• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Nintendo Entertainment System



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Nintendo Company, Limited (jap. 任天堂, Nintendō) – firma założona 23 września 1889 przez Fusajirō Yamauchiego, w celu produkowania kart hanafuda do japońskiej gry o tej samej nazwie. W ciągu kilkudziesięciu lat firma zajęła się rynkiem gier konsolowych i stała się jednym z potentatów w tej dziedzinie.Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie automatu następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry).

    Nintendo Entertainment System (w skrócie NES) – konsola gier komputerowych trzeciej generacji (posiadająca architekturę 8-bitową) wyprodukowana przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Po raz pierwszy zaprezentowana 15 lipca 1983 na rynku japońskim jako Nintendo Family Computer, znana także jako Famicom. NES będąca jej przebudowaną wersją została w kolejnych latach wprowadzona międzynarodowo (w Europie w roku 1986). Na NES zostało wydanych wiele przełomowych gier takich jak platformówka Super Mario Bros, przygodówka The Legend of Zelda czy też gra akcji Metroid. Jako jedna z najlepiej sprzedających się konsol tamtych lat, istotnie przyczyniła się do rewitalizacji amerykańskiego rynku gier po zapaści w 1983.

    Gamepad (także joypad, pad) – urządzenie sterujące używane w grach wideo i komputerowych. Standardowo jest dodawany do każdego zestawu z konsolą. Każdy producent opracowuje unikatowy dla danej konsoli model, dlatego ważne jest wybranie kontrolera odpowiedniego dla danego urządzenia.Consumer Electronics Show (CES) odbywa się co roku w styczniu w Las Vegas w Nevadzie i sponsorowane jest przez Consumer Electronics Association. Na pokazie prezentowane są nowe produkty oraz nowości technologiczne.

    Historia[ | edytuj kod]

    Famicom AV z 2 portami kontrolerów jak NES na froncie oraz z prawej strony port kontrolerów i rozszerzeń z pierwszego modelu Famicoma

    Tworzenie i wydanie w Japonii[ | edytuj kod]

    Po fali sukcesów automatów do gry w latach '80, Nintendo postanowił zbudować konsolę opartą na kartridżach, nazwaną Family Computer. System ten zaprojektował Masayuki Uemura. Pierwsze egzemplarze Famicoma miały liczne błędy w oprogramowaniu, które z czasem zostały poprawione. W 1993 dokonano modyfikacji w budowie i wydano tę konsolę ponownie. Głównym celem zmian w modelu oznaczonym jako HVC-101 było zastosowanie kompozytowego wyjścia sygnału AV, które od początku lat dziewięćdziesiątych zaczęło być stosowane w japońskich odbiornikach telewizyjnych. Zmieniono również wygląd konsoli i kontrolerów, a także umożliwiono ich odłączanie, które w pierwotnej wersji były zamocowane na stałe. Od zastosowanego wyjścia sygnału nowy model jest nazywany AV Famicom.

    Procesor graficzny, inaczej GPU (ang. Graphics Processing Unit) – jest główną jednostką obliczeniową znajdującą się w nowych kartach graficznych.Codemasters (wcześniejsza nazwa Code Masters) jest jednym z najstarszych brytyjskich producentów i wydawców gier komputerowych. Dyrektorem generalnym firmy jest Rod Cousens (poprzednio w Acclaim). W 2005 Codemasters został uznany za najlepszego niezależnego wydawcę przez ogólnoświatowy miesięcznik wydawców gier komputerowych "Develop".

    Wydanie w Europie i USA[ | edytuj kod]

    Konsola zyskała znaczną popularność w Japonii, co skłoniło Nintendo do jej dystrybucji na rynku amerykańskim i europejskim, gdzie znana jest jako Nintendo Entertainment System. Na potrzeby tych rynków oprócz nazwy zmianie uległa obudowa konsoli i system wkładania kartridżów (zwiększono liczbę pinów kartridża z 60 do 72). Dodatkowe piny wykorzystywane były do dodanego w tej konsoli zabezpieczenia uniemożliwiającego uruchomienie nielicencjonowanych gier oraz gier z innego regionu.Pierwszy raz poza Japonią zaprezentowana została w grudniu 1985 roku na targach Consumer Electronics Show w USA. W 1993 w Ameryce Północnej i Australii pojawiła się odnowiona wersja konsoli o mniejszej, podobnej do Famicoma AV obudowie. Konsola oznaczona była jako NES-101. W konsoli zrezygnowano z układu uniemożliwiającego uruchamianie nielicencjonowanych i sprowadzanych gier. Pozbawiona była także złącza AV ale jednocześnie oferowana w niższej cenie. Konsola miała być całkowicie zgodna z poprzednią wersją, jednakże nie działał na niej moduł Game Genie skonstruowany przez firmę Codemasters i sprzedawany przez Galoob Toys, który umożliwiał stosowanie w grach kodów i rozpoczynanie gry w dowolnym momencie.

