• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Pesa 214M



    Podstrony: [1] [2] [3] 4
    Przeczytaj także...
    Płock – największa stacja kolejowa w Płocku, w województwie mazowieckim. Stacja znajduje się około 3 km od centrum miasta, przy ulicy Dworcowej.Autobus szynowy (potocznie szynobus) – lekki wagon silnikowy lub zespół trakcyjny o napędzie spalinowym, służący do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach o niewielkich potokach podróżnych. W porównaniu z tradycyjnym pociągiem (lokomotywa + 1-2 wagony) o podobnej pojemności charakteryzuje się większymi przyspieszeniami, mniejszym zużyciem paliwa i większymi prędkościami osiąganymi na tych samych – zwykle drugorzędnych – szlakach. Szynobus jest zwykle pojazdem dwuosiowym o masie ok. 20 ton, z ok. 40-50 miejscami siedzącymi. Dla zwiększenia pojemności pociągu szynobusy można łączyć ze sobą. W przypadku wyposażenia w odpowiednio mocny zespół napędowy i odpowiednie sprzęgi (mechaniczny, hamulcowy, elektryczny), szynobus może ciągnąć zwykłe lub odpowiednio dostosowane do niego konstrukcyjnie (np. wyposażone w kabinę maszynisty) wagony doczepne. Sporadycznie budowane są także zespoły trakcyjne o konstrukcji typowej dla szynobusu, złożone z dwóch lub trzech wagonów (zwykle 1-2 wagony napędzane i 1 doczepny, w kabiny maszynisty wyposażone są wówczas tylko końcowe wagony).
    Przypisy[ | edytuj kod]
    1. Marek Graff. Pojazdy z napędem spalinowym dla ruchu regionalnego w Polsce. „Technika Transportu Szynowego”. 4/2014, s. 28. Emi-press. ISSN 1232-3829 (pol.). 
    2. Specyfikacja SA135-015÷016 KM (jpg). Rynek Kolejowy, 2011-11-08. [dostęp 2012-02-24]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-06-07)].
    3. Prospekty producenta: SA106 kujawsko-pomorskie, SA106 dolnośląskie, SA106 warmińsko-mazurskie, SA103 lubelskie, SA103 opolskie, SA135 dolnośląskie [dostęp 2013-04-10].
    4. Paweł Terczyński. Autobusy szynowe na torach PKP. „Świat Kolei”. 12/2003, s. 12-15. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    5. B. Jędrzejewski. Nowy autobus szynowy w Pomorskiem. „Świat Kolei”. 3/2003, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    6. PKP i Pendolino (pol.). rmf24.pl, 2000-02-10. [dostęp 2012-04-24].
    7. J. Wielgus. EU11 sprzedane. „Świat Kolei”. 11/2002, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    8. Marek Malczewski. Autobusy szynowe RegioVAN. „Świat Kolei”. 4/2003, s. 12-13. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    9. Marek Malczewski. Autobus szynowy PARTNER. „Świat Kolei”. 5/2003, s. 12-13. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    10. publikacja w otwartym dostępie – możesz ją przeczytać Marek Adamczewski: Projektowanie wzornictwa pojazdów szynowych. W: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945–2005. Tradycja i współczesność. Elżbieta Skalska (red.). Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2005, s. 372. ISBN 83-88669-91-5. (pol.)
    11. publikacja w otwartym dostępie – możesz ją przeczytać Projekt autobusu szynowego „Partner”. W: Marek Średniawka: Dokumentacja prac projektowych. s. 34. [dostęp 2017-05-01]. (pol.)
    12. Historia Pesa Bydgoszcz SA (pol.). pesa.pl. [dostęp 2017-05-01]. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-08-20)].
    13. Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw 2002. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2002, s. 78. ISBN 978-83-901902-6-6.
    14. Szynobus Partner (pol.). studio1do1.com. [dostęp 2016-04-22]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-22)].
    15. P. Matusiak. Partner w Łodzi. „Świat Kolei”. 6/2002, s. 5. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    16. B. Jędrzejowski. Partner na testach. „Świat Kolei”. 7/2002, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    17. SA106, SA103. W: Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw 2007. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007, s. 168-169. ISBN 978-83-920757-7-6.
