• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Oscar Bluemner



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Armory Show (oficjalnie: International Exhibition of Modern Art) – wystawa sztuki nowoczesnej, zorganizowana w dniach 17 lutego–15 marca 1913 roku w Nowym Jorku w budynku 69th Regiment Armory (stąd potoczna nazwa wystawy) należącym do Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych. Wystawa była następnie prezentowana w Art Institute of Chicago i w Copley Society of Art w Bostonie.Królestwo Prus (niem. Königreich Preußen) – oficjalny tytuł państwa prusko-brandenburskiego po 1701, wraz z pozostałymi domenami dynastii Hohenzollernów w latach 1701-1918, od 1871 wchodzące w skład Cesarstwa Niemieckiego. Terytorium Królestwa Prus obejmowało dwie trzecie całego obszaru Cesarstwa Niemieckiego.

    Oscar Bluemner (ur. jako Friedrich Julius Oskar Blümner 21 czerwca 1867 w Prenzlau, w Królestwie Prus, zm. 12 stycznia 1938 w South Braintree, w USA) – malarz amerykański pochodzenia niemieckiego, przedstawiciel modernizmu.

    Najbardziej znany z geometrycznych, nasyconych kolorem pejzaży, stanowiących syntezę natury i przemysłu. Po 1933 roku podpisywał swoje obrazy Florianus, łacińską idealizacją swojego nazwiska

    Życiorys[ | edytuj kod]

    Młodość w Niemczech[ | edytuj kod]

    Friedrich Julius Oscar Blümner urodził się w rodzinie o bogatych tradycjach artystycznych; jego ojciec był mistrzem masonerii. W 1871 roku zaczął rysować i malować bezpośrednio z natury. W lokalnym gimnazjum w Elberfeld uczył się historii sztuki, uczestnicząc również w kursach: rysunku kredą i pastelami oraz malarstwa akwarelowego i pejzażowego. W 1885 roku miał w gimnazjum własną wystawę. W 1886 roku rozpoczął studia na Konigliche Technische Hochschule w Berlinie na wydziale architektury. Po ukończeniu studiów otrzymał medal królewski. Wykonał kilka projektów budynków użyteczności publicznej w Niemczech. Pomimo obiecującej kariery architekta postanowił porzucić konserwatywne środowisko artystyczne Niemiec na rzecz amerykańskiej awangardy.

    Museum of Modern Art (MoMA) – muzeum sztuki nowoczesnej mieszczące się na Manhattanie w Nowym Jorku (na 53rd Street, pomiędzy Fifth Avenue a Sixth Avenue). Ekspozycje prac ze zbiorów Muzeum oraz wystawy czasowe (indywidualne i tematyczne) prezentujące malarstwo, rysunek, grafikę, rzeźbę, fotografię, film, video, instalacje, nowe media.Yale University Art Gallery – galeria sztuki w New Haven (USA), należąca do Yale University. Jest najstarszym uniwersyteckim muzeum sztuki na półkuli zachodniej.

    Wyjazd do Ameryki[ | edytuj kod]

