• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • NSU Ro 80

    Przeczytaj także...
    Zawieszenie pojazdu – zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:Tablica rejestracyjna – tablica zawierająca unikatowy numer (kombinację liter i cyfr), umożliwiający identyfikację każdego pojazdu.
    Silnik Wankla – silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra. Silnik ten opatentował Felix Wankel.

    NSU Ro 80 - samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne NSU Motorenwerke w latach 1967 - 1977.

    NSU Ro 80
    NSU Ro 80 z 1977 roku w Autostad Museum
    NSU Ro 80 - tył
    NSU Ro 80 - wnętrze

    Historia i opis modelu[ | edytuj kod]

    Historia powstania pojazdu sięga początku lat 60., kiedy to zarząd NSU postawił konstruktorom zadanie opracowania nowego pojazdu klasy średniej przy zastosowaniu opracowanego przez Felixa Wankla niewielkich rozmiarów, wyjątkowo cichy, wysokoobrotowy silnik z wirującym tłokiem. Początkowymi założeniami konstrukcyjnymi projektu było stworzenie limuzyny o ciężarze własnym 800 kg, mocy 80 KM oraz spalaniu 8 l/100 km, która cechować się będzie ponadprzeciętnym współczynnikiem oporu dynamicznego. Cena pojazdu wynosić miała nie więcej niż 8 tysięcy marek.

    Felix Heinrich Wankel (ur. 13 sierpnia 1902 w Lahr, zm. 9 października 1988 w Heidelbergu) – niemiecki mechanik i konstruktor, opatentował silnik, nazwany od jego nazwiska "silnikiem Wankla", używany później w niektórych modelach samochodów firm: NSU i Mazda.NSU Motorenwerke AG (pol. NSU Zakłady Silnikowe S.A.) – niemiecki producent samochodów i motocykli od 1873 roku. W 1969 został nabyty przez Grupę Volkswagen. VW połączył firmę z Auto Union, która ostatecznie przekształciła się w Audi.

    Opracowanie karoserii pojazdu powierzono zespołowi prowadzonemu przez Claus'a Luthe, a jedynym warunkiem firmy NSU było, aby model był większy od Forda 12M. Prace postępowały bardzo szybko, dzięki czemu we wrześniu 1963 roku gotowy był drewniany model pojazdu w skali 1:1. Pierwotny projekt wnętrza pojazdu, kierownictwo NSU potraktowało za zbyt nowoczesny dlatego zmieniono je w taki sposób, aby odpowiadało klientom o konserwatywnym guście. Charakterystycznym elementem prototypu była umieszczona za szkłem przednia tablica rejestracyjna, która ostatecznie nie trafiła do produkcji seryjnej.

    Neckarsulm – miasto w Niemczech, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia, w rejencji Stuttgart, w regionie Heilbronn-Franken, w powiecie Heilbronn, siedziba wspólnoty administracyjnej Neckarsulm. Leży nad Neckarem, ok. 5 km na północ od Heilbronn, przy autostradzie A6 i drodze krajowej B27, przy ujściu rzeki Sulm do Neckar.Światła przeciwmgłowe (lub potocznie światła przeciwmgielne) – typ oświetlenia samochodowego przeznaczony do oświetlania drogi w czasie niedostatecznej przejrzystości powietrza. Wyróżnia się światła przeciwmgłowe:

    Oficjalny projekt pojazdu został zatwierdzony w maju 1964 roku, a rozpoczęcie produkcji zaplanowano na rok 1966. Testowanie prototypów rozpoczęto w 1966 roku, a zaprojektowane nadwozie poddane zostało testom aerodynamicznym, dzięki którym po drobnych korektach osiągnęło niski współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący 0,355. Produkcję pojazdu rozpoczęto latem 1967 roku, a we wrześniu 1967 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie odbyła się oficjalna prezentacja pojazdu.

    Volkswagen Aktiengesellschaft (w skrócie VW AG) – niemiecki koncern samochodowy z siedzibą w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii, zatrudniający około 336 tys. pracowników (czerwiec 2008). Łączna produkcja samochodów koncernu w 2007 roku wyniosła 6 213 000 sztuk (bez firm MAN i Scania). Posiada on 48 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Działa w 154 krajach za pośrednictwem 175 spółek.Napęd przedni (ang. FWD – Front Wheel Drive) – rodzaj przeniesienia napędu stosowany w pojazdach silnikowych, moment obrotowy przekazywany jest na przednią oś pojazdu. Jedynym rozwiązaniem stosowanym przy przednim napędzie jest umieszczenie silnika z przodu pojazdu. Sam silnik zaś, może być umieszczony:

    Podczas prac konstrukcyjnych, okazało się, że model będzie cięższy niż zakładano dlatego podjęta została decyzja o zwiększeniu mocy napędu pojazdu. Ostatecznie wybrana została wersja opracowanego dwutłokowego silnika Wankla o pojemności 2x497 cm, który osiągał moc 115 KM i przenosił moc na przednią oś pojazdu za pomocą 3-biegowej półautomatycznej skrzyni biegów. Wszystkie koła pojazdu otrzymały hamulce tarczowe, niezależne zawieszenie przednie i tylne oraz kolumny MacPhersona z przodu. Za bezpieczeństwo pojazdu odpowiadały specjalnie zaprojektowane kontrolowane strefy zgniotu.