    18. Ryszard Piech: Wagony 120A (pol.). inforail.pl, 2010-11-09. [dostęp 2013-04-10].
    19. Paweł Terczyński. Wagony i zespoły spalinowe w obsłudze ruchu regionalnego na PKP. „Świat Kolei”. 9/2008, s. 12-21. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    20. Autobus szynowy do obsługi przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. „Technika transportu szynowego”. 10/2001, s. 40-42. Emi-press. ISSN 1232-3829 (pol.). 
    21. Pesa Bydgoszcz SA: Dokumentacja Systemu Utrzymania autobus szynowy typu 214M (pol.). kolejedolnoslaskie.eu, 2008-12. [dostęp 2013-03-08]. [zarchiwizowane z tego adresu].
    22. Pesa – Dokumentacje Systemu Utrzymania: DSU 214Mb (kolejedolnoslaskie.eu) [data dostępu 2013-03-26].
    23. jar: Lubelskie szynobusy nie pociągną wagonów (pol.). Rynek Kolejowy, 2012-03-07. [dostęp 2012-03-18].
    24. Podkarpacie ma nowy szynobus z Pesy. Kosztował ponad 9 mln zł (pol.). bydgoszcz.wyborcza.pl, 2016-02-08. [dostęp 2016-02-06].
    25. SA106 wraca do KD po modernizacji. 2017-02-15. [dostęp 2017-02-16].
    26. Jak zmieniają się dolnośląskie szynobusy? (pol.). inforail.pl, 2018-03-14. [dostęp 2018-03-17].
    27. Piotr Kozłowski, Paweł Nowosielski, Wyrok z dnia 27 stycznia 2011 r., „Krajowa Izba Odwoławcza”, Sygn. akt KIO 82/11, noweprzetargi.pl.
    28. Lubelskie zmodernizuje autobusy szynowe (pol.). inforail.pl, 2015-07-13. [dostęp 2015-07-17].
    29. PESA z umową na modernizacje SA103 i SA134 (pol.). inforail.pl, 2015-10-09. [dostęp 2015-10-14].
    30. SA103-003 wrócił na tory po wypadku. Tylko na wakacje (pol.). inforail.pl, 2014-10-02. [dostęp 2014-10-02].
    31. Podkarpackie naprawi kolejne szynobusy (pol.). inforail.pl, 2014-01-27. [dostęp 2014-01-28].
    32. Zamówienie publiczne – 214107-2014 (pol.). ted.europa.eu, 2014-06-24. [dostęp 2014-06-26].
    33. OR-IV.272.1.21.2015: Modernizacja i naprawa pojazdów szynowych (pol.). bip.podkarpackie.pl, 2015-06-10. [dostęp 2015-06-16].
    34. Podkarpackie ulepsza swoje pojazdy szynowe (pol.). inforail.pl, 2015-11-03. [dostęp 2015-11-11].
    35. Podkarpackie ulepszy swoje SA135 (pol.). inforail.pl, 2017-10-17. [dostęp 2017-12-28].
    36. Jedna oferta na ulepszenie podkarpackich SA135 (pol.). inforail.pl, 2017-12-19. [dostęp 2017-12-28].
    37. PESA z umową na ulepszanie podkarpackich `Mińsków` (pol.). inforail.pl, 2018-03-20. [dostęp 2018-03-23].
    38. SA103-008 jak nowy! (pol.). wzp.pl, 2011-12-15. [dostęp 2012-06-26].
    39. Szczecin: W pociągach będzie bezprzewodowy Internet (pol.). inforail.pl, 2013-02-11. [dostęp 2013-04-03].
    40. Nowe szynobusy od Pesy już w parku taborowym Kolei Mazowieckich (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2014-11-27. [dostęp 2014-11-29].
    41. Pesa przekazała kolejny SA135 dla Kolei Mazowieckich (pol.). inforail.pl, 2015-12-21. [dostęp 2015-12-21].
    42. SA135-021
    43. SA135-022
    44. M. Jerczyński. Do Opoczna lepiej. „Świat Kolei”. 2/2014, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    45. Karol Wach: Polskie szynobusy spalinowe – podsumowanie roku 2005 (pol.). inforail.pl, 2006-03-20. [dostęp 2012-06-25].
    46. Wrocław: Nowe szynobusy z czarnym orłem (pol.). inforail.pl, 2007-07-19. [dostęp 2012-10-10].
    47. Start Kolei Dolnośląskich (pol.). inforail.pl, 2008-12-23. [dostęp 2013-06-16].
    48. Zakup autobusów szynowych dla Samorządu Województwa Dolnośląskiego według 2 zadań (pol.). bip.umwd.dolnyslask.pl, 2012-06-03. [dostęp 2012-10-10].
