• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Nawabrahmarszi



    Podstrony: [1] 2 [3]
    Przeczytaj także...
    Bhrygu (dewanagari भृगु trl. bhṛgu, ang. Bhrigu) – jeden z synów Brahmy, starożytny natchniony mędrzec indyjski (ryszi - dewanagari ऋषि trl. ṛṣi, ang. rishi). Przeprowadził wiele ceremonii jadźńy i pobłogosławił ten świat licznym potomstwem. Bhrygu rezyduje w powozie Boga Słońca w miesiącu Śrawana (od 23 lipca do 22 sierpnia). W dziesiątej dwaparajudze, Śiwa zstąpił jako mędrzec Bhrygu.Dźńana (sanskryt ज्ञान ) Poznanie teoretyczne, wiedza świecka i religijna, transcendentalnego typu - wgląd w naturę rzeczywistości. Jest to jedna z najcenniejszych jakości, jakie można zdobyć - zarówno w ujęciu filozofii hinduistycznej, jak i buddyjskiej. Słowo to wchodzi w skład wielu terminów religijnych i filozoficznych, tytułów i imion.
    Recepcja w literaturze[ | edytuj kod]
  • Wisznupurana wspomina, że gdy Brahma zapragnął zaludnić świat stworzył synów, takich jak on sam. Są nimi:
    1. Marići (मरीचि, trl. Marīci, ang. Marichi),
    2. Bhrygu (भृगु, trl. Bhṛgu, ang. Bhrigu),
    3. Angiras (अंगिरा, trl. Angirā, ang. Angira),
    4. Pulastja (फुलस्त्य, trl. Pulastya, ang. Pulastya),
    5. Pulaha (फुलह, trl. Pulaha, ang. Pulaha),
    6. Kratu (क्रतु, trl. Kratu, ang. Kritu),
    7. Daksza (दक्ष, trl. Dakṣa, ang. Daksha),
    8. Atri (अत्रि, trl. Atri, ang. Atri),
    9. Wasisztha (वशिष्ठ, trl. Vasiṣṭha, ang. Vasishtha).

    Tylko siedmiu z nich określanych mianem saptarszich wymienionych jest w Mahabharacie. Ci saptariszi widoczni są jako najjaśniejsze gwiazdy konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy, znane potocznie jako Wielki Wóz, a ich żony lśnią jako Plejady.

    Siddhaśram (dewanagari सिद्धाश्रम trl. Siddhāśram, ang. Siddhashrama) – legendarny hinduistyczny aśram (pustelnia), który zgodnie z tradycją , położony jest w szerzej nieznanym ogółowi miejscu w Himalajach, gdzie wielcy jogini, sadhu i natchnieni mędrcy (ryszi), prowadzą życie siddhów. Przez Tybetańczyków miejsce to jest czczone, jako mityczna Szambala. Ramajana, Mahabharata i Purany wspominają Siddhashram jako pustelnię mahasidhów.Jamshedpur ( hindi जमशेदपुर, bengali জামশেদপুর, urdu جمشید پور ) – aglomeracja miejska w Indiach w stanie Jharkhand na wyżynie Ćhota Nagpur. Około 628 tys. mieszkańców.
  • Kurmapurana w części zatytułowanej Warnaszrama Dharma wspomina, iż: „Brahma stworzył dziewięciu synów ze swego umysłu. Ich imiona to: Marići, Bhrygu, Angira, Pulastja, Pulaha, Kratu, Daksza, Atri i Wasisztha. Ci synowie stali się mędrcami i protoplastami rodów bramińskich”.
  • Brahmandapurana również wspomina dziewięciu mentalnych synów Brahmy o w/w imionach, nazywając ich dziewięcioma Brahmanami, ponieważ byli oni jak ich ojciec kreatorami tworzonego przez niego świata. Wszyscy brahmajogini są ich potomkami.
  • Bhagawatapurana (canto 12.12.15-15) podaje określenie nawabrahmana (dewanagari नवब्राह्मण, trl. navabrāhmaṇa).
  • Recepcja w tradycjach jogi[ | edytuj kod]

    Brahmarszi w tradycji adźapajogi[ | edytuj kod]

