• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Oś toczna

    Przeczytaj także...
    Tor – dwie szyny podtrzymujące i prowadzące koła pojazdów szynowych, ułożone na podkładach lub wlane w specjalną płytę betonową służą jako droga kolejowa, tramwajowa lub metro, w określonej odległości od siebie. Ułożony jest na podtorzu.Pojazd szynowy – urządzenie transportu lądowego, poruszające po torze kolejowym lub innych systemach szynowych. Ustawa transporcie kolejowym definiuje pojęcie pojazdu kolejowego - jako pojazdu dostosowanego do poruszania się na własnych kołach po torach trakcyjnych, a tym samym na wstępie zawęża definicję pojazdu szynowego do pojazdów kolejowych oraz pomija (nie występujące w zasadzie w Polsce) pojazdy szynowe na poduszce magnetycznej. Tak więc pojazdami szynowymi są zarówno pojazdy kolejowe (w tym wąskotorowe), a także tramwaje, metro, kolej przemysłowa (np. kopalniana) oraz część pojazdów liniowych (np. kolejka na Górę Parkową w Krynicy czy na Gubałówkę w Zakopanem).
    TKt48 – seria parowozów tendrzaków produkowanych w latach 1950-1957 w zakładach HCP (94 sztuki) i Fablok (199 sztuk). Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Ostatnia seria parowozów wyprodukowanych przez Fablok dla PKP.
    Wózek Kraussa-Helmholtza parowozu TKt48 z osią toczną.

    Oś toczna (dawna nazwa oś potoczna) w pojeździe szynowym to pojazdu nie otrzymująca napędu.

    W lokomotywach zadaniem zestawu kołowego osadzonego na osi tocznej jest przeniesienie ciężaru pojazdu na tor (np. w celu obniżenia nacisku) albo prowadzenie pojazdu po łuku toru (parowozy).

    Obecnie osie toczne w lokomotywach stosuje się sporadycznie.

    Oś wiązana w lokomotywie to oś napędowa połączona z innymi za pomocą wiązarów przenoszących napęd, stosowana w prawie wszystkich parowozach oraz rzadko w lokomotywach spalinowych i elektrycznych. Szczególnym przypadkiem jest oś ślepa pozbawiona kół, zamocowana na stałe w ostoi, otrzymująca napęd z silnika. Dzieli się na oś silnikową i osie dowiązane.Lokomotywa parowa (również parowóz) – lokomotywa napędzana maszyną parową lub rzadziej turbiną parową. Para pochodzi z kotła opalanego węglem, rzadziej drewnem, ropą czy mazutem, a w parowozach bezogniowych z zasobnika pary.

    Przypisy

    1. B Mączewski-Rowiński, Turboparowóz Ljungstroma w: ABC Technica 1-2/1923, s.22
    2. Tadeusz Dąbrowski, Parowóz w sosie własnym w: Młody Technik 2/1986, s.20

    Zobacz też[]

  • oś dowiązana, oś napędowa, zestaw kołowy



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    – element mechanizmu lub maszyny, służący utrzymaniu w określonym położeniu osadzonych na tej osi wirujących elementów, najczęściej kół, oraz do przenoszenia na podpory sił działających na te elementy. Oś nie przenosi momentu obrotowego, przeciwnie niż wał.
    Mianem zestawu kołowego określa się w taborze kolejowym kompletną oś z kołami (monoblokowymi – w nowszym taborze – lub obręczowanymi), a także tarczami hamulcowymi, jeśli zestaw jest częścią pojazdu z hamulcami tarczowymi. Zestawy pojazdów trakcyjnych (z napędem) do zestawu kołowego zalicza się elementy przekazujące napęd z silnika (koła zębate, wał drążony i sprzęgła łączące go z osią) - kompletny zestaw kołowy z silnikiem nazywa się zespołem napędowym.
    W kolejnictwie wózek to element podwozia pojazdu szynowego, w którym zamocowane są osie z kołami, mający możliwość ruchu obrotowego (głównie) względem opartego na nim nadwozia pojazdu.
    Oś napędowa (oś napędzana) jest to oś pojazdu na którą przekazywany jest moment obrotowy z silnika, zwykle za pośrednictwem przekładni.
    Lokomotywa – pojazd szynowy (stosowany od 1804) z własnym napędem, przeznaczony do ciągnięcia (lub pchania) innych pojazdów (wagonów) po torach.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.014 sek.