Porsche 356

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Porsche 356 – sportowy samochód produkowany od 1948 do 1965 przez niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Porsche. Jest to pierwszy wyprodukowany samochód Porsche. Nazwa 356 pochodzi od numeru projektu tego samochodu (był to 356 projekt Ferdynanda Porsche).

Volkswagen Typ 1, szerzej znany jako Volkswagen Beetle czy też Volkswagen Garbus – kompaktowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką markę Volkswagen (VW) w latach 1938-2003. Z ponad 21 000 000 wyprodukowanymi egzemplarzami w konfiguracji: chłodzony powietrzem silnik umieszczony za osią tylną z napędem tylnym, Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji.Porsche – marka sportowych samochodów osobowych produkowanych przez niemiecką firmę Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Porsche jest jedną z największych niezależnych niemieckich firm produkujących samochody seryjnie. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Stuttgart-Zuffenhausen. Spółka notowana na giełdzie frankfurckiej.

Historia[ | edytuj kod]

Porsche 356 Nr.1 Roadster 1948
Porsche 356B 1600 Super Coupe

Model 356 jest to pierwszy samochód marki Porsche. Jednakże przed wojną biuro konstrukcyjne Porsche stworzyło projekt Porsche 114 z umieszczonym centralnie silnikiem typu V-10 chłodzonym wodą, który planowało wdrożyć do produkcji seryjnej po raz pierwszy pod marką Porsche. Pomysł storpedowały władze III Rzeszy – więc projekt ten ostatecznie przystosowano do podzespołów seryjnego VW Garbusa. Tak powstał w 3 egzemplarzach model z aerodynamiczną karoserią wykonaną z aluminium – znany jako Porsche Type 64. Na bazie tego projektu po II wojnie światowej powstało Porsche Type 356.

Ferdinand Porsche (ur. 3 września 1875 we Wrocławicach nad Nysą, zm. 30 stycznia 1951 w Stuttgarcie) – konstruktor samochodów i innych pojazdów mechanicznych. Urodzony w Austro-Węgrzech, większość życia spędził w Niemczech. Doctor honoris causa kilkunastu światowych uczelni.Mille Miglia (w skrócie: MM; wł.: Mille "Tysiąc", Miglia "Mil") – historyczny wyścig wytrzymałościowy przebiegający drogami publicznymi północnych Włoch, organizowany w latach 1927-1957. Wśród kierowców najwięcej razy triumfował Clemente Biondetti.

356 została stworzona przez Ferdinanda "Ferry'ego" Porsche (syna dr inż. Ferdinanda Porsche, założyciela firmy). Podobnie jak jego przodek, Volkswagen Garbus (który został zaprojektowany przez Ferdinanda Porsche), 356 była samochodem z czterocylindrowym, chłodzonym powietrzem, umieszczonym z tyłu silnikiem. Napęd przekazywany był na oś tylną. Karoseria 356 została zaprojektowana przez Erwina Komenda, części mechaniczne (wliczając silnik, zawieszenie oraz podwozie) zostały zaadaptowane z Volkswagena. Wczesne prototypy 356 były zbudowane z aluminium, jednak rozwiązanie to było niepraktyczne w razie wdrożenia modelu do produkcji, więc wszystkie następne 356 miały stalową karoserię.

Targa Florio – najstarszy długodystansowy wyścig samochodowy, który odbywał się na publicznych drogach na Sycylii w okolicach Palermo. Po raz pierwszy odbył się w roku 1906 z inicjatywy Vincenzo Florio. Wyścig odbywał się do roku 1977. Później przestał być organizowany ze względów bezpieczeństwa.

Ze względów finansowych firmy (niższe koszty) do budowy pierwszej 356 użyto wiele części od Volkswagena. Jednakże Porsche szybko przeprojektowało i uszlachetniło auto z naciskiem na osiągi, więc pod koniec lat 50. tylko kilka części było wspólne dla samochodów obydwu marek. W roku 1950 model 356 zyskał sławę wśród entuzjastów po dwóch stronach Atlantyku za jego wyjątkową aerodynamikę i łatwość prowadzenia, jak również za świetną jakość wykonania.

Podstrony: 1 [2] [3] [4]




Reklama