• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Ogg

    Przeczytaj także...
    PCM (ang. Pulse Code Modulation) – to najpopularniejsza metoda reprezentacji sygnału analogowego w systemach cyfrowych. Używana jest w telekomunikacji, w cyfrowej obróbce sygnału (np. w procesorach dźwięku), do przetwarzania obrazu, do zapisu na płytach CD (CD-Audio) i w wielu zastosowaniach przemysłowych.DivX – stratna metoda kompresji obrazu filmowego, w nowszych wersjach zgodna z MPEG-4 część 2, pozwalającą zapisać na zwykłej płycie kompaktowej filmy o długości ok. 90 min i jakości niewiele ustępującej DVD-Video. Wykorzystywana także do przesyłania filmów przez Internet.
    Vorbis - stratny kodek dźwięku z rodziny Ogg. Bardzo często używany jest w połączeniu z kontenerem Ogg i nosi wtedy nazwę Ogg Vorbis (często błędnie zapisywaną tylko jako Ogg, czy nawet jako OGG). Ogg Vorbis potrafi obsłużyć do 255 kanałów i ponad 16-bitowy dźwięk w zakresie 6-48 kHz.
    Big Buck Bunny - plik Ogg

    Ogg – format kontenera strumieni danych, opracowany przez fundację Xiph.org, stworzony by wspierać inicjatywy związane z rozwojem wolnego oprogramowania do kodowania i dekodowania multimediów.

    Często spotykany zapis wielkimi literami „OGG” jest nieprawidłowy.

    Jest to także nazwa rodziny kodeków, co powoduje częste nieporozumienia: np. film zapisany w kontenerze AVI może zawierać strumień dźwięku Vorbis, a w kontenerze Ogg może znajdować się strumień dźwięku w formacie MP3 i obraz kodowany jako DivX/Xvid.

    OGM (ang. Ogg Media File) - kontener stworzony w 2002 przez Tobiasa Waldvogela aby umożliwić tworzenie plików wideo z dźwiękiem w formacie Vorbis. Projekt bazował na popularnym formacie AVI i Ogg, który w tamtym czasie obsługiwał jedynie dźwięk. Ze względu na wsparcie dla kilku ścieżek dźwiękowych i opcjonalne napisy (ang. softsub), był przez pewien czas częstym wyborem dla filmów azjatyckich w sieciach P2P, później został wyparty przez format MKV i obecnie nie jest stosowany.Writ – format kodeka napisów stworzony dla uzupełnienia rodziny kodeków Ogg o informacje tekstowe (np. podpisy do filmu lub słowa piosenki).

    Kontener Ogg może zawierać wiele multipleksowanych strumieni dźwięku, obrazu i napisów. Zgodnie ze specyfikacją pliki audio zawierające muzykę mają rozszerzenie .oga, pliki wideo rozszerzenie .ogv, a aplikacje zawarte w tym kontenerze rozszerzenie .ogx. Dla kontenera zawierającego tylko dźwięk w formacie Vorbis używa się rozszerzenia .ogg.

    MP3 ((ang.) MPEG-1/MPEG-2 Audio Layer 3) – algorytm kompresji stratnej dźwięku, przetworzonego uprzednio na sygnał cyfrowy. Popularnie zwany formatem MP3 lub standardem MP3. Jest zdefiniowany przez IETF w dokumencie RFC 5219.Kontener multimedialny, zasobnik dla wielu strumieni obrazów, audio/wideo, napisów, informacji o rozdziałach i metadanych (które umożliwiają ich poprawne wyświetlenie lub synchronizację w celu ich jednoczesnego odtworzenia), pozwalający na przechowywanie kompletnego materiału multimedialnego (obrazów, dźwięku lub filmu) w jednym pliku.

    Kodeki z rodziny Ogg[]

  • kodeki dźwięku
  • stratne
  • Speex: kompresja mowy z niską przepływnością (2-44 kbps)
  • Vorbis: kompresja dźwięku ze średnią i wysoką przepływnością (do 499 kbps)
  • bezstratne
  • Squish: pierwszy kodek Ogg, obecnie zastąpiony przez FLAC
  • FLAC: kompresja nagrań wysokiej jakości i nagrań archiwalnych; początkowo był to niezależny projekt, który przyłączył się do rodziny Ogg
  • OggPCM: dźwięk PCM umieszczony w kontenerze Ogg
  • kodeki wideo
  • Theora: oparty na VP3 firmy On2, zaadoptowany do wymagań Ogg (m.in. licencyjnych)
  • Tarkin: eksperymentalny kodek używający transformat falkowych 3D
  • OggDirac: eksperymentalny falkowy kodek obrazu
  • kodeki napisów
  • Writ: format napisów dla uzupełnienia kontenera Ogg o informacje tekstowe
  • CMML: format napisów usadowionych w czasie
  • Tworzenie plików Ogg[]

     Zobacz więcej w artykule Vorbis, w sekcji Tworzenie plików Vorbis.

