• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Pietro Longhi

    Przeczytaj także...
    Muzeum Narodowe Thyssen-Bornemisza (hiszp. Museo Nacional Thyssen-Bornemisza) – hiszpańskie muzeum sztuki mieszczące się w Madrycie, w Palacio de Villahermosa. Antonio Balestra (ur. 12 sierpnia 1666 w Weronie, zm. 21 kwietnia 1740 tamże) – malarz i grafik włoski okresu rokoka.
    Malarstwo religijne – przedstawienia Boga Ojca, Trójcy Świętej i aniołów, epizodów ze Starego i Nowego Testamentu, scen z życia Matki Boskiej, wizerunków świętych i błogosławionych oraz wydarzeń z historii i życia Kościoła (chrystianizacja Europy, mnisi, życie liturgiczne, rok kościelny i jego święta, sakramenty, modlitwa i medytacja itp.)
    Lekcja tańca (ok. 1741) Gallerie dell’Accademia, Wenecja
    Rozmownica klasztorna (poł. I poł. XVIII w.), Kolekcja „Europeum” Muzeum Narodowego w Krakowie
    Aptekarz (ok. 1752) Gallerie dell’Accademia, Wenecja
    Szarlatan (1757)

    Pietro Longhi, właśc. Pietro Falca (ur. 1702 w Wenecji, zm. 8 maja 1785 tamże) – wenecki malarz i rysownik okresu rokoka.

    Luwr (fr. Louvre, Musée du Louvre) – dawny pałac królewski w Paryżu, obecnie muzeum sztuki. Jedno z największych muzeów na świecie, najczęściej odwiedzana placówka tego typu na świecie. Stanowi jedno z ważniejszych punktów orientacyjnych stolicy Francji. Luwr położony jest między Rue de Rivoli i prawym brzegiem Sekwany oraz ogrodami Tuileries i Rue du Louvre w obrębie Pierwszej Dzielnicy. W kompleksie budynków o całkowitej powierzchni wynoszącej 60,600 metrów kwadratowych znajdują się zbiory liczące około 35,000 dzieł sztuki od czasów najdawniejszych po połowę wieku XIX, dzieła światowego dziedzictwa o największej sławie takie jak np. stela z kodeksem Hammurabiego, Nike z Samotraki, Mona Lisa pędzla Leonarda.Muzeum Narodowe w Krakowie – muzeum utworzone przez Radę Miasta Krakowa uchwałą z 7 października 1879, wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów.

    Był synem złotnika. Jego nauczycielami byli Antonio Balestra oraz Giuseppe Maria Crespi. W 1756 został członkiem Akademii w Wenecji. Początkowo malował obrazy religijne i freski, znany jest jednak przede wszystkim jako malarz niewielkich scen rodzajowych, przedstawiających życie arystokracji i mieszczaństwa weneckiego. Wiele kompozycji poprzedzał studiami rysunkowymi (czarna kredka i sangwina).

    National Gallery – galeria sztuki w Londynie, w północnej części Trafalgar Square. Jest to galeria państwowa, prezentująca kolekcję 2300 dzieł malarstwa, głównie zachodnioeuropejskiego, z lat 1250–1900, w tym zbiór obrazów sławnych francuskich impresjonistów i Vincenta van Gogha. Udostępniona jest bezpłatnie, jednak w przypadku okazjonalnych wystaw pobiera się opłatę za wstęp. Ośrodek Kultury Europejskiej „Europeum” – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie zlokalizowany przy Placu Sikorskiego 6 w budynku dawnego Starego Spichlerza, otwarty 12 września 2013 r.

    Jego syn Alessandro Longhi był znanym portrecistą.

    Wybrane dzieła[ | edytuj kod]