    Zapaść rynku gier wideo w 1983 była nagłym krachem biznesu gier wideo, co spowodowało bankructwo wielu firm produkujących komputery domowe i konsole gier wideo w Ameryce Północnej pod koniec 1983 i na początku 1984. Doprowadziła ona do zakończenia drugiej generacji gier wideo.NTSC – amerykański system telewizji analogowej. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwy organu, który zatwierdził system - National Television System Committee (pl. Krajowy Komitet ds. Systemu Telewizyjnego).

    Popularność[ | edytuj kod]

    Porównanie konsoli NES z różnych regionów. Od góry: japoński Famicom, europejski model NES i amerykański model NES

    Sprzedano łącznie ponad 60 mln egzemplarzy konsoli, w tym w samej Japonii ok. 19 mln. Wśród najbardziej znanych tytułów, które ukazały się na Famicom/NES znalazły się Gry na platformę Nintendo Entertainment System.

    VRAM – jest to dwu-portowa odmiana pamięci DRAM, kiedyś używana do przechowywania danych ramki obrazu w niektórych kartach graficznych.NES Classic Edition, Nintendo Entertainment System: NES Classic Edition, NES mini, Nintendo Classic Mini, Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System lub NES Mini Classic jest zminiaturyzowaną wersją wydanej w XX w. konsoli Nintendo Entertainment System.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Family Fun Fitness (nazwa europejska; w Japonii znana pod nazwą Family Trainer, w USA jako Power Pad) – winylowa mata wykorzystywana w kilku grach komputerowych wydanych na konsolę Nintendo Entertainment System. Została zaprojektowana przez firmy Bandai i Nintendo na przełomie 1987 i 1988 roku oraz wydana w Japonii przez firmę Bandai.
    Pamięć komputerowa to różnego rodzaju urządzenia i bloki funkcjonalne komputera, służące do przechowywania danych i programów (systemu operacyjnego oraz aplikacji). Potocznie przez "pamięć komputerową" rozumie się samą pamięć operacyjną.
    Metroid – komputerowa gra platformowa dla konsoli NES, stworzona przez Intelligent Systems i wydana przez Nintendo w 1986. Była to pierwsza gra z serii, która po wielu latach stała się jedną z czołowych wydawanych przez Nintendo.
    Procesor (ang. processor), także CPU (ang. Central Processing Unit) – urządzenie cyfrowe sekwencyjne, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
    Mario Bros. – komputerowa gra platformowa stworzona przez Nintendo i wydana w 1983 jako gra arcade. W grze mogą uczestniczyć 1 lub 2 osoby (w niektórych wersjach do 4). Gracz pierwszy steruje Mario, natomiast drugi Luigim. Gra ma porty na konsole przenośne i stacjonarne, została również wydana z grami Super Mario Bros. 3, Mario & Luigi: Superstar Saga oraz serią Super Mario Advance.
    The Legend of Zelda (jap. ゼルダの伝説, Zeruda no Densetsu) – przygodowa gra akcji wydana na konsolę NES w lutym 1986, pierwsza gra z serii Legend of Zelda. Głównym bohaterem gry jest młody chłopak, Link, który musi odzyskać Triforce of Wisdom, oraz uratować księżniczkę Zeldę. Bohater wędruje przez góry, lasy czy podziemia. Gra przedstawiona jest w widoku z lotu ptaka, automatycznie przesuwa się, kiedy bohater podchodzi do krawędzi ekranu. Link za pomocą miecza walczy z kolejnymi wrogami - kiedy ma pełne życie, może wypuszczać go w formie pocisku, jednak kiedy jest raniony, nawet lekko, może atakować tylko w starciu bezpośrednim. Życie Linka przedstawione jest jako serca.
    Super Mario Bros. (jap. スーパーマリオブラザーズ, Sūpā Mario Burazāzu) – komputerowa gra platformowa wyprodukowana w 1985 roku przez Nintendo. Powstała ona w celu zdyskontowania popularności gry Mario Bros. z 1983 roku; początkowo wydano ją na konsoli Nintendo Entertainment System. W Super Mario Bros. gracz przejmuje kontrolę nad hydraulikiem Mario, którego zadaniem jest ocalenie księżniczki Toadstool porwanej przez Bowsera. W przypadku gry wieloosobowej w poszukiwaniach Mario towarzyszy Luigi, sterowany przez drugiego gracza.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.03 sek.