    W październiku 1892 roku Blümner wyjechał do Ameryki osiedlając się w styczniu 1893 roku Chicago, gdzie został asystentem architekta. Uczestniczył w przygotowaniach do World’s Columbian Exposition w 1893 roku. W 1897 roku ożenił się z Liną Schumm, a w 1899 otrzymał obywatelstwo amerykańskie. W poszukiwaniu pracy Bluemner często podróżował między Chicago a Nowym Jorkiem, osiedlając się w tym ostatnim w 1900 roku. Tam zaczął uczestniczyć w konkursach i wystawach architektonicznych. Był zwolennikiem stylu Henry’ego Richardsona, podziwiał też dokonania Franka Lloyda Wrighta. W 1904 roku podjął współpracę z architektem Michaelem J. Garvinem, który przywłaszczył sobie jego projekt Bronx Borough Courthouse, zmuszając go do dochodzenia swych praw finansowych w sądzie. Spór ten, a także rozczarowanie polityką architektoniczną sprawiły, iż Bluemner zniechęcił się do architektury i zaczął bliżej interesować się życiem artystycznym Nowego Jorku odwiedzając galerie, muzea i salony aukcyjne. Zwiedził kilka ważnych wystaw, jak pokaz prac impresjonistów w galerii Durand-Ruel czy wystawę „The Eight” w Macbeth Gallery. W 1908 roku odwiedził 291 Gallery zaprzyjaźniając się z Alfredem Stieglitzem. Dołączył do grupy nowojorskich awangardzistów znanych jako „291”, mających w swych szeregach takich artystów, jak Arthur Dove, Marsden Hartley, Georgia O’Keeffe, John Marin, Charles Demuth i Paul Strand. Związek ze Stieglitzem zaważył na dalszej karierze Bluemnera. W 1910 roku postanowił on ostatecznie zerwać z architekturą, a w 1911 roku namalował swój pierwszy obraz olejny. Wczesne, dojrzałe prace artysty, poczynając od roku 1911, wyrażają w dużym stopniu jego zależność zarówno od filozofii niemieckiej jak i niemieckiego malarstwa ekspresjonistycznego. Z tych wczesnych prac tylko kilka przetrwało w formie, w jakiej zostały pierwotnie namalowane; z wielu z nich pościerał on i zeszlifował powierzchnie, by przerobić je kilka lat później.

    Puentylizm lub pointylizm (z fr. pointiller – kropkować, punktować) – neoimpresjonistyczna technika kształtowania formy obrazu, polegająca na budowaniu kompozycji obrazu poprzez zapełnianie gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami i kreskami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Te punkty i kreski, oglądane z odpowiedniego, uzależnionego od ich wielkości oddalenia, zlewają się w jedno, tworząc obraz. Technika stanowiła rozwinięcie dywizjonizmu.Manhattan – najmniejsza, a zarazem najgęściej zaludniona dzielnica (ang. borough) Nowego Jorku, położona na wyspie o tej samej nazwie. Ponadto hrabstwo (ang. county) w stanie Nowy Jork, w którego skład poza samą wyspą Manhattan wchodzi kilka mniejszych wysepek: Roosevelt Island, Randall’s Island, Wards Island, Governors Island, Liberty Island, Ellis Island, Mill Rock oraz U Thant Island. Do hrabstwa należy również Marble Hill, jedyna część położona bezpośrednio na stałym lądzie.

    Stieglitz po raz pierwszy w Ameryce zaprezentował w swojej galerii prace Henriego Matisse’a, Paula Cézanne'a i Vincenta van Gogha, wspierał też młodych amerykańskich malarzy, w tym Bluemnera, wystawiając ich prace w swojej galerii. Bluemner dzięki temu uzyskał solidne podstawy, jeśli chodzi o historię sztuki, aktywnie działał jako recenzent sztuki, wykładowca, pisarz i krytyk. Później stał się stałym współpracownikiem Stieglitza w wydawaniu czasopisma Camera Work.

    Princeton University Art Museum (Muzeum Sztuki Uniwersytetu w Princeton) – muzeum sztuki w Princeton, założone w 1882 roku. Znajduje się na terenie kampusu Uniwersytetu w Princeton. Kolekcja muzeum liczy ponad 97 tysięcy eksponatów, obejmujących dzieła sztuki starożytnej, amerykańskiej, europejskiej, azjatyckiej, afrykańskiej i prekolumbijskiej. Impresjonizm (fr. impressionisme, łac. impressio „odbicie, wrażenie”) – kierunek w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w drugiej połowie XIX wieku.

