• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Non-Uniform Memory Access



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Digital Equipment Corporation (DEC) - amerykańska firma informatyczna założona w 1957 r. przez Kena Olsena. Nazwa handlowa - Digital.Nehalem to mikroarchitektura procesorów firmy Intel produkowanych w wymiarze 45 nm i 32 nm, wprowadzona z procesorami Intel Core i7.

    Niejednolity dostęp do pamięci, NUMA (od ang. non-uniform memory access) – architektura komputerowa wykorzystywana do realizacji przetwarzania współbieżnego.

    Architektura NUMA charakteryzuje się tym, że udostępnia użytkownikowi spójną logicznie przestrzeń adresową, chociaż pamięć jest fizycznie podzielona. Komputery zbudowane w tej architekturze zawierają co najmniej dwa procesory, z których każdy kontroluje określoną pulę pamięci operacyjnej. Niejednolitość czasu dostępu do pamięci polega na tym, że dany procesor w krótszym czasie uzyskuje dostęp do pamięci operacyjnej obsługiwanej przez niego samego, niż do pamięci kontrolowanej przez pozostałe procesory.

    Architektura komputera – sposób organizacji elementów tworzących komputer. Pojęcie to używane jest dosyć luźno. Może ono dzielić systemy komputerowe ze względu na wiele czynników, zazwyczaj jednak pod pojęciem architektury komputera rozumie się organizację połączeń pomiędzy pamięcią, procesorem i urządzeniami wejścia-wyjścia.Itanium to procesor architektury IA-64, opracowany przez firmy Hewlett-Packard i Intel. Pierwsza wersja Itanium (nazwa kodowa: Merced), ukazała się w czerwcu 2001 roku. Procesor wykonany był w technologii 180 nm, taktowany zegarem 733 lub 800 MHz. Dostępne były dwie wersje: z 2 MB i z 4MB pamięci podręcznej L3. Ceny wahały się w granicach od 1 200 do 4 000 USD.

    Non-Uniform Memory Access – architektura z niejednolitym dostępem do pamięci[ | edytuj kod]

    Non-Uniform Memory Access lub Non-Uniform Memory Architecture (NUMA) jest sposobem organizacji dostępu do pamięci komputera stosowanej w maszynach wieloprocesorowych, gdzie czas dostępu do pamięci zależy od miejsca pamięci względem procesora. Pod NUMA, procesor może uzyskać dostęp do własnej pamięci lokalnej szybciej niż do innych, tzn. pamięci lokalnej obsługiwanej przez inne procesory lub pamięci współdzielonej pomiędzy procesorami.

    MIPS (Microprocessor without Interlocked Piped Stages) jest to architektura komputerowa (w szczególności procesor typu RISC) rozwijana przez firmę MIPS Technologies. Istnieje zarówno w wersji 32- jak i 64-bitowej.Pamięć podręczna procesora (ang. CPU cache) - jest pamięcią typu SRAM (pamięć statyczna) o krótkim czasie dostępu. Zlokalizowana jest często bezpośrednio w jądrze procesora. Zastosowanie wielopoziomowej hierarchii pamięci podręcznej pozwala, korzystając z zasady lokalności przestrzennej i czasowej na zapewnienie złudzenia posiadania szybkiej i pojemnej pamięci głównej, a więc zmniejsza średni czas dostępu do pamięci głównej.

    Logicznie, architektury NUMA wywodzą się od symetrycznych architektur wieloprocesorowych (SMP). Ich komercyjny rozwój nastąpił dzięki Burroughs (później Unisys), Convex Computer (później Hewlett-Packard), Silicon Graphics, Sequent Computer Systems, Data General i Digital w latach 90. Techniki opracowane przez te przedsiębiorstwa później były wykorzystywane w różnych systemach operacyjnych typu Unix, a także w pewnym stopniu w Windows NT.

    Przetwarzanie współbieżne (ang. concurrent computing) – przetwarzanie oparte na współistnieniu wielu wątków lub procesów, operujących na współdzielonych danych. Wątki uruchomione na tym samym procesorze są przełączane w krótkich przedziałach czasu, co sprawia wrażenie, że wykonują się równolegle.Intel QuickPath Interconnect lub QPI to magistrala (szyna) będącą odpowiednikiem łączy HyperTransport procesorów AMD, i jest następcą FSB dla platform Core i3, Core i5, Core i7, Itanium i Xeon. Magistrala QuickPath zawiera zintegrowany kontroler pamięci oraz ulepszone łącza komunikacyjne między elementami systemu, co znacznie zwiększy ogólną wydajność.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Unisys Corporation – amerykańska firma komputerowa o zasięgu globalnym, mająca siedzibę w Blue Bell, Pensylwania, powstała w 1986 r. z połączenia Burroughs Corporation i Sperry Corporation.
    Pamięć operacyjna (ang. internal memory, primary storage) – pamięć adresowana i dostępna bezpośrednio przez procesor, a nie przez urządzenia wejścia-wyjścia procesora. W pamięci tej mogą być umieszczane rozkazy (kody operacji) procesora (program) dostępne bezpośrednio przez procesor i stąd nazwa pamięć operacyjna. W Polsce często pamięć ta jest utożsamiana z pamięcią RAM, choć jest to zawężenie pojęcia, pamięcią operacyjną jest też pamięć nieulotna (ROM, EPROM i inne jej odmiany) dostępna bezpośrednio przez procesor, a dawniej używano pamięci o dostępie cyklicznym.
    Unix Time-Sharing System (pisane również jako UNIX, choć nie jest to skrót – nazwa „UNIX” jest kalamburem określenia Multics, który był wzorem dla Uniksa) – system operacyjny rozwijany od 1969 r. w Bell Labs (UNIX System Laboratories, USL) przez Dennisa Ritchie i Kena Thompsona. W latach 70. i 80. zdobył bardzo dużą popularność, co zaowocowało powstaniem wielu odmian i implementacji. Część z nich, w szczególności Linux oraz OS X, jest w użyciu do dziś. UNIX jest zarejestrowanym znakiem towarowym The Open Group.
    ASMP (ang. Asymmetric Multiprocessing) - architektura komputerowa, mająca na celu zwiększenie mocy obliczeniowej i funkcjonalności komputera poprzez wykorzystanie kilku procesorów.
    Uniform Memory Access - jeden z rodzajów systemu wieloprocesorowego, wspólna pamięć i peryferia dla wszystkich procesorów, każdy procesor może mieć własną pamięć Cache.
    Procesor (ang. processor), także CPU (ang. Central Processing Unit) – urządzenie cyfrowe sekwencyjne, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
    Microsoft Windows NT (ang. New Technology) – rodzina 32- i 64-bitowych systemów operacyjnych firmy Microsoft, początkowo przeznaczonych do zastosowań profesjonalnych, obecnie z tej rodziny pochodzą także najpopularniejsze systemy dla użytkowników domowych. Rodzina systemów NT, wywodzi się z systemu OS/2, opracowanego przez IBM we współpracy z Microsoftem. Początkowe wersje Windows NT w wersji 3.x mogły być instalowane na partycji HPFS (System plików OS/2), właśnie dlatego, że rodzina NT bazowała na kodzie OS/2.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.868 sek.