Paradoks Downsa-Thomsona

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Paradoks Downsa–Thomsona (paradoks Pigou–Knighta–Downsa) – obserwacja mówiąca, że średnia prędkość transportu indywidualnego (podróży samochodem osobowym) jest determinowana przez średnią prędkość od drzwi do drzwi odpowiadającej jej podróży transportem zbiorowym, rozumianym jako strumień ruchu oddzielony od ruchu samochodowego (np. kolejowy, tramwajem z wydzielonym torowiskiem, czy też komunikacja autobusowa na odcinkach z wydzielonym buspasem).

Arthur Cecil Pigou (ur. 18 listopada 1877 w Ryde, zm. 7 marca 1959 w Cambridge) – ekonomista brytyjski. Studiował historię i ekonomię w Cambridge. Był uczniem Alfreda Marshalla i w 1908 objął po nim katedrę ekonomii politycznej w Cambridge University, gdzie wykładał do roku 1943.Prawo Lewisa-Mogridge’a – zasada opisująca natężenie ruchu samochodów i mówiąca, że poszerzanie dróg nie prowadzi do zwiększenia ich przepustowości, ponieważ ruch na takiej ulicy powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić nową (zwiększoną) przepustowość.

Obserwuje się, że wzrastająca przepustowość dróg nie zawsze prowadzi do wzrostu płynności ruchu, a może prowadzić do znacznego spowolnienia. Zjawisko występuje, gdy podróżujący rezygnują z transportu publicznego na rzecz prywatnego, co może skutkować pogorszeniem częstotliwości kursowania transportu publicznego. W efekcie stymuluje to dalsze decyzje o rezygnacji z transportu zbiorowego aż do osiągnięcia nowego stanu równowagi, w którym tempo podróży jest gorsze od wyjściowego. Zaobserwowano także, że nałożenie opłaty za korzystanie z drogi nie tylko zmniejsza zatłoczenie dróg, ale także zmniejsza ogólne koszty podróży. Podobnym zjawiskiem jest paradoks Braessa, opisujący negatywne skutki budowy nowych dróg w postaci pogorszenia czasu podróży.

Korek drogowy - czasowe zatrzymanie lub znaczne spowolnienie ruchu (zator) na drodze, które spowodowane jest najczęściej przez awarię, wypadek czy nadmierny ruch drogowy.Londyn (ang. London) – miasto w południowo-wschodniej części Wielkiej Brytanii, stolica tego państwa, a także stolica Anglii.

Łącznie z pokrewnym prawem Lewisa-Mogridge'a, zjawisko to wskazuje, że w wielu typowych przypadkach budowa nowych dróg – oraz powiększanie przepustowości istniejących połączeń – w celu rozładowania korków samochodowych, są nie tylko nieefektywne, ale przynoszą rezultaty przeciwne do zamierzonych. Zjawisko zostało szczegółowo opisane przez Martina Mogridge’a na przykładzie Londynu.

Paradoks Braessa – twierdzenie matematyczne orzekające, że w pewnym modelu ruchu drogowego czasy podróży pojazdów mogą ulec wydłużeniu po dodaniu do sieci drogowej nowego połączenia. Autorem twierdzenia jest niemiecki matematyk Dietrich Braess.Zawodność rynku (ang. market failure) – sytuacja, w której mechanizm rynkowy nie prowadzi do efektywnej (w sensie Pareta) alokacji zasobów. Nieefektywność ta jest wykorzystywana jako argument na rzecz interwencji państwa na rynku.

Jest to rozwinięcie teorii „potrójnej konwergencji” z pracy Downsa z 1992 r. Proponuje ona wyjaśnienie trudności w usunięciu z autostrad korków związanych z godzinami szczytu. Zgodnie z tą teorią, zwiększenie przepustowości autostrady powoduje wystąpienie trzech efektów paradoksalnie obniżających ogólny dobrobyt:

Frank Hyneman Knight (7 listopada 1885 - 15 kwietnia 1972) - amerykański ekonomista, przedstawiciel szkoły chicagowskiej.DOI (ang. digital object identifier – cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego) – identyfikator dokumentu elektronicznego, który w odróżnieniu od identyfikatorów URL nie zależy od fizycznej lokalizacji dokumentu, lecz jest do niego na stałe przypisany.
  • kierowcy używający dotychczas dróg alternatywnych zaczynają korzystać z rozbudowanej autostrady,
  • kierowcy do tej pory jeżdżący poza godzinami szczytu zaczynają jeździć w godzinach szczytu, oraz
  • użytkownicy transportu publicznego rezygnują z niego na rzecz własnego samochodu.
  • Zjawisko opisane przez paradoks Downsa-Thomsona może odnosić się także do sieci komputerowych.

    Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.International Standard Serial Number, ISSN czyli Międzynarodowy Znormalizowany Numer Wydawnictwa Ciągłego – ośmiocyfrowy niepowtarzalny identyfikator wydawnictw ciągłych tradycyjnych oraz elektronicznych. Jest on oparty na podobnej koncepcji jak identyfikator ISBN dla książek, ISAN dla materiałów audio-wideo. Niektóre publikacje wydawane w seriach mają przyporządkowany zarówno numer ISSN, jak i ISBN.

    Paradoks zaobserwował po raz pierwszy Downs, natomiast duży wkład w jego badanie mieli Thompson, Mogridge, Abraham i Hunt oraz Calvert i to ten ostatni sformułował go w obecnej postaci. Paradoks nazwano imieniem Anthony’ego Downsa i J.M. Thomsona. Alternatywna nazwa pochodzi od Downsa oraz Arthura Cecila Pigou, który rozważał ten problem w kontekście zawodności rynku i ekonomii dobrobytu w 1920 r., i Franka Knighta, który uzupełnił analizy Pigou w 1924 r.

    Celem funkcji dobrobytu społecznego jest ujęcie ogólnego położenia społeczeństwa, odzwierciedla preferencje jednostek dotyczącą różnych stanów świata.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Jan Jakiel, Łukasz Oleszczuk: Prawo Lewisa – Mogridge’a (pol.). W: Rozwiązania transportowe w aglomeracjach [on-line]. SISKOM. s. 21. [dostęp 2014-02-01].
    2. Marek Karabon: Kontr-intuicyjne metody ograniczania korków w miastach (pol.). [dostęp 2014-02-01].
    3. Anthony Downs, Stuck in traffic : coping with peak-hour traffic congestion, Brookings Institution, 1992, ISBN 0-8157-1923-X, OCLC 44962335.1 stycznia
    4. Heti Afimeimounga, Wiremu Solomon, Ilze Ziedins, The Downs-Thomson Paradox: Existence, Uniqueness and Stability of User Equilibria, „Queueing Systems”, 49 (3), 2005, s. 321–334, DOI10.1007/s11134-005-6970-0, ISSN 1572-9443 [dostęp 2019-06-26] (ang.).
    5. Michael G.H. Bell, Muanmas Wichiensin, Road Use Charging and Inter-Modal User Equilibrium: The Downs-Thompson Paradox Revisited, Oliver Inderwildi, Sir David King (red.), London: Springer London, 2012, s. 373–383, DOI10.1007/978-1-4471-2717-8_20, ISBN 978-1-4471-2717-8 [dostęp 2019-06-26] (ang.).
    6. Martin J. Mogridge, Travel in towns : jam yesterday, jam today and jam tomorrow?, Macmillan, 1990, ISBN 978-0-333-53204-1, OCLC 246683155.1 stycznia
    7. Pigou, A.C. (Arthur Cecil), 1877-1959., The economics of welfare, Palgrave Macmillan, 2013, ISBN 978-0-230-24931-8, OCLC 871210008.1 stycznia
    8. F.H. Knight, Some Fallacies in the Interpretation of Social Cost, „The Quarterly Journal of Economics”, 38 (4), 1924, s. 582–606, DOI10.2307/1884592, ISSN 0033-5533, JSTOR1884592 [dostęp 2017-01-24] (ang.).

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Paradoks Braessa
  • Prawo Lewisa-Mogridge’a
  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • On a Paradox of Traffic Planning, translated from the (1968) original D. Braess paper from German to English by D. Braess, A. Nagurney, and T. Wakolbinger (2005), Transportation Science 39/4, 446-450.
  • Mogridge, Martin J.H. Travel in towns: jam yesterday, jam today and jam tomorrow? Macmillan Press, London, 1990. ISBN 0-333-53204-X
  • Downs, Anthony, Stuck in Traffic: Coping with Peak-Hour Traffic Congestion, The Brookings Institution: Washington, DC. 1992. ISBN 0-8157-1923-X
  • Thomson, J. M. (1972), Methods of traffic limitation in urban areas. Working Paper 3, Paris, OECD.




  • Reklama