    49. redakcja. Kolejne SA135 dla Dolnego Śląska. „Świat Kolei”. 12/2010, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. Sprawdź autora:1.
    50. Koleje Dolnośląskie: Wylicytuj nazwę pociągu na rzecz WOŚP (pol.). inforail.pl, 2015-01-08. [dostęp 2016-01-14].
    51. Pociąg i SA135 Kolei Dolnośląskich zyskały nazwy (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2015-02-08. [dostęp 2016-02-19].
    52. Koleje Dolnośląskie grają z WOŚP (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2016-01-10. [dostęp 2016-01-14].
    53. Kinga Czernichowska: Koleje Dolnośląskie po raz kolejny zagrały z Orkiestrą. WOŚP-owy pociąg w rozkładzie od 13 marca (pol.). gazetawroclawska.pl, 2016-02-19. [dostęp 2016-02-19].
    54. Pociąg KD otrzymał nazwę wylicytowaną na aukcji WOŚP (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2017-03-30. [dostęp 2017-03-30].
    55. Ryszard Stankiewicz. PCC Arriva. „Koleje Małe i Duże”. 1/2010. s. 5. ISSN 1641-117X. 
    56. PESA przekazała dwa szynobusy w Bydgoszczy (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2005-12-30. [dostęp 2012-10-09].
    57. Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA (pol.). inforail.pl, 2008-12-23. [dostęp 2012-10-09].
    58. Grzegorz Kotlarz. Pociągi w Unisławiu Pomorskim. „Świat Kolei”. 7/2007. s. 4. ISSN 1234-5962. 
    59. Paweł Terczyński. Pierwsze Wagony sterownicze produkcji PESA Bydgoszcz. „Świat Kolei”. 9/2009. s. 3. ISSN 1234-5962. 
    60. PESA zmodernizuje dwa szynobusy SA106 (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2012-05-21. [dostęp 2012-05-21].
    61. M. Graff. Autobusy Szynowe SA103 w Lublinie. „Świat Kolei”. 12/2005, s. 4-5. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    62. Jacek Sobczak: MI-IV.8061.1.2011 (pol.). Zarząd Województwa Lubelskiego, 2011-03-15. s. 2. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-03-11)].
    63. Umowa na SA135 dla KM podpisana (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2011-11-08. [dostęp 2012-09-19].
    64. Konrad Wojnarowski, Dorota Łucja Cichocka: Nowoczesne szynobusy poprawią komfort podróży (pol.). mazovia.pl, 2011-12-30, 2012-02-23. [dostęp 2012-07-14].
    65. ARR: KM dostaną dwa szynobusy SA135 (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2012-07-10. [dostęp 2012-07-10].Sprawdź autora:1.
    66. Nowe szynobusy Kolei Mazowieckich kursują już w Płocku (pol.). InfoRail.pl, 2012-12-18. [dostęp 2012-12-18].
    67. Pesa dostarczy dwa pojazdy dla KM (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2014-06-13. [dostęp 2014-06-13].
    68. Newag i Pesa dostarczą szynobusy dla KM (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-06-16. [dostęp 2015-06-16].
    69. SA103 w Opolu (pol.). inforail.pl, 2005-07-01. [dostęp 2012-06-26].
    70. Piotr Synowiec. Kolejne autobusy szynowe dla Opolskiego. „Świat Kolei”. 9/2005, s. 4. Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.). 
    71. Ryszard Piech: Sprzedaż nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego w 2007 roku (pol.). inforail.pl, 2008-01-14. [dostęp 2012-10-10].
    72. Nysa: Reaktywacja linii Brzeg-Nysa (pol.). inforail.pl, 2008-10-22. [dostęp 2013-04-04].
    73. Pociąg zderzył się z ciężarówką w Chróścinie Nyskiej (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2013-09-24. [dostęp 2013-09-29].
    74. M. Graff. Szynobusy na Podkarpaciu. „Świat Kolei”. 9/2005, s. 4. Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.). 
    75. M. Graff. Pociągi pasażerskie na linii Munina – Horyniec (-Hrebenne). „Świat Kolei”. 5/2007, s. 4-5. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    76. Umowa na nowe szynobusy podpisana (pol.). szynobusy.podkarpackie.pl, 2010-10-04. [dostęp 2012-07-13].