    Silnik z tłokiem obrotowym – silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra. Powstało wiele koncepcji i konstrukcji. Projekt maszyny parowej z wirującym tłokiem opracował już w 1782 r. James Watt. Jeden z projektów silnika spalinowego z tłokiem obrotowym (patent w 1946 r.) stworzył Gustaw Michał Różycki. Jedyną produkowaną i najbardziej znaną konstrukcją jest wynalazek niemieckiego konstruktora Feliksa Wankla (1902-1988). Pierwszy patent Wankel uzyskał w roku 1929, a kolejny w roku 1936.Audi (łac. audi – "słuchaj") – niemiecka marka samochodów osobowych, należąca do koncernu Volkswagen, produkowana przez spółkę Audi AG z siedzibą w Ingolstadt.

    Zaprojektowane w latach 60. auto wyróżniało się ponadczasową stylistyką nazwaną "Keilform" (forma klina), która została zaczerpnięta przez innych producentów samochodów.

    Wraz ze stopniowym wzrostem zadłużenia NSU Motorenwerke rosła wysoka zawodność silnika występująca we wczesnych wersjach pojazdu. Wysokie nakłady finansowe jakie NSU poniosło na badania nad silnikiem Wankla oraz wprowadzeniem do produkcji pojazdu spowodowały, że 21 sierpnia 1969 roku marka połączyła się z Audi tworząc spółkę Audi NSU Auto Union AG z siedzibą w Neckarsulm w której niecałe 60% akcji posiadał koncern Volkswagen AG. W 1977 roku produkcję pojazdu zakończono po wyprodukowaniu 37 398 egzemplarzy.

    Półautomatyczna skrzynia biegów (inaczej zautomatyzowana manualna skrzynia biegów) – rodzaj skrzyni biegów, w której zmiany biegów dokonuje się poprzez zmienienie pozycji drążka zmiany biegów (tak jak w skrzyni manualnej) lub naciśnięcie odpowiednich łopatek przy kierownicy, bez naciskania sprzęgła. Pracą takiego systemu steruje mikroprocesor, który automatycznie włącza sprzęgło w momencie, kiedy kierowca zmienia biegi lub rusza z miejsca.Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.

    W 1968 roku pojazd otrzymał tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

    Silnik[ | edytuj kod]

    Wyposażenie[ | edytuj kod]

    Standardowe wyposażenie pojazdu obejmowało m.in. wspomaganie kierownicy oraz 14-calowe ogumienie radialne. Auto wyposażone mogło być także m.in. w radio, skórzaną tapicerkę oraz światła przeciwmgłowe.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. NSU Ro 80 (1967)
    2. Piotr Burchard: NSU Ro 80 - odważny Niemiec. auto-swiat.pl, 2014-10-26. [dostęp 2016-09-29].
    3. Tomaszysko: NSU Ro 80 - awangarda po niemiecku. pojechalem.pl, 2016-01-27. [dostęp 2016-10-01].
    4. Wyprzedzić epokę - NSU Ro 80. moto.wp.pl, 2008-07-14. [dostęp 2016-09-29].
    5. (ang.)http://www.caroftheyear.org/previous-winners/1968_1/coty [dostęp: 2009.01.18]
    6. 1969 NSU Ro80 technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 03-09-2010].
    Auto Union GmbH – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała 1932 przez połączenie czterech niemieckich producentów samochodów: Audi, DKW, Horch i Wanderer. Spółka ta miała siedzibę w Zwickau w Saksonii. W Niemczech Zachodnich spółka istniała pod tą nazwą do 1965 roku. Na bazie zakładu w Zwickau w NRD powstała firma VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau produkująca m.in. samochody Trabant.Marka niemiecka – jednostka monetarna w Niemczech od 1873 roku. 1 marka dzieliła się na 100 fenigów. Zastąpiona przez euro 1 stycznia 2002 (po kursie 1,95583 marki za 1 euro).




    Warto wiedzieć że... beta

    Autosegment E – klasa samochodów osobowych, nazwana czasami klasą premium, pośrednia między autami klasy średniej i luksusowymi.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.765 sek.