• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Program informacyjny

    Przeczytaj także...
    Telewizyjny Kurier Warszawski - najstarszy program informacyjny Telewizji Polskiej, ukazujący się niezmiennie pod tym samym tytułem od 9 listopada 1958. Jego twórcą był Stanisław Cześnin. Zajmuje się tematyką warszawską. Program prowadziło wielu znanych prezenterów telewizyjnych, m.in. Grażyna Bukowska. TKW jest emitowany w TVP Warszawa (dawniej TVP3) o godzinie 18:30. O 21:45 nadawany jest Kurier Warszawy i Mazowsza, który stanowi połączenie TKW i TKM. W latach 60. i 70. XX wieku emitowany w TVP1. Na TVP2 od 1981 do 2010 roku. Od 1 maja 2011 roku Telewizyjny Kurier Mazowiecki oraz Telewizyjny Kurier Warszawski jest nadawany w panoramicznym formacie 16:9.Время (transl. Wremia) – główny program informacyjny Wszechrosyjskiej Państwowej Kompanii Telewizyjnej i Radiowej, nadawany na kilku kanałach w czasach Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich jak i obecnie w Rosji i na Białorusi. W latach komunizmu był głównym ośrodkiem propagandy władz ZSRR, mogącym oddziaływać na całe społeczeństwo. Odpowiednik polskiego Dziennika Telewizyjnego.
    Tagesschau – niemieckojęzyczny dziennik informacyjny ARD emitowany głównie w programach Das Erste, Phoenix i 3sat. Dziennik produkuje na zamówienie ARD telewizja Norddeutscher Rundfunk (NDR). Główne wydanie prezentowane jest codziennie o 20:00 nie tylko w Das Erste, ale również w telewizjach: NDR Fernsehen, RBB Fernsehen, SWR Fernsehen, WDR Fernsehen, hr-Fernsehen, 3sat, Phoenix, EinsPlus i tagesschau24.

    Program informacyjny – program telewizyjny albo audycja radiowa, której głównym celem jest przedstawienie bieżących wydarzeń, najczęściej politycznych i społecznych, ale także m.in. kulturalnych, sportowych, ekonomicznych, naukowych oraz prognozy pogody (w przypadku radia również informacji z dróg), które zazwyczaj prezentowane są w odrębnych wyspecjalizowanych serwisach prezentowanych po właściwym programie (najczęściej są emitowane przez 90 sekund- 60 minut. Główne wydania (najdłuższe) pojawiają się w telewizji wieczorem, zazwyczaj między 18 a 20, i są podsumowaniem całego dnia. Coraz częściej programy informacyjne nadawane są z newsroomów, a rzadziej z osobnego studia. W przypadku bardzo ważnych, istotnych wydarzeń (tzw. wydanie wyjazdowe lub specjalne) coraz częściej programy informacyjne nadawane spoza studia z miejsca, gdzie ma bądź miało miejsce ważne, istotne wydarzenie. W przypadku radia emitowane są najczęściej co godzinę przez całą dobę (zazwyczaj programy informacyjne w radiu są emitowane o pełnej godzinie, tj. xx:00) i trwają od 90 do 35 minut.

    Bosanskohercegovačka radiotelevizija (BHRT, Radio i Telewizja Bośni i Hercegowiny) – bośniacki publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, produkujący kanały o zasięgu ogólnokrajowym: telewizję BHT1 i radio BH Radio 1. Ponadto BHRT pełni funkcję organizacji "parasolowej" dla publicznych nadawców działających w obu częściach składowych Bośni i Hercegowiny. Są to RTVFBiH (obsługujący Federację Bośni i Hercegowiny i nadający w językach bośniackim i chorwackim) oraz RTRS (obsługujący Republikę Serbską i nadający wyłącznie w języku serbskim). W latach 1992-1998 nosiła nazwę Radiotelevizija Bosne i Hercegovine, w skrócie RTVBiH z której powstało RTV Sarajevo, w skrócie RTVS. RTVBiH (znany też jako Publiczny Radiowo-telewizyjny Serwis Bośni i Hercegowiny, PBSBiH) był członkiem Europejskiej Unii Nadawców.Hrvatska Radiotelevizija (HRT) – publiczny nadawca radiowo-telewizyjny Republiki Chorwackiej z siedzibą w Zagrzebiu. HRT jest producentem 4 kanałów telewizyjnych i 5 stacji radiowych (w tym 1 rozgłośni regionalnej). Od 1 stycznia 1993 HRT jest członkiem Europejskiej Unii Nadawców.

