• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Nvidia Tesla



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    GPGPU (ang. General-Purpose computing on Graphics Processor Units lub General-Purpose computation on Graphics Processing Units – obliczenia ogólnego przeznaczenia na układach GPU, zwany także GPGP, rzadziej GP) – technika, dzięki której GPU, zwykle zajmujący się tylko obliczeniami związanymi z grafiką komputerową, umożliwia wykonywanie obliczeń ogólnego przeznaczenia, tak jak CPU. Dzięki temu wiele obliczeń, głównie obliczenia równoległe, można przeprowadzić znacznie szybciej.LINPACK - biblioteka oprogramowania napisana w Fortranie w latach 70. dla numerycznego rozwiązywania problemów algebry liniowej. Jej autorami są Jack Dongarra, Jim Bunch, Cleve Moler i Pete Stewart. Jej następcą jest biblioteka LAPACK, przystosowana lepiej do architektur współczesnych komputerów. LINPACK wykorzystuje zestaw bibliotek BLAS do wykonywania podstawowych operacji na wektorach i macierzach. Jedną z najbardziej czasochłonnych podprocedur biblioteki BLAS, którą wykorzystuje LINPACK jest SAXPY. W zasadzie jest to operacja mnożenia wektora przez skalar i dodawania do innego wektora. Takie operacje mogą być wykonywane szczególnie szybko przez procesory wektorowe w komputerach o architekturze masywnie równoległej.
    Nvidia Tesla GPU

    Tesla – grupa układów firmy NVIDIA przeznaczonych do wspomagania obliczeń naukowo-inżynierskich za pomocą technologii CUDA. Układy te zaprojektowano jako typowe karty rozszerzeń komputerów PC, które (w 2009 r.) mogą być instalowane w każdym komputerze posiadającym wolne gniazdo PCI Express. Układy Tesla są pierwszymi masowo produkowanymi układami przeznaczonymi do pracy w technologii GPGPU.

    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.NVIDIA Corporation NASDAQ: NVDA – amerykańska firma komputerowa; jeden z największych na świecie producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych przeznaczonych na rynek komputerowy. NVIDIA jest także głównym dostawcą (pod względem udziału w rynku) producentów kart graficznych dla komputerów osobistych ze swoją standardową serią GeForce.

    Charakterystyka urządzenia[ | edytuj kod]

    Układy serii Tesla zostały wprowadzone na rynek jesienią 2006 r. jako nowa rodzina produktów firmy NVidia przeznaczonych do zastosowań w segmencie komputerów o bardzo dużej mocy obliczeniowej. Wyposażone są w procesory ze zunifikowanymi jednostkami cieniującymi o architekturze masowo produkowanych kart graficznych GeForce i Quadro. Część z nich (z wyjątkiem układów Tesla C2050 i Tesla C2070) pozbawiona jest wyjścia video oraz układów elektronicznych przeznaczonych bezpośrednio do generowania obrazu i w tym sensie nie są to karty graficzne – producent określa je mianem computing processors (procesory obliczeniowe).

    Pamięć dynamiczna, DRAM (ang. Dynamic Random Access Memory) – rodzaj ulotnej pamięci półprzewodnikowej RAM, która przechowuje każdy bit danych w oddzielnym kondensatorze wewnątrz układu scalonego. Poszczególne jej elementy zbudowane są z tranzystorów MOS, z których jeden pełni funkcję kondensatora, a drugi elementu separującego.PCI Express (ang. Peripheral Component Interconnect Express), oficjalny skrót PCIe – połączenie Punkt-Punkt (jak HyperTransport), służące do instalacji kart rozszerzeń w płycie głównej. Zastąpiła ona magistrale PCI oraz AGP. Istnieje możliwość wyprowadzenia interfejsu PCIe na zewnątrz, stosowane m.in. w komputerach IBM 2827 EC12.

    W porównaniu z kartami graficznymi serii GeForce, układy Tesla charakteryzują się znacznie zwiększoną pojemnością wysokiej jakości, specjalnie testowanej pamięci operacyjnej DRAM. Pamięć ta jest taktowana nieco wolniejszym zegarem, co powoduje zmniejszenie przepustowości szyny danych. Urządzenia Tesla oparte na architekturze Fermi obsługują pamięć ECC, oferują pełną wydajność procesorów strumieniowych w obliczeniach w podwójnej precyzji oraz posiadają dwa układy DMA co umożliwia jednoczesny transfer w obu kierunkach po szynie PCIe i obliczenia.

