Polregio
Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]
Autobus szynowy (potocznie szynobus) – lekki wagon silnikowy lub zespół trakcyjny o napędzie spalinowym, służący do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach o niewielkich potokach podróżnych. W porównaniu z tradycyjnym pociągiem (lokomotywa + 1-2 wagony) o podobnej pojemności charakteryzuje się większymi przyspieszeniami, mniejszym zużyciem paliwa i większymi prędkościami osiąganymi na tych samych – zwykle drugorzędnych – szlakach. Szynobus jest zwykle pojazdem dwuosiowym o masie ok. 20 ton, z ok. 40-50 miejscami siedzącymi. Dla zwiększenia pojemności pociągu szynobusy można łączyć ze sobą. W przypadku wyposażenia w odpowiednio mocny zespół napędowy i odpowiednie sprzęgi (mechaniczny, hamulcowy, elektryczny), szynobus może ciągnąć zwykłe lub odpowiednio dostosowane do niego konstrukcyjnie (np. wyposażone w kabinę maszynisty) wagony doczepne. Sporadycznie budowane są także zespoły trakcyjne o konstrukcji typowej dla szynobusu, złożone z dwóch lub trzech wagonów (zwykle 1-2 wagony napędzane i 1 doczepny, w kabiny maszynisty wyposażone są wówczas tylko końcowe wagony).Arriva RP Sp. z o.o. – polski prywatny przewoźnik kolejowy świadczący usługi na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego, i warmińsko-mazurskiego. Spółka należy do koncernu Deutsche Bahn.



Polregio (identyfikator literowy – PREG) (dawniej Przewozy Regionalne) – polskie przedsiębiorstwo transportowe, prowadzące działalność w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych. Powstało przez formalne wydzielenie z Polskich Kolei Państwowych.
Przedsiębiorstwo należy do Agencji Rozwoju Przemysłu (większościowy pakiet udziałów) i samorządów wszystkich województw.
Historia[ | edytuj kod]
Spółka powstała na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP (1998-2001), wcześniej dawnych stacji pasażerskich oraz wagonowni obsługujących wagony osobowe.
Spółka obsługuje pociągi osobowe i przyspieszone (pod nazwą Regio) oraz segment pociągów Interregio oraz komercyjnych superREGIO. Międzywojewódzkie pociągi pospieszne zostały 1 grudnia 2008 r. przejęte przez spółkę PKP Intercity. POLREGIO organizuje także transport związany z imprezami masowymi, koloniami oraz pociągi na zamówienie indywidualne.
PKP Przewozy Regionalne formalnie zmieniły 8 grudnia 2009 r. nazwę, usuwając z niej skrótowiec PKP. Nowa firma spółki została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod nazwą Przewozy Regionalne.
Obecnie POLREGIO to największy w Polsce przewoźnik pasażerski – dziennie wyjeżdża na tory ok. 1900 pociągów, z których korzysta ok. 270 tys. pasażerów. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi ponad 26%, następnych w kolejności Kolei Mazowieckich 20,65%, trójmiejskiej SKM 14,54%, a PKP InterCity 13,12%. Od końca 2008 do końca 2012 r. liczba pracowników przedsiębiorstwa spadła z 16,4 do 11,8 tys. osób, a w 2019 roku wyniosła około 6500. Według szacunków w 2009 praca eksploatacyjna POLREGIO wyniosła ok. 64 mln pociągokilometrów, a praca przewozowa odpowiednio ok. 10 mld pasażerokilometrów.
Przewozy Regionalne w 2010 r. uruchomiły internetowy kanał dystrybucji swoich biletów. W pierwszej kolejności została wdrożona możliwość zakupu biletów na relacje bezpośrednie, obsługiwane przez pociągi kategorii InterRegio i Regioekspres.
Historia Spółki Przewozy Regionalne:
1.10.2001: Stworzenie na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP spółki PKP Przewozy Regionalne świadczącej usługi w całym kraju w oparciu o 16 zakładów.
1.12.2008: Przekazanie całego segmentu międzywojewódzkich połączeń pospiesznych do PKP Intercity.
22.12.2008: W wyniku przeniesienia udziałów z PKP SA właścicielami PKP PR zostały samorządy wszystkich województw. Tym samym spółka opuściła Grupę PKP.
8.12.2009: Usuwając skrótowiec PKP, firma formalnie zmieniła nazwę na Przewozy Regionalne spółka z o.o. Zmianie tej towarzyszył rozpoczęty w połowie listopada 2009 r. rebranding: nowe logo, nowe barwy korporacyjne (błękit, granat, zieleń).
1.01.2014: W miejsce zakładów utworzono 14 oddziałów i Zakład Napraw Taboru z siedzibą w Kruszewcu.
4.11.2015: Agencja Rozwoju Przemysłu przejęła większość udziałów w spółce (50% i jeden udział). Pozostała część udziałów przypadła samorządom wszystkich województw.
10.11.2016: Zgromadzenie Wspólników podjęło decyzję o wprowadzeniu na rynek nowej marki konsumenckiej POLREGIO. 8 grudnia 2016 r. Przewozy Regionalne oficjalnie zaprezentowały elementy nowej identyfikacji wizualnej, m.in. logotyp i barwy firmowe.
31.12.2016: Po raz pierwszy w swojej 15-letniej historii Przewozy Regionalne odnotowały dodatni wynik finansowy na wszystkich poziomach, osiągając zysk wynoszący ponad 51,2 mln zł.
23.01.2020: Przewozy Regionalne sp. z o.o. zmieniło nazwę na POLREGIO sp. z o.o.
