• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Oś dowiązana

    Przeczytaj także...
    Ty51 - polski parowóz towarowy produkowany w zakładach HCP w latach 1953-1958, najcięższy parowóz zbudowany w Polsce.Lokomotywa spalinowa (również spalinowóz) – lokomotywa napędzana silnikiem spalinowym, zazwyczaj czterosuwowym (czasem dwusuwowym np. ST44) silnikiem Diesla.
    Oś ślepa to rzadko stosowana w lokomotywach spalinowych i elektrycznych oś dowiązana bez kół, np. w polskiej lokomotywie manewrowej SM03. Otrzymuje przez przekładnię zębatą napęd od silnika i przekazuje go do osi napędowych za pomocą wiązarów. Pozbawienie jej kół pozwala na sztywne (nieresorowane) łożyskowanie w ostoi co ułatwia przekazanie napędu.
    Oś wiązana w parowozie Ty51-133

    Oś wiązana w lokomotywie to oś napędowa połączona z innymi za pomocą wiązarów przenoszących napęd, stosowana w prawie wszystkich parowozach oraz rzadko w lokomotywach spalinowych i elektrycznych. Szczególnym przypadkiem jest oś ślepa pozbawiona kół, zamocowana na stałe w ostoi, otrzymująca napęd z silnika. Dzieli się na oś silnikową i osie dowiązane.

    Oś wiązana w lokomotywie to oś napędowa połączona z innymi za pomocą wiązarów przenoszących napęd, stosowana w prawie wszystkich parowozach oraz rzadko w lokomotywach spalinowych i elektrycznych. Szczególnym przypadkiem jest oś ślepa pozbawiona kół, zamocowana na stałe w ostoi, otrzymująca napęd z silnika. Dzieli się na oś silnikową i osie dowiązane.Lokomotywa parowa (również parowóz) – lokomotywa napędzana maszyną parową lub rzadziej turbiną parową. Para pochodzi z kotła opalanego węglem, rzadziej drewnem, ropą czy mazutem, a w parowozach bezogniowych z zasobnika pary.

    Zobacz też[]

  • Koła toczne
  • Zestaw kołowy
  • (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});
    Oś silnikowa w parowozie to oś napędowa otrzymująca napęd bezpośrednio przez korbowód od maszyny parowej, połączona z osiami dowiązanymi za pomocą wiązarów przenoszących napęd.Mianem zestawu kołowego określa się w taborze kolejowym kompletną oś z kołami (monoblokowymi – w nowszym taborze – lub obręczowanymi), a także tarczami hamulcowymi, jeśli zestaw jest częścią pojazdu z hamulcami tarczowymi. Zestawy pojazdów trakcyjnych (z napędem) do zestawu kołowego zalicza się elementy przekazujące napęd z silnika (koła zębate, wał drążony i sprzęgła łączące go z osią) - kompletny zestaw kołowy z silnikiem nazywa się zespołem napędowym.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Wiązar - poziomy drąg stalowy łączący czop korbowy koła napędzanego silnikiem z czopami korbowymi kół napędowych. Stosowany w prawie wszystkich parowozach, a rzadko w lokomotywach spalinowych i elektrycznych. Osie połączone wiązarami nazywamy osiami wiązanymi.
    Lokomotywa elektryczna (również elektrowóz) – lokomotywa zasilana energią elektryczną z zewnętrznego źródła (w odróżnieniu od lokomotywy akumulatorowej), wyposażona w silnik lub silniki elektryczne. Zasadniczym przeznaczeniem elektrowozu jest ciągnięcie wagonów.
    Ostoja to rama pojazdu szynowego (np. lokomotywy, wagonu lub wózka). Zależnie od budowy i zastosowania taboru ostoja może być metalowa lub drewniana, a pod względem zawieszenia na osi, zewnętrzna lub wewnętrzna (umocowana po zewnętrznej lub wewnętrznej stronie koła).
    Oś napędowa (oś napędzana) jest to oś pojazdu na którą przekazywany jest moment obrotowy z silnika, zwykle za pośrednictwem przekładni.
    Lokomotywa – pojazd szynowy (stosowany od 1804) z własnym napędem, przeznaczony do ciągnięcia (lub pchania) innych pojazdów (wagonów) po torach.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.016 sek.