    Summit (lub OLCF-4) – superkomputer opracowany przez IBM do użytku w Oak Ridge National Laboratory (ORNL) w Stanach Zjednoczonych, o teoretycznej mocy obliczeniowej ok. 200 PFLOPS (petaflopów). Jego moc obliczeniowa zmierzona testem LINPACK to 148,6 PFLOPS, co czyni go (od czerwca 2018 r. aż do dnia dzisiejszego) najszybszym superkomputerem na świecie według rankingu TOP500. Według rankingu Green500 (z czerwca 2019 r.) superkomputer Summit jest również trzecim pod względem energooszczędności superkomputerem na świecie ze zmierzoną wydajnością 14,719 GFlops / wat. Procesor (ang. processor), także CPU (ang. Central Processing Unit) – urządzenie cyfrowe sekwencyjne, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Pamięć ECC – pamięć RAM wyposażona w system kodowania korekcyjnego ECC (ang. Error Checking and Correction, Error Correction Code), działający w oparciu o kod Hamminga lub kod Reeda-Solomona. Pamięć ECC ma rozszerzoną szynę danych, którą przesyłane są nadmiarowe dane kontrolne, umożliwiające korygowanie błędów polegających na przekłamaniu 1 bitu (ang. single-error-correcting) oraz wykrywanie błędów polegających na przekłamaniu 2 bitów (ang. double-error-detecting). Pamięć ECC zapewnia większą stabilność działania systemu komputerowego, niż w przypadku wykorzystania zwykłych pamięci RAM. Aby móc wykorzystać możliwości oferowane przez pamięć ECC, płyta główna i jej BIOS muszą obsługiwać ten typ pamięci. Pamięć ECC stosowana jest najczęściej w komputerach od których wymaga się niezawodności działania w szczególności pełniących rolę serwera oraz tam gdzie występuje zwiększony poziom promieniowania jonizującego np. w przestrzeni kosmicznej.
    CUDA (ang. Compute Unified Device Architecture) – opracowana przez firmę Nvidia uniwersalna architektura procesorów wielordzeniowych (głównie kart graficznych) umożliwiająca wykorzystanie ich mocy obliczeniowej do rozwiązywania ogólnych problemów numerycznych w sposób wydajniejszy niż w tradycyjnych, sekwencyjnych procesorach ogólnego zastosowania.
    Shader – krótki program komputerowy, często napisany w specjalnym języku (shader language), który w grafice trójwymiarowej opisuje właściwości pikseli oraz wierzchołków. Technologia ta zastąpiła stosowaną wcześniej jednostkę T&L.
    DVI (ang. Digital Visual Interface) – standard złącza pomiędzy kartą graficzną a monitorem komputera. Pojawił się w komputerach w 1999 roku.
    U – jednostka długości, używana w przemyśle elektronicznym i komputerowym do określania wysokości modułów i zespołów (np. komputerów przemysłowych) oraz rozmiarów stojaków, w których moduły te są montowane.
    GeForce (od Geometry Force) marka procesorów graficznych sygnowanych przez firmę NVIDIA. Pierwsze produkty GeForce były przeznaczone dla wąskiej grupy społeczności graczy, lecz później firma rozszerzyła ofertę by zająć wszystkie poziomy rynku kart graficznych. Do chwili obecnej wydanych zostało szesnaście generacji układów GeForce poczynając od GeForce 256 a kończąc na najnowszych układach serii 700.
    Liczba zmiennoprzecinkowa – reprezentacja liczby rzeczywistej zapisanej za pomocą notacji naukowej. Ze względu na wygodę operowania na takich liczbach, przyjmuje się ograniczony zakres na mantysę i cechę – nazwy te mają w matematyce znaczenie podane w artykule podłoga i sufit, a w niniejszym artykule inne, powszechne w informatyce. Powoduje to, że reprezentacja liczby rzeczywistej jest tylko przybliżona, a jedna liczba zmiennoprzecinkowa może reprezentować różne liczby rzeczywiste z pewnego zakresu.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.016 sek.