• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Pendolino



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Zidani Most (słoweń: Železniška postaja Zidani Most) – stacja kolejowa w miejscowości Zidani Most, w regionie Styria, w Słowenii.Milano Centrale (włoski: Stazione di Milano Centrale) – największy dworzec kolejowy Mediolanu, i jeden z największych w Europie. Obsługuje około 330 tys. pasażerów dziennie.

    Pendolino (z wł. „wahadełko”) – rodzina włoskich elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości o prędkościach maksymalnych od 200 do 250 km/h, w większości przypadków posiadających wychylne nadwozie. Początkowo produkowane przez Fiat Ferroviaria, a później przez Alstom, który przejął Fiat Ferroviaria.

    Katowice – dworzec kolejowy oraz największa i najważniejsza stacja kolejowa Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego mieszcząca się przy placu Wilhelma Szewczyka w ścisłym śródmieściu Katowic.Grayrigg – wieś w Anglii, w Kumbrii, w dystrykcie South Lakeland. Leży 62 km na południe od miasta Carlisle i 360 km na północny zachód od Londynu. W 2001 miejscowość liczyła 223 mieszkańców.

    Powstało kilkaset jednostek, które są eksploatowane przez kilkunastu przewoźników w Europie i Azji. Własne składy Pendolino posiada również PKP Intercity (seria ED250), które obsługuje nimi relacje łączące Warszawę z Bielskiem-Białą, Gdynią, Gliwicami, Jelenią Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.

    Manchester Piccadilly – największa stacja kolejowa w Manchesterze, w Anglii. Posiada 7 peronów i obsługuje rocznie 16,250 mln pasażerów.West Coast Main Line – linia kolejowa o mieszanym przeznaczeniu w Wielkiej Brytanii. Zapewnia szybkie, długodystansowe przewozy pasażerskie między Londynem, regionami West Midlands, North West England, północną Walią i południową Szkocją.

    Historia[ | edytuj kod]

    Geneza[ | edytuj kod]

    Pomysł wychylania nadwozia pociągu zaczął być popularny w latach 60. i 70. W tym czasie wielu przewoźników kolejowych, którym zaimponowały koleje dużych prędkości uruchomione we Francji (TGV) i w Japonii (Shinkansen), zastanawiało się nad rozwiązaniem technicznym pozwalającym na zwiększenie prędkości podróżowania bez konieczności budowania dodatkowych specjalnie przystosowanych torowisk, tak jak robiły to wspomniane dwa kraje. Poprzez wychylanie nadwozia pociąg jest w stanie pokonywać z większą prędkością łuki zaprojektowane dla wolniejszych pociągów, bezpiecznie i nie powodując dyskomfortu pasażerów.

    Dworzec Fiński (ros. Финляндский вокзал, Finlandskij wokzał) – jeden z największych dworców kolejowych w Petersburgu, w Rosji. Obsługuje połączenia w kierunku Finlandii.Szybka kolej Florencja-Rzym – włoska linia kolei dużych prędkości. Jest znana jako ferrovia direttissima Firenze-Roma w języku włoskim, czyli "najkrótsza droga kolejowa Florencja-Rzym" (w skrócie DD), nazwa ta odzwierciedla nazwę Rzym-Formia-Neapol Direttissima otwartą w 1927 roku i Bolonia-Florencja Direttissima otwartą w 1934 roku. Linia był pierwszą linią dużych prędkości w Europie, gdy otwarto ponad połowę odcinka w dniu 24 lutego 1977 roku. Cała linia została ukończona w dniu 26 maja 1992, skracając czas najszybszych pociągów między dwoma miastami do 1 godziny i 20 minut. Stara linia, którą zarządza Ferrovie dello Stato (Koleje Państwowe), nazywana jest Linea Lenta (czyli "powolna linia", w skrócie LL) dla odróżnienia od linii dużych prędkości.

    Prototyp[ | edytuj kod]

    ETR401

    W 1974 roku, po wielu latach testów, prób i analiz, powstał pierwszy prototypowy elektryczny zespół trakcyjny z wychylnym nadwoziem. Był to czteroczłonowy przegubowy pojazd oznaczony jako ETR401 o czole przypominającym dziób samolotu i zasilany napięciem 3000 V DC. Pojazd był przystosowany do prędkości 250 km/h, a podczas testów osiągnął prędkość 260 km/h.

