• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Nieuport 27

    Przeczytaj także...
    Silnik rotacyjny – rodzaj lotniczego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym, w którym obraca się kadłub silnika z cylindrami, a wał korbowy jest nieruchomy i stanowi element mocowania silnika do konstrukcji samolotu. Najczęściej budowane były w układzie gwiazdowym, rzadziej podwójnej gwiazdy, sporadycznie w układzie przeciwbieżnym. Przede wszystkim silniki rotacyjne stosowane były jako silniki lotnicze, gdzie kadłub silnika był połączony ze śmigłem. Jest to odwrócenie zasady mocowania typowego silnika gwiazdowego, który jest nieruchomy, a w którym wał korbowy jest ruchomy i połączony ze śmigłem. Mieszanka paliwowo-powietrzna w silnikach rotacyjnych była dostarczana przez wał korbowy. Dolot realizowany był poprzez szczeliny w cylindrze (silnik dwusuwowy) lub poprzez zawory w głowicy (silnik czterosuwowy). Natomiast wydech był zawsze poprzez otwierany popychaczem zawór w głowicy.Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
    Royal Flying Corps (RFC; Królewski Korpus Lotniczy) – brytyjskie lotnictwo wojskowe w czasie I wojny światowej, będące częścią wojsk lądowych (obowiązywały w nim te same oliwkowozielone mundury, stopnie i insygnia rang). Korpus został utworzony 12 maja 1912 roku, w dniu 1 kwietnia 1918 roku po połączeniu ze Służbą Lotniczą Marynarki Królewskiej (RNAS) utworzył Królewskie Siły Powietrzne (RAF) – pierwszy tego typu rodzaj sił zbrojnych, niezależny od dowództwa wojsk lądowych i marynarki wojennej.

    Nieuport 27C1francuski samolot myśliwski z okresu I wojny światowej

    Historia[ | edytuj kod]

    Samoloty The Royal Flying Corps na froncie, 27 grudnia 1917
    Nieuport 27 C.1

    W 1917 roku inż. Gustaw Delage z wytwórni lotniczej Societe Anonyme des Etablissements Nieuport opracował kolejną odmianę francuskiego samolotu myśliwskiego Nieuport, będącą kontynuacją serii Nieuport 17 i Nieuport 24. Był to samolot zbliżony konstrukcyjnie do swoich poprzedników, lecz bardziej dopracowany pod względem aerodynamicznym.

    I wojna światowa – konflikt zbrojny trwający od 28 lipca 1914 do 11 listopada 1918 (w latach 20. i 30. XX wieku nazywany "wielką wojną") pomiędzy ententą, tj. Wielką Brytanią, Francją, Rosją, Serbią, Japonią, Włochami (od 1915) i Stanami Zjednoczonymi (od 1917), a państwami centralnymi, tj. Austro-Węgrami i Niemcami wspieranymi przez Turcję i Bułgarię.Nieuport 17 – francuski myśliwiec z czasów I wojny światowej produkowany przez francuską wytwórnię lotniczą Nieuport.

    O ile Nieuport 11 był w chwili wprowadzania do służby maszyną nowatorską, tak Nieuport 27 był w momencie swojego debiutu koncepcyjnie przestarzały i niczym szczególnym się nie wyróżniał. Wynikało to też z ograniczenia w mocy silnika rotacyjnego który osiągnął apogeum swojego rozwoju.

    Samolot myśliwski, myśliwiec – samolot bojowy przeznaczony przede wszystkim do zwalczania innych statków powietrznych i uzyskania przewagi powietrznej, jak i obrony własnych samolotów o innym przeznaczeniu, czym różni się od bombowców, służących do atakowania celów naziemnych, głównie przy użyciu bomb. Myśliwce z założenia są względnie małe, przeważnie jednomiejscowe, a przy tym silnie uzbrojone, szybkie i bardzo zwrotne.Francja (fr. France, IPA: /fʁɑ̃s/), Republika Francuska (fr. République française /ʁe.py.blik fʁɑ̃.sɛz/) – państwo, którego część metropolitalna znajduje się w Europie Zachodniej, posiadające także zamorskie terytoria na innych kontynentach. Francja metropolitalna rozciąga się od Morza Śródziemnego na południu do kanału La Manche i Morza Północnego na północy, oraz od Renu na wschodzie do Zatoki Biskajskiej na zachodzie. Francuzi często nazywają swój kraj l’Hexagone (sześciokąt) – pochodzi to od kształtu Francji metropolitalnej.

    W maju 1917 roku wyprodukowano pierwsze egzemplarze tego samolotu, który uzyskał oznaczenie Nieuport 27 (francuskie oznaczenie wojskowe – Nieuport 27C1). Samolot ten był produkowany do zakończenia I wojny światowej, licencję na jego produkcję zakupiły Włochy.

    Użycie w lotnictwie[ | edytuj kod]

    Samolot Nieuport 27 od połowy 1917 roku był używany w lotnictwie francuskim i angielskim. Także 287 samolotów tego typu zostały zakupione przez Stany Zjednoczone dla lotnictwa amerykańskiego walczącego w Europie. Pod koniec 1918 roku zaczęto je wycofywać z jednostek frontowych i zastępować samolotami SPAD XIII. Później używano ich do szkolenia.

    Używało tych samolotów także lotnictwo włoskie, a po zakończeniu I wojny światowej samoloty zakupiła także Turcja i użytkowała je przez kilka lat.

    Jeden samolot tego typu zakupiła w 1919 Polska. Samolotem tym kilka lat latał por. pil. Artur Jurkiewicz.

    Opis konstrukcji[ | edytuj kod]

    Samolot Nieuport 27 był to jednomiejscowy samolot myśliwski w układzie półtoropłata o konstrukcji drewnianej.

    Kadłub o konstrukcji kratownicowej, w przedniej części kryty blachą aluminiową, w części środkowej począwszy od odkrytej kabiny kryty płótnem., końcowa część kadłuba i usterzenie pokryte było sklejką.

    Podwozie klasyczne – stałe, z płozą ogonową.

    Uzbrojenie stanowił zsynchronizowany karabin maszynowy umieszczony na grzbiecie kadłuba przed kabiną pilota.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Peter Cooksley: Nieuport fighters in action. Carrollton: Squadron/Signal Publications, 1997, s. 42-44. ISBN 0-89747-377-9. (ang.)
  • Galeria[ | edytuj kod]

    Nieuport 27
    Gastone Novelli przy samolocie, 1919 r.
    Por. Douglas Campbell w samolocie Nieuport 27
    Samolot 1 dywizjonu Royal Flying Corps na froncie zachodnim, 27 grudnia 1917 r.
    Nieuport 27 lotnictwa USA
    Por. Quentin Roosevelt w samolocie Nieuport 27




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.023 sek.