Restrukturyzacja[ | edytuj kod]
30 września 2015 r., w obliczu groźby upadłości przewoźnika, 50%+1 udział w Przewozach Regionalnych objęła Agencja Rozwoju Przemysłu, w zamian za co spółka miała otrzymać 770 mln zł pomocy publicznej, z których 600 mln zł zaplanowano przeznaczyć na spłatę wszystkich długów (głównie wobec PKP PLK), a resztę na inwestycje w tabor i restrukturyzację. Jednocześnie likwidacji uległy wszystkie komercyjne pociągi interRegio (pozostało sześć par pociągów kursujących na trasie Łódź – Warszawa – Łódź, które zamawia i finansuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego) oraz autobusy obsługiwane przez PR.
26 października 2015 r. przewoźnik podpisał umowę na 5-letnie świadczenie usług przewozowych z województwem warmińsko-mazurskim, 9 grudnia z województwem opolskim, a 10 grudnia z województwem wielkopolskim. 20 listopada natomiast podpisano roczną umowę z województwem zachodniopomorskim, a 22 grudnia z województwem podkarpackim. 13 grudnia 2015 spółka przejęła od Arrivy obsługę tras zelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim. Na początku marca 2016 spółka miała 7 umów 5-letnich oraz 3 umowy 4-letnie. 5 grudnia 2016 spółka podpisała 4-letnią umowę z województwem zachodniopomorskim, a pod koniec miesiąca z województwem lubelskim. W październiku 2018 roku województwo małopolskie poinformowało o zamiarze zawarcia 10 letniej umowy z PR na obsługę wybranych połączeń wewnątrzwojewódzkich oraz stykowych. W ramach działań naprawczych zaplanowano również program dobrowolnych odejść, do marca 2016 r. skorzystało z niego 500 osób (we wrześniu 2015 r. planowano, że odejdzie z PR dzięki niemu około 2000 pracowników).
23 stycznia 2018 Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie pomocy państwa w restrukturyzacji.
Odnowa taboru i nowa marka konsumencka[ | edytuj kod]
28 września 2016 r. spółka podpisała z konsorcjum banków komercyjnych i BGK umową na udzielenie 629 mln złotych kredytu na odnowę taboru. W grudniu zawarto umowę z Newagiem na dostawę 3 sztuk 4-członowych EZT Impulsów, z Pesą na dostawę 4 sztuk 2-członowych EZT Elf II oraz z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” umowę na modernizację 36 EN57. Pod koniec lutego 2017 podpisano z Pesą umowę na dostawę 3 sztuk 2-członowych SZT Link (później rozszerzoną o dodatkowe 2 egzemplarze). 30 października 2017 spółka podpisała ze spółkami Polskim Taborem Szynowym i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych umowę na dzierżawę 14 zmodernizowanych EN57 Feniks. W czerwcu 2018 spółka 8 z nich wykupiła na własność.
Na przełomie 2016 i 2017 roku spółka rozpoczęła wprowadzanie nowej marki konsumenckiej – Polregio (zapis stylizowany: POLREGIO). 10 stycznia uruchomiono nową stronę internetową polregio.pl. 19 października przewoźnik rozpoczął sprzedaż biletów przez salony prasowe Kolportera. 21 czerwca 2018 rozpoczęto sprzedaż biletów przez aplikację e-podróżnik.pl. 22 marca 2019 przewoźnik uruchomił nowy system sprzedaży biletów on-line oraz nową aplikację mobilną do sprzedaży biletów.
W 2019 r. większościowy udziałowiec Agencja Rozwoju Przemysłu podjął procedurę przekształcenia spółki z o.o. w spółkę akcyjną, jednak województwa śląskie, mazowieckie i łódzkie nie przedłożyły wymaganych prawem oświadczeń o przystąpieniu do przekształconej spółki i wobec nieprzystąpienia do nowej spółki właścicieli posiadających co najmniej 90% udziałów, procedura została porzucona.
Profil działalności[ | edytuj kod]
Przewozy Regionalne są największym w Polsce pasażerskim przewoźnikiem. W ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża blisko 1900 pociągów przewoźnika, z których każdego dnia korzysta około 230 tys. osób. Przewozy Regionalne wykonują usługi w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego. Zdecydowana większość realizowanych przez przewoźnika zadań to działalność o charakterze służby publicznej, która świadczona jest na zamówienie urzędów marszałkowskich – organizatorów regionalnego transportu kolejowego, w oparciu o umowy zawierane na świadczenie usług publicznych. W ramach misji publicznej spółka realizuje przewozy kolejowe krajowymi i przygranicznymi pociągami Regio oraz pociągami międzynarodowymi zamawianymi przez ministra właściwego ds. transportu. Do końca sierpnia 2015 spółka uruchamiała dalekobieżne połączenia Interregio o charakterze komercyjnym, stanowiącym uzupełnienie podstawowej oferty przewozowej, a także połączenia autobusowe interregiobus. Spółka współpracuje także z innymi przewoźnikami w zakresie: wzajemnej sprzedaży biletów, bieżącej informacji pasażerskiej oraz obsługi technicznej taboru. Od 2019 roku Spółka rozwija komercyjny segment działalności pod nową nazwą superREGIO. Pociągi sR kursują obecnie pomiędzy Krakowem/Katowicami i Zatorem oraz Ostrowcem Świętokrzyskim i Wrocławiem.
Udział przedsiębiorstwa w polskim rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi około 27%, jeżeli chodzi o liczbę przewożonych pasażerów, i około 50%, jeżeli chodzi o pracę eksploatacyjną mierzoną pociągokilometrami.Praca eksploatacyjna w 2017 roku wyniosła 51,1 pockm, w 2018 r. 49,7 pockm.
Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]