    77. Pierwsze pojazdy dostarczone (pol.). szynobusy.podkarpackie.pl, 2011-01-26. [dostęp 2012-07-13].
    78. Przewozy Regionalne: Rzeszów: Nowe szynobusy z Mińska Mazowieckiego (pol.). InfoRail, 2011-01-25. [dostęp 2012-08-31].Sprawdź autora:1.
    79. Trzeci szynobus już na torach (pol.). szynobusy.podkarpackie.pl. [dostęp 2012-07-13].
    80. Paweł Terczyński. SA134 i SA135 w woj. podkarpackim. „Świat Kolei”. 8/2011, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    81. marek Graff. Pojazdy spalinowe w lokalnym ruchu pasażerskim na Roztoczu. „Świat Kolei”. 10/2012, s. 12-15. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    82. PESA z umową na dostawę jednoczłonu dla Podkarpacia (pol.). inforail.pl, 2015-07-01. [dostęp 2015-07-03].
    83. Zamówienie publiczne – 227356-2015 (pol.). ted.europa.eu, 2015-06-26. [dostęp 2015-07-03].
    84. Jeden z najdroższych polskich szynobusów dotarł na Podkarpacie (pol.). inforail.pl, 2016-01-07. [dostęp 2016-01-07].
    85. Chcą wykorzystać kolej do promocji Bieszczadów (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2015-07-15. [dostęp 2015-07-16].
    86. Inauguracja połączenia „Jasło - Komańcza – Jasło” (pol.). przewozyregionalne.pl, 2015-08-03. [dostęp 2016-01-19].
    87. Kolej na „BIESZCZADY” (pol.). przewozyregionalne.pl, 2015-07-30. [dostęp 2016-01-19].
    88. „Bieszczadzki Żaczek”, czyli szynobusem do Komańczy (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2016-01-16. [dostęp 2016-01-18].
    89. PR z dopuszczeniem SA135 na Słowację (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-02-21. [dostęp 2017-02-22].
    90. Sprawozdanie z wykonania budżetu województwa pomorskiego za 2005 rok (pol.). pomorskie.eu. s. 65. [dostęp 2014-08-24].
    91. Załącznik nr 6 Tabela nr 2 – obecny i prognozowany na dzień 13.12.2009r. przebieg pojazdów. (pol.). pomorskie.eu, 2009-06-22. [dostęp 2017-02-25]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-02-04)].
    92. T. Sonntag. Pomorskie Szynobusy. „Świat Kolei”. 12/2005, s. 5. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    93. Ryszard Stankiewicz. Nowoczesność na linii Gdynia – Kościerzyna. „Koleje Małe i Duże”. 2/2006. s. 7. ISSN 1641-117X. 
    94. M. Graff. Spalinowe wagony silnikowe na Pomorzu. „Świat Kolei”. 6/2006, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    95. Krzysztof Rosiak. Pociągiem do Kalisza Pomorskiego. „Koleje Małe i Duże”. 2/2006. s. 8. ISSN 1641-117X. 
    96. Ryszard Stankiewicz. Nowy tabor na trasie Gdynia Gł. – Hel. „Koleje Małe i Duże”. 2-3/2007. s. 6. ISSN 1641-117X. 
    97. Szynobus testuje linię PKM (pol.). inforail.pl, 2015-07-28. [dostęp 2015-07-28].
    98. Milion kilometrów SA106-003 (pol.). Rynek Kolejowy, 2011-08-23. [dostęp 2012-09-07].
    99. Marek Graff. Warmińsko-mazurskie SA133 i SA106. „Świat Kolei”. 4/2011, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    100. Marcin Wychwalski. Kolejna linia „lotniskowa” otwarta. „Świat Kolei”. 3/2016, s. 3. Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.). 
    101. SA103-010 już w Zachodniopomorskim (pol.). InfoRail, 2005-10-03. [dostęp 2012-07-08].
    102. Marek Synowiecki: Zachodniopomorskie: A jednak Linki? (pol.). Rynek Kolejowy, 2012-06-24. [dostęp 2012-06-28].
    103. Supernowoczesne Linki przyjadą do nas (pol.). wzp.pl, 2012-07-02. [dostęp 2012-07-02].
    104. Polska-Warszawa: Tabor kolejowy 2013/S 131-227386 Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – zamówienia sektorowe (pol.). ted.europa.eu, 2013-07-08. [dostęp 2013-09-19].
    105. Za tydzień ruszą wakacyjne pociągi do Spały (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-06-29. [dostęp 2015-06-29].
