• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Odprężnik

    Przeczytaj także...
    Rozruch - okres pomiędzy załączeniem zasilania do nieruchomego silnika elektrycznego do osiągnięcia wartości nominalnej stanu pracy, np. prędkości obrotowej.Silnik spalinowy – silnik wykorzystujący sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz "zimny", a rozprężany — "gorący". Do sprężenia gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej maszyny. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa: silnik spalinowy.
    Ciśnienie sprężania to ciśnienie, jakie panuje w komorze spalania silnika spalinowego tłokowego po zakończeniu suwu sprężania. Jego wartość zależy od:

    Odprężnik, dekompresor (też: dekompresator) – urządzenie w silniku spalinowym (może być to zawór – szczególnie w silniku dwusuwowym), może być dźwignia w głowicy uchylająca zawór wydechowy. Po użyciu dekompresatora następuje rozszczelnienie (odprężanie) – część ładunku ulatuje na zewnątrz silnika, przez co wydatnie zmniejsza się ciśnienie sprężania. W efekcie zmniejsza się moc potrzebna do rozruchu, rosną obroty silnika. We właściwym momencie osoba uruchamiająca silnik zamyka odprężnik (i zawór wydechowy), a rozpędzony wcześniej silnik podejmował normalną pracę.

    (ros. ИЖ) – marka rosyjskich motocykli produkowanych w latach 1933-2008 w Iżewsku, przez państwowy kombinat Iżmasz (Iżewskij Maszynostroitielnyj Zawod - Iżewskie Zakłady Maszynowe), a od 1996 roku spółkę Iżmasz-Moto. Był to jeden z głównych producentów motocykli w ZSRR. Specjalizował się głównie w średnich motocyklach klasy 350 cm³. Oprócz motocykli, markę IŻ nosiły także samochody produkowane przez Iżmasz, następnie IżAwto.SFM Junak – polski motocykl, produkowany przez Szczecińską Fabrykę Motocykli w latach 1956-1965. Był najcięższym motocyklem oraz jedynym motocyklem z silnikiem czterosuwowym produkowanym w PRL.

    Ponadto w okresie zimowym ułatwiał przemieszanie smarów w wyziębionym silniku. Umożliwiało to szybszy i łatwiejszy rozruch silnika. Gdy silnik uzyskiwał odpowiednią prędkość obrotową rozruchu zamykano dekompresator, co powodowało rozruch silnika.

    Dekompresatory były stosowane zazwyczaj w jednocylindrowych silnikach czterosuwowych o ręcznym (lub nożnym) systemie rozruchu, (np. w motocyklu Junak), rzadziej w silnikach dwusuwowych (radziecki motocykl 350).

    Na rynku motoryzacyjnym dekompresatory zostały wyeliminowane przez rozpowszechnienie rozruszników elektrycznych. Nadal jednak występują one w silnikach spalinowych o rozruchu ręcznym stosowanych np. w narzędziach ogrodowych.




    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama