• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • PWS-18

    Przeczytaj także...
    Samolot szkolno-treningowy – samolot wykorzystywany do szkolenia pilotów i rozwijania ich umiejętności pilotażu, nawigacji. Najczęściej są to samoloty służące do szkolenia podstawowego w zakresie pilotażu.Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.
    Silnik gwiazdowy – wielocylindrowy silnik spalinowy, w którym cylindry umieszczone są promieniowo na obwodzie koła, z centralnym wałem korbowym. Silnik gwiazdowy może zawierać od trzech do kilkunastu cylindrów. Silnik taki może mieć obieg zarówno dwusuwowy jak i czterosuwowy. W przypadku tego drugiego (ponad 90% konstrukcji) liczba cylindrów w danej gwieździe jest zawsze nieparzysta. Kilkunastocylindrowe silniki gwiazdowe budowane są w układzie podwójnej, a czasem i poczwórnej gwiazdy (np. silniki do Boeing B-50 Superfortress).

    PWS-18 - polski dwuosobowy samolot szkolno-treningowy, licencyjna wersja samolotu Avro 621 Tutor.

    Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) - wytwórnia lotnicza powstała w Białej Podlaskiej w dniu 27 listopada 1923 roku jako spółka z o.o., w 1924 roku przekształcona w spółkę akcyjną. Produkcję uruchomiono we wrześniu 1924 r. Zajmowała 31 ha terenu (licząc z lotniskiem), ok. 15 000 m² warsztatów i zatrudniała w połowie 1925 r. 470 pracowników. Po utworzeniu podjęła licencyjną produkcję samolotów Potez XV.

    W 1934 polskie lotnictwo wojskowe zakupiło licencję brytyjskiego samolotu szkolno-treningowego Avro 621 Tutor, zakładając że jest lepszą konstrukcją niż PWS-16. Sprawdzono próbny egzemplarz, który miał metalowe skrzydła, choć sprowadzono też drewniane skrzydła od samolotu o podobnych wymiarach. Firmie PWS zlecono opracowanie odmiany samolotu dostosowanej do polskich warunków. Pracami tymi kierował inż. Antoni Uszacki. Powstał w ten sposób samolot z przekonstruowanymi drewnianymi skrzydłami o zaokrąglonych końcówkach, z amortyzatorami podwozia PZL i zmodyfikowaną instalacją paliwową, napędzany przez 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Wright Whirlwind J5b, produkowany w Polsce na licencji. Samolot otrzymał oznaczenie PWS-18 i w latach 1935-1936 wyprodukowano 40 sztuk. Produkcję przerwano po otrzymaniu przez wytwórnię PWS kontraktu na budowę nowocześniejszego samolotu PWS-26. Wyprodukowane maszyny służyły w wojskowych szkołach lotniczych do 1939 roku.




    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.027 sek.