    Kolej szerokotorowa – kolej o prześwicie większym niż uznawany za normalny, czyli 1435 mm. Istnieje w Rosji i innych krajach poradzieckich – prześwit od lat 60. XX wieku wynosi tam 1520 mm (poprzednio 1524 mm), Finlandii – 1524 mm, co jest pozostałością okupacji carskiej Rosji, Irlandii – 1600 mm, w Hiszpanii i Portugalii – 1667 mm, Indiach, Pakistanie i Bangladeszu – 1676 mm.Koleje Chińskie (chiń.: 中国铁路; pinyin: Zhōngguó Tiělù) – sieć kolejowa tego kraju pod względem długości plasuje się obecnie na 1 miejscu w Azji oraz na 3 w świecie i wynosi ponad 76 tys. km. Jak się przewiduje, na koniec 2010 (według innych źródeł – w 2020) osiągnie ona 90 000 km długości.

    Druga generacja[ | edytuj kod]

    ETR450

    W 1985 roku Ferrovie dello Stato zamówiły 9-członowe EZT z wychylnym nadwoziem, których konstrukcja bazowała na ETR401. Nowe pojazdy otrzymały oznaczenie ETR450, mogły rozwijać prędkość 250 km/h i do regularnej eksploatacji weszły w 1988 roku.

    Trzecia generacja[ | edytuj kod]

    ETR470

    W 1993 roku powstała szwajcarsko-włoska spółka Cisalpino, która zamówiła 9-członowe EZT z wychylnym nadwoziem przystosowane do pracy przy napięciu 3 kV DC (Włochy) oraz 15 kV AC (Szwajcaria i Niemcy). Stylistyka pojazdów została zaprojektowana od nowa przez włoskiego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro. Pojazdy otrzymały oznaczenie ETR470 i rozpoczęły służbę w 1996 roku.

    Express InterCity Premium (skrót EIC Premium) – nazwa pociągów kategorii InterCity uruchamianych przez spółkę PKP Intercity. Pociągi będą składały się z ED250, które będą kursować na CMK z prędkością 200 km/h.Joint venture (ang. [ˌdʒɔɪnt ˈvɛntʃə], dosł. wspólne przedsięwzięcie) – podmiot utworzony wspólnie przez dwa lub więcej niezależne przedsiębiorstwa w celu realizacji określonego projektu lub wspólnego celu.

    Równolegle trwały prace nad ETR460 dla Ferrovie dello Stato, różniącymi się od ETR470 brakiem możliwości zasilania napięciem 15 kV AC.

    W następnych latach dla FS powstały jeszcze ETR460P – 9-członowe jednostki przystosowane do pracy pod napięciem 3 kV DC i 1,5 kV DC (południowa Francja) o zmniejszonej prędkości maksymalnej do 200 km/h oraz ETR480 – 9-członowe jednostki zasilane napięciem 3 kV DC. W 2006 roku część ETR800 dostosowano do pracy również pod napięciem 25 kV AC, po czym zmieniono im oznaczenie na ETR485.

    Pekin (chiń.: 北京站; pinyin: Běijīng Zhàn) - jedna ze stacji kolejowych w Pekinie, w Chinach. Została otwarta w latach 50 XX wieku, nawiązując architekturą do budynków pekińskich z tego okresu. Znajduje się w centralnym miejscu miasta tuż obok Jianguomen.Przewoźnik kolejowy – przedsiębiorca, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne.

    Na bazie ETR460 i ETR470 powstało wiele eksportowych wersji Pendolino:

  • w 1999 roku dla kolei hiszpańskich – RENFE – powstała szerokotorowa, 3-członowa wersja zasilana napięciem 3 kV DC, później przystosowana do pracy również pod napięciem 25 kV AC;
  • w 1999 roku dla kolei portugalskich – Comboios de Portugal – powstała szerokotorowa, 6-członowa wersja zasilana napięciem 25 kV AC;
  • w 2000 roku dla kolei słoweńskich – Slovenske železnice – powstała 3-członowa wersja zasilana napięciem 3 kV DC;
  • w 2001 i 2004 roku dla kolei fińskich – Valtionrautatiet – powstała szerokotorowa 6-członowa wersja zasilana napięciem 25 kV AC;
  • w 2004 roku dla kolei hiszpańskich – RENFE – powstała normalnotorowa, 4-członowa wersja zasilana napięciem 25 kV AC, pozbawiona mechanizmu wychylnego pudła;
  • w 2005 roku dla kolei czeskich – České dráhy – powstała 7-członowa wersja przystosowana do pracy pod napięciem 3 kV DC, 15 kV AC i 25 kV AC.
  • ICE T[ | edytuj kod]

    ICE T
     Osobny artykuł: ICE T.

    W 1994 roku powstało konsorcjum złożone z niemieckiego Siemensa i Düwagu oraz włoskiego Fiata, którego zadaniem była budowa dla Deutsche Bahn składu posiadającego mechanizm wychylnego nadwozia. Tak powstał ICE T, którego wagony i wyposażenie elektryczne zostało wyprodukowane przez niemieckich producentów, a wózki i system przechyłu dostarczył Fiat.

