• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  •                  Informacje o badaniu         Biorę udział       Nie obchodzi mnie to 

    Peugeot 406

    Przeczytaj także...
    Peugeot 504 – średniej wielkości samochód rodzinny, produkowany przez francuską firmę Peugeot między 1968 a 1983 rokiem.R4 – oznaczenie rzędowego silnika spalinowego o czterech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie. Mogą one być ustawione zarówno w pionie, jak i pod kątem do podłoża. R4 jest najprostszym układem o dobrym wyważeniu – choć całkowite wyrównoważenie występuje jedynie dla sił pierwszego rzędu. Z tego powodu jest często stosowany w samochodach klasy ekonomicznej. Niemniej, w jednostkach mogą występować drgania, wprost proporcjonalne do wielkości silnika, a związane z siłami drugiego rzędu. Z tego powodu, wraz ze wzrostem mocy przechodzi się do układów o większej liczbie cylindrów. Kolejność zapłonów w poszczególnych cylindrach to 1-3-4-2 lub 1-2-4-3.
    Fiat Brava - rodzinny samochód klasy C, produkowany przez włoski koncern Fiat w latach 1995-2001. Jego następca to Fiat Stilo, a poprzednik to Fiat Tipo.

    Peugeot 406samochód osobowy klasy średniej produkowany przez francuski koncern motoryzacyjny Peugeot w latach 1995 - 2004.

    Peugeot 406 przed liftingiem
    Peugeot 406 sedan - tył
    Peugeot 406 kombi - tył
    Peugeot 406 coupé
    Peugeot 406 coupé - tył

    Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany w 1995 roku jako następca modelu 405. Auto zbudowane zostało na tej samej płycie podłogowej co Citroën Xantia. W przeciwieństwie do Citroëna, auto pozbawione zostało hydropneumatycznego zawieszenia . W 1999 roku auto przeszło face lifting. Zmodernizowano m.in. pas przedni pojazdu w którym zastosowano nowy wzór atrapy chłodnicy oraz reflektorów.

    Facelifting, lifting (ang.: podniesienie twarzy, retusz twarzy) – modernizacja modelu samochodu polegająca jedynie na kosmetycznych zmianach w wyglądzie nadwozia i wnętrza.Samochód Roku (ang.: Car of the Year – w skrócie COTY) – nazwa konkursu na najlepszy samochód, wybierany spośród samochodów debiutujących na rynku w bieżącym roku kalendarzowym na rok następny.

    W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1996 model zajął 2. pozycję (za Fiatem Bravo/Brava).

    Standardowe wyposażenie pojazdu obejmowało m.in. system ABS, 4 poduszki powietrzne, a w lepszych wersjach także skórzaną tapicerkę oraz nawigację satelitarną.

    Volvo C70 – luksusowy samochód osobowy klasy premium z nadwoziem typu cabrio, coupe oraz coupe-cabrio produkowany przez szwedzką firmę Volvo Car Corporation w latach 1997–2013 w odsłonie trzech generacji.Włochy (Republika Włoska, wł. Italia, Repubblica Italiana) – państwo położone w Europie Południowej, na Półwyspie Apenińskim, będące członkiem wielu organizacji, m.in.: UE, NATO, należące do ośmiu najbardziej uprzemysłowionych i bogatych państw świata – G8.

    Peugeot 406 coupé[]

    W 1996 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowana została wersja coupé pojazdu. Pojazd zastąpił model 504 coupé. Zaprojektowany został w Centrum Stylu Peugeota we współpracy z włoską firmą Pininfarina, gdzie był produkowany w latach 1997 - 2004. Auto otrzymała dynamiczną sylwetkę, jednak wnętrze zostało przejęte od seryjnej wersji modelu 406. Standardowe wyposażenie wersji coupé obejmuje m.in. system ABS, ESP, system wspomagania awaryjnego hamowania oraz tempomat i podgrzewane fotele. Opcjonalnie auto wyposażyć można było m.in. w skórzaną tapicerkę oraz kierownicę.