    Powrót do Europy[ | edytuj kod]

    W kwietniu 1912 roku Bluemner powrócił do Europy, aby kontynuować naukę. Wiele podróżował w Niemczech, Francji, Włoszech, Anglii i Holandii, gdzie studiował sztukę dawnych mistrzów oraz twórców współczesnych. Sporządzał obszerne notatki, a na podstawie swoich badań wykonał wiele szkiców. Jego wczesne prace wykazują wpływy tonalizmu, impresjonizmu, postimpresjonizmu i sztuki japońskiej, o czym świadczy jego pointylistyczna technika, spłaszczona perspektywa i wyraziste stosowanie koloru. Podczas pobytu za granicą Bluemner wystawiał swoje akwarele w Galerie Fritz Gurlitt w Berlinie, gdzie wcześniej prezentowała swoje kontrowersyjne prace grupa Die Brücke . Podczas pobytu w Anglii zwiedził w Grafton Galleries postimpresjonistyczną wystawę Rogera Frya, pod wpływem której stał się zagorzałym zwolennikiem ideologii modernistycznej

    Addison Gallery of American Art – muzeum sztuki w Andover, założone w 1931 roku przez finansistę Thomasa Cochrana jako muzeum akademickie przy Phillips Academy. Placówka jest położona na terenie kampusu szkoły, na rogu Route 28 (Main Street) i Chapel Avenue. Jest jednym z najstarszych muzeów w Stanach Zjednoczonych poświęconych sztuce amerykańskiej.Arthur Schopenhauer (ur. 22 lutego 1788 w Gdańsku, zm. 21 września 1860 we Frankfurcie nad Menem) – filozof niemiecki, przedstawiciel pesymizmu w filozofii.

    Powrót do Stanów Zjednoczonych[ | edytuj kod]

    Wkrótce po powrocie do Stanów Zjednoczonych, Bluemner zadebiutował na w kilku najważniejszych galeriach i wystawach Nowego Jorku; pięć jego prac zostało wystawionych w ramach Armory Show, był też jednym z szesnastu artystów amerykańskich, których twórczość zaprezentowano w 1916 roku na Forum Exhibition of Modern American Painters. Pomimo uczestnictwa w kolejnych wystawach, w tym indywidualnych przez kolejnych dziesięć lat Bluemnerowi nie udało się sprzedać zbyt wielu obrazów, więc żył wraz z rodziną niemal w ubóstwie. W 1926 roku, po przedwczesnej śmierci żony, Liny Schumm Bluemner przeniósł się do South Braintree w stanie Massachusetts. W ciągu następnych paru lat miał kilka znaczących, indywidualnych wystaw w nowojorskich Whitney Studio Galleries i w Marie Harriman Gallery. Ogarnięty przygnębieniem i poczuciem winy zwracał się coraz coraz bardziej w stronę emocjonalnej symboliki koloru, porzucając kraciasty styl Mondriana na rzecz bardziej naturalistycznych pejzaży. Częstymi tematami w tym okresie były u niego dom i drzewa oraz wschody i zachody słońca i księżyca. Nadal eksperymentował z nowymi technikami a jego obrazy olejne, odznaczające się jasną paletą i lśniącą powierzchnią, zyskały uznanie krytyków. Chociaż artysta cieszył się szacunkiem i dużo wystawiał, sprzedaż obrazów często przedstawiała się skromnie. Niestabilna sytuacja gospodarcza i zmiana gustów publiczności dodatkowo przyczyniły się do jego niepewnej sytuacji finansowej. Jego abstrakcyjne prace zaczęły tracić na popularności w miarę wzrostu znaczenia regionalizmu. W 1932 Whitney Museum of American Art zakupiło do swojej stałej kolekcji jeden z jego obrazów. Aby związać koniec z końcem, Bluemner przyjmował zlecenia z agencji rządowych: Public Works of Art project (1934) i Works Progress Administration (1936). Zachorowanie na raka sprawiło, iż zaczął mieć kłopoty z wypełnianiem obowiązków wynikających z umów. Kurczące się perspektywy, rosnące długi, ubóstwo i pogarszający się stan zdrowia sprawiły, iż 12 stycznia 1938 roku odebrał sobie życie.