    Zadaniem tego typu programów jest przede wszystkim przedstawienie czystych faktów. W wielu z nich pojawiają się jednak także komentarze autorskie, niekiedy ilustrowane materiałem filmowym oraz połączenia na żywo z miejsca danego wydarzenia z reporterem bądź korespondentem. Stosunkowo rzadko pojawiają się w nich wywiady z celebrytami albo ekspertami. Generalną zasadą programów tego typu jest wyraźne oddzielenie informacji od komentarza; łączenie „jednym tchem” mówienia o faktach i wyrażania o nich opinii (choćby to była tylko mimika lub intonacja głosu) jest nieetyczne; widz powinien sam sobie wyrobić stosunek do rzeczywistości, bez żadnych sugestii ze strony dziennikarza.

    ARD (Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland, Związek Niemieckich Nadawców Publiczno-Prawnych) – jeden z największych publicznych nadawców radiowo-telewizyjnych w Europie, powołany do życia 5 sierpnia 1950 w Niemczech Zachodnich. Od strony formalnej stanowi związek działających w Niemczech publicznych nadawców regionalnych. ARD od 1963 roku nadaje program pierwszy telewizji niemieckiej. Pokrewną stacją na początku istnienia było ARD 2.Televisión Española (TVE) − hiszpańska telewizja publiczna, nadająca od 1956. Wchodzi w skład grupy RTVE, której zadaniem jest przygotowanie programu radiowego i telewizyjnego na terenie Hiszpanii. TVE finansowana jest z wpływów z dotacji publicznych. Od stycznia 2010 roku nie nadaje reklam.

    Stacje telewizyjne nadające programy informacyjne całą dobę to telewizje informacyjne (np. Euronews, TVN24, CNN, BBC World, RT, Polsat News, TVP Info).

    Telewizyjne programy informacyjne w Polsce[]

    Obecnie największą oglądalnością z polskich programów informacyjnych cieszą się: Wiadomości, Teleexpress w TVP1, Panorama w TVP2, Serwis Info w TVP Info; Fakty w TVN; Poranek TVN24, Serwis informacyjny TVN24 w TVN24; Serwis Informacyjny w TVN24 Biznes i Świat; Wydarzenia w Polsacie i Informacje w Polsat News. Swoje programy informacyjne nadają także ośrodki regionalne TVP. Pierwszym programem informacyjnym w Polsce były Wiadomości Dnia który był emitowany od 30 kwietnia 1956 roku, a 1 stycznia 1958 roku Wiadomości Dnia zostały przekształcone w Dziennik Telewizyjny emitowane do 17 listopada 1989 roku po czym następnego dnia zostały przekształcone w nadawane do dziś Wiadomości. Najstarszym nadawanym do dziś programem informacyjnym w Polsce jest regionalny Telewizyjny Kurier Warszawski, emitowany obecnie przez TVP Warszawa od 9 listopada 1958 roku. Natomiast najstarszym nadawanym do dziś ogólnopolskim programem informacyjnym jest Teleexpress, emitowany od 26 czerwca 1986 roku.

    Vlaamse Radio- en Televisieomroep (VRT) – belgijski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny produkujący programy w języku niderlandzkim. Istnieje od 1930, przy czym obecna nazwa jest stosowana od 1991. Obecnie VRT nadaje 2 kanały telewizyjne i 10 radiowych. Wspomniane telewizje to één, główna niderlandzkojęzyczna stacja w Belgii, oraz dzielące jeden kanał stacje: dziecięca Ketnet i kulturalna Canvas. Jego francuskojęzycznym odpowiednikiem jest RTBF.Panorama – główny serwis informacyjny litewskiej telewizji publicznej, istniejący od 1957 r., od 1970 nosi nazwę Panorama. Panorama emitowana jest o godzinie 20:30 czasu litewskiego, 19:30 czasu polskiego. Oprócz Panoramy, rano i w południe emitowane są krótkie wiadomości - Žinios. Po wszystkich serwisach informacyjnych emitowana jest Pogoda (Orai) i Sport (Sportas). Na zakończenie Panoramy ogłaszane są przez innych prezenterów wiadomości biznesowe i kulturalne.

