Monkey Island

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Monkey Island – seria pięciu przygodowych gier komputerowych wyprodukowanych przez wytwórnię LucasArts, wcześniej znaną pod nazwą LucasFilm Games. Piąta część serii została opracowana przez Telltale Games we współpracy z LucasArts.

Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.The Curse of Monkey Island – przygodowa gra komputerowa typu point and click stworzona i wydana przez LucasArts w 1997 roku. Jest trzecią częścią serii Monkey Island, opowiadającej o przygodach młodego pirata Guybrusha Threepwooda.

Historia[ | edytuj kod]

Współtwórcami gry były osoby: Ron Gilbert, Tim Schafer i Dave Grossman. Po tym jak zostały stworzone dwie pierwsze części (The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge), wszyscy odeszli z LucasArts, pracując nad innymi własnymi projektami, zaś prawa do gier pozostały z LucasArts. Trzecia część (The Curse of Monkey Island) i czwarta (Escape from Monkey Island) zostały wyprodukowane bez udziału ich początkowych twórców. Produkcją piątej części serii (Tales of Monkey Island) kierował Dave Grossman we współpracą z Michaelem Stemmle, podczas gdy Gilbert, nie będąc związanym z projektem gry, brał w nim początkowy udział.

Amiga (hiszp. la amiga – przyjaciółka) – popularna marka komputerów produkowanych między innymi przez firmę Commodore. Po bankructwie Commodore marka została przejęta przez firmę Escom, a następnie przez Gateway. W końcu wyłoniła się samodzielna firma Amiga INC, która po bankructwie sprzedała wszelkie prawa firmie KMOS. Z kolei KMOS zmieniło nazwę na Amiga Inc.Anachronizm (stgr. ἀναχρονισμός anachronismós, czyli "niezgodny w czasie") – sposób wysłowienia niedopasowany do opisywanego w utworze czasu historycznego. Jest to też pojawienie się w tekście przedmiotów, osób, nie należących do opisywanej przez autora epoki lub czasów. Anachronizm wprowadzony nieświadomie przez autora jest błędem, ale często bywa stosowany celowo jako chwyt literacki. Może pełnić wówczas rolę aluzji lub żartu.

Dwoma głównymi inspiracjami Rona dla tej historii to tunel strachu o nazwie Pirates of the Caribbean z Disneylandu, która zainspirowała go ogólną atmosferą, zaś inspiracje dotyczące fabuły i postaci dała mu książka Tima Powersa On Stranger Tides. W grach można spotkać odniesienia do jazdy w tunelu strachu oraz do Disneylandu.

Tim Powers (ur. 29 lutego 1952 w Buffalo) - amerykański autor fantastyki. Jedna z jego powieści, Ostatnia odzywka, została nagrodzona na World Fantasy Award w roku 1993.Pirat – osoba, która napada w celu rabunkowym używając statku lub łodzi. Piraci atakują zwykle inne statki, ale mogą również napadać cele nabrzeżne.

Gry stworzone na przestrzeni kilkunastu lat, pomimo całkowitej zmiany oprawy graficznej w ostatnich remake'ach na PS3 i Xbox, różnią się też pod względem sposobu interakcji. O ile pierwsze dwie części to gry typu wskaż i kliknij, gdzie postać była kierowana przy pomocy ikonek czynności (otwórz, użyj, pchnij, itd.), w trzeciej części kierowanie postaci jest podobne choć bardziej uproszczone, zaś w czwartej nie ma klasycznego kursora, a interakcja z postacią następuje za pomocą klawiatury i klawiszy przypisanych do odpowiednich czynności. Kursor wraca w części piątej ze sposobem interakcji z poprzednich części.

Tales of Monkey Island – piąta gra przygodowa z serii Monkey Island, wyprodukowana w 2009 roku przez wytwórnię Telltale Games i LucasArts. Gra została wydana stopniowo w okresie lipiec – wrzesień, w formie pięciu rozdziałów, stanowiących ciągłość fabuły.Komputerowa gra przygodowa – gatunek gier komputerowych, w którym nacisk jest położony na zwiedzanie świata przedstawionego w grze, rozwiązywanie zagadek i interakcję z postaciami. Fabuła tego typu gier często zawiera wątki charakterystyczne dla literatury czy filmu. Zazwyczaj gry przygodowe są przeznaczone dla jednego gracza. Jest to spowodowane tym, że nacisk położony na fabułę i głównego bohatera jest trudny do zaimplementowania w trybie wieloosobowym. Gry przygodowe były bardzo popularne w późnych latach 80. i wczesnych 90. We wschodniej Azji są ciągle popularne i wydawane w formie powieści wizualnych.


Podstrony: 1 [2] [3]




Warto wiedzieć że... beta

Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.
Sony PlayStation 3 (potocznie PS3; do września 2009 znak towarowy PLAYSTATION 3, obecnie PlayStation 3) – konsola gier wideo firmy Sony, trzecia w rodzinie PlayStation.
Karaiby (Wyspy Karaibskie; dawniej: Indie Zachodnie) – rejon pomiędzy kontynentami Ameryk. Nazwa pochodzi od Indian nazywanych Karaibami (Carib, Caraïbes), którzy niegdyś zamieszkiwali część Karaibów określaną dziś jako Małe Antyle.
Escape from Monkey Island – przygodowa gra komputerowa stworzona i wydana przez LucasArts w 2000 roku. Jest czwartą częścią serii Monkey Island, w której poznajemy dalsze losy młodego pirata Guybrusha Threepwooda.
Telltale Games – amerykańska firma produkująca gry komputerowe z siedzibą w San Rafael w stanie Kalifornia. Została założona w czerwcu 2004 roku przez byłych członków LucasArts, którzy pracowali nad grą Sam & Max: Freelance Police do czasu anulowania jej w dniu 3 marca 2004 roku. Pracownicy Telltale Games pracowali wcześniej także przy wielu tytułach, takich jak Grim Fandango czy seria Monkey Island.
Wskaż i kliknij (ang. point-and-click) – typ komputerowej gry przygodowej, w którym postacią steruje się za pomocą wskaźnika, zwykle kierowanym przy użyciu myszy. Wskazuje się nim miejsce, do którego ma iść bohater lub przedmiot, na którym ma wykonać daną akcję (lub akcję domyślną). Interfejs ten najczęściej spotykany był w ręcznie rysowanych grach 2D.
iOS – system operacyjny Apple Inc. dla urządzeń mobilnych iPhone, iPod touch oraz iPad. Obecna nazwa funkcjonuje od 7 czerwca 2010, wcześniej system był znany jako iPhone OS. System ten bazuje na systemie operacyjnym Mac OS X 10.5 i tym samym jądrze Darwin.

Reklama