North American FJ Fury – rodzina amerykańskich samolotów pokładowych, FJ-1 był drugim operacyjnym samolotem odrzutowym w służbie US Navy (pierwszym był McDonnell FH-1 Phantom).
Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników.Grumman F9F Panther – pierwszy odrzutowy samolot myśliwski wyprodukowany w zakładach Grummana, a drugi myśliwiec odrzutowy na służbie US Navy, swój pierwszy lot odbył w 1947. Napęd samolotu stanowił silnik turboodrzutowy J42 (budowany na licencji Rolls-Royce Nene). Charakterystyczną cechą wyglądu "Pantery" są zbiorniki paliwa zamontowane na stałe na końcu skrzydeł.
Oryginalnie został zamówiony w 1944 jako XJF-1, a prace nad nowym samolotem rozpoczęły wytwórnie lotnicze Douglas i Vaught. XJF-1 był dolnopłatem o klasycznej konstrukcji, z prostymi skrzydłami i podwoziem trójkołowym z kołem przednim. Napęd stanowił pojedynczy silnik turboodrzutowy. Zbudowano tylko 30 seryjnych egzemplarzy FJ-1 Fury, mimo że pierwotne zamówienie opiewało na 100 sztuk. Samoloty testowano z pokładu lotniskowca USS Boxer, ale w służbie zostały wyparte przez Grumman F9F Panther. Ostatnie egzemplarze wycofano w 1953. Pierwszy prototyp, XP-86 późniejszego myśliwca USAF North American F-86 Sabre, w którym zastosowano już skrzydło skośne był bazowany na „Furii”. Na bazie F-86 powstała rodzina samolotów pokładowych FJ-2, FJ-3 i FJ-4 Fury, których łącznie wyprodukowano 1115 sztuk.
United States Air Force (USAF) – Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, jeden z rodzajów Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, odpowiedzialny za pewną część działań w powietrzu (duża liczba samolotów i śmigłowców bojowych podlega także marynarce wojennej, wojskom lądowym i korpusowi piechoty morskiej). Utworzone zostały jako odrębny rodzaj sił zbrojnych na bazie lotnictwa armii amerykańskiej, 18 września 1947, poprzednikiem USAF były:Chance-Vought – amerykańska wytwórnia lotnicza powstała w 1917 roku pod nazwą Lewis & Vought Corporation i przemianowana na Chance Vought w 1920.
XFJ-1
Trzy prototypy, silnik General Electric J35-GE-2 (17 kN).
FJ-1
Jednomiejscowy samolot myśliwski, silnik Allison J35-A-2 (17,8 kN), sześć karabinów
M2 (12,7 mm); 30 sztuk.
XFJ-2
Trzy prototypy.
FJ-2 Fury
Jednomiejscowy pokładowy samolot myśliwsko-bombowy ze składanymi skrzydłami, napędzany silnikiem General Electric J47-GE-2; 200 sztuk.
FJ-3 Fury (od 1962 F-1C)
Wariant FJ-2 z silnikiem Wright J65-W-2 (34,7 kN) lub J65-W-4 (34 kN); 538 sztuki.
FJ-3M Fury (od 1962 MF-1C)
Samoloty zmodernizowane do przenoszenia pocisków
AIM-9 Sidewinder; 194 sztuki.
FJ-3D (od 1962 DF-1C)
Samoloty przebudowane do sterowania dronami
Regulus.
FJ-3D2 (od 1962 DF-1D)
Samoloty przebudowane do sterowania dronami
F9F-6K Cougar.
XFJ-4
Dwa prototypy ze zmodyfikowanym kadłubem, silnik J65-W-4.
YFJ-4
Oznaczenie dla jednego FJ-4 w fazie testów.
FJ-4 Fury (od 1962 F-1E)
Samolot myśliwsko-bombowy, silnik Wright J65-W-16A (34 kN); 150 sztuk.
FJ-4B Fury (od 1962 AF-1E)
Samolot szturmowy z sześcioma węzłami podwieszeń, 222 sztuki.
FJ-4F Fury
Dwa egzemplarze przebudowane do testów z przyspieszaczem rakietowym i dodatkowym zbiornikiem.