    Lleida-Pirineus – stacja kolejowa w Lleida, we wspólnocie autonomicznej Katalonia, w prowincji Lledia, w Hiszpanii, położona na trasie szybkiej kolei Madryt - Barcelona. Pierwsze pociągi pojawiły się tu w 1860 roku, zanim jeszcze został zbudowany dworzec kolejowy. Stacja swą nazwę Pirineus bierze od znajdujących się tu w pobliżu gór Pirenejów. Znajdują się dwa typy torów: rozstaw szerokotorowy (iberyjski) - 1668 mm oraz standardowy - 1435 mm, dla pociągów dużych prędkości.Przejazd kolejowo-drogowy (również przejazd kolejowy) – skrzyżowanie w jednym poziomie linii kolejowej lub bocznicy z drogą.

    Pendolino Britannico[ | edytuj kod]

    Pendolino Britannico

    Ze względu na węższą skrajnię obowiązującą na torach w Wielkiej Brytanii i związane z nią ryzyko zahaczenia o przeszkody podczas przechyłu pudła, dla egzemplarzy zamówionych przez brytyjskiego przewoźnika Virgin Trains w 1998 roku konieczne było zaprojektowanie składów od nowa i wyposażenie w dodatkowy system TASS, który w razie konieczności ogranicza przechył pudła. Powstały w ten sposób jednostki 8- i 9-wagonowe oznaczone serią 390.

    Japonia (jap. 日本, trb. Nihon lub Nippon) – państwo wyspiarskie usytuowane na wąskim łańcuchu wysp na zachodnim Pacyfiku, u wschodnich wybrzeży Azji, o długości 3,3 tys. km. Archipelag rozciąga się niemal południkowo (Japończycy utrzymują, że ich kraj ma kształt „trzydniowego Księżyca”) pomiędzy 45°33′ a 20°25′ stopniem szerokości północnej, od Morza Ochockiego na północy do Morza Wschodniochińskiego i Tajwanu na południu. Stolica Tokio jest usytuowana prawie dokładnie na tej samej szerokości geograficznej co Ateny, Pekin, Teheran i Waszyngton.Gliwice – węzłowa stacja kolejowa w Śródmieściu Gliwic przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego 12. Dworzec kolejowy w Gliwicach jest drugim pod względem wielkości dworcem kolejowym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, według kategoryzacji PKP oznaczony kategorią A.

    Czwarta generacja – Nowe Pendolino[ | edytuj kod]

    Pendolino ETR610 w malowaniu kolei szwajcarskich.

    W 2007 roku powstał CRH5, będący wersją przejściową pomiędzy Pendolino trzeciej i czwartej generacji. Przy jego budowie zastosowano pewne uproszczenia, takie jak brak wychylnego pudła czy starsze technologie, jednakże posiada on wygląd Nowego Pendolino.

    Birmingham New Street – największa stacja kolejowa w Birmingham, w Anglii. Położona jest w centrum miasta. Ma 6 peronów i obsługuje rocznie 14,221 mln pasażerów.Sir Richard Charles Nicholas Branson (ur. 18 lipca 1950) – brytyjski przedsiębiorca, miliarder, twórca obejmującej ponad 400 firm Virgin Group. Branson jest czwarty na liście najbogatszych osób w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z listą miliarderów magazynu Forbes z roku 2011, jego majątek wyceniany jest na 4,2 miliarda dolarów. W 1998 roku Branson wydał autobiografię, zatytułowaną Losing My Virginity, stała się ona światowym bestsellerem.

    W 2008 roku zaprezentowano pierwszy skład czwartej generacji – Nowe Pendolino dla spółki Cisalpino, oznaczony jako ETR610, mogący rozwijać prędkość 250 km/h (prędkość konstrukcyjna 275 km/h) oraz dostosowany do pracy pod napięciem 3 kV DC, 15 kV AC i 25 kV AC. Nieco później rozpoczęto produkcję wersji pozbawionej możliwości pracy pod napięciem 15 kV AC, którą oznaczono jako ETR600.

    Skrajnia kolejowa – zarys, poza który nie mogą wystawać żadne elementy taboru (skrajnia taboru) i budowli (skrajnia budowli), aby umożliwić swobodny ruch pojazdów szynowych. Skrajnie (skrajnia taboru mieści się w skrajni budowli) określają przestrzeń przeznaczoną tylko do poruszania się taboru kolejowego, wewnątrz której nie mogą się znajdować żadne elementy - także należące do sieci trakcyjnej prócz przewodu jezdnego i jego wieszaków.Ostrava hlavní nádraží (pol. Ostrawa Główna) – główny dworzec kolejowy w Ostrawie (Przywozie) w Czechach na Morawach przy historycznych granicach ze Śląskiem Cieszyńskim i Opawskim. Początki dworca sięgają 1847, jako części Trakcji Północnej cesarza Ferdynanda. W latach 60. XIX doszło do rozszerzenia sieci kolejowej z Dworca Głównego przez obecną stację Ostrava střed do Huty Witkowice i do obsługi kopalń w Michałkowicach. Ten system wytworzył warunki do powstania dalszych trakcji, które wytyczały i nadal wytyczają główny szlak transportowy przecinający Ostrawę.

    Na bazie ETR600 i ETR610 powstało wiele eksportowych wersji Nowego Pendolino:

  • w 2008 roku dla kolei hiszpańskich – RENFE – powstała normalnotorowa, 4-członowa wersja zasilana napięciem 25 kV AC, pozbawiona mechanizmu przechylnego pudła
  • w 2010 dla kolei fińsko-rosyjskich – Karelian Trains – powstała szerokotorowa, 7-członowa wersja dostosowana do zasilania napięciem 3 kV DC i 25 kV AC; wersja ta posiada wygląd czoła z poprzedniej generacji
  • w 2013 dla PKP Intercity – normalnotorowa 7-członowa wersja pozbawiona mechanizmu wychylnego, ale z zachowanymi prędkościami maksymalnymi – eksploatacyjna 250 km/h i konstrukcyjna 275 km/h.
  • Pendolino dla Nuovo Trasporto Viaggiatori[ | edytuj kod]

    Pod koniec 2015 roku przewoźnik Nuovo Trasporto Viaggiatori zamówił Pendolino kolejnej generacji, którego projekt został stworzony przez Design & Styling Centre Alstom. Pociągi te w przeciwieństwie do wcześniejszych generacji mają spełniać wymagania TSI.

    Giorgetto Giugiaro (ur. 7 sierpnia 1938 w Garessio) – włoski projektant, głównie samochodów. W roku 1999 Giorgetto Giugiaro zdobył główną nagrodę w plebiscycie na najlepszego projektanta samochodów XX wieku. Szczerbinka – miejscowość i okręg miejski w składzie Nowomoskiewskiego okręgu administracyjnego Moskwy, do 1 czerwca 2012 roku oddzielne miasto w obwodzie moskiewskim. W 2009 roku Szczerbinka liczyła 31 660 mieszkańców.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Wrocław Główny – dworzec kolejowy i największa z osobowych stacji kolejowych we Wrocławiu. Jeden z nielicznych w Polsce, który ma halę peronową. Położony na liniach kolejowych prowadzących z południowego wschodu (Opole oraz Lubliniec) i południa (Świdnica oraz Kłodzko) na zachód (Jelenia Góra oraz Legnica), północ (Poznań) i północny zachód (Głogów), a przez stację Wrocław Nadodrze – na północny wschód (Oleśnica).
    Rynek Kolejowy – miesięcznik, wydawany przez Zespół Doradców Gospodarczych Tor, zajmujący się tematyką transportu szynowego (kolej, tramwaje, metro).
    Faro (port.: Estação Ferroviária de Faro) – stacja kolejowa w Faro, w regionie Algarve, w Portugalii, na Linha do Algarve. Znajdują się tu 3 perony.
    Zürich Hauptbahnhof - główna stacja kolejowa w Zurychu i największa w Szwajcarii. Położona jest w ścisłym centrum miasta. Dworzec ten jest jednym z najruchliwszych stacji kolejowych na świecie, obsługuje około 2915 pociągów i 340 000 pasażerów [1] dziennie.
    Glasgow Central Station (szk.-gael. Stèisean Meadhan Ghlaschu) jest większym z dwóch obecnych terminali na magistrali kolejowej w Glasgow, największym mieście Szkocji. Stację otworzyła firma Caledonian Railway 31 lipca 1879 r., a dziś zarządza nią Network Rail. Jest ona północnym zakończeniem West Coast Main Line.
    Europejski System Sterowania Pociągiem (ang. European Train Control System, ETCS) – system sterowania ruchem kolejowym, kompatybilny pomiędzy różnymi krajami Europy. ETCS jest częścią wdrażanego w Unii Europejskiej systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System), który ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszanie się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Sam system komercyjnie jest dodatkowo wykorzystywany poza krajami wspólnoty - np. w Meksyku, czy na Ukrainie , Szwajcarii.
    Helsinki Centralne (fin. Helsingin päärautatieasema, szw. Helsingfors centralstation) - największy dworzec kolejowy Helsinek, stolicy Finlandii. Do 2010 nosiła nazwę Helsingin rautatieasema.

    Reklama

    Czas generowania strony: 1.348 sek.