    106. PR: Dobre wyniki wakacyjnych pociągów do Spały (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-09-21. [dostęp 2015-09-22].
    107. Jacek Gożdziewicz. Nowoczesny tabor na Trako 2001. „Świat Kolei”. 11/2001, s. 10-11. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    108. Targi Interrail i Kongres Kolejnictwa Europy Środkowo-Wschodniej. „Technika transportu szynowego”. 1-2/2003. s. 17 (pol.). 
    Arriva RP Sp. z o.o. – polski prywatny przewoźnik kolejowy świadczący usługi na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego, i warmińsko-mazurskiego. Spółka należy do koncernu Deutsche Bahn.Stalowa Wola Rozwadów – stacja kolejowa w Stalowej Woli, w dzielnicy Rozwadów, w województwie podkarpackim, w Polsce. Jest ważnym węzłem kolejowym i największą oraz odprawiającą największą liczbę pasażerów stacją w mieście. Na terenie stacji, oprócz budynku stacyjnego i peronów, mieszczą się dwie lokomotywownie (obie nieczynne), cztery nastawnie o oznaczeniu "Ro", z których trzy są czynne, nieużywany skład węgla, budynek PKP Energetyka oraz zespół bocznic (w tym jedna odchodząca do Huty Stalowa Wola). W Rozwadowie istnieje 5 torów pasażerskich. Dodatkowo od strony Stalowej Woli Południe znajduje się jeszcze jeden tor pasażerski, oznaczony jako 1a, zakończony kozłem oporowym. Bezpośrednio na północ od stacji znajduje się stacja towarowa Stalowa Wola Rozwadów Towarowa. Na wylocie w kierunku Lipy/Kraśnika wzdłuż torów stoją niewykorzystane słupy trakcyjne.


    Podstrony: [1] [2] [3] 4



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Pesa 610M – szerokotorowy inspekcyjny wagon spalinowy wyprodukowany przez Pesa Bydgoszcz dla kolei ukraińskich. Jest wersją rozwojową jednoczłonowego spalinowego pojazdu szynowego Partner (typ 214M). Powstał tylko jeden egzemplarz.
    Trako (pełna nazwa Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako) – największe w Polsce i drugie w Europie targi transportu kolejowego. Targi odbyły się w latach 1996, 1998 i 1999 w Gdyni, natomiast począwszy od 2001 wydarzenie ma miejsce w Gdańsku i jest organizowane co dwa lata w ramach Międzynarodowych Targów Gdańskich.
    Umowa o dzieło – umowa cywilnoprawna określona Kodeksem cywilnym art. 627-646. Zakres tej umowy określa Art. 627. Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Umowa o dzieło jest umową: zobowiązującą, odpłatną, wzajemną oraz konsensualną. Warunkiem zaistnienia umowy o dzieło jest określenie w umowie dzieła jakie ma wykonać przyjmujący zamówienie. Dziełem może być dowolna rzecz, utwór (np. program komputerowy).
    Kolej normalnotorowa – kolej, która używa torów z odległością między wewnętrznymi powierzchniami główek szyn wynoszącą 1435 mm.
    Marek Stanisław Adamczewski (ur. 13 listopada 1949 w Łodzi) – polski projektant wzornictwa przemysłowego, profesor sztuk plastycznych, absolwent i były dziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, pracownik naukowo-dydaktyczny tej uczelni, założyciel pracowni Marad Design.
    Nysa – pierwotnie sześcio, obecnie pięciokierunkowa stacja węzłowa stacja kolejowa w Nysie. Przechodzi przez nią 5 linii kolejowych, w tym dwie z dopuszczonym ruchem pasażerskim. W jej pobliżu znajdują się m.in. nieużywane i popadające w ruinę lokomotywownie, oraz most kolejowy.
    Trako – przedsiębiorstwo powstałe w 2003 roku, swoją siedzibę ma we Wrocławiu. Realizuje projekty z zakresu publicznego transportu zbiorowego na terenie całego kraju. Przygotowuje plany transportowe, wieloletnie plany inwestycyjne dotyczące komunikacji publicznej, a także świadczy usługi eksperckie i doradcze dotyczące rozwijania miejskich systemów transportowych. Od 2010 roku rozszerzono działalność o przewozy pasażerskie na liniach regularnych do podwrocławskich miejscowości.

    Reklama

    Czas generowania strony: 1.679 sek.