FJ-2 Fury na lotniskowcu USS Coral Sea (1955)
FJ-4B-Fury w barwach US Navy

Douglas Aircraft Company – amerykańska wytwórnia lotnicza założona w 1921 przez Donalda Willsa Douglasa w Santa Monica w Kalifornii po rozpadzie poprzedniej jego firmy Davis-Douglas Company.Vought SSM-N-8 / RGM-6 Regulus I — pierwszy wprowadzony do czynnej służby amerykański samolot-pocisk (pocisk manewrujący). Regulus I był wyposażonym w głowicę jądrową pociskiem woda-ziemia, w czasie swojej służby stanowiącym jeden z elementów strategicznego odstraszania nuklearnego. Przenoszone przez okręty nawodne i podwodne Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, pełniły służbę operacyjną w latach 1955 - 1964. Wraz z wejściem do służby strategicznych okrętów podwodnych przenoszących rakietowe pociski balistyczne, sukcesywnie zastępowane w służbie przez pociski SLBM Polaris A-1.
Warto wiedzieć że... beta
Samolot myśliwski, myśliwiec – samolot bojowy przeznaczony przede wszystkim do zwalczania innych statków powietrznych i uzyskania przewagi powietrznej, jak i obrony własnych samolotów o innym przeznaczeniu, czym różni się od bombowców, służących do atakowania celów naziemnych, głównie przy użyciu bomb. Myśliwce z założenia są względnie małe, przeważnie jednomiejscowe, a przy tym silnie uzbrojone, szybkie i bardzo zwrotne.
AIM-9 Sidewinder – (ang. grzechotnik rogaty, slangowo także łotr, oszust) jeden z najskuteczniejszych amerykańskich kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze przenoszonych przez samoloty myśliwskie i śmigłowce. AIM-9 Sidewinder jest pociskiem naprowadzanym termicznie i do tego również nawiązuje jego nazwa, oznaczająca grzechotnika, który lokalizuje swoją ofiarę na podstawie wydzielanego przez nią ciepła. Sidewinder był pierwszym efektywnym rozwiązaniem pocisku klasy powietrze-powietrze, wielokrotnie kopiowanym i modyfikowanym, który wciąż pozostaje w użyciu i będzie wykorzystywany w najbliższej przyszłości.
United States Navy – marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych; jeden z rodzajów amerykańskich sił zbrojnych odpowiedzialny za organizację, szkolenie oraz wyposażenie morskich sił zbrojnych – w tym Korpusu Piechoty Morskiej – do prowadzenia działań bojowych na morzu. W szczególności, zadaniem marynarki i piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych jest poszukiwanie i niszczenie nieprzyjacielskich sił morskich oraz powstrzymywanie jego handlu morskiego; w celu zdobycia i utrzymania ogólnej przewagi morskiej; kontroli obszarów morskich o żywotnym znaczeniu, ochrony żywotnych linii żeglugowych; ustanowienia i utrzymania lokalnej przewagi (w tym powietrznej) w obszarze działań morskich; zajmowanie i obrona baz morskich; oraz przeprowadzanie operacji lądowych i powietrznych niezbędnych do prowadzenia kampanii morskich.
North American F-86 Sabre (ang. – szabla) – amerykański odrzutowy samolot wojskowy zaprojektowany dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w latach 40. XX wieku i budowany po zakończeniu II wojny światowej w ponad osiemnastu wersjach. Pierwszy amerykański samolot wyposażony w fotel pilota wyrzucany energią znajdującego się pod nim ładunku wybuchowego.
Grumman F9F Cougar (w 1962 oznaczenie zostało zmienione na F-9 Cougar), amerykański myśliwiec pokładowy zaprojektowany w zakładach Grummana dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych jako następca F9F Panther. "Puma" bazowała w znacznej części na swojej poprzedniczce "Panterze" (główną różnicą były skośne skrzydła nowego samolotu w porównaniu z prostymi skrzydłami jego poprzednika) i pomimo że według terminologii Grummana był to nowy samolot, to dla US Navy była to tylko nowa wersja "Pantery" i liczenie wersji samolotu rozpoczęto od numer "6".