• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • National Express East Anglia

    Przeczytaj także...
    Abellio Greater Anglia Ltd. – brytyjski przewoźnik kolejowy działający pod marką Greater Anglia, należący do przedsiębiorstwa Abellio, które z kolei jest własnością Nederlandse Spoorwegen. Spółka obsługuje połączenia pasażerskie na terenie regionu East of England oraz Wielkiego Londynu. Siedziba przedsiębiorstwa mieści się w Londynie.Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.
    InterCity (skrót IC) – kategoria pociągów uruchamianych przez przewoźników kolejowych w wielu krajach Europy (w Polsce przez spółkę PKP Intercity pod nazwą Express InterCity).

    National Express East Anglia – dawny brytyjski przewoźnik kolejowy, posiadający koncesję na obsługę połączeń podmiejskich i regionalnych oraz części połączeń kategorii InterCity na terenie wschodniej Anglii.

    Okres koncesyjny rozpoczął się 1 kwietnia 2004 i pierwotnie miał trwać do 31 marca 2011. We wrześniu 2010 został przedłużony o 28 tygodni, czyli do listopada 2011. W styczniu 2011 ogłoszono jego kolejne przedłużenie, do 5 lutego 2012. National Express Group nie znalazła się na liście trzech oferentów dopuszczonych do drugiego etapu przetargu na nową koncesję obejmującą ten obszar, w którym na nowego operatora kolejowego wyłoniona została spółka Greater Anglia.

    British Rail Class 153 - spalinowy wagon silnikowy, należący do rodziny pociągów Sprinter i używanych przez różnych przewoźników kolejowych w Wielkiej Brytanii. Pociągi tej klasy powstawały w latach 1991-1992 w wyniku dokonywanej przez zakłady firmy Hunslet-Barcley w Kilmarnock przebudowy pociągów British Rail Class 155, dostarczanych oryginalnie przez firmę Leyland.British Rail Class 315 - typ elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wytwarzanych w latach 1980-1981 przez zakłady BREL w Yorku na zlecenie British Rail. Należy do serii 5 typów EZT, zaprojektowanych w 1972 z myślą o obsłudze tras podmiejskich w największych aglomeracjach (pozostałe to Class 313, Class 314, Class 507 i Class 508). Łącznie zbudowano 61 zespołów tego typu.

    Oficjalna nazwa firmy to London Eastern Railway. Od początku swej działalności do lutego 2008 działała pod marką one. Późniejsza marka przyjęta została w związku z procesem ujednolicania marek w całej grupie transportowej National Express Group, do której należy firma.

    Tabor[]

    Na tabor firmy składały się następujące jednostki:

    National Express Group PLC – brytyjskie przedsiębiorstwo branży transportowej, zajmujące się drogowym i kolejowym przewozami pasażerskim, działające na terenie Wielkiej Brytanii oraz kontynentalnej Europy, Maroka, Stanów Zjednoczonych i Kanady.British Rail Class 90 – typ lokomotyw elektrycznych produkowanych w latach 1987-1990 przez zakłady BREL w Crewe. Łącznie zbudowano 50 sztuk. Ich głównymi użytkownikami są przewoźnicy towarowi: EWS i Freightliner. Lokomotywy też można również spotkać na dalekobieżnych trasach pasażerskich, obsługiwanych przez firmy Virgin Trains i National Express East Anglia.
  • British Rail Class 90 (15 sztuk)
  • British Rail Class 153 (5 zestawów)
  • British Rail Class 156 (9 zestawów)
  • British Rail Class 170 (12 zestawów)
  • British Rail Class 315 (61 zestawów)
  • British Rail Class 317 (60 zestawów)
  • British Rail Class 321 (77 zestawów)
  • British Rail Class 360 (20 zestawów)
  • British Rail Mark 3: ponad 100 wagonów pasażerskich i ok. 15 wagonów typu British Rail DVT
  • Galeria[]

  • Mapa linii kolejowych obsługiwanych przez firmę (stan na 2010 rok)