    Istnieje wiele programów - często darmowych - pozwalających w łatwy sposób tworzyć pliki Ogg, zaliczyć do nich można: Oggdrop, OggdropXPd, FreeRIP, Audacity i inne. Dostępny jest też program oggenc pozwalający pracować z poziomu wiersza poleceń.

    Multimedia (łac. multum + medium) – media, stanowiące połączenie kilku różnych form przekazu informacji (np. tekstu, dźwięku, grafiki, animacji, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Termin „multimedia” ma również zastosowanie w mediach elektronicznych służących do rejestrowania oraz odtwarzania treści multimedialnych. Multimedia posiadają cechy tradycyjnych technik mieszanych i sztuk pięknych, jednak mają szerszy zakres. Termin bogate media jest synonimem terminu multimedia interaktywne.Speex to format stratnej kompresji dźwięku z rodziny kodeków Ogg. Jest przeznaczony tylko do kompresji mowy ludzkiej. Jego częstotliwość próbkowania to 8–32 kHz.

    Struktura strony[]

     Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.

    Strona Ogg to jednostka danych o zmiennej wielkości wewnątrz strumienia Ogg.

    Ogg page header structure (en).svg

    Zobacz też[]

  • Kontenery multimedialne: Matroska, OGM, AVI
  • Kodeki: DivX, XviD, 3ivx, Dirac
  • Uniwersalny wsadowy transkoder MediaCoder.
  • Przypisy

    1. Christopher Montgomery: libogg 1.3.0 release. 2011-08-04. [dostęp 2013-06-29].
    2. Sample Xiph.Org Variant of the BSD License (ang.). Xiph.Org Foundation. [dostęp 18 września 2009].
    3. http://www.xiph.org/ogg/ - oficjalna strona Fundacji Xiph.org

    Linki zewnętrzne[]

  • Oficjalna strona Xiph.Org Foundation
  • Oficjalna strona firmy On2
  • RFC 3533: The Ogg Encapsulation Format Version 0
  • RFC 3534: The application/ogg Media Type
  • Kompresja bezstratna (ang. lossless compression) – ogólna nazwa metod kompresji informacji do postaci zawierającej zmniejszoną liczbę bitów, pod warunkiem, że metoda ta gwarantuje możliwość odtworzenia informacji z postaci skompresowanej do identycznej postaci pierwotnej.Kompresja stratna — metoda zmniejszania liczby bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji, które nie dają gwarancji, że odtworzona informacja będzie identyczna z oryginałem. Dla niektórych danych algorytm kompresji stratnej może odtworzyć informację w sposób identyczny.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    AVI (ang. Audio Video Interleave) to kontener danych audiowizualnych. Został wprowadzony w roku 1992 przez firmę Microsoft jako element strategii przystosowania systemu Windows do obsługi multimediów, stanowiący część technologii Video for Windows.
    Kodek jest skrótem od "koder/dekoder", co oznacza urządzenie lub program zdolny do przekształcania strumienia danych lub sygnału. Kodeki mogą zmienić strumień danych w formę zakodowaną (często w celu transmisji, składowania lub zaszyfrowania) lub odzyskać (odkodować) strumień danych z formy zakodowanej, by umożliwić ich odtwarzanie bądź obróbkę. Kodeki są często używane w wideokonferencjach oraz strumieniowaniu obrazu lub dźwięku.
    Przepływność (ang. bit rate lub bitrate) – w telekomunikacji i informatyce: prędkość z jaką sygnał cyfrowy przepływa przez kanał łączności.
    Theora – darmowy, stratny kodek obrazu, stworzony przez Xiph.Org Foundation na podstawie kodeka VP3, który został udostępniony na zasadach FLOSS przez On2 Technologies.
    Wiersz poleceń (ang. Command Line Interface, CLI), to jeden z najczęściej spotykanych sposobów interakcji człowieka z komputerem. Inne przykłady to interfejs tekstowy oraz interfejs graficzny.
    Matroska – kontener multimedialny, czyli format przechowywania obrazu lub dźwięku w jednym pliku. Pliki Matroska mogą zawierać (obok ścieżek audio i wideo) m.in. napisy, menu (jak w DVD) itp. Projekt powstał w roku 2003. W roku 2010 firma Google zaprezentowała format WebM, którego kontener bazuje na Matrosce.
    Falki (z ang. wavelet) – rodziny funkcji zbioru liczb rzeczywistych w zbiór liczb rzeczywistych, z których każda jest wyprowadzona z funkcji-matki (z tzw. funkcji macierzystej) za pomocą przesunięcia i skalowania:

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.049 sek.