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Tonalizm – ruch artystyczny panujący w malarstwie amerykańskim od lat 80. XIX wieku do lat 20. XX wieku, stworzony zasadniczo pod wpływem dokonań szkoły z Barbizon oraz estetyzmu Jamesa McNeilla Whistlera. Malarstwo tonalistyczne, skupione na pejzażu, nacechowane mistycyzmem, operujące ciemnymi, stonowanymi barwami pozostawało w opozycji do impresjonizmu, używającego jasnych barw i specjalnej techniki malarskiej, stosowanej dla oddania efektów światła słonecznego. Główni twórcy tonalistyczni to George Inness, James McNeill Whistler, Henry Ward Ranger, Albert Pinkham Ryder, John Henry Twachtman, Ralph Albert Blakelock, bracia Lovel Birge Harrison i Thomas Alexander Harrison, Julian Alden Weir i Dwight William Tryon. Artystą, którego twórczość nosi wpływy zarówno impresjonizmu jak i tonalizmu, jest Thomas Dewing.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Georgia Totto O’Keeffe (ur. 15 listopada 1887 niedaleko Sun Prairie w stanie Wisconsin, zm. 6 marca 1986 w Santa Fe) – amerykańska malarka. Tematem jej obrazów są głównie kwiaty, skały, muszle, kości zwierząt i krajobrazy. O’Keeffe przekształca realistyczny temat w abstrakcyjny obraz.
    Dallas Museum of Art (Muzeum Sztuki w Dallas, w skrócie DMA) – muzeum sztuk pięknych w Dallas, w dzielnicy zwanej Arts District, skupiającej instytucje artystyczne i kulturalne miasta, w tym trzy muzea: DMA, Nasher Sculpture Center oraz Crow Collection of Asian Art. Posiada w swych zbiorach ponad 24 tysiące eksponatów obejmujących 5 tysięcy lat działalności artystycznej człowieka. Mając powierzchnię około 47 900 m² jest jednym z największych muzeów sztuki w w Stanach Zjednoczonych. Rocznie odwiedza je ponad 600 tysięcy gości.
    Paul Strand (ur. 16 października 1890 w Nowym Jorku, zm. 31 marca 1976) – amerykański fotograf i reżyser, który wraz z innymi XX-wiecznymi modernistami, takimi jak Alfred Stieglitz i Edward Weston, pomógł ustanowić fotografię jako formę sztuki. Pracował w Ameryce, Europie i Afryce.
    Corcoran Gallery of Art – galeria sztuki w Waszyngtonie, specjalizująca się głównie w malarstwie amerykańskim (dawnym i współczesnym), założona w 1869 roku przez przedsiębiorcę Williama Wilsona Corcorana jako prywatna kolekcja sztuki. Jest najstarszym muzeum sztuki w Waszyngtonie. Obecnie galeria posiada znaczący zbiór XVIII-, XIX- i XX-wiecznej sztuki amerykańskiej i europejskiej, a ponadto dzieła sztuki współczesnej, fotografii, rzeźby i sztuki użytkowej.
    Marsden Hartley (ur. jako Edmund Hartley 4 stycznia 1877 w Lewiston, zm. 2 września 1943 w Ellsworth) – amerykański malarz modernistyczny, wylansowany przez Alfreda Stieglitza, najbardziej znany ze swoich wczesnych, abstrakcyjnych obrazów, namalowanych w Niemczech, pejzaży przedstawiających południowo-zachodnie Stany Zjednoczone i martwych natur, a także z późnych, sugestywnych pejzaży stanu Maine, uważanych za jego znaczący wkład w rozwój nowoczesnego amerykańskiego malarstwa.
    Aldehyd mrówkowy (formaldehyd, nazwa syst.: metanal), HCHO – organiczny związek chemiczny, pierwszy w szeregu homologicznym aldehydów. Został odkryty przez rosyjskiego chemika Aleksandra Butlerowa w 1859.
    Synchromizm – termin określający styl malarski, zapoczatkowany w Paryżu w 1913 roku przez dwóch amerykańskich malarzy, Morgana Russella i Stantona Macdonalda-Wrighta. Podobny do francuskiego orfizmu, był formą sztuki abstrakcyjnej, w której główną rolę odgrywał kolor będąc źródłem formy i ekspresji.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.849 sek.