    British Rail Mark 3 – seria brytyjskich wagonów kolejowych budowana w zakładach BREL w latach 1975–1988, przeznaczona do stosowania w pociągach klasy InterCity. Większość wagonów, występująca w wielu wariantach, jest nadal wykorzystywana, w szczególności w połączeniu z dwoma lokomotywami British Rail Class 43, tworząc składy Intercity 125. Niektórzy operatorzy wykorzystują je także w składach klasycznych, razem z lokomotywą British Rail Class 67. Wagony Mark 3 posiadają udoskonalone zawieszenie pneumatyczne, dzięki czemu wyróżniają się wyjątkowo płynną jazdą. Wagony te posiadają nietypowy system otwierania drzwi – klamka znajduje się jedynie na zewnątrz wagonu i aby otworzyć drzwi od środka należy najpierw otworzyć okno znajdujące się w drzwiach wagonu.British Rail Class 170 "Turbostar" – typ spalinowych zespołów trakcyjnych produkowanych od 1998 przez zakłady w Derby, początkowo należące do firmy Adtranz, a od 2001 do grupy Bombardier Transportation. Dotychczas dostarczono 122 zestawy, które eksploatuje obecnie 5 przewoźników.
  • Lokomotywa typu British Rail Class 90 w barwach firmy

  • Pociąg British Rail Class 379

  • Wagon pasażerski typu Mark 3 w malowaniu firmy

  • Przypisy

    1. National Express gets extension for rail franchise, 2010-09-10 [dostęp 2011-03-12]
    2. Pre-Qualification Process Document for the Greater Anglia Franchise (ang.). Department for Transport. [dostęp 2011-06-27].
    3. Shortlisted bidders for Greater Anglia and Intercity West Coast rail franchises (ang.). Departament for Transport. [dostęp 2011-06-27].
    British Rail Class 321 - typ elektrycznych zespołów trakcyjnych, budowanych w latach 1988-1991 przez zakłady BREL w Yorku. Łącznie zbudowano 132 zestawy tego typu (dzieląc je na trzy podklasy). Obecnie pociągów tych używają trzej przewoźnicy. Northern Rail eksploatuje przy ich pomocy głównie trasę z Leeds do Doncaster. W barwach National Express East Anglia można je spotkać na trasach z Londynu do miast wschodniej Anglii. Z kolei London Midland wysyła je na trasy z Birmingham do Northampton i Walsall oraz z Londynu do Milton Keynes i Northampton.Anglia (ang. England, język staroangielski Englaland) – w przeszłości samodzielne królestwo, obecnie największa i najludniejsza część składowa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Anglię zamieszkuje 83% całkowitej populacji państwa. Region zajmuje dwie trzecie wyspy Wielkiej Brytanii i posiada granice lądowe z Walią na zachodzie i Szkocją na północy. Wyspa oblewana jest przez Morze Północne, Morze Irlandzkie, Ocean Atlantycki i kanał La Manche. Stolicą Anglii jest Londyn.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    British Rail Class 360 – typ elektrycznych zespołów trakcyjnych, należący do produkowanej przez koncern Siemens rodziny pociągów Desiro. Inne eksploatowane w Wielkiej Brytanii jednostki z tej samej rodziny oznaczone są jako Class 185, Class 350, Class 444 oraz Class 450.
    British Rail Class 317 – typ elektrycznych zespołów trakcyjnych, prodowanych w latach 1981-1982 i ponownie od 1985 do 1987 przez zakłady BREL w Yorku. Łącznie zbudowano 72 zestawy tego typu. Obecnie są one używane przez dwóch przewoźników: First Capital Connect oraz National Express East Anglia. Służą głównie do obsługi tras podmiejskich oraz szybkich połączeń regionalnych. Można je spotkać m.in. na specjalnej trasie łączącej centrum Londynu z lotniskiem Stansted.
    British Rail Class 156 - typ spalinowych zespołów trakcyjnych, należących do rodziny pociągów "Sprinter". Składy tej klasy były wytwarzane w latach 1987-1989 w zakładach nie istniejącej już firmy Metro-Cammel w Birmingham. Obecnie eksploatują je czterej przewoźnicy: East Midlands Trains, National Express East Anglia, First ScotRail oraz Northern Rail. Służą one zarówno do obsługi krótkich tras podmiejskich, jak linii regionalnych, o rozkładowym czasie przejazdu sięgającym nawet pięć i pół godziny.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.