• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Pitfall!

    Przeczytaj także...
    Atari 2600 – konsola gier wideo produkowana od roku 1977 r. Była jedną z pierwszych konsoli, które używały wymiennych modułów z grami tzw. kartridży, zamiast wbudowania na stałe jednej lub więcej gier. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy wykorzystane w konsoli Fairchild Video Entertainment System w 1976 r.Commodore 64, C64, CBM64 – komputer domowy z lat 80. XX wieku firmy Commodore Business Machines (CBM). C64 był dotychczas najlepiej sprzedającym się komputerem w historii informatyki.
    Intellivision – konsola gier wideo drugiej generacji wydana przez Mattel Electronics w 1979 roku. Nazwa Intellivision pochodzi od skrzyżowania słów "intelligent television". Druga najlepiej sprzedająca się konsola drugiej generacji (po Atari 2600), sprzedano ją w około 3 milionach egzemplarzy, wydano na nią 125 gier.

    Pitfall!komputerowa gra platformowa stworzona i wydana w 1982 roku przez firmę Activision na konsolę Atari 2600. Główny bohater przemierza dżunglę w poszukiwaniu 32 skarbów, które musi zebrać w ciągu dwudziestominutowego okresu. Po drodze napotyka na wiele przeszkód w postaci grzechotników, skorpionów, krokodyli a także ruchomych piasków i przepaści. Większość zagrożeń pokonuje za pomocą skoków lub używając liany (np. nad przepaścią). Gra odniosła duży sukces komercyjny – łącznie sprzedano ponad 4 mln egzemplarzy na konsolę Atari 2600.

    ColecoVision – domowa konsola do gier drugiej generacji, debiutująca w sierpniu 1982 roku. ColecoVision oferował jak na swoje czasy bardzo dobrą grafikę, porównywaną z jakością jaką dawały ówczesne automaty do gier. Na konsole pojawiły się także specjalne adaptery dające możliwości grania w gry innych platform, w tym bardzo popularnej w tych latach konsoli Atari 2600. ColecoVision zostało wydane wraz z 12 grami, kolejne 10 tytułów ukazało się jeszcze przed końcem 1982. Łącznie, pomiędzy 1982 a 1985 rokiem, na konsole wydano 170 gier.Activision, Inc. – wydawca i producent gier komputerowych. Firma została założona 1 października 1979. Ich pierwsze produkty były wydawane na kartridżach na konsolę Atari 2600. Obecnie jest drugim (po Electronic Arts) co do wielkości wydawcą gier komputerowych i wideo na świecie.

    Pozycja doczekała się konwersji na komputery domowe takie jak: Atari XL/XE, MSX, Commodore 64, TRS-80, konsole – ColecoVision i Intellivision, a także wielu kontynuacji.

    Odbiór gry[ | edytuj kod]

    Gra została pozytywnie oceniona przez recenzentów. Magazyn „Arcade Express” opisał produkcję w sierpniu 1982 roku i przyznał jej ocenę 8/10, stwierdzając że jest jedną z najlepszych gier platformowych wydanych na konsolę Atari. Serwis IGN umieścił Pitfalla na drugim miejscu listy „Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games”.

    Rodzina 8-bitowych Atari. W roku 1978, po sukcesie konsoli Atari 2600, firma Atari Inc. postanowiła spróbować swych sił na rodzącym się dopiero rynku komputerów domowych. W lutym 1979 roku wypuszczono dwie wersje – tańszą i droższą – tej samej maszyny, zwane Coleen i Candy, a znane szerzej jako Atari 400 i Atari 800.Tandy Radio Shack 80 (TRS-80) – wyprodukowany w 1977 roku pierwszy komputer domowy serii mikrokomputerów firmy Tandy Radio Shack.

    Pitfall cieszył się dużą popularnością, przez 64 tygodnie był na pierwszym miejscu listy najlepiej sprzedających się gier według magazynu „Billboard”.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Pitfall – Atari 2600. IGN. [dostęp 2013-08-23].
    2. Levi Buchanan: Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games (ang.). IGN, 2008-08-26.
    3. The Hotseat: Reviews of New Products. „Arcade Express”. 1 (2), s. 6–7 [6], 1982-08-30 (ang.). 
    4. Bartłomiej Kluska: Dawno temu w grach. Łódź: Orka, 2008, s. 28. ISBN 978-83-927229-0-8.
    IGN (Imagine Games Network) – amerykański internetowy serwis informacyjny, skupiający się głównie na grach komputerowych i wideo, założony w 1998 roku. Strona podzielona jest na "kanały": PC, Wii, Nintendo DS, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Vita, Wireless i Retro. Każdy kanał zawiera własne wiadomości, recenzje i zapowiedzi.Komputerowa gra platformowa (nazwa zwyczajowa: platformówka) – gra zręcznościowa polegająca głównie na poruszaniu bohatera po wielu mniej lub bardziej urozmaiconych poziomach, często po wielopoziomowych platformach (stąd nazwa gatunku), unikaniu pułapek i likwidacji bądź unikaniu przeciwników, a także zbieraniu różnych nagród i dodatków – takich jak pieniążków, kamieni szlachetnych, dodatkowych żyć czy power-upów.




    Warto wiedzieć że... beta

    MSX (MSX 1) – standard komputerów 8-bitowych wprowadzony w 1983 roku. Była to pierwsza poważniejsza próba wprowadzenia międzynarodowego standardu na rynku komputerów domowych (mikrokomputerów). "Ojcem" standardu był Kazuhiko Nishi, prezes ASCII Corporation i tokijskiej filii firmy Microsoft. MSX było skrótem od Microsoft eXtended Basic (według innych źródeł: Machines with Software eXchangeability).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.802 sek.