game Boy Advance (78.86 mln), Nintendo DS (35.61 mln) oraz PlayStation Portable (17.03 mln sprzedanych konsoli).
    Prąd stały (ang. direct current, DC) – prąd stały charakteryzuje się stałym zwrotem oraz kierunkiem przepływu ładunków elektrycznych, w odróżnieniu od prądu zmiennego i przemiennego – (AC, ang. alternating current).
    Smartfon (ang. smartphone) – przenośne urządzenie telefoniczne łączące w sobie funkcje telefonu komórkowego i komputera kieszonkowego (PDA – Personal Digital Assistant). Pierwsze smartfony powstały pod koniec lat 90., a obecnie łączą funkcje telefonu komórkowego, poczty elektronicznej, przeglądarki sieciowej, pagera, GPS, jak również cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery wideo. W nowszych modelach dostępne są też funkcje typowe dla PDA, jak zarządzanie informacjami osobistymi (ang. Personal Information Management). Większość nowych modeli potrafi odczytywać dokumenty biurowe w formatach OpenOffice, LibreOffice, Microsoft Office i PDF.
    Electronic Entertainment Expo, znane także jako albo E3 – jest największą coroczną wystawą przemysłu gier komputerowych i wideo. Ekspozycja jest otwarta tylko dla ekspertów branżowych oraz dziennikarzy. Od 2009 nastąpił powrót do starej formy targów, tzn. otwartej dla wszystkich chętnych.
    SmartMedia – typ karty pamięci wprowadzony na rynek w 1996 r. Karta ta wygląda jak miniaturowa dyskietka o wymiarach 45x37x0,76 mm. Zasilana jest napięciem 3,3 V lub 5,0 V (starsze modele). Posiada 22 styki do połączenia z urządzeniem obsługiwanym, standardowo jest to cyfrowy aparat fotograficzny. Dostępne są moduły o pojemności do 128 MB. Obecnie wycofana z produkcji z powodu niskich pojemności maksymalnych i zastąpiona innymi kartami, np. xD.
    Wyświetlacz ciekłokrystaliczny, LCD (ang. Liquid Crystal Display) – urządzenie wyświetlające obraz, którego zasada działania oparta jest na zmianie polaryzacji światła na skutek zmian orientacji cząsteczek ciekłego kryształu pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego.

    Reklama