    Fiat Bravo (bravo po włosku: dobry, zdolny) – włoski samochód osobowy z segmentu aut kompaktowych (klasa C, niższa-średnia), produkowany przez koncern FIAT we Włoszech w Piedimonte San Germano (niedaleko miasta Cassino i wzgórza Monte Cassino) w latach 1995–2001 (pierwsza generacja) oraz od 2007 (druga generacja), a także w Brazylii od 2010 roku (druga generacja). Dostępny wyłącznie jako 3-drzwiowy, a następnie 5-drzwiowy hatchback.Mercedes-Benz CLK-klasse (W208) - Coupe Leicht Kurz, z niem. Coupe Lekkie Krótkie - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez Mercedes-Benz w latach 1997–2003, sprzedawany w nadwoziu 2-drzwiowym coupé lub 2-drzwiowym kabriolet. Pierwszy model klasy CLK i był odpowiednikiem dwudrzwiowej klasy E (W210) - do czego nawiązuje stylistyka oraz wyposażenie. Zbudowany na płycie podłogowej klasy C (W202). Ma standardowe dla Mercedesa stonowane i spokojne stylizowanie nadwozie i wnętrza pojazdu, pełne elegancji i wykwintności. Pod koniec 1999 roku przeszedł generalny face-lifting. W wewnętrznej nomenklaturze producenta coupe nosiło oznaczenie C208, a kabriolet A208. Samochód można było zamówić w dwóch wersjach stylizacyjnych: podstawowej Sport oraz opcjonalnej Elegance, które ewoluowały po face-liftingu do Avantgarde i Elegance. Pierwsza generacja CLK nie wprowadziła rewolucyjnych zmian, bo opierała się na istniejących technologiach istniejących modeli. I tak przejęła po swoich siostrach silniki benzynowe, skrzynie biegów oraz elektronikę np. elektroniczny kluczyk FBS-III. W stosunku do swojego poprzednika nastąpiła pewna degradacja: w modelu bez ściąganego dachu pojawił się środkowy słupek, tylne szyby były na stałe, a podajników pasów nawet nie można było opcjonalnie zamówić. Jest następca modelu klasy E coupe C124. Samochód został zastąpiony przez następną generację CLK C209.

    Pojazd konkurować miał z takimi pojazdami jak: BMW serii 3 coupé, Fiat Coupé, Ford Cougar, Mercedes-Benz W208 oraz Volvo C70. Produkcję pojazdu zakończono w 2004 roku po wytworzeniu 107 631 egzemplarzy.

    Samochód otrzymał tytuł najpiękniejszego Coupé na świecie: "The Most Beautiful Coupé of the World 1997".

    Silniki[]

    Benzynowe[]

  • R4 1.6 8V – 90 KM (XU5JP)
  • R4 1.8 8V – 90 KM (XU7JB)
  • R4 1.8 16V – 110 KM (XU7JP4)
  • R4 1.8 16V – 115 KM (EW7J4)
  • R4 2.0 16V – 132 KM (XU10J4R)
  • R4 2.0 16V – 135 KM (EW10J4)
  • R4 2.0 HPI 16V – 140 KM (EW10D)
  • R4 2.0 Turbo 8V – 150 KM (XU10J2CTE)
  • R4 2.2 16V – 160 KM (EW12J4)
  • V6 24V 2.9 (2946 cm³) – 194 KM (ES9J4)
  • V6 2.9 (2946 cm³) – 207 KM (ES9J4S)
  • Wysokoprężne[]

  • R4 1.9 D – 75 KM (XUD9SD)
  • R4 1.9 TD – 90 KM (XUD9BTF)
  • R4 1.9 TD – 92 KM (XUD9TE,XUD9TF)
  • R4 2.0 HDi – 90 KM (DW10TD)RHY
  • R4 2.0 HDi – 110 KM (DW10ATED)RHZ, RHS
  • R4 2.1 TD – 109 KM 250 Nm (XUD11BTE)
  • R4 2.2 HDi – 136 KM 314 Nm (DW12TED4)
  • Przypisy