  • Chociaż źródła wspominają, iż tych dziewięciu mentalnych synów Brahmy było protoplastami rodów bramińskich, to jednak według nauk guru adźapajogi tych dziewięciu brahmarszich nie należy utożsamiać z pojęciem bramin. Dzięki łasce swego ojca Brahmy obserwując wszechświat odkryli oni technikę adźapajogi i poprzez jej praktykę poznali rzeczywistą naturę Brahmy – Para-tattwę. Również słownik
  • Około roku 1970 Guru Janardan Paramahansa postanowił stworzyć świątynię ku czci dziewięciu brahmarszich. Wizja Guru Janardana została zrealizowana w 1976 roku. Na terenie aśramu adźapajogi w Dimna, koło Jamshedpur w Indiach, powstała pierwsza na świecie świątynia poświęcona wszystkim dziewięciu brahmarszim. Została ona nazwana Świątynią Ryszich lub Rishi Mandir. Następca Guru Janardana, Guru Prasad Paramahansa, około 2001 roku postanowił dokonać przebudowy istniejącej świątyni. Uroczyste otwarcie odnowionej świątyni nastąpiło w dniu 24 grudnia 2006 roku, jest wzorowana w swoim wyglądzie na świątyni w Siddhaśramie (dewanagari सिद्धाश्रम, trl. Siddhāśrama).
  • Guru Janardan Paramahansa nad wejściem do Riszi Mandir umieścił kamienną inskrypcję, której fragment brzmiał:
  • .mw-parser-output div.cytat{display:table;padding:0}.mw-parser-output div.cytat.box{margin-top:0.5em;margin-bottom:0.8em;border:1px solid #aaa;background:#f9f9f9}.mw-parser-output div.cytat>blockquote{margin:0;padding:0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo{text-align:right;padding:0 1em 0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo::before{content:"— "}.mw-parser-output div.cytat.cudzysłów>blockquote{display:table}.mw-parser-output div.cytat.klasyczny::before{float:left;content:"";background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Quote-alpha.png/20px-Quote-alpha.png");background-repeat:no-repeat;background-position:top right;width:2em;height:2em;margin:0.5em 0.5em 0.5em 0.5em}.mw-parser-output div.cytat.klasyczny>blockquote{border:1px solid #ccc;background:white;color:#333;padding-left:3em}.mw-parser-output div.cytat.cudzysłów>blockquote::before{display:table-cell;color:rgb(178,183,242);font:bold 40px"Times New Roman",serif;vertical-align:bottom;content:"„";padding-right:0.1em}.mw-parser-output div.cytat.cudzysłów>blockquote::after{display:table-cell;color:rgb(178,183,242);font:bold 40px"Times New Roman",serif;vertical-align:top;content:"”";padding-left:0.1em}.mw-parser-output div.cytat.środek{margin:0 auto}.mw-parser-output div.cytat.prawy{float:right;clear:right;margin-left:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.lewy{float:left;clear:left;margin-right:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.prawy:not([style]),.mw-parser-output div.cytat.lewy:not([style]){max-width:25em}

    Byli to synowie Brahmy, którzy poprzez swoją praktykę jogi stali się tymi, którzy poznali Brahmę

    Guru Prasad, swami Guru Prasad Paramahansa (dewanagari स्वामी गुरु प्रसाद् परमहंस, trl. svāmī guru prasād pāramahaṃsa) (ur. 6 stycznia 1966 w pobliżu Rishikesh w stanie Uttarakhand w Indiach) – indyjski nauczyciel duchowy z nurtu jogi o nazwie adźapajoga. Jego imię Guru Prasad oznacza Dar Guru. W przypadku Guru Prasad tytuł swami jest formą grzecznościową stosowana wobec świętych i guru nieprzynależących do żadnej z dziesięciu tradycji swamich daśanami.Wasisztha (dewanagari वशिष्ठ , trl. vāsiṣṭha) – jeden z synów Brahmy, starożytny mędrzec indyjski (ryszi – dewanagari ऋषि, trl. ṛṣi).


    Podstrony: [1] 2 [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Brahmarszi (sansk. ब्राह्मर्षि, wieszcz bramiński) – nazwa zbiorowa dla klasy wedyjskich wieszczów i mędrców (ryszi), popularnych również w hinduizmie powedyjskim. Źródła nie są zgodne co do zasad kategoryzowania części ryszich jako brahmarszich , jak również co do liczebności wieszczów noszących taki tytuł.
    Saptarszi (sanskryt सप्तर्षि , trl. saptaṛṣi ) – nazwa zbiorowa dla grupy siedmiu (sapta) wedyjskich wieszczów i mędrców (ryszi), popularnych również w hinduizmie powedyjskim. W każdej epoce istnienia świata (judze), istnieje siedmiu głównych, wielkich mędrców. Zwani są gotraprawartakas , protoplastami gotr (bramińskich klanów).
    Louis Frédéric (ur. 1923 - zm. 1996) - sławny francuski orientalista, specjalizujący się w kulturze Indii, Azji Południowo-Wschodniej i Japonii.
    Kurmapurana (dewanagari कूर्म पुराण, trl. kūrmapurāṇa) – purana śiwaicka tradycji paśupatów. Kurmapurana zawiera tekst Iśwaragity.
    Pradźapati – nazwa dla hinduistycznych praojców ludzkości. To istoty niebiańskie, twórcy wszystkiego co istnieje. Zadaniem Pradźapatich było zapełnienie naszej planety istotami. Źródła nie są zgodne co do liczebności postaci noszących taki tytuł. Najczęściej listy pradźapatich zawierają 7, 10 lub 21 imion.
    Wielka Niedźwiedzica (łac. Ursa Maior, dop. Ursae Maioris, skrót UMa) – gwiazdozbiór okołobiegunowy nieba północnego, a zarazem trzecia co do wielkości konstelacja nieba. Liczba gwiazd dostrzegalnych nieuzbrojonym okiem: około 125. W Polsce jest widoczna przez cały rok.
    Moksza (dewanagari मोक्ष ) – w hinduizmie, jodze i dźinizmie - ostateczne wyjście poza krąg samsary i tym samym zaprzestanie przyjmowania kolejnych wcieleń po śmierci (reinkarnacji). Jest to doświadczenie za życia, jakie towarzyszy całkowitemu rozpadowi identyfikacji z ego. W tym sensie moksza może być rozumiana jako stan jedności z Bogiem.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.823 sek.