    Wybrane telewizyjne programy informacyjne za granicą Polski[]

  • Albania RTSh – Lajme
  • Austria ORF – Zeit im Bild
  • Belgia VRT – Het Journaal
  • Białoruś Belarus TB – Nowosti, Panorama
  • Bośnia i Hercegowina BHTDnevnik
  • Bułgaria BNT – Po sveta i u nas
  • Chiny CCTVXinwen Lianbo
  • Chorwacja HRTDnevnik, Vijesti
  • Czechy ČTUdálosti
  • Dania DR – TV-avisen
  • Hiszpania TVE – Telediario
  • Holandia NOS – NOS Journaal
  • Islandia RÚV – Fréttir
  • Litwa LTVPanorama
  • Niemcy ARDTagesschau
  • Niemcy ZDFheute
  • Portugalia RTP – Telejornal
  • Rosja RTR – Wiesti
  • Rosja ORTWremia
  • Rumunia TVR – Telejurnal (dawniej Jurnalul)
  • Serbia RTSDnevnik
  • Słowacja STV – Správy STV
  • Słowenia TV SLO – Dnevnik
  • Szwajcaria RSI – Telegiornale RSI
  • Szwajcaria SF – SF Tagesschau
  • Szwajcaria TSR – TSR Journal
  • Szwecja SVT – Aktuellt, Rapport
  • Węgry Magyar TelevízióHíradó
  • Włochy RaiTG2.TG3 TG1
  • Dziennik Telewizyjny (DT, do końca lat 70. DTV) – główny program informacyjny TVP w czasach PRL, nadawany w latach 1958-1989. W 1989 roku został zastąpiony przez Wiadomości TVP1. W latach 70. i 80. był głównym ośrodkiem propagandy władz PRL i PZPR, mogącym oddziaływać na całe społeczeństwo.Ekonomia – nauka społeczna analizująca oraz opisująca produkcję, dystrybucję oraz konsumpcję dóbr. Słowo „ekonomia” wywodzi się z języka greckiego i tłumaczy się jako oikos, co znaczy dom i nomos, czyli prawo, reguła. Starożytni Grecy stosowali tę definicję do określania efektywnych zasad funkcjonowania gospodarstwa domowego.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Polsat News – kanał informacyjno-publicystyczny Grupy Polsat, nadający od 7 czerwca 2008 roku. Szefem kanału, od początku nadawania stacji, jest Henryk Sobierajski.
    LRT Televizija , do 28 lipca 2012 LTV – Pierwszy kanał Litewskiej Telewizji Publicznej. Nadawany przez Lietuvos Nacionalinis Radijas ir Televizija (LRT), od 30 kwietnia 1957 roku, a od 1975 emitowany w kolorze. LRT TV transmituje średnio 18-19 godzin na dobę i jest dostępne w całym kraju oraz za pośrednictwem satelity Sirius 4 w Europie Wschodniej, Centralnej i Północnej. Polskim odpowiednikiem LRT TV jest polski kanał TVP1.
    Kultura (z łac. colere = „uprawa, dbać, pielęgnować, kształcenie”) – termin ten jest wieloznaczny, pochodzi od łac. cultus agri („uprawa roli”), interpretuje się go w wieloraki sposób przez przedstawicieli różnych nauk. Kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia i zachowania).
    Panorama – program informacyjny TVP2, który można obejrzeć w internecie za pośrednictwem serwisu TVP.PL od 1 czerwca 2012 roku także w jakości HD
    Sveriges Television AB (SVT) - to publiczna telewizja w Szwecji. Powstała w 1979 po wydzieleniu od szwedzkiego radia publicznego. Nadaje SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, SVTK, SVT1 HD, SVT2 HD, SVT Play, SVT World, SVT UR i dwanaście kanałów regionalnych. Oglądalność wszystkich kanałów wynosi 39%, chociaż są one popularniejsze wśród starszych widzów.
    Xinwen Lianbo (chin upr. 新闻联播, chin. trad. 新聞聯播, pinyin Xīnwén Liánbō) – program informacyjny nadawany codziennie o godz. 19 (czasu pekińskiego) przez chińską stację CCTV-1 i transmitowany symultanicznie przez większość naziemnych stacji telewizyjnych w kraju. Z oglądalnością szacowaną na 140 milionów osób (ok. 11,5% widowni) jest największym programem informacyjnym na świecie.
    TVP Info – kanał informacyjny Telewizji Polskiej. Wystartował on 6 października 2007, zastępując TVP3. Do 31 sierpnia 2013 dzielił pasmo programowe z ośrodkami regionalnymi TVP. Z dniem 1 września 2013 TVP Info stał się typowym kanałem informacyjnym, zaś pasmo programowe ośrodków regionalnych TVP zostało przeniesione do nowego kanału TVP Regionalna.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.057 sek.