• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Niezależna gra komputerowa

    Przeczytaj także...
    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.Gamasutra – strona internetowa założona w 1997 roku, skupiająca się na wszystkich aspektach produkcji gier. Właścicielem strony jest UBM Tech.
    Cykl życia programu – seria kolejnych zmian programu, w trakcie których sukcesywnie odbywa się dodawanie nowych funkcji oraz usuwanie powstających w trakcie rozwoju błędów (tzw. bugów).

    Niezależna gra komputerowa (ang. independent video game, potocznie gra indie, indyk) – gra komputerowa, która została stworzona przez mały zespół lub jedną osobę bez finansowego wsparcia wydawcy gier. Gry niezależne często charakteryzują się innowacyjną rozgrywką i rozpowszechniane są za pomocą cyfrowej dystrybucji. Rynek gier indie rozrósł się pod koniec pierwszego dziesięciolecia XXI wieku, głównie dzięki nowym metodom internetowej dystrybucji i narzędziom deweloperskim.

    Independent Games Festival (IGF, pol. festiwal gier niezależnych) – coroczny festiwal odbywający się podczas Game Developers Conference (konferencji deweloperów gier) i największe coroczne spotkanie z branży niezależnych gier komputerowych. Powstał w 1998 roku, aby wspierać i inspirować innowację w rozwoju gier komputerowych oraz nagradzać najlepszych niezależnych twórców gier komputerowych. IGF powstał, by przynieść takie same korzyści społeczności niezależnych producentów, jakie przyniósł Sundance Film Festival społeczności niezależnych filmów, i jest organizowany przez UBM Tech, producenta Game Developers Conference, magazynu Game Developer i serwisu Gamasutra.com.Braid – niezależna platformowo-logiczna gra komputerowa stworzona przez Jonathana Blowa. Grę po raz pierwszy wydano 6 sierpnia 2008 roku w usłudze Xbox Live Arcade na Xboksa 360. Wersja na PC została wydana 10 kwietnia 2009 roku. Studio Hothead Games wydało porty na system OS X 20 maja 2009 roku oraz dla usługi PlayStation Network 12 listopada 2009 roku. Wersję na Linuksa stworzył Ryan C. Gordon, wydano ją 14 grudnia 2010 roku jako części drugiej odsłony akcji Humble Indie Bundle. W Polsce wydana została 27 sierpnia 2010 roku przez City Interactive.

    Nie istnieje dokładna definicja określająca cechy gier niezależnych, jednak łączą je pewne podobieństwa. Produkcje te tworzone są zazwyczaj przez pojedynczych twórców lub niewielką grupę osób pracujących w niezależnych studiach. Są to tytuły mniej rozbudowane od wysokobudżetowych gier z powodu skromniejszych funduszy. Niezależni twórcy jednak nie są ograniczani pod względem kreatywności czy innowacji w swoich produkcjach, gdyż nie potrzebują aprobaty wydawcy, co często zachodzi przy produkcji klasycznych gier. Aby zdobyć fundusze na rozwój gry, twórcy mogą wystartować z kampanią crowdfundingową lub rozpocząć sprzedaż swojej produkcji jeszcze w fazie rozwojowej (np. alpha lub beta). Scena gier niezależnych powstała na komputerach osobistych i na tej platformie jest najbardziej aktywna. Producenci niezależni spotykają się na różnych targach gier niezależnych, takich jak Independent Games Festival czy IndieCade.

    World of Goo – komputerowa gra logiczna wyprodukowana i wydana w 2008 roku przez studio 2D Boy na systemy Windows, Linux, OS X oraz Android i iOS. Jej wersja na konsolę Wii została wydana przez Nintendo. Twórcami gry są byli pracownicy koncernu Electronic Arts, Kyle Gabler i Ron Carmel, którzy po stworzeniu Tower of Goo oraz Tower of Goo: Unlimited postanowili wydać pełną grę. Gra dostępna jest w wersji pudełkowej, w sprzedaży elektronicznej lub poprzez usługę WiiWare. Producenci zrezygnowali z zabezpieczenia gry (DRM). Gra jest oparta na silniku fizyki Open Dynamics Engine.Crowdfunding – forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczności, które są wokół tych projektów zorganizowane. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Upowszechnienie się internetu pozwala na łatwe informowanie o projektach i tworzenie wokół nich społeczności, co przyczyniło się do rozwoju zjawiska crowdfundingu. Określenie to jest zwykle używane w odniesieniu do zbiórek prowadzonych na stworzonych w tym celu platformach internetowych, rzadziej także przy pomocy serwisów społecznościowych lub blogów.

