• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Przemyśl Główny

    Przeczytaj także...
    Neobarok – nurt w architekturze historyzmu, nawiązujący formalnie do baroku, szczególnie w dekoracji elewacji, rozpowszechniony w końcu XIX wieku (od 1880).Kolej szerokotorowa – kolej o prześwicie większym niż uznawany za normalny, czyli 1435 mm. Istnieje w Rosji i innych krajach poradzieckich – prześwit od lat 60. XX wieku wynosi tam 1520 mm (poprzednio 1524 mm), Finlandii – 1524 mm, co jest pozostałością okupacji carskiej Rosji, Irlandii – 1600 mm, w Hiszpanii i Portugalii – 1667 mm, Indiach, Pakistanie i Bangladeszu – 1676 mm.
    Lwów (dawna nazwa form. Królewskie Stołeczne Miasto Lwów), ukr. Львів (Lwiw), ros. Львов (Lwow), niem. Lemberg, łac. Leopolis, jidysz לעמבערג ,לעמבעריק (Lemberg, Lemberik), orm. Լվով (Lwow) – miasto na Ukrainie, ośrodek administracyjny obwodu lwowskiego.

    Przemyśl Główny – jedna z największych i najważniejszych stacji kolejowych w województwie podkarpackim.

    Według klasyfikacji PKP ma kategorię C. Znajduje się w centrum Przemyśla. Stacja znajduje się na linii E-30.

    Wnętrze budynku dworca

    Zabytkowy dworzec został wybudowany w latach 1859–1860, otwarty 4 listopada 1860, przebudowany w 1895 roku w stylu neobarokowym. Gruntownie remontowany w 1922 i 1959, częściowo przebudowany w 1966, ponownie remontowany w latach 1988–1995. W latach 2010-2012 dworzec kosztem ok. 25 mln zł przeszedł gruntowny remont, a przy nadzorze konserwatora zabytków przywrócono wygląd sprzed ponad 100 lat.

    Kraków (łac. Cracovia, niem. Krakau) – miasto na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa małopolskiego, drugie w kraju pod względem liczby mieszkańców i pod względem powierzchni.Przemyśl (łac. Praemislia, ros. Перемышль, ukr. Перемишль, niem. Prömsel) – miasto na prawach powiatu w południowo-wschodniej Polsce, w województwie podkarpackim, położone nad Sanem.

    Dworzec jest (obok tarnowskiego) jedną z najokazalszych budowli na linii kolejowej łączącej Kraków ze Lwowem (dawna Kolej galicyjska im. Karola Ludwika).

    Na stacji znajduje się kolejowe polsko-ukraińskie pasażerskie przejście graniczne. Pociągi PKP Intercity obsługujące stację Przemyśl Główny to: ekspres „Małopolska” oraz nocny pociąg międzynarodowy „Lwów Express”. W Przemyślu rozpoczyna bieg pociąg pospieszny „Przemyślanin” do Świnoujścia, który pokonuje trasę 1008 km w niecałe 18 godzin. Pociąg ten często nazywany jest polskim Orient Expressem.

    Kategorie dworców kolejowych w Polsce – podział wprowadzony w 2005 roku, przez PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe, zarządcę największych dworców kolejowych w Polsce.Województwo podkarpackie – jednostka podziału administracyjnego Polski, jedno z 16 województw utworzonych w 1999 roku. Powstało poprzez scalenie ziem dawnego województwa rzeszowskiego sprzed 1975 roku (z wyjątkiem powiatu gorlickiego), tj. województw przemyskiego i rzeszowskiego, oraz części krośnieńskiego, tarnobrzeskiego i tarnowskiego. Województwo zajmuje powierzchnię 17 846 km² i zajmuje 11 miejsce w kraju. Pod względem liczby mieszkańców (2 128 687 osób) znajduje się na 9 miejscu w Polsce. Jest najdalej na południe wysuniętym województwem Polski.

    Galeria[]

  • Widok na perony (2007)

  • Przejścia podziemne (2011)

  • Polski wagon sypialny na szerokim torze 1520 mm (2006)

  • Przypisy

    1. Magdalena Mach: Najpiękniejszy dworzec PKP w Polsce. Jak pałac (ZOBACZ) (pol.). rzeszow.gazeta.pl, 2012-01-06. [dostęp 2012-05-30].

    Linki zewnętrzne[]

  • Przemyśl Główny w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl
  • Przemyśl Główny w Atlasie Kolejowym Polski – atlaskolejowy.pl
  • Stacja Przemyśl Główny (w tym zdjęcia) w serwisie Kolej na Podkarpaciu
  • Linia kolejowa E 30 - linia należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. Polski odcinek tej linii o długości 677 km łączy najważniejsze centra i regiony ekonomiczne południowej Polski: Dolny Śląsk, Śląsk Opolski, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie.PKP Intercity, PKP IC – spółka akcyjna grupy PKP, obsługująca kolejowe przewozy pasażerskie. Uruchamia pociągi kategorii: Express InterCity (EIC) i Twoje Linie Kolejowe (TLK). Oferuje przewozy w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Stacja kolejowa – posterunek ruchu następczy zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny dodatkowy, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć swój bieg, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Ruchem pociągów, pojazdów pomocniczych, manewrami taboru na stacji kieruje dyżurny ruchu. Duże stacje mogą być podzielone na rejony stanowiące osobne posterunki zapowiadawcze.
    Język polski (polszczyzna) – język naturalny należący do grupy zachodniosłowiańskich (do których należą również czeski, słowacki, kaszubski, dolnołużycki, górnołużycki i wymarły połabski), stanowiących część rodziny indoeuropejskiej.
    Tarnów – stacja kolejowa w Tarnowie, w województwie małopolskim, w Polsce. Według kategoryzacji PKP, dworzec ma kategorię A. Stacja znajduje się na międzynarodowej linii kolejowej E30 Zgorzelec-Medyka. Położona jest w południowej części miasta. Stacja posiada 3 perony: jednokrawędziowy peron 1 (posiada on też nieużywaną drugą krawędź od strony zachodniej) oraz wyspowe perony 2 i 3. Do 2008 istniał też wąski peron wyspowy 1A – obecnie rozebrany. Na stacji znajdują się dwie nastawnie ("Tr", "Tr1") wyposażone w urządzenia przekaźnikowe typu E. Ciekawostką jest stara sygnalizacja świetlna z sześciokomorowymi semaforami. Przez stację przechodzą następujące linie kolejowe:
    Przejście graniczne Przemyśl-Mościska – polsko-ukraińskie kolejowe przejście graniczne położone w województwie podkarpackim, w powiecie przemyskim, w gminie Przemyśl.
    Kolej galicyjska im. Karola Ludwika (niem. k.k.priv. Galizische Carl Ludwig-Bahn (CLB)) – system kolei w Galicji (Austro-Węgry) wybudowany w latach 1856-1861 pod zarządem Leona Sapiehy (koncesja na budowę kolei została ostatecznie przyznana przez Franciszka Józefa 7 kwietnia 1858). Rozbudowywało go do 1892 roku C.K. Uprzywilejowane Towarzystwo Akcyjne Galicyjskiej Kolei Karola Ludwika – własność prywatna (koncesjonariusz 3 kolejnych koncesji wydanych w latach: 1867, 1883 i 1886). Linia przebiegała z zachodu na wschód po zewnętrznym północnym łuku Karpat. Wartość kapitału zakładowego w 1862 wynosiła 73,7 mln koron. 30 lat później, w 1891 wartość kapitału oszacowano na 186 mln koron.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.021 sek.