  • Alchemicy (1757), 61 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Aptekarz (ok. 1752), 59 x 48 cm, Gallerie dell’Accademia, Wenecja
  • Balwierz i dama (ok. 1760), 63 x 51 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Dentysta (1759), 50 x 42 cm, Pinakoteka Brera, Mediolan
  • Filozof Pitagoras (1762), 130 x 91 cm, Gallerie dell’Accademia, Wenecja
  • Francesco Guardi (1764), 132 x 110 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Introdukcja (1740), 66 x 55 cm, Luwr, Paryż
  • Jasnowidz (ok. 1751), 60 x 49 cm, Gallerie dell’Accademia, Wenecja
  • Koncert (1741), 60 x 48 cm, Gallerie dell’Accademia, Wenecja
  • Koncert rodzinny (1752), 62 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Krawiec (1741), 60 x 49 cm, Gallerie dell’Accademia, Wenecja
  • Lekcja geografii (1752), 62 x 41,5 cm, Fondazione Querini Stampalia, Wenecja
  • Lekcja muzyki (ok. 1760), 62 x 49 cm, Gemaldegalerie, Berlin
  • Lekcja tańca (ok. 1741), 61 x 51 cm, Gallerie dell’Accademia, Wenecja
  • Lew (1765), 61 x 50 cm, Fondazione Querini Stampalia, Wenecja
  • List (1746), 61 x 49,5 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
  • Łaskotanie (ok. 1755), 61 x 48 cm, Muzeum Thyssen-Bornemisza, Madryt
  • Malarz przy pracy (1740-50), 44 x 53 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Mały koncert (1746), 50 x 52 cm, Pinakoteka Brera, Mediolan
  • Nosorożec (1751), 62 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Omdlenie (1744), 50 x 61,7 cm, National Gallery of Art, Waszyngton
  • Pokusa (1746), 61 x 49,5 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
  • Polenta (1740), 61 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Polowanie w lagunie (ok. 1760), 57 x 54 cm, Fondazione Querini Stampalia, Wenecja
  • Poranna czekolada (ok. 1775), 60 x 47 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Praczka (1737), 61 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Prządka (ok. 1737), 61 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Ridotto (1757-60), 62,5 x 52 cm, Fondazione Querini Stampalia, Wenecja
  • Rodzina Michelich (ok. 1780), 49 x 61 cm, Fondazione Querini Stampalia, Wenecja
  • Rodzina patrycjuszowska (ok. 1752), 62 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Rozmownica klasztorna (I poł. XVIII w.), 31 × 40,7 cm, Kolekcja „Europeum” Muzeum Narodowego w Krakowie
  • Siedem sakramentów (cykl 7 obrazów - Chrzest, Spowiedź, Komunia, Bierzmowanie, Ślub, Kapłaństwo, Namaszczenie chorych) (ok. 1755), 60 x 49 cm, Fondazione Querini Stampalia, Wenecja
  • Spowiedź (ok. 1750), 61 x 50 cm, Uffizi, Florencja
  • Szarlatan (1757), 62 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Szczęśliwa para (ok. 1737), 61 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Szlachcic całujący rękę damy (ok. 1746), 61 x 50 cm, National Gallery w Londynie
  • Wenecjanie w maskach (ok. 1757), 61 x 49 cm, Accademia Carrara, Bergamo
  • Wizyta bauty (1760-70), 62 x 50 cm, Ca’ Rezzonico, Wenecja
  • Wizyta u lorda (1746), 61 x 49,5 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
  • Wystawa nosorożca w Wenecji (ok. 1751), 60 x 47 cm, National Gallery w Londynie
  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Wendy Beckett, 1000 arcydzieł, Ewa Gorządek (tłum.), Warszawa: Arkady, 2001, ISBN 83-213-4218-3, OCLC 749354342.
  • Lionel Dax, Pietro Longhi, Siechnice: Eaglemoss Polska, 2001 (Wielcy Malarze ; nr 154)
  • Marion Kaminski, Wenecja. Sztuka i architektura, Koeln: Koenemenn, 2001, ​ISBN 3-8290-8141-3
  • Leksykon malarstwa od A do Z, Warszawa: Muza S.A., 1992, ​ISBN 83-7079-076-3
  • Christine Stukenbrock, Barbara Toepper, Arcydzieła malarstwa europejskiego, Koenigswinter: h. f. ullmann, 2007, ​ISBN 978-3-8331-2131-9
  • International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji. Biblioteka Narodowa Izraela (hebr. הספרייה הלאומית; dawniej: Żydowska Biblioteka Narodowa i Uniwersytecka, hebr. בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי) – izraelska biblioteka narodowa w Jerozolimie.




    Warto wiedzieć że... beta

    Giuseppe Maria Crespi zw. Lo Spagnuolo lub Lo Spagnolo (ur. 13 marca 1665 w Bolonii, zm. 16 lipca 1747 tamże) – włoski malarz okresu baroku.
    Malarstwo rodzajowe (fr. peinture de genre) – odrębny gatunek malarski, który wyróżnia tematyka związana z życiem codziennym, obyczajami, obrzędami, pracą, wypoczynkiem i zabawą. W przeciwieństwie do portretu indywidualnego czy zbiorowego, w scenach rodzajowych bohaterami są zwykle anonimowe osoby, przedstawiane bez upiększeń i idealizacji, podczas wykonywania zwykłych czynności.
    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
    WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.
    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Sangwina – czerwono-brunatna kredka używana do tworzenia szkiców lub rysunków. Nazwa pochodzi od łacińskiego określenia krwi (sanguis, -inis). Mianem tym określa się również technikę rysunkową jak i rysunek wykonany tą techniką. Sangwiny używano już w renesansie (korzystał z niej m.in. Leonardo da Vinci przy tworzeniu szkiców do Ostatniej Wieczerzy).
    Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie (ang. National Gallery of Art) – galeria sztuki w Waszyngtonie, założona w 1937 przez Kongres Stanów Zjednoczonych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.045 sek.