    Przykładem gier niezależnych, które odniosły duży sukces na rynku są takie tytuły jak: Braid, World of Goo i Minecraft.

    Zobacz też[]

     Zobacz też kategorię: Niezależne gry komputerowe.

    Przypisy[]

    1. indie (pol.). GRY-Online.pl. [dostęp 2015-08-09].
    2. Juan Gril: The State of Indie Gaming. Gamasutra, April 30, 2008. [dostęp January 14, 2011].
    3. Michael Thomsen: The 'Indie' Delusion: The Gaming Category that Doesn't Exist. IGN, January 25, 2011. [dostęp December 4, 2012].
    4. Mike Gnade: What Makes an Indie Game...Indie? (ang.). venturebeat.com, 2010-07-13. [dostęp 2014-10-14].
    5. Richard Cobbett: Is indie gaming the future?. TechRadar, September 19, 2010. [dostęp February 24, 2011].
    6. Heather Chaplin: Xbox's 'Braid' A Surprise Hit, For Surprising Reasons (ang.). npr.org, 2008-04-27. [dostęp 2011-06-06].
    7. Sahana Mysore: How the World of Goo became one of the indie video game hits of 2008 (ang.). venturebeat.com, 2009-01-02. [dostęp 2011-06-06].
    8. Luke Plunkett: Why Minecraft Is So Damn Popular (ang.). Kotaku, 2011-01-05. [dostęp 2011-06-06].
    Dystrybucja cyfrowa, dystrybucja elektroniczna (ang. digital distribution, content delivery, online distribution, Electronic Software Distribution (ESD)) – metoda bezpośredniego rozpowszechniania treści, takich jak oprogramowanie, filmy, muzyka czy gry komputerowe za pośrednictwem Internetu.Język polski (polszczyzna) – język naturalny należący do grupy zachodniosłowiańskich (do których należą również czeski, słowacki, kaszubski, dolnołużycki, górnołużycki i wymarły połabski), stanowiących część rodziny indoeuropejskiej.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    Kotaku – blog o grach komputerowych stworzony przez Briana Crecente. Strona jest częścią sieci blogów firmy Gawker Media, do których także należą Gizmodo, Deadspin, Lifehacker, io9 i Jezebel.
    Wydawcy gier komputerowych – firmy, publikujące gry komputerowe tworzone przez własne bądź wybrane studia producentów gier komputerowych.
    IGN (Imagine Games Network) – amerykański internetowy serwis informacyjny, skupiający się głównie na grach komputerowych i wideo, założony w 1998 roku. Strona podzielona jest na "kanały": PC, Wii, Nintendo DS, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Vita, Wireless i Retro. Każdy kanał zawiera własne wiadomości, recenzje i zapowiedzi.
    Minecraft – niezależna gra komputerowa z otwartym światem tworzona w języku Java pierwotnie przez Markusa Perssona. Następnie rozwijana przez firmę, którą założył za uzyskane dochody ze sprzedaży – Mojang AB. Inspiracją dla autora gry były gry Infiniminer, Dwarf Fortress oraz Dungeon Keeper. Od 1 grudnia 2011 roku głównym projektantem gry jest Jens Bergensten.
    IndieCade – amerykański festiwal komputerowych gier niezależnych organizowany od 2005 do 2009 roku w Bellevue, a po 2009 Culver City. Festiwal jest znany jako odpowiednik w świecie gier komputerowych festiwalu w Sundance. Producenci promujący swoje gry na festiwalu są wybierani na drodze konkursu.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.03 sek.