• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Perspektywa pierwszej osoby

    Przeczytaj także...
    Colin McRae Rally – seria dziewięciu wyścigowych i rajdowych gier wideo produkowanych przez brytyjskie studio Codemasters, sygnowana nazwiskiem szkockiego kierowcy rajdowego Colina McRae. W Polsce pierwszą część wydała Cenega, następne cztery zostały wydane przez CD Projekt, DiRT i DiRT 2 przez Codemasters, a DiRT 3 i DiRT Showdown (w 2012 roku) przez Licomp Empik Multimedia.Komputerowe wyścigi (potocznie: ścigałki, wyścigówki) – gatunek gier komputerowych polegający na ściganiu się z przeciwnikami sterowanymi przez komputer lub z osobą lub osobami siedzącym obok (tzw. podzielony ekran), bądź przez sieci Internet lub LAN. Ścigając się gracze starają się zdobyć jak najwyższe miejsce lub przejechać wyznaczoną trasę w najkrótszym możliwym czasie. Gracz może ścigać się także z komputerem (komputerowym graczem), który najczęściej ma różne poziomy wymagań. Odmianą komputerowych wyścigów jest simracing. Do znanych serii gier wyścigowych należą m.in. Burnout, Forza Motorsport, Gran Turismo, Need for Speed czy Test Drive.
    Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.
    Zrzut ekranu ze strzelanki pierwszoosobowej The Depot z perspektywą pierwszej osoby

    Perspektywa pierwszej osoby, perspektywa pierwszoosobowa, skrótowiec: FPP (od ang. first-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych, w których gracz widzi świat oglądany oczami głównego bohatera.

    Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.

    Najczęściej gry tego typu utożsamiane są z gatunkiem strzelanek pierwszoosobowych, jednak perspektywa ta występuje również, między innymi, w komputerowych grach przygodowych (Myst), fabularnych (The Elder Scrolls, Deus Ex) i wyścigowych (Colin McRae Rally) oraz symulatorach lotu (Il-2 Sturmovik). W wielu grach istnieje możliwość wyboru między perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.

    Symulator lotu – jest to urządzenie lub program komputerowy symulujący zachowanie statku powietrznego w locie oraz ewentualnie w innych fazach. Symulatory lotu mają postać od gier komputerowych do zaawansowanych urządzeń treningowych będących pełnowymiarową, funkcjonalną repliką kokpitu statku powietrznego umieszczoną na platformie hydraulicznej lub wirówce przeciążeniowej symulującej wrażenia ruchowe.Il-2 Sturmovik (ros. Ил-2 Штурмовик) – seria komputerowych symulatorów lotu osadzonych w realiach II wojny światowej, wydana przez rosyjskie przedsiębiorstwo 1C oraz dystrybuowana na świecie przez Ubisoft. Nazwa pochodzi od radzieckiego samolotu szturmowego Ił-2. W grach z serii gracz przejmuje kontrolę nad samolotami wojskowymi biorącymi udział w zmaganiach wojennych. Możliwe jest rozgrywanie kampanii podzielonych na misje bądź uczestnictwo w bitwach z innymi graczami.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • perspektywa trzeciej osoby
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Słownik gracza – FPP. GRY-OnLine. [dostęp 2012-03-28].
    2. Michael Hitchens, A Survey of First-person Shooters and their Avatars, Game Studies [dostęp 2012-03-28] (ang.).
    Komputerowa gra przygodowa – gatunek gier komputerowych, w którym nacisk jest położony na zwiedzanie świata przedstawionego w grze, rozwiązywanie zagadek i interakcję z postaciami. Fabuła tego typu gier często zawiera wątki charakterystyczne dla literatury czy filmu. Zazwyczaj gry przygodowe są przeznaczone dla jednego gracza. Jest to spowodowane tym, że nacisk położony na fabułę i głównego bohatera jest trudny do zaimplementowania w trybie wieloosobowym. Gry przygodowe były bardzo popularne w późnych latach 80. i wczesnych 90. We wschodniej Azji są ciągle popularne i wydawane w formie powieści wizualnych.Deus Ex – Fabularna gra akcji będąca połączeniem first-person shootera, skradanki i gry fabularnej opracowana przez Ion Storm i wydana 23 czerwca 2000 roku przez Eidos Interactive. Pierwszy raz ukazała się na komputerach osobistych z systemem Windows, Deus Ex później został przeniesiony na komputery Macintosh, jak i PlayStation 2 pod zmienionym tytułem Deus Ex: The Conspiracy. Gra wykorzystuje zmodyfikowaną wersję silnika Unreal Engine.




    Warto wiedzieć że... beta

    Perspektywa trzeciej osoby (w skrócie TPP, z ang. third-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych (zwykle o grafice trójwymiarowej), w których gracz obserwuje świat przedstawiony za plecami kierowanej postaci. Ustawienie takie umożliwia graczowi obserwowanie otoczenia, postaci i jej działań. W wielu grach istnieje możliwość wyboru pomiędzy perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.
    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    Zrzut ekranu (z ang. screenshot, screen dump, screen capture) czyli zapis aktualnego obrazu wyświetlanego na monitorze, najczęściej do pliku graficznego. W systemach operacyjnych z rodziny Windows zrzut ekranu wykonuje się naciskając klawisz Print Screen, Ctrl+Print Screen lub Alt+Print Screen (w przypadku gdy chcemy zrobić zrzut tylko aktywnego okna, a nie całego ekranu), w systemach Macintosh - Command-Shift-3 lub Command-Shift-4. W systemach Windows zrzut ekranu zapisywany jest do schowka systemowego, skąd można później wkleić go do dowolnego programu graficznego i zapisać do pliku, a w Windows 8 kombinacja Win+Print Screen powoduje automatyczny zapis do pliku PNG.
    Myst – gra przygodowa typu wskaż i kliknij zaprojektowana przez braci Robyna i Randa Millerów, wyprodukowana przez Cyan Worlds. Prace nad nią rozpoczęły się w 1991 roku, a wydana została 24 października 1993 na Macintosha.
    The Elder Scrolls (w skrócie TES) – seria komputerowych gier fabularnych tworzona przez studio Bethesda Softworks. Prace nad serią rozpoczęły się 1992, wcześniej zespół tworzył gry głównie sportowe. W 1994 został wydany The Elder Scrolls: Arena na system MS-DOS, który zapoczątkował serię The Elder Scrolls. Gry z serii charakteryzują się swobodą w działaniu, co jest wynikiem specjalnie zaprojektowanego świata gry. Świat gry to ogromny tętniący życiem kontynent o nazwie Tamriel. Większość obszaru gry jest dostępna dla graczy już na samym początku rozgrywki. Seria oferuje wiele możliwości począwszy od personalizacji postaci, skończywszy na rozwijaniu umiejętności czy wykonywaniu zadań.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.675 sek.