    1. Michał Szukalski: Sergio Pininfarina (1929 - 2012) - dorobek szefa najbardziej znanego centrum stylistycznego (pol.). [dostęp 03-11-2012].
    2. Peugeot 406 na stronie autokult.pl
    3. Previous winners - Car of the Year 1996 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
    4. Nicolas Liszewski: LE RETOUR DU LION! (fr.). [dostęp 03-11-2012].
    5. Bartosz Pokrzywiński: Z drugiej ręki: Peugeot 406 coupé. autokult.pl. [dostęp 2016-03-11].
    6. www.clubcoupe406.net: Évolutions du coupé (fr.). [zarchiwizowane z tego adresu].
    7. http://www.pininfarina.it/en/company/history
    Autosegment D – klasa średnia samochodów osobowych. Są to względnie duże i wygodne auta rodzinne. Do klasy tej zaliczane są klasyczne auta osobowe charakteryzujące się wymiarami większymi od aut kompaktowych, zapewniającymi w miarę wygodną jazdę dla pięciu osób na dłuższych trasach. Wyposażone zazwyczaj w obszerny bagażnik, jednak nieco mniejsze i skromniej wyposażone od samochodów segmentu E.Coupé (z fr. - ścięty) − najczęściej dwubryłowe nadwozie zamknięte samochodu osobowego, posiadające dwoje drzwi i charakteryzujące się bardziej opływową i płaską stylistyką, niż inne typy nadwozia. Często, ze względu na nisko opadającą ku tyłowi linię dachu w środku jest mało miejsca, zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy, jeśli takowa w ogóle jest w samochodzie.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Język francuski (fr. langue française lub français) – język pochodzenia indoeuropejskiego z grupy języków romańskich. Jako językiem ojczystym posługuje się nim ok. 80 mln ludzi: ok. 65 mln Francuzów, ok. 4,5 mln Belgów (czyli 42%), ok. 1,5 mln Szwajcarów (czyli 20%), a także ok. 8 mln mieszkańców kanadyjskich prowincji Québec, Ontario i Nowy Brunszwik. Ok. 201 milionów osób na całym świecie używa francuskiego jako języka głównego (oszacowanie z 2009 r. według Organisation mondiale de la Francophonie), a 72 miliony jako drugiego języka codziennego (w tym krajach Maghrebu). Wiele z tych osób mieszka w krajach, w których francuski jest jednym z języków urzędowych, bądź powszechnie używanych (54 kraje). Paradoksalnie, w Algierii, Maroku, i Tunezji, gdzie nie ma statusu języka urzędowego, jest bardziej rozpowszechniony niż w wielu krajach Czarnej Afryki, w których jest jedynym językiem urzędowym.
    Peugeot 405 – model samochodu osobowego klasy średniej, produkowany przez firmę Peugeot od 1987 roku. W 1988 roku uznany za Samochód Roku.
    Carrozzeria Pininfarina – biuro projektowe specjalizujące się w tworzeniu samochodów koncepcyjnych i projektowaniu modeli seryjnych, zwłaszcza samochodów sportowych. Siedziba firmy znajduje się w Trofarello niedaleko Turynu, we Włoszech.
    Paryż (fr. Paris) – stolica i największa aglomeracja Francji, położona w centrum Basenu Paryskiego, nad Sekwaną (La Seine). Miasto stanowi centrum polityczne, ekonomiczne i kulturalne kraju. Znajdują się tu liczne zabytki i atrakcje turystyczne, co powoduje, że Paryż jest co roku odwiedzany przez ok. 30 milionów turystów.
    Citroën Xantia – samochód segmentu D marki Citroën, produkowany w latach 1993–2001. Xantia została oficjalnie zaprezentowana w marcu 1993 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, jako następca modelu BX. Samochód został zaprojektowany przez studio Bertone. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1994 model zajął 2. pozycję (za Fordem Mondeo MkI).
    ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. System ten jest zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems). Jego bezpośrednim rozwinięciem są systemy ASR. Jest on również wykorzystywany jako element składowy bardziej rozwiniętych systemów jak ESP, czy Adaptive Cruise Control.
    Tempomat – urządzenie utrzymujące stałą prędkość pojazdu niezależnie od tego, czy pojazd porusza się po płaskiej nawierzchni, czy też pochyłej (podjazdy, zjazdy). Kierowca nie musi naciskać pedału przyspieszenia, gdyż regulacja prędkości odbywa się automatycznie (w przypadku wyposażenia w skrzynię automatyczną również biegi są zmieniane automatycznie). Ze względów bezpieczeństwa nawet najdelikatniejsze dotknięcie pedału hamulca powoduje natychmiastowe wyłączenie tempomatu. W niektórych wersjach po wciśnięciu jednego przycisku itp., tempomat przywraca poprzednio ustaloną prędkość. Po wciśnięciu pedału "gazu" w trakcie pracy tempomatu – pojazd przyspiesza, a po jego zwolnieniu wraca do ustawionej